ارز دیجیتال تتر از لحاظ ارزش بازار، به عنوان بزرگ‌ترین استیبل‌کوین شناخته می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران از استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر برای انجام معاملات کم‌ریسک‌تر استفاده می‌کنند. در مقاله پیش رو به بررسی ماهیت استیبل‌کوین‌ها، تتر و ویژگی‌هایش به طور کامل می‌پردازیم.

تتر چیست؟

استیبل‌کوین تتر متعلق به شرکت هنگ‌کنگی iFinex بوده که این شرکت مالکیت صرافی BitFinex را نیز بر‌عهده دارد. بر‌اساس وبسایت رسمی این ارز دیجیتال، این استیبل کوین  به طور ۱۰۰٪ توسط ذخایر دلار پشتیبانی می‌شود. به این معنا که به ازای هر واحد تتر صادر شده، معادل ۱ دلار آمریکا ذخیره می‌شود؛ این موضوع سطح بالایی از ثبات را برای ارزش این استیبل‌کوین فراهم می‌کند.

از ژانویه ۲۰۲۳، تتر بعد از بیت‌‌کوین و اتریوم، به عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ و بزرگ‌ترین استیبل‌کوین با ارزش بازار ۶۸ میلیارد دلار شناخته می‌شود. در حال حاضر تتر توسط بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال در سراسر دنیا پشتیبانی می‌شود. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی سکه‌های تتر خود را به دلار آمریکا یا برعکس تبدیل کنند و سطح بالایی از نقدینگی برای این استیبل کوین فراهم می‌گردد.

نا‌گفته نماند که برخی چالش‌ها و نگرانی‌ها سر راه تتر نیز قرار‌ گرفته‌اند؛ اما با‌وجود تمامی این مسائل، تتر همچنان استیبل‌کوین محبوبی در بازار ارز‌های دیجیتال است. در‌واقع تتر گزینه‌ای امن برای افرادی محسوب می‌شود که قصد دوری از نوسانات شدید ارز‌های دیجیتال را دارند.

تعریف استیبل کوین

استیبل‌کوین‌ها ارز‌های دیجیتالی هستند که به حفظ ثبات ارزش ارز دیجیتال کمک می‌کنند. بر‌خلاف سایر ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین که به نوسانات بالا شناخته می‌شوند، استییل‌کوین‌ها دارایی‌های پایدار‌تر و قابل پیش‌بینی‌تری محسوب می‌شوند. اما این ثبات از کجا نشات می‌گیرد؟

ثبات استیبل‌کوین‌ها با پیوند خوردن به دارایی‌های خارجی مانند ارز‌های فیات، ارز‌های دیجیتال و…. به دست می‌آید. بدین ترتیب ارزش استیبل‌کوین‌‌، حتی در زمان آشفتگی‌های بازار، تا حد زیادی ثابت باقی خواهد ماند. در حال حاضر انواع مختلفی از استیبل‌کوین‌ها، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود در حفظ ثبات، وجود دارند. انواع استیبل‌کوین‌ها عبارتند از:

  • استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه فیات
  • استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه رمز‌نگاری
  • استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه کالا
  • استیبل‌کوین‌های الگوریتمی

به طور کلی از آنجایی‌که استیبل‌کوین‌ها راهی برای حفظ ارزش دارایی محسوب می‌شوند، در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده‌اند.

چه کسانی خالق تتر (USDT) هستند؟

در جولای ۲۰۱۴ تتر با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر همان سال به تتر تغییر نام داد. بنیان‌گذاران این ارز دیجیتال عبارتند از: Brock Pierce، Reeve Collins و Craig Sellars. نا‌گفته نماند که این شرکت از آن زمان تا‌کنون دست‌خوش تغییرات زیادی شده است و در حال حاضر ممکن است تغییراتی در سمت‌های مدیریتی ایجاد شده باشد.

در سال ۲۰۱۵ تتر توسط گروهی از سرمایه‌گذاران به رهبری براک پیرس خریداری شد و سمت مدیریت شرکت Tether Limited را نیز بر‌عهده گرفت.

پیرس چهره‌ای شناخته شده در صنعت ارزهای دیجیتال است و در تعدادی دیگر از پروژه‌های مرتبط با بلاک‌چین، از جمله شرکت سرمایه گذاری Blockchain Capital و ارز دیجیتال EOS مشارکت داشته است.

در سال ۲۰۱۷ پیرس از این سمت کناره‌گیری کرد و JL van der Velde جایگزین او گردید. این شخص پیش از این به عنوان مدیر فنی Bitfinex فعالیت داشته است. Bitfinex یکی از اصلی‌ترین صرافی‌هایی است که تتر در آن معامله می‌شود.

این ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین بیت‌کوین، در حال حاضر از پروتکل‌های Omni و لیکویید بیت‌کوین، و شبکه‌های اتریوم، الگوراند، ترون، EOS، سولانا، بیت‌کوین کش و.. پشتیبانی می‌کند.

طرز کار Tether چگونه است؟

ثبات تتر از ذخایر ارزی پشتیبان آن ناشی می‌شود. تتر در وب‌سایت خود، گزارش‌های روزانه‌ای را درباره میزان ذخیره‌هایی که در اختیار دارد در مقابل تعداد توکن‌های USDT، منتشر می‌کند. سرمایه‌گذاران در حال حاضر می‌توانند تتر را از طریق اکثر صرافی‌های رمزنگاری بزرگ بخرند. با خرید ۱۰۰ دلار تتر، تقریباً ۱۰۰ توکن USDT دریافت می کنید و شرکت برای حفظ پیوند ۱ به ۱ دلار، ذخایر خود را ۱۰۰ دلار افزایش می دهد. در صورت باز‌خرید توکن‌های تتر در ازای ارز‌های فیات، توکن‌های تتر از بین می‌روند و از گردش خارج می‌شوند. تتر فاقد بلاک‌چین اختصاصی خود است؛ در عوض ترجیح می‌دهد توکن‌هایی را در بلاک‌چین‌های شخص ثالث ارائه دهد. توکن‌های USDT در حال حاضر در شبکه‌های زیر میزبانی می‌شوند:

  • ترون
  • الگوراند
  • سولانا
  • آوالانچ
  • پلی‌گان
  • اتریوم

مزایا و معایب تتر

استیبل‌کوین تتر نیز مانند سایر ارز‌های دیجیتال دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای تتر

  • پایداری: در‌‌واقع یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های تتر، پایداری آن است. همانطور که گفتیم ارزش این استیبل‌کوین متصل به دلار آمریکا بوده و به همین خاطر ارزش آن نسبتا پایدار باقی می‌ماند. همین موضوع آن را به گزینه‌ای مناسب برای کاربرانی تبدیل کرده است که می‌خواهند از نوسانات بازار دور بمانند و ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.
  • سرعت و کارایی: امکان انتقال تتر از حسابی به حساب دیگر و بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی وجود دارد. به همین خاطر می‌توان از آن برای جلوگیری از کارمزدهای بالا و زمان پردازش طولانی مرتبط با نقل و انتقالات بانکی سنتی، استفاده کرد.
  • نقدینگی: این ارز دیجیتال محبوب و معتبر توسط بسیاری از افراد در جهان، برای انتقال سریع و کارآمد ارزش استفاده می‌شود. همین موضوع سطح بالایی از نقدینگی را برای این استیبل‌کوین رقم زده است.
  • مقبولیت گسترده: تتر از‌جمله استیبل‌کوین‌هایی است که حجم معاملات بالایی را رقم زده و مورد پذیرش طیف وسیعی از کاربران در سراسر جهان قرار گرفته است.

با‌وجود تمامی مزایای ذکر شده، این ارز دیجیتال نیز دارای معایبی است که بهتر است نگاهی به آن‌ها بیا‌ندازیم.

معایب تتر

  • عدم شفافیت: تتر به دلیل عدم شفافیت در مورد ذخایر خود و اینکه آیا آن‌ها واقعاً به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند، مورد انتقاد قرار گرفته است. هر‌چند که با انتقادات وارد شده، این پروژه سعی در ارائه شفافیت بیشتر دارد.
  • متمرکز‌سازی: تتر توسط شرکتی به نام Tether Limited مدیریت می‌شود و همین موضوع نگرانی‌هایی را در رابطه با متمرکز سازی این پروژه ایجاد کرده است.
  • عدم قطعیت نظارتی: تتر توسط دولت یا بانک مرکزی پشتیبانی نمی‌شود و در یک منطقه نظارتی خاکستری فعالیت می‌کند. این امر نگرانی‌هایی را در رابطه با وضعیت حقوقی آن ایجاد کرده است.
  • ریسک سمت مقابل: از آنجایی‌که تتر توسط ذخایر فیزیکی دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، خطر گم شدن یا سرقت این ذخایر وجود دارد. این موضوع ممکن است اعتماد به ثبات و قابلیت اطمینان استیبل‌کوین را تضعیف کند.

تفاوت تتر (USDT) با بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال

تا اینجا متوجه شدیم که تتر نوعی استیبل کوین یا همان ارز پایدار است و همین موضوع موجب تفاوت آن با برخی دیگر از ارز‌های دیجیتال شده است. در ادامه به چند مورد از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم. لازم به ذکر است که تمامی این تفاوت‌ها موجب منحصر‌به‌فرد شدن تتر شده‌اند.

  • ثبات: یکی از تفاوت‌های اصلی میان تتر و ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین، ثبات و پایداری است. در‌حالی‌که بیت‌کوین با نوسانات بالای خود شناخته می‌شود، تتر به گونه ای طراحی شده است که با اتصال به دلار آمریکا، ارزش خود را ثابت نگه دارد. در‌واقع این موضوع باعث می‌شود که کاربران با اطمینان بیشتری به خرید تتر بپردازند.
  • پشتوانه ارز فیات: تتر نوعی استیبل‌کوین با پشتوانه فیات است، به این معنا که توسط ذخایر فیزیکی دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این در حالی است که بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال توسط دارایی فیزیکی یا ضمانت دولتی پشتیبانی نمی‌شوند. همین موضوع سطح بالایی از ثبات را ایجاد می‌کند و کاربران هنگام خرید  می‌توانند
  • موارد استفاده: پیش از این نیز ذکر کردیم که تتر از مقبولیت و گستردگی بالایی برخوردار است و به همین خاطر در بسیاری به کار می‌رود. سایر‌ ارز‌های دیجیتال از برخی جنبه‌های کاربرد و میزان مقبولیت با تتر متفاوت هستند.
  • تنظیم قوانین: قوانین تتر توسط Tether Limited  تنظیم می شود. این در‌حالی است که ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین خارج از سیستم‌های مالی سنتی عمل می‌کنند و قوانین آن‌ها توسط دولت‌ها یا بانک‌های مرکزی تنظیم نمی‌شود.

انواع Tether

برای بسیاری از افراد تنها یک نوع تتر تعریف شده است؛ این در حالی است که تتر بر بلاک‌چین‌های مختلفی پیاده‌سازی شده است و نمی‌توان یک بلاک‌چین را مختص آن دانست و در حال حاضر از طریق بلاک‌چین‌های مختلفی می‌توان به آن دسترسی داشت. شروع کار این استیبل‌کوین با بلاک‌چین بیت‌کوین بود اما همانطور که پیش از این نیز گفتیم، اکنون در بلاک‌چین‌های زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • بلاک‌چین ترون: USDT TRON
  • بلاک‌چین اتریوم: USDT ERC-20
  • بلاک‌چین بیت‌کوین: USDT Omni

علاوه بر موارد ذکر شده، این ارز دیجیتال بر بلاک‌چین‌های دیگری مانند الگوراند، ایاس و… نیز قرار دارد. بلاک‌چین‌های ذکر شده دارای فرمت خاصی برای آدرس ارز مورد نظر هستند و به همین خاطر هنگام معامله و انتقال آن، باید به فرمت ذکر شده توجه داشت. در غیر‌ این صورت امکان از دست رفتن دارایی وجود دارد.

نحوه خرید و فروش تتر (USDT)

در حال حاضر یکی از امن‌ترین راه‌ها برای خرید و فروش تتر، استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی، مانند رمزینکس است. این صرافی راه‌های مختلفی را برای خرید ارز تتر و فروش آن پیش روی کاربران قرار داده است. همچنین با مشاهده قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال مورد نظر، کاربران می‌توانند معاملات بهتری را تجربه کنند.

کیف پول های Tether

تتر استیبل کوین محبوبی است و حجم بالایی از معاملات را به خود اختصاص داده است؛ به همین خاطر توسط کیف‌پول‌های رمز‌نگاری متعددی پشتیبانی می‌شود. در ادامه به چند مورد از معروف‌ترین کیف‌پول‌های موجود اشاره می‌کنیم.

  • Exodus – کیف‌پول موبایل و دسکتاپ
  • CryptoWallet.com – کیف‌پول موبایل
  • Tether Wallet – کیف‌پول موبایل
  • Ledger Nano X – کیف‌پول سخت‌افزاری
  • Binance Wallet – کیف‌پول وب و موبایل

آیا تتر برای سرمایه گذاری مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال انتخابی است که به موارد مختلفی از‌جمله اهداف و میزان سرمایه معامله‌گران بستگی دارد. اما باید در نظر داشته باشیم که پایداری تتر آن را از نوسانات دور کرده است و به همین خاطر اگر انتظار سود‌های نجومی و رشد‌های سریع را دارید، تتر گزینه مناسبی نیست. از طرف دیگر برای حفظ ارزش دارایی، خرید تتر انتخاب بسیار مناسبی است.

سوالات متداول

امکان تبدیل تتر به ریال و بالعکس وجود دارد؟

بله در صرافی رمزینکس، کاربران می‌توانند ارز‌های دیجیتال خود از‌جمله تتر را، به ارز‌های دیجیتال دیگر و ارز ریال تبدیل کنند.

حداقل مقدار و کارمزد برداشت USDT در صرافی رمزینکس چقدر است؟

حداقل میزان برداشت ارز تتر در صرافی رمزینکس ۵ USDT و کارمزد برداشت آن ۱ USDT است.