استخراج بیت‌ کوین، فرآیند ایجاد بلاک‌های جدید و اضافه شدن آن‌ها به بلاک‌چین بوده و یکی از بخش‌های اصلی شبکه است. چرا‌که علاوه بر ایجاد سکه‌های جدید، به امنیت شبکه کمک کرده و مشکل «دو‌بار خرج کردن – Double Spending» را حل می‌کند. با‌وجود پاداش‌هایی که ماینرها از این طریق دریافت می‌کنند، تمایل زیادی به انجام دادن این کار و به اشتراک گذاری منابع محاسباتی خود دارند. اما روش‌های انجام آن، چگونگی دریافت پاداش و مدت زمان استخراج از‌جمله سوال‌هایی هستند که برای ماینرها ایجاد می‌شوند. در ادامه موارد ذکر شده را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدت زمان تولید یک بیت کوین چه قدر است؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی مدت زمان تولید BTC جدید برویم، بهتر است نگاهی بر عوامل تاثیر گذار بر این فرآیند بیا‌ندازیم.

  • سخت‌افزار استخراج: اولین موضوع مهم درباره استخراج بیت‌کوین، تجهیزات مورد استفاده است. از آنجایی که برای Mining نیاز به حل مسائل رمزنگاری وجود دارد، دستگاه مورد نظر باید قدرت کافی برای این کار را داشته باشد. در گذشته امکان انجام این کار با استفاده از CPU‌های معمولی وجود داشت؛ اما در حال حاضر دستگاه‌های حرفه‌ای‌تر جایگزین آن‌ها شده‌اند. به طور کلی استخراج این ارز کاری انرژی‌بر است و دستگاه باید از لحاظ انرژی کارآمد و با‌دوام باشد.
  • نوع استخراج: ماینرها می‌توانند انتخاب کنند که به صورت انفرادی کار خود را انجام دهند یا به عضویت استخرهای گروهی در‌بیایند. هریک از این روش‌ها مزایا و ویژگی‌هایی دارند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • میزان سختی: سومین موردی که باید در نظر داشت، میزان سختی استخراج بیت‌کوین یا به اختصار «سختی» است و ارتباط مستقیمی با نرخ تولید بلاک‌های جدید دارد؛ در‌واقع میزان سختی تعیین می‌کند که کاربر برای دریافت پاداش، چقدر باید کار کند.

همانطور که گفتیم مدت زمان استخراج هر BTC به عوامل مختلفی بستگی دارد اما منابع مختلف مدت زمان حدودی استخراج هر بلاک را ۱۰ دقیقه ذکر کرده‌اند. درو‌اقع ساتوشی ناکاموتو، خالق این ارز، این شبکه را طوری طراحی کرده که هر ۱۰ دقیقه یک بلاک استخراج شود و برای حفظ این مدت زمان، به طور خودکار میزان سختی تنظیم می‌شود. به این صورت که با وجود ماینرها و منابع محاسباتی بیشتر، سطح دشواری افزایش و با وجود ماینرها و منابع محاسباتی کمتر، مقدار سختی شبکه کاهش پیدا می‌کند.

یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه به نام Gryphon Digital Mining طی یکی از گزارش‌های خود در ماه اپریل اعلام کرد که موفق به استخراج ۶۱ BTC در آن ماه شده است. قطعا برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای، نیاز به منابع محاسباتی زیادی وجود دارد؛ به طور‌یکه در جولای ۲۰۲۱ برای عملیات‌های خود بیش از ۷۰۰۰ ریگ ماینینگ به ارزش ۴۸ میلیون دلار را خریداری کرد.

به طور کلی با در نظر گرفتن سیستم‌های محاسباتی پیشرفته، استخراج یک بیت‌کوین به صورت انفرادی ممکن است ۱۰ دقیقه زمان ببرد. اما با‌توجه به عواملی که پیش از این ذکر کردیم،‌ مدت زمان ذکر شده می‌تواند تغییر پیدا کند. حال بهتر است نگاهی به روش‌هایی که می‌توان برای استخراج BTC استفاده کرد بیا‌ندازیم.

استخراج بیت کوین در استخر های گروهی

استخرهای استخراج BTC راهی برای چند برابر کردن تلاش‌های هر ماینر هستند. همانطور که می‌دانیم فرآیند استخراج با گذشت زمان دشوار‌تر شده و نیاز به منابع بیشتری وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی با ادغام منابع محاسباتی، کاربران می‌توانند به طور سریع‌تر و ارزان‌تر به استخراج بپردازند. در استخرهای گروهی پاداش دریافت شده میان ماینرها تقسیم می‌شود و هر شخص بنا به میزان مشارکت خود پاداش کسب می‌کند.

تقریبا هر دو هفته یکبار با توجه به میزان قدرت هش شبکه،‌ میزان سختی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. با بالا بودن نرخ هش، میزان سختی افزایش و با پایین بودن نرخ هش، میزان سختی کاهش می‌یابد. اگر بخواهیم با دید وسیع‌تری نگاه کنیم، نرخ هش بالا نکته مثبتی است؛ چر‌اکه به بهبود امنیت شبکه کمک می‌‌کند. اما از سوی دیگر برای استخراج بلاک‌ در چنین شرایطی نیاز به تجهیزات قدرتمندی وجود دارد که شرایط را برای ماینرهای انفرادی سخت‌تر می‌کند. به طور کلی استخرهای گروهی، شانس ماینرها برای استخراج را افزایش می‌دهند.

استخراج بیت کوین به صورت انفرادی چگونه است؟

در استخراج انفرادی همانطور که از نامش پیداست، ماینر به طور مستقل فعالیت می‌کند و به هیچ شخص ثالثی وابسته نیست. این گروه از ماینرها با کامل کردن فرآیند استخراج، انگیزه و پاداش قابل توجهی دریافت می‌کنند. همچنین قدرت سخت‌افزار و نرخ هش کلی شبکه، در استخراج‌های انفرادی بسیار تاثیر گذارند. به عنوان مثال زمانی که پیچیدگی نرخ هش کمتر بود، ماینرها سود‌های بسیار بهتری کسب می‌کردند. در حال حاضر ماینرها به جای CPU و GPU از FPGA استفاده می‌کنند تا قدرت بیشتری در اختیار داشته باشند.

اگرچه که در این روش یافتن بلاک‌های جدید کمی دشوار به نظر می‌رسد اما در طول زمان می‌تواند بازدهی بالایی را در اختیار کاربر قرار دهد؛ بنابراین کاربران باید صبوری لازم را داشته باشد. همین موضوع یکی از دلایلی است که برخی ماینرها ترجیح می‌دهند به استخرهای استخراج گروهی بپیوندند. در مجموع ماینر‌هایی که قصد فعالیت به صورت انفرادی را دارند، بهتر است در رابطه با هزینه‌ها و سود‌های قابل کسب، تحقیقات مناسبی انجام دهند.

استخراج انفرادی بهتر است یا در استخر های گروهی؟

تا اینجا با روش‌های انجام استخراج به صورت گروهی و انفرادی آشنا شدیم. اما کدام یک از آن‌ها گزینه بهتری محسوب می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انتخاب روش استخراج تا حد زیادی به ماینر و تجهیزات او بستگی دارد.

برای انتخاب استخر استخراج، باید میزان شهرت و نرخ هش جمعی آن را در نظر گرفت؛ نرخ هش نیز به قدرت فعلی مورد نیاز برای استخراج BTC گفته می‌شود. در حال حاضر استخر‌هایی مانند Poolin، F2Pool، BTCC، Slush از‌جمله معروف‌ترین استخرهای ماینینگ هستند. همچنین میزان اعتماد جامعه بیت‌کوین به استخر نیز،‌ یکی دیگر از نکات قابل توجه است. به عنوان مثال برخی از استخرها ادعای قانونی بودن دارند اما واقعیت چیز دیگری است. همچنین استخرهای با‌ثبات، زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با حملات سایبری را دارند.

دریافت پاداش یک بیت کوین چه قدر طول میکشد؟

هر ماینری که موفق به استخراج بلاک جدید شود، ۶/۲۵ بیت‌کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کند. مقدار پاداش این شبکه هر ۴ سال یکبار یا به ازای هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک نصف می‌شود. به عنوان مثال تا سپتامبر ۲۰۲۲، این ارز در حدود قیمت ۲۰،۰۰۰ دلار معامله شد که پاداش آن ارزشی معادل ۱۲۵،۰۰۰ دلار به همراه داشت.

همچنین محاسبه مدت زمان دریافت پاداش BTC از فرمول زیر انجام می‌شود:

مدت زمان دریافت یک بیت‌کوین=(نرخ هش (پتاهش در ثانیه))*۰/۰۰۷۶ / ۱

سوالات متداول

آیا امکان استخراج یک بیت‌کوین در طول روز وجود دارد؟

درواقع امکان استخراج یک BTC در طول روز وجود ندارد چرا‌که فرآیند استخراج شامل استخراج بلاک‌های متعدد است و پاداش هر بلاک شامل ۶/۲۵ BTC است. در بهترین شرایط امکان استخراج ۶ بلاک در هر ساعت و ۱۴۴ بلاک در روز وجود دارد.

آیا بیت‌کوین تا ابد وجود خواهد داشت؟

اکوسیستم BTC در حال توسعه بوده و تا سال‌های آینده به رشد خود ادامه می‌دهد. اما از لحاظ تعداد سکه‌ها محدود بوده و پس از رسیدن به سقف ۲۱ میلیون، سکه جدیدی ایجاد نخواهد شد.