این دسته از بهترین کتاب‌های پرایس اکشن که در مورد استراتژی‌ها و روش‌های پرایس اکشن نوشته شده‌اند، شامل استراتژی‌ها و سبک‌های معاملاتی هستند که از ترکیبی از نمودارهای کندل استیک، چارت‌ها، نمودارها و شاخص‌های مختلف استفاده می‌کنند. در این مطلب بهترین کتاب ها به صورت پی‌دی‌اف‌های (pdf) را قرار داده ایم که مطالعه آن‌ها برای هر سرمایه‌گذار و تریدری که می‌خواهد در بازار ارزهای دیجیتال موفق شود، خالی از لطف نیست. با مقاله سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال رمزینکس همراه باشید.

فهرست بهترین کتاب پرایس اکشن

در ادامه ۱۰ کتاب برتر در زمینه آموزش پرایس اکشن معرفی شده است:

  • مجموعه کتاب‌های تریدینگ پرایس اکشن توسط ال بروکس
  • فارکس پرایس اکشن اسکالپینگ از باب ولمن
  • الگوهای قیمت از مارتین پرینگ
  • تکنیک‌های کندل استیک ژاپنی از استیو ناسیون
  • تجزیه و تحلیل یک پارچه پیچ فورک از میرسا دولگا
  • راهنمای نهایی تریدینگ
  • راهنمای کامل تجزیه و تحلیل حجم قیمت از آنا کولینگ
  • دایرهالمعارف الگوها از توماس بولکوفسکی
  • صلاحیت و تریدینگ ترندها از ال. ای لیتل
  • هنر و علم تجزیه و تحلیل تکنیکال از آدام گریمز

معرفی بهترین کتاب پرایس اکشن

در ادامه بهترین کتاب های لازم برای آموزش پرایش اکشن در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال معرفی شده اند. البته قبل از همه چیز حتما نگاهی به مقاله «پرایس اکشن چیست؟ از بهترین استراتژی و بهترین اندیکاتور تا نکات مهم» داشته باشید.

  1. مجموعه کتاب‌های تریدینگ پرایس اکشن توسط ال بروکس

این مجموعه سه تایی کتاب تریدینگ پرایس اکشن (TRADING PRICE ACTION) در بازار تریدینگ ارزهای دیجیتال به مرجعی برای معاملات تبدیل شده است.

این کتاب که یکی از بهترین کتاب‌هایی است که درباره پرایس اکشن نوشته شده است، از تئوری داو (Dow Theory) نشئت گرفته است که معامله گران مدت‌ها قبل از انتشار مجموعه کتاب‌های ال بروکس (AL BROOKS) در مورد این تئوری و انواع سبک‌های پرایس اکشن صحبت می‌کردند.

اگرچه ال بروکس مخترع پراکس اکشن نیست اما یقیناً کتاب‌های این نویسنده یکی از بزرگ‌ترین مرجع‌ها برای معامله گران پرایس اکشن هستند.

این نویسنده در کتاب‌های تریدینگ اکشن پرایس اصطلاحاتی مانند «second entry»، «trend bar»، «barb wire» و «M2B/M2S» را معرفی می‌کند.

اگرچه این مفاهیم پرایس اکشن منحصر به فرد نیستند و در بازار ارزهای دیجیتال با نام‌های دیگری شناخته می‌شوند اما ال بروکس با ترکیب این اصطلاحات در یک سیستم جامع تجزیه و تحلیل و معاملات، ارزش جدیدی به آن‌ها داده است.

  1. فارکس پرایس اکشن اسکالپینگ از باب ولمن

کتاب فارکس پرایس اکشن اسکالپینگ (FOREX PRICE ACTION SCALPING) روی یک سبک معاملات پرایس اکشن خاص متمرکز است که برای هر تریدری مناسب نیست. باب ولمن (BOB VOLMAN) در این کتاب روش کسب سود پایینی را از بازار فارکس در بازه زمانی ۷۰ تیک (۷۰-tick) معرفی می‌کند.

سبک نویسندگی باب ولمن بسیار عالی است و در مقایسه با مجموعه کتاب‌های تریدینگ پرایس اکشن ال بروکس، خواندن این کتاب بسیار راحت‌تر و دلنشین‌تر است.

ال بروکس در کتاب‌های خود یک سیستم تجزیه و تحلیل را با تمرکز کمتری بر تنظیم دقیق معاملات توصیف می‌کند، در مقابل باب ولمن هفت راه حل و سبک معاملاتی ساده و واضح را به خوانندگان توضیح می‌دهد. به این ترتیب، اگر به دنبال روش‌های دقیق معاملات اسکالپینگ هستید، کتاب‌های باب ولمن برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

علاوه بر این، باب ولمن به تازگی کتاب جدید را درباره تجزیه و تحلیل پرایس اکشن در پنج دقیقه منتشر کرده است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران زیادی مفید باشد.

  1. الگوهای قیمت از مارتین پرینگ

از دیگر بهترین کتاب‌های پرایس اکشن که کاربران می‌توانند مطالعه کنند، می‌توان به کتاب الگوهای قیمت (PRICE PATTERNS) از مارتین پرینگ (MARTIN PRING) اشاره کرد.

مارتین پرینگ این کتاب را راهنمای تحلیل و تفسیر الگوهای قیمت می‌نامد و تمام مباحث اساسی تجزیه و تحلیل الگوهای قیمت را شامل می‌شود، از جمله:

  • پشتیبانی و مقاومت
  • ترند لاین
  • تجزیه و تحلیل حجم بازار
  • تجزیه و تحلیل شکست مقاومتی
  • الگوهای نموداری
  • نمودارهای میله‌ای

موضوعاتی که نویسنده برای کتاب خود انتخاب کرده است متنوع و عالی هستند. این کتاب به سرمایه‌گذاران نحوه تجزیه و تحلیل بازار را به طور مختصر و ساده توضیح می‌دهد.

این کتابی نیست که به خوانندگان خود انواع استراتژی‌های تریدینگ یا یک روش منحصر به فرد را معرفی کند. با این حال یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌توان با مطالعه آن با انواع الگوهای قیمت آشنا شد که در تریدینگ کمک زیادی به سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

به علاوه این کتاب شامل یک دی‌وی‌دی است که مارتین پرینگ در آن توضیحاتی را در مورد جدیدترین ابزارها برای تشخیص الگوهای قیمت ارائه داده است.

  1. تکنیک‌های کندل استیک ژاپنی از استیو ناسیون

بعد از اینکه استیو نایسون (STEVE NISON) کتاب تکنیک‌های کندل استیک ژاپنی (JAPANESE CANDLESTICK CHARTING TECHNIQUES) را به تریدرها معرفی کرد، کندل استیک‌ها به بخش جدانشدنی از نمودارها و تجزیه و تحلیل‌های پیش فرض اغلب معاملات تبدیل شدند.

کندل استیک‌ها عمق و تنوع زیادی را به نمودارهای میله‌ای اضافه می‌کنند. در حال حاضر اصطلاحاتی مانند الگوهای کندل پوششی (Engulfing)، چکش (Hammer) و ستاره ثاقب (Shooting Stars) میان معامله گران پرایس اکشن رایج است. استراتژی‌های معاملات کندل استیک معمولاً شامل ترکیبی از الگوهای کندل استیک با نمودارها و نقاط پیوت (pivot points) می‌شود.

اگرچه اصطلاحات مربوط به کندل استیک‌ها را می‌توانید به صورت رایگان در اینترنت پیدا کنید اما در این کتاب همه آن‌ها به صورت منظم و کامل جمع‌آوری شده‌اند.

  1. تجزیه و تحلیل یک پارچه پیچ فورک از میرسا دولگا

تجزیه و تحلیل ترند لاین‌ها یکی از اصلی‌ترین ابزار پرایس اکشن است. با این حال، اغلب افرادی که در مورد ترند لاین‌ها کتاب نوشته‌اند تنها یک فصل از کتاب یا حتی کمتر را به آن اختصاص داده‌اند. روش اندروز پیچ فورک (Andrew’s Pitchfork) تنها روش معاملاتی است که برخی نویسندگان کل کتاب خود را به آن اختصاص داده‌اند.

اگرچه روش اندرو، سبک منحصر به فردی در ترسیم ترند لاین‌های خود دارد اما تریدرهای پرایس اکشن هم می‌توانند تکنیک‌های معاملاتی وی را به راحتی برای ترند لاین‌های سنتی و کانال‌های قیمت سازگار کنند.

در واقع چندین کتاب مختلف در مورد تجزیه و تحلیل پیچ فورک وجود دارد اما کتاب تجزیه و تحلیل یک پارچه پیچ فورک (INTEGRATED PITCHFORK ANALYSIS) که توسط دکتر میرسا دولگا (MIRCEA DOLOGA) نوشته شده است برجسته‌ترین کتاب پرایس اکشن در این زمینه است.

این کتاب برای مبتدیانی که هیچ اطلاعاتی در مورد پیچ فورک ندارند بسیار مناسب است که آن را به روشنی و سادگی برای خوانندگان خود توضیح داده است.

  1. راهنمای جامع تریدینگ

کتاب راهنمای نهایی تریدینگ (THE ULTIMATE TRADING GUIDE) سه نویسنده مختلف از جمله، جان هیل (John Hill)، جورج پرویت (George Pruitt) و لوندی هیل (Lundy Hill) آن را نوشته‌اند و به همین دلیل کتابی کامل و نهایی است که برای هر تریدری مناسب است. این کتاب در مورد توسعه سیستم‌های تریدینگ مکانیکی با استفاده از پرایس اکشن نوشته شده است.

در حالی که ممکن است فصل پایانی این کتاب که به سیستم‌های مکانیکی اختصاص یافته است، مورد پسند تریدیرهای پرایس اکشن قرار نگیرد اما سایر بخش‌های این کتاب به رفتارهای پرایس اکشن اختصاص یافته است و به همین دلیل می‌توان گفت که این کتاب یکی از کامل‌ترین و بهترین کتاب‌های پرایس اکشن است که تا کنون منتشر شده است.

عناوین مختلف این کتاب عبارت‌اند از:

  • کاربردهای عملی تئوری امواج الیوت (Practical applications of the Elliot Wave Theory)
  • فرصت‌های تریدینگ نمودارهای میله‌ای (Specific bar patterns trading opportunities)
  • چنل تریدینگ (Channel trading)
  • الگوهای سوینگ تریدینگ (Swing trading)

مطالب این کتاب به صورت تکه‌تکه جمع‌آوری شده‌اند اما بسیاری از روش‌ها و سبک‌های مهم پرایس اکشن را شامل می‌شوند و راهکارهای تریدینگ عالی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. اگر به دنبال ایده‌های جدید تریدینگ و انجام معاملات هستید حتماً این کتاب را مطالعه کنید.

  1. راهنمای کامل تجزیه و تحلیل حجم قیمت از آنا کولینگ

کتاب راهنمای کامل تجزیه و تحلیل حجم قیمت (A COMPLETE GUIDE TO VOLUME PRICE ANALYSIS) به دلیل اینکه بسیاری از معامله گران پرایس اکشن از حجم برای تجزیه و تحلیل قیمت‌ها استفاده می‌کنند، وارد فهرست بهترین کتاب‌های پرایس اکشن شده است.

در واقع افراد زیادی مانند ال بروکس در روش‌های تریدینگ خود از حجم استفاده نمی‌کنند، از این رو این کتاب مکمل عالی برای معاملات پرایس اکشن تریدرهایی است که دوست دارند حجم را وارد معاملات و تجزیه و تحلیل خود کنند.

این کتاب به طور مختصر همه مواردی که باید در مورد تجزیه و تحلیل حجم در نظر گرفته شود را معرفی کرده است و توضیحاتی را که آنا کولینگ (ANNA COULLING) در باره کارکرد و چگونگی تحلیل حجم ارائه داده است برای هر کسی قابل فهم است.

اگرچه در تئوری داو (Dow Theory) حجم یک عامل اصلی است اما اغلب تریدرها درک کاملی از تأثیر و نقش حجم در معاملات ندارند و اکثر روش‌های معاملات حجم ناشناخته و اجرای آن برای بسیاری دشوار است.

آنا کولینگ در کتاب خود موفق شده است مسائل را به سادگی و به دور از هر گونه پیچیدگی توضیح دهد. این کتاب می‌تواند برای تریدرهایی که تا کنون هیچ مطالعه‌ای در این زمینه نداشته‌اند، بسیار مفید واقع شود.

  1. دائره المعارف الگوها از توماس بولکوفسکی

دایرهالمعارف الگوهای (ENCYCLOPEDIA OF CHART PATTERNS) توماس بولکوفسکی (THOMAS BULKOWSKI) به شما در استفاده از الگوها کمک زیادی می‌کند و خواهید فهمید الگوها تا چه اندازه در معاملات شما نقش دارند. این کتاب با استفاده از داده‌ها و آمارهای جامع بازار این اطلاعات را به خوانندگان ارائه می‌دهد:

  • دستورالعمل‌های شناسایی الگوها
  • میزان موفقیت و شکست در بازارهای گاوی و خرسی
  • الگوهای حجم بازار
  • انواع روش‌های تریدینگ
  • خصوصیات الگوهای ناموفق

اگرچه این کتاب مستقیماً استراتژی‌های معاملاتی را به خوانندگان ارائه نمی‌دهد اما آمار و ارقامی را ارائه می‌دهد که خوانندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها تاکتیک‌های معاملاتی خود را بسازند.

  1. صلاحیت و تریدینگ ترندها از ال. ای لیتل

شناسایی ترندها یا عدم وجود آن‌ها، بخش مهمی از کسب موفقیت در معاملات است. شناسایی ترندها نه تنها برای تریدرهای پرایس اکشن بلکه برای تریدرهایی از هر سبک و استراتژی مناسب خواهد بود.

ال. ای لیتل (L. A. Little) در کتاب صلاحیت و تریدینگ ترندها (TREND QUALIFICATION AND TRADING) چارچوبی را برای شناسایی و صلاحیت ترندها و یافتن بهترین‌ها در میان آن‌ها تنها با استفاده از قیمت و حجم ایجاد کرده است.

این کتاب که به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین کتاب‌های پرایس اکشن برای خوانندگان است، ایده استفاده از قیمت و حجم برای تأیید ترند معاملات را ارائه داده و نویسنده آن‌ها را به خوبی در کتاب خود معرفی کرده است، به همین دلیل این کتاب برای تریدرهای پرایس اکشن بسیار جذاب است.

معامله گران پرایس اکشن معمولاً ترندها را با کمک میانگین‌های محرک یا ترند لاین‌ها شناسایی می‌کنند اما ال. ای لیتل از این هم فراتر رفته و نگاه دقیقی به ساختار ترندها می‌اندازد تا کیفیت آن‌ها را ارزیابی کند.

  1. هنر و علم تجزیه و تحلیل تکنیکال از آدام گریمز

کتاب پرایس اکشن هنر و علم تجزیه و تحلیل تکنیکال (THE ART & SCIENCE OF TECHNICAL ANALYSIS) نوشته آدام گریمز (ADAM GRIMES) بسیار زیبا و منظم نوشته شده و پر از ایده‌های خوب تریدینگ است.

در این کتاب پس از توضیح ساختار بازار، روی نمودارهای نامنظم تمرکز می‌کند و ضمن برجسته سازی هنر تریدینگ، قواعد معاملات را توضیح می‌دهد. بخش‌های مربوط به الگوهای تریدینگ عملی برای خوانندگان جذاب‌تر از بقیه است.

نویسنده به جای تجویز قوانینی خاص یا دوری از برخی مشخصات، الگوهایی را ارائه می‌دهد که معامله گران می‌توانند از آن‌ها برای تجزیه و تحلیل‌های خود استفاده کنند.