کیف پول بیت کوین ابزاری برای ذخیره کلیدهای عمومی و خصوصی است و نقش حساب بانکی شما را دارد. کیف پول بیت کوین به سه دسته سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تحت وب تقسیم می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مطلب شما را با بهترین کیف پول بیت کوین از نظر امنیت، رابط کاربری و قابلیت‌ها آشنا می‌کنیم. 

معیارهای انتخاب بهترین کیف پول بیت کوین

کیف پول بیت کوین در انواع و اقسام مختلفی مثل امانی و غیرامانی، آفلاین و آنلاین و سخت‌افزاری، نرم‌افزاری یا تحت وب ارائه می‌شود. انتخاب بهترین ولت بیت کوین به نیازها و اولویت‌های فردی شما بستگی دارد. در ادامه برخی از معیارهای کلیدی برای انتخاب والت مناسب را توضیح می‌دهیم. 

۱. کیف پول امانی و غیرامانی

کیف پول‌های بیت‌کوین به ۲ دسته اصلی امانی یا حضانتی (Custodial) و غیرامانی (Non-Custodial) تقسیم می‌شوند و انتخاب بین آنها به سطح دانش، تجربه و نیازهای شما بستگی دارد. 

تفاوت‌های اصلی کیف پول امانی و کیف پول غیرامانی

  • در کیف پول امانی کلید خصوصی شما توسط شخص ثالث (مانند صرافی) نگهداری می‌شود، اما در والت غیرامانی شما مسئولیت نگهداری از کلید خصوصی خود را بر عهده دارید و در صورت گم شدن، دارایی شما از دست خواهد رفت. 
  • معمولاً کارمزد تراکنش‌ها در کیف پول حضانتی بیشتر است.
  • کیف پول‌های حضانتی قابلیت‌های بیشتری مانند معامله مستقیم، استیکینگ و وام‌دهی ارائه می‌دهند.
  • کیف پول غیرامانی کارمزد و قابلیت‌های محدودتری داشته و بیشتر برای ذخیره‌سازی ساده ارز دیجیتال مناسب هستند. 
  • از نظر سهولت استفاده، کیف پول امانی برتری داشته و نیازی به دانش فنی برای نگهداری از کلید خصوصی ندارید.

در جدول زیر برخی از بهترین کیف‌ پول‌های غیر‌امانی و حضانتی را می‌بینید:

بهترین کیف پول‌های امانیبهترین کیف پول‌های غیرامانی
BinanceTrust Wallet
CoinbaseMetaMask
KrakenExodus
eToroLedger
لیست بهترین کیف پول‌های امانی و غیر‌امانی
انتخاب بین کیف پول امانی و کیف پول غیرامانی به ترجیحات شما در موارد مختلف بستگی دارد.
کیف پول‌های بیت‌کوین به دو دسته اصلی امانی یا حضانتی و غیرامانی تقسیم می‌شوند.

انتخاب بین کیف پول امانی و غیرامانی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • سطح دانش و تجربه شما: اگر مبتدی هستید، ممکن است استفاده از کیف پول امانی برای شما آسان‌تر باشد.
  • نیازهای شما: اگر به دنبال قابلیت‌های بیشتری مانند معامله مستقیم هستید، از کیف پول امانی استفاده کنید.
  • ریسک‌پذیری: اگر می‌خواهید کنترل کامل دارایی‌های خود را داشته باشید و از امنیت آنها مطمئن باشید، از کیف پول غیرامانی استفاده کنید.

۲. امنیت

کیف‌پول سخت‌افزاری نظیر «لجر» نسبت به مدل‌‌های نرم‌افزاری امنیت بالاتری دارد؛ چون کلیدهای خصوصی شما را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کند. کیف پول‌های نرم‌افزاری از نظر کاربری سریع‌تر و راحت‌تر هستند اما در برابر حملات آنلاین آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

هنگام انتخاب امن ترین کیف پول بیت کوین به دنبال رمزنگاری قوی، پشتیبانی از قابلیت چند امضایی، احراز هویت دو مرحله‌ای (۲FA) و حفاظت از طریق کد پین باشید.

۳. نوع کاربری

اگر تازه‌کار هستید و هنوز در ابتدای راه‌ قرار دارید، کیف پولی با رابط کاربری ساده و بصری انتخاب کنید. بهترین والت‌های بیت‌کوین برای کاربران مبتدی تراست ولت است که قابلیت‌های ابتدایی را در یک رابط کاربری ساده و تمیز ارائه می‌کند. 

اگر تریدر هستید و به صورت روزانه به خرید و فروش بیت‌کوین می‌پردازید، باید سراغ ولت نرم‌افزاری و آنلاین مثل کیف پول صرافی رمزینکس بروید که امکان ارسال و دریافت سریع کوین با کارمزد پایین را به شما می‌دهد. 

در صورتی که هولدر بلندمدت هستید و تا مدت طولانی قصد فروش دارایی خود را ندارید، از کیف سخت‌افزاری نظر لجر و ترزور بهره ببرید. 

۴. پشتیبانی و کارمزدها

بهترین کیف پول بیت کوین باید علاوه بر این رمزارز از دیگر ارزهای دیجیتال محبوب و مثل اتریوم، ریپل، لینک و غیره نیز پشتیبانی کند. همچنین هزینه استفاده و میزان کارمزد تراکنش هم مورد مهم دیگری است که نباید از آن غافل شد. 

۵. قابلیت‌‌های جانبی

برخی کیف پول‌ها علاوه بر ارسال و دریافت کوین قابلیت‌های دیگری مثل کسب سود از طریق استیکینگ، بریج و فارم یا ادغام با صرافی‌ها را ارائه می‌دهند. برای مثال از طریق کیف پول تراست ولت، امکان استیکینگ‌کوین و از طریق والت سیف‌پل امکان دسترسی به انبوهی dApp و اپ غیرمتمرکز را دارید. 

با در نظر گرفتن این معیارها کیف‌پولی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازها و اولویت‌های کاربری و امنیتی شما را برآورده می‌کند.

استیکینگ کوین در والت یکی از ویژگی های جذاب آن است.
کسب سود از طریق استیکینگ یکی از امکانات جذاب کیف پول‌های بیت کوین است.

بهترین کیف پول سخت‌افزاری بیت‌کوین

امن‌ترین کیف پول بیت کوین شامل مدل‌های سخت‌افزاری است که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین ذخیره کرده و خطر هک شدن آنها بسیار پایین است. 

۱. کیف پول لجر (Ledger)

برند لجر (Ledger) بزرگترین تولید‌کننده کیف پول سخت‌افزاری بیت‌کوین است و از ۵۰۰۰ هزار رمزارز پشتیبانی می‌کند. در والت‌های لجر از تراشه Secure Elements استفاده می‌شود که در ‌گذرنامه و کارت‌های بانکی نیز به‌کار رفته است. 

لجر کیف‌پول‌‌های متنوعی را روانه بازار کرده که با وجود تفاوت در قابلیت‌های جانبی، از نظر امنیتی سطح ایده‌آلی دارند. ارزان‌ترین مدل نانو اس پلاس است که ۷۹ دلار قیمت دارد و با کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند MetaMask و Guarda ادغام می‌شود. 

از ویژگی‌های لجر باید به مبادله مستقیم ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری و استیکینگ، مدیریت NFT و اپلیکیشن Ledger Live برای مشاهده سوابق تراکنش‌ها و دسترسی به سایر خدمات اشاره کرد.

برند لجر (Ledger) بزرگترین تولید کننده کیف پول سخت‌افزاری بیت‌کوین است
لجر کیف پول‌های متنوعی دارد که قابلیت‌های مختلفی دارند.

۲. کیف پول ترزور(Trezor)

دیگر برند معتبر در فهرست امن‌ترین کیف پول بیت کوین ترزور است که دو مدل والت سخت‌افزاری را روانه بازار کرده است. ترزور وان (Trezor One) به عنوان مدل پایه حدود ۶۰ دلار قیمت دارد اما نسل دوم که مدل تی (Trezor Model T) است، قابلیت اتصال به گوشی و کامپیوتر را دارد و یک نمایشگر کوچک هم روی آن کار شده است. 

مدل تی از بلوتوث و کارت حافظه پشتیبانی می‌‌کند اما قیمت ۱۹۰ دلاری آن از نظر برخی کاربران زیادی گران است. 

یکی از مزایای Trezor یکپارچگی آن با دیگر پلتفرم‌ها مانند Exodus، Changelly ، CoinSwitch و ChangeNow است. 

بهترین کیف پول نرم‌افزاری بیت‌کوین 

کیف پول بیت کوین نرم‌افزاری در سه دسته دسکتاپ، گوشی و تحت وب قرار می‌گیرد. هر سه نوع والت به اینترنت متصل بوده و مزیت انتقال سریع کوین‌ها را دارند اما از نظر امنیت در یک سطح پایین‌تر از مدل‌های سخت‌افزاری قرار می‌گیرند. 

۱. تراست والت (Trust Wallet)؛ محبوب‌ترین والت

تراست والت با بیش از ۱۰ میلیون نصب در گوگل پلی و امتیاز ۴.۵ از ۵ محبوب‌ترین کیف پول بیت کوین بیت کاربران است.

  • این کیف پول توسط بزرگترین صرافی ارز دیجیتال یعنی بایننس ارائه‌شده و مهمترین مزیت آن رابط کاربری ساده و سرراست، پشتیبانی داخلی از اپ‌‌های غیرمتمرکز و NFT است. 
  • تراست ولت کیف پول غیرامانی است، به این معنی که کلیدهای خصوصی شما را نگه نمی‌دارد و فقط خودتان به دارایی‌های بیت‌کوین ذخیره شده در آن دسترسی دارید.
  • این ولت از نظر امنیتی هم ایده‌آل است و از سپرهای امنیتی متعدد مانند رمز عبور، پین، پشتیبانی‌گیری و قفل اثر انگشت و اسکن چهره پشتیبانی می‌کند.
  • یکی از بزرگترین مزایای کیف پول تراست والت پشتیبانی از ۷۰ بلاک‌چین و صدها هزار کوین و توکن است. 
  • این کیف دارای یک مرورگر Web3 داخلی است که به کاربران امکان می‌دهد از طریق برنامه به dApps، بازی‌های بلاک‌چین و بازار NFT دسترسی داشته باشند. 
تراست ولت توسط صرافی بایننس ارائه شده است.
تراست ولت از تعداد بسیار زیادی بلاکچین، کوین و توکن پشتیبانی می‌کند.

۲. کوین بیس والت (Coinbase Wallet)؛ امنیت بالا

با شنیدن نام کوین بیس حتما یاد صرافی آن می‌افتید که کاربران ایرانی را به واسطه احراز هویت از خدمات خود محروم کرده است. خوشبختانه این محدودیت شامل کیف پول کوین بیس نمی‌شود؛ چون از نوع غیرامانی است و نیازی به احراز هویت ندارد. 

کیف پول کوین‌بیس رابط کاربری ساده و بصری دارد و برای استفاده از آن نیازی به دانش فنی نیست. همچنین احراز هویت دو مرحله‌ای (۲FA) و رمزنگاری AES-256 برای محافظت از کلیدهای خصوصی شما استفاده می‌کند.

دیگر قابلیت مهم آن اتصال به صرافی کوین‌بیس و دکس‌های محبوب یونی‌سواپ، سوشی‌سواپ و Trader Joe برای خرید و فروش راحت بیت‌کوین است؛ هرچند کاربران ایرانی به دلیل تحریم به این ویژگی‌ دسترسی ندارند.

۳. مای‌سلیوم (Mycelium)

مای‌سلیوم از ابتدای ظهور بیت‌کوین وجود داشته و از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین کیف پول‌های بیت‌کوین است. این والت نسخه دسکتاپ ندارد و فقط از اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند.

کیف پول Mycelium رابط کاربری ساده و جذابی دارد و به جای صدها رمزارز تنها روی تعداد معدودی شامل بیت‌کوین، اتریوم و توکن‌های ERC-20 مانند استیبل‌کوین تتر تمرکز می‌کند. مای‌سلیوم به شما اجازه می‌دهد بیت‌کوین را با ارز فیات معمولی تهیه کرده و بفروشید.

این والت از نوع غیرامانی است و تنها شما به کلید خصوصی و پین خود دسترسی خواهید داشت. از معدود کیف‌های متن باز است و می‌توان آن را رده امن ترین کیف پول بیت کوین هم قرار دارد. 

Mycelium برای ارسال و دریافت کوین‌ها از کد QR پشتیبانی می‌کند، به شما امکان می‌دهد کارمزد تراکنش‌های سفارشی را تنظیم کنید و با کیف‌های سخت‌افزاری Trezor، Ledger و KeepKey سازگاری دارد.

۴. الکتروم (Electrum)؛ بهترین کیف پول بیت کوین برای دسکتاپ

الکتروم تنها دو سال پس از ایجاد بیت‌کوین راه‌اندازی شد و در سفارشی‌سازی و ویژگی‌های امنیتی تخصص دارد. 

کیف پول الکتروم به واسطه قابلیت‌‌های گسترده بیت تریدرهای حرفه‌ای محبوبیت زیادی دارد. قابلیت‌های نسخه دسکتاپ نسبت به گوشی بیشتر است و شامل مواردی مثل امضای آفلاین تراکنش و Multisig برای ارسال بیت‌کوین به چند کیف می‌شود. 

این کیف دارای ویژگی‌های امنیتی متعدد مثل احراز هویت دو مرحله‌ای، بررسی اثبات تراکنش و پشتیبانی کیف پول چند امضایی است. علاوه‌بر این کاربران می‌توانند کارمزدهای خود را بسته به مدت‌زمان مورد نظرشان تنظیم کنند؛ به عبارت دیگر اگر کارمزد بیشتری بپردازید، تراکنش شما سریع‌تر انجام می‌شود.

الکتروم از کیف پول های دیگر مانند Ledger ،Trezor و Keepkey نیز پشتیبانی می‌کند.

۵. اکسودوس (Exodus)

این کیف پول در سال ۲۰۱۵ ارائه شد و محبوب کسانی است که دنبال یک رابط کاربری سرراست و امنیت مطلوب هستند. اکسودوس ابتدا فقط یک کیف پول دسکتاپ بود، اما حالا برنامه iOS و اندروید دارد و با کیف پول‌های Trezor نیز یکپارچه است. 

از حدود ۲۵۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که از طریق صرافی داخلی که به عنوان یک دکس عمل می‌کند، قابل خرید و فروش هستند. این دکس کاربران ایرانی را تحریم نکرده و نیازی به احراز هویت ندارد اما باید با ابزارهای تغییر آی‌پی از آن استفاده کنید. 

اکسودوس با وجود قابلیت‌های زیاد روی یک کلاینت سبک اجرا می‌شود، به این معنی که از تایید پرداخت ساده استفاده کرده و بلاک‌چین کامل را برای انجام تراکنش‌ها دانلود نمی‌کند.

اکسودوس ابتدا فقط یک کیف پول دسکتاپ بود، اما حالا برنامه iOS و اندروید دارد
اکسودوس یک کیف پول محبوب با رابط کاربری ساده و آسان است.

۶. بلاک‌چین دات کام (Blockchain)؛ والت محبوب تحت وب

از محبوب‌ترین والت‌های تحت وب است که از بیت‌کوین و چند ارز دیجیتال پرکاربرد دیگر پشتیبانی می‌کند. این کیف پول از نوع امانی است و کلیدهای خصوصی شما را روی سرورهای خود ذخیره می‌کند اما رمزنگاری پیچیده و دقیق، نگرانی در مورد دسترسی غیر مجاز را از بین می‌برد. 

ویژگی‌های متنوع مثل خرید و فروش و مبادله بیت‌کوین، سهولت استفاده و ارائه اپ برای اندروید و آیفون استقبال میلیون‌ها کاربر از این والت را در پی داشته است. برای امنیت بیشتر دارایی خود، حتما ویژگی‌های امنیتی مثل احراز هویت از طریق Google Authenticator را فعال کنید. 

۷. والت سیف‌پل (SafePal)؛ بهترین کیف پول هیبرید

سیف‌پل یک اپلیکیشن بسیار محبوب نرم‌افزاری است که به واسطه امنیت بالا و رابط کاربری ساده میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد. سیف‌پل همچنین نسخه‌های سخت‌افزاری مقرون به صرفه هم دارد که مثل یک کیف پول هیبریدی عمل می‌کند؛ به این ترتیب که دارایی شما را روی دستگاه ذخیره کرده و برای تعامل با آن از افزونه مرورگر یا اپلیکیشن استفاده می‌کنید. 

کیف پول آن از طریق Web3 به کاربران اجازه دسترسی به اپ‌های غیرمتمرکز، خرید و فروش NFT‌ و مشارکت در پروژه‌های DeFi را می‌دهد. 

ارزان‌ترین کیف پول سخت‌افزاری سیف‌پل SafePal S1 است که با بکارگیری مکانیسم‌ امضای Air Gapped امنیت تراکنش‌های رمزنگاری شما در برابر تهدیدات آنلاین تضمین می‌کند. با این مکانیسم می‌توانید تراکنش‌های خروجی را بدون نیاز به کابل، بلوتوث یا اتصال وای‌فای امضا کنید.

دیگر ویژگی‌های سیف پل شامل اسکنر کد QR، کنترلر D-pad، وجود API داخلی Binance برای ترید و سرمایه‌گذاری، پشتیبانی بیش از ۵۰ شبکه بلاک‌چین و سطح امنیت عالی است. 

۸. کیف پول اتمیک (Atomic)

اتمیک یک کیف پول بیت کوین با مزایای فراوان است که روی همه سیستم‌ها از اندروید و iOS گرفته تا ویندوز و توزیع‌های مختلف لینوکس قابلیت نصب دارد. کاربران برای استفاده از آن نیازی به باز کردن حساب ندارند، پشتیبانی ۲۴ ساعته در دسترس است و از دارایی‌های زیادی پشتیبانی می‌کند. یکی از نکات برجسته، ویژگی سواپ از طریق صرافی غیرمتمرکز کیف پول است که برای مبادله سریع و ایمن رمزارزها کاربرد دارد.

این والت مشابه دیگر کیف‌های غیرامانی، عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای را ذخیره نکرده و در اختیار خود کاربر قرار می‌دهد تا در دستگاه‌های دیگر به دارایی خود دسترسی داشته باشد. اگر از حساب خود خارج شده و این عبارت را هم نداشته باشید، بیت‌کوین شما از دست خواهد رفت. 

یکی از امکانات مهم اتمیک والت، ویژگی سواپ از طریق صرافی غیرمتمرکز کیف پول است
برای استفاده از اتمیک والت، نیاز به باز کردن حساب کاربری نیست.

بهترین والت بیت کوین برای ایران

در سایت‌های معتبر خارجی عناوین دیگری مثل Crypto.com را نیز به عنوان بهترین کیف پول بیت کوین مشاهده خواهید کرد اما مواردی نظیر این به دلیل تحریم کاربران ایرانی در این مطلب معرفی نشده‌اند. 

در واقع بهترین والت بیت‌کوین برای ایران باید علاوه بر امنیت و کارایی بالا، ریسک تحریم و مسدود شدن دارایی را نیز نداشته باشد. یکی از راهکارهای امن برای ذخیره و مبادله بیت‌کوین در ایران استفاده از والت آنلاین صرافی‌های معتبر داخلی نظیر صرافی ارز دیجیتال رمزینکس است. 

رمزینکس مجوزهای خود را از نهادهای ذی‌صلاح دریافت کرده و بیت‌کوین شما را روی سرورهای داخلی ذخیره می‌کند تا ریسک مسدود شدن توسط نهادهای خارجی نداشته باشد. 

علاوه بر این امکان خرید و فروش سریع بیت‌کوین با تومان را فراهم کرده و با سپرهای امنیتی متعدد نظیر تایید تراکنش دو عاملی از طریق پیامک و Google Authenticator از دارایی شما حافظت می‌کند. بنابراین فارغ از اینکه تریدر یا هولدر هستید، کیف پول رمزینکس را به عنوان بهترین والت بیت‌کوین برای ایران در نظر داشته باشید. 

جمع‌بندی

انتخاب بهتری کیف پول بیت کوین باید بر اساس اولویت و نیازهای شما صورت بگیرد. اگر مبتدی هستید، از صرافی‌های معتبر یا کیف پول تراست ولت استفاده کنید. اگر حرفه‌ای هستید، الکتروم با قابلیت‌‌های تخصصی مناسب شماست. کیف‌پول سخت‌افزاری هم برای هولدرهای بلندمدت و کسانی مناسب است که امنیت را در اولویت قرار می‌دهند. 

سوالات متداول 

آیا کیف پول بیت کوین رایگان است؟

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری نیاز به پرداخت هزینه دارند؛ اما اکثر کیف‌پول‌های موبایل و دسکتاپ خدمات خود را به رایگان ارائه می‌کنند. 

آیا کیف‌پول صرافی امن است؟

بله. در صورتی از صرافی‌های معتبر مثل رمزینکس استفاده کنید، دارایی شما از دست هکرها در امان بوده و ریسک مسدود شدن به خاطر تحریم هم ندارد. 

چطور بیت‌کوین را به کیف پولم منتقل کنم؟

برای انتقال بیت‌کوین به کیف پول‌تان، باید آدرس کیف پول خود را به فرستنده بدهید. آدرس کیف پول یک رشته طولانی از حروف و اعداد است که منحصر به کیف پول شما است.

چطور امنیت کیف پول بیت کوین را حفظ کنم؟

کلید خصوصی را محرمانه نگه دارید، از رمز عبور قوی استفاده کنید، احراز هویت دو عاملی (۲FA) را فعال کنید، کیف پول را به روز نگه‌داشته و از کلیک روی لینک‌های مشکوک یا دانلود فایل‌های ناشناس خودداری کنید.

منابع: cnet | businessinsider | forbes