کسب تجربه و درس گرفتن از تاریخ در همه امور معمولا مفید واقع شده است، بازار کریپتوکارنسی نیز با توجه به قدمت کم و نوپا بودن برای رسیدن به پختگی نیاز به تاریخ دارد و سال میلادی ۲۰۲۲ یکی از سرنوشت‌سازترین سال‌های این صنعت می‌تواند باشد. به همین دلیل بررسی اتفاقات رخ داده در سالی که گذشت، در آستانه سال میلادی جدید در تصمیم‌گیری‌های آینده این بازار، کمک خواهد کرد.

ده ارز برتر سال ۲۰۲۲ براساس مارکت‌کپ

ردیفنام ارزمارکت کپ (Market Cap)
۱بیت کوین  (BTC)بیش از ۸۴۶ بیلیون دلار
۲اتریوم (ETH)بیش از ۳۶۱ بیلیون دلار
۳تتر (USDT)بیش از ۷۹ بیلیون دلار
۴بایننس کوین  (BNB)بیش از ۶۸ بیلیون دلار
۵ریپل (XRP)بیش از ۳۷ بیلیون دلار
۶ترا (LUNA)بیش از ۳۴ بیلیون دلار
۷کاردانو (ADA)بیش از ۳۳ بیلیون دلار
۸سولانا(SOL)بیش از ۲۲ بیلیون دلار
۹پولکادات(DOT)بیش از ۲۲ بیلیون دلار
۱۰لایت کوین (LTC)بیش از ۹ بیلیون دلار

همان طور که انتظار می‌رفت سه رتبه اول مارکت‌کپ را به ترتیب بیت‌کوین، اتریوم و تتر به خود اختصاص داده‌اند و نکته جالب وجود ارز لونا در این لیست با وجود فروپاشی آن است و با ارز سولنا تقریبا در یک رتبه قرار گرفته است.

رویدادهای مهم سال ۲۰۲۲ (Timeline)

روز شمار زیر نمونه‌ای از اتفاقات مهم سال ۲۰۲۲ است:

در ادامه به تشریح سه مورد از مهم‌ترین اتفاقات پرداخته شده است:

فروپاشی اکوسیستم ترا

فروپاشی اکوسیستم Terra در ماه می یکی از فاجعه‌بارترین رویدادها در تاریخ کریپتو بوده است که قابل مقایسه با فروپاشی گاکس(Gox) در سال ۲۰۱۴ و سقوط شدید بازار که در ژانویه ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۲۰ است، رخ داد. این فروپاشی پس از اینکه استیبل کوین UST ارتباط خود را با دلار از دست داد و مقدار زیادی ارز لونا آزاد شد اتفاق افتاد.

مرج اتریوم

اتفاقی در برنامه مرج اتریوم اتفاق افتاد این بود که مکانیسم اتریوم از اجماع اثبات کار به اجماع اثبات سهام تبدیل شد و یکی از اهداف اصلی آن کاهش مصرف انرژی ناشی از ماینینگ بوده است.

ورشکستگی FTX

در ۱۱ نوامبر، گروه FTX اعلام کرد که صرافی و ۱۳۰ شرکت مرتبط دیگر، از جمله اف تی ایکس یو اس FTX.US)) وآلمادا ریسرچ Alameda Research)) ، پس از ناکامی در تامین کمک مالی از سرمایه‌گذاران احتمالی، درخواست حمایت از ورشکستگی داده‌اند .

به نظرمی‌رسد سالی که گذشت، سال خوبی برای معامله‌گران صنعت کریپتو و حتی موسسات وابسته به آن نبوده است ولی نکات مثبت بسیاری هم امسال رخ داده و مهم‌ترین آن این بود که بیت‌کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال جهان، با وجود ریزش، باز هم بیت‌کوین و با ارزش بود و اهداف خود را با قدرت پیش برده است.

حتی در منفی‌ترین اتفاق سال که فروپاشی  FTX بود نیز نکات مثبتی وجود داشته است مثلا این فروپاشی باعث حذف افراد منفی و رفتارهای پر‌خطر در این صنعت شد. همچنین شبکه لایتنینگ امسال پیشرفت چشمگیری داشته و رشد کرده است.

بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به سال بعد میلادی یعنی ۲۰۲۳ امیدوار هستند و معتقدند بازار صعودی را در این سال شاهد خواهیم بود اما این بازار قابل‌پیش‌بینی نیست و مدیریت ریسک اهمیت بالایی دارد تا سوددهی حاصل شود. سال ۲۰۲۲ در کنار تمام ریزش‌ها و فرو پاشی‌هایش سال درون‌نگری و تأمل همچنین کسب تجربه و یادگیری در صنعت کریپتو بوده است.