اگر با فضای تکنولوژی و بلاک‌چین‌ها آشنایی داشته باشیم، می‌دانیم که فناوری هوش مصنوعی و ارز‌های دیجیتال تغییرات زیادی را در بخش‌های مختلفی رقم زده‌اند. حال با ترکیب این دو تکنولوژی جدید چه چیزی رقم خواهد خورد؟ فچ ای آی شبکه‌ای است که از این موضوع استفاده کرده و هرآنچه که باید در‌باره آن بدانیم را در ادامه توضیح می دهیم.

ارز فچ ای آی Fetch.ai چیست؟

Fetch.ai پلتفرم غیر‌متمرکزی است که در راستای ایجاد زیر‌ساخت هوشمند برای اینترنت اشیا، از هوش مصنوعی و یاد‌گیری ماشین استفاده می‌کند. هدف اصلی آن ارائه چارچوبی غیرمتمرکز و مستقل برای صنایع مختلف، از‌جمله حمل و نقل، انرژی، پزشکی و… بوده و ایده پشت شکل‌گیری این شبکه، امکان رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال بدون دخالت نیروی انسانی است. درو‌اقع این شبکه به دنبال ایجاد راهی است که افراد تعامل بهتری با ماشین‌ها و دستگاه‌ها پیدا کنند و ماشین‌ها نیز به طور یکپارچه به فعالیت بپردازند. با این تفاسیر بیشتر به این موضوع پی می‌بریم که این موضوع می‌تواند انقلاب عظیمی را در صنایع مختلف ایجاد کند.

فچ ای آی برای دستیابی به اهداف خود از شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کند که روشی امن و شفاف برای ذخیره‌سازی اطلاعات محسوب می‌گردد. جالب است بدانیم که تیم این شبکه در حال کار بر پروژه‌ای به نام شهر هوشمند هستند که در آن تمامی موارد، از چراغ راهنمایی رانندگی گرفته تا مصرف انرژی، به طور خودکار مدیریت می‌شوند. این پروژه می‌تواند موجب کاهش ازدحام، کاهش هزینه‌های انرژی و به طور کلی بهبود کیفیت زندگی مردم شود.

به طور کلی پلتفرم Fetch.ai پتانسیل این را دارد که زندگی افراد را ساده‌تر و کارآمد‌تر سازد؛ چرا‌که ماشین‌ها کار‌‌هایی را انجام می‌دهند که برای انسان زمان‌بر‌تر و دشوار‌تر است. در‌واقع فچ ای آی با ایجاد سیستمی هوشمند و خود‌مختار، آینده‌ای هوشمند‌تر را برای افراد رقم می‌زند.

طرز کار Fetch.ai

ایجاد ارزش مبتنی بر داده و ارسال آن‌ به آدرس‌های مناسب، تیم Fetch.ai را بر آن داشت که برای پلتفرم خود، معماری لایه‌ای را توسعه دهد. نتیجه این امر وجود معماری سه لایه‌ای است که با اهداف شبکه در یک راستا قرار دارد. در ادامه به بررسی این سه لایه می‌پردازیم:

  • لایه اول از عوامل اقتصادی مستقل (AEA) تشکیل شده است و در آن اطلاعاتی وجود دارند که ریسک انجام معاملات را به حداقل می‌رسانند. اطلاعات به گردش درآمده، به اعتماد و اعتبار مرتبط است.
  • لایه دوم چارچوب اقتصادی باز (OEF) نام دارد و زیر‌بنای آن دفتر کلی است که محلی برای تراکنش‌های غیر‌متمرکز و توکن FET است.
  • لایه سوم دفتر کل هوشمند Fetch محسوب می‌شود که وظیفه مدیریت اعتبار، هوش و اعتماد را برای اطمینان از یکپارچگی سیستم بر‌عهده دارد. این موضوع یکی از عوامل تعیین کننده ارزش این ارز دیجیتال است؛ چرا‌که به مدیریت اطلاعات بازاری می‌پردازد که نمایندگان باید به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این لایه از مزیت‌های یادگیری ماشین برای کشف کردن بازار‌ها و چگونگی ارتباطات آن‌ها است.

تاریخچه و بنیان گذاران ارز فچ ای آی

همایون شیخ (Humayun Sheikh) بنیانگذار و مدیر‌عامل Fetch.ai است. علاوه بر او  توبی سیمپسون (Toby Simpson) و توماس هِین (Tomas Hain) که مو‌سسان دیگر هستند، به ترتیب در سمت‌های مدیر اجرایی و مدیر ارشد فناوری فعالیت می‌کنند.

این پلتفرم چارچوبی برای ساخت و سفارشی سازی شبکه‌های هوش مصنوعی غیر‌متمرکز برای انجام تسک‌ها و وظایف پیچیده ارائه می‌دهد. چشم انداز همایون شیخ و تیمش در‌باره این شبکه، اتصال اقتصاد دیجیتال و واقعی است. حال شاید جالب باشد تا حدودی با فعالیت‌های قبلی این اشخاص آشنا شویم.

همایون شیخ مدیر‌عامل و بنیانگذار Mettalex، uVue و itzMe است. لازم به ذکر است که سیمپسون مدیر اجرایی سابق این شبکه بوده و در حال حاضر به عنوان عضوی از هیئت مشاوران فعالیت می‌کند. علاوه بر آن سمت مدیریت ارشد Ososim Limited و مدیریت طراحی نرم‌افزار DeepMind را بر‌عهده داشته است. توماس هین نیز پیش از این در بنیانگذاری Koemei نقش داشته است.

چه چیزی در Fetch.ai منحصر به فرد است؟

یکی از اصلی‌ترین اهداف این پلتفرم این است که تعداد زیادی از بازار‌ها را به شکل خودکار درآورد. در نتیجه‌ی انجام تعاملات اقتصادی مستقل، بازار‌های سریع دیجیتالی را رقم می‌زنند.

لازم به ذکر است که توکن FET نقش بسیار حیاتی را در این شبکه ایفا می‌کند؛ به طوری‌که کاربران با استفاده از این توکن می‌توانند به ساخت و استقرار دو‌قلوهای دیجیتالی خود در شبکه بپردازند. توسعه دهندگان نیز با پرداخت این توکن، می‌توانند به ابزار‌های مبتنی بر یادگیری ماشین دسترسی داشته باشند و از آن‌ها در موارد مختلفی استفاده کنند. گره‌های اعتبار‌سنجی که اعتبار و شهرت شبکه را افزایش می‌دهند، از طریق اشتراک گذاری توکن‌های FET فعال می‌شوند.

علاوه بر آن یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فچ ای آی، Resonate Social نام دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

Resonate Social

Resonate نوعی پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است که برای امنیت و اشتراک گذاری ارتباطات اجتماعی و تو‌کنومیک مورد اعتماد طراحی شده است. این پلتفرم نوعی رسانه اجتماعی محسوب می‌شود که کاربران می‌توانند پست‌ها، فیلم‌ها و عکس‌های خود را در قالب NFT ایجاد کنند. همچنین ماهیت غیر‌متمرکز آن به عنوان نوعی DAO در بلاک‌چین Fetch مدیریت می‌شود.

رویدادهای کلیدی برای Fetch.ai

یکی از کلیدی‌ترین اتفاقات این شبکه در ژوئن ۲۰۱۸ رقم خورد؛‌ زمانی‌که با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی مانند Blockwall Management و Outlier Ventures، تیم فچ ای آی توانستند طی سرمایه گذاری اولیه، مبلغ ۱۵ میلیون دلار را جمع‌آوری کنند. چند‌ ماه بعد و در فوریه ۲۰۱۹،  از طریق IEO، توانست ۶ میلیون دلار به دست آورد و در مارچ ۲۰۲۱ نیز از طریق شرکت دارایی دیجیتال GDA Group، به جمع آوری ۵ میلیون دلار دیگر پرداخت.

یکی دیگر از رویداد‌های کلیدی این شبکه این است که با همکاری بایننس، موفق شدند ۲.۶ میلیون دلار دارایی دیجیتال به سرقت رفته را پیدا و مسدود کنند. در آگوست ۲۰۲۱، دادگاه لندن به بایننس دستور شناسایی هکرها و توقیف دارایی‌های سرقت شده را داد.

امنیت شبکه فچ ای آی

این پلتفرم از طریق نسخه‌ای از مکانیزم اثبات سهام در ترکیب با هوش مصنوعی و DAG ایمن شده است. همچنین این شبکه به روش‌های مختلفی امنیت و حریم خصوصی کاربر و شفافیت شبکه را حفظ می‌کند. در‌واقع شبکه فچ برای ارائه مکانیزم اجماع بدون سانسور، از نظریه بازی و رمزنگاری استفاده می‌کند.

در این شبکه از ترکیب پروتکل PoS و تکنولوژی‌های دیگر، امنیت ارتباطات و اتصالات تامین می‌شود. همچنین گره‌ها مسئولیت اعتبار‌سنجی تراکنش‌ها را در بلاک‌چین بر‌عهده دارند.

اگر بخواهیم بیشتر در‌باره مکانیزم PoS مورد استفاده در شبکه توضیح دهیم، باید بگوییم که شبکه فعلی از نسخه‌ بهبود یافته این مکانیزم که مبتنی بر Cosmos Tendermint است و sPoS نام دارد، استفاده می‌کند. بر‌اساس این مکانیزم تعداد‌ گره‌هایی که امکان فعالیت دارند کاهش یافته، گره‌های جدید می‌توانند سریع‌تر با شبکه همگام شوند و هزینه‌های ذخیره‌سازی کمتر می‌گردد.

تا اینجا با ویژگی‌های ارز دیجیتال FET و ماهیت آ‌ن آشنا شدیم. صرافی ارز دیجیتال رمزینکس راه‌های مختلفی را برای خرید پیش روی کاربران قرار داده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این صرافی، از قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال مطلع شوند.

سوالات متداول

آیا توکن FET‌ گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، چرا‌که عموم پیش‌بینی‌های انجام شده روند قیمتی این ارز دیجیتال را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به این معنا که توکن FET در بلند مدت سود خوبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد داد.

آیا قیمت توکن FET ممکن است به ۱۰ دلار برسد؟

در‌واقع طبق تحلیل‌های صورت گرفته و روند قیمتی این ارز طی چند ماه اخیر، این توکن به رشد خوبی دست پیدا کرده است؛ بر‌همین اساس طی چند ماه یا چند سال آینده، ممکن است شاهد رسیدن قیمت این ارز به ۱۰ دلار باشیم.