یکی از کاربردی‌ترین وب‌سایت‌های مرتبط با ارز دیجیتال و بازار کریپتو، «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) نام دارد که این روزها توسط بسیاری از تریدرها و تحلیل‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب صرافی رمزینکس، به بررسی این وب‌سایت می‌پردازیم.

معرفی ‌وب‌سایت کوین مارکت کپ

«کوین مارکت کپ» یکی از جامع‌ترین پلتفرم‌های ارائه اطلاعات مربوط به بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که کاربران زیادی در آن حضور فعال دارند. این بستر با ارائه اطلاعات مختلف بازار، به منبعی برای معامله‌گران تبدیل شده که می‌تواند به پروسه ترید کردن آنها، کمک شایانی کند. از سوی دیگر، پلتفرم CoinMarketCap دارای تعدادی ابزار کاربردی است که می‌توانید در هر زمان و مکانی، تنها با اتصال به اینترنت از آن‌ها استفاده کنید. 

در ادامه به ابزارهای اصلی سایت کوین مارکت کپ می‌پردازیم؛ اما برای شروع می‌خواهیم بدانیم این پلتفرم از چه سالی شروع به فعالیت کرده و تا به امروز چقدر از دید کاربرانش مفید بوده است. 

وب‌سایت «کوین مارکت کپ» در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و از آن زمان توانسته به یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین منابع داده‌های ارز دیجیتال تبدیل شود. این پلتفرم، اطلاعات جامعی در مورد ارزش بازار، قیمت، حجم و سایر داده‌های انواع رمزارزها ارائه می‌دهد.همچنین قیمت‌ها و داده‌های بازار تعداد زیادی ارز دیجیتال را فهرست و ردیابی می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی عملکرد خود را مقایسه، تجزیه و تحلیل کنند.

کوین مارکت کپ چگونه کار می‌کند؟

نحوه‌ی کار این پلتفرم حرفه‌ای تا حد زیادی ساده است و می‌توان به اطلاعات آن اعتماد کرد. وب‌سایت CoinMarketCap با منابع آگاه مختلفی تبادل اطلاعات می‌کند و داده‌های باکیفیت و دسته اول را با کاربران خود به اشتراک می‌گذارد. در حال حاضر صرافی‌های زیادی وجود دارند که با وب‌سایت‌های این‌چنینی همکاری کرده و در لحظه اعداد و ارقام را به‌روزرسانی می‌کنند. این صرافی‌ها اطلاعاتی در مورد حجم معاملات، قیمت‌ها و سایر نقاط داده برای ارزهای دیجیتال مختلف ارائه می دهند.

جالب است بدانید کوین مارکت کپ از طریق محاسبه سرمایه بازار و ضرب کردن عرضه در گردش (تعداد سکه‌های در گردش) در قیمت فعلی، ارزش هر ارز دیجیتال را محاسبه می‌کند. ارزش بازار یک معیار مهم به شمار می‌آید که ارزش و اندازه کلی یک ارز دیجیتال را منعکس می‌کند.

از همین روش، رتبه‌بندی و فهرست‌بندی مناسبی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا با دیدی واضح‌تر به تحلیل بازار بپردازند. CoinMarketCap همچنین فیلترها و گزینه‌های جستجو را برای کمک به کاربران در یافتن ارزهای دیجیتال خاص ارائه می‌دهد.

یکی از نکاتی که برای تریدرها و سرمایه‌گذاران اهمیت دارد، دریافت اطلاعات به صورت لحظه‌ای و بدون درنگ است. جزئیات بازارهای مالی هر لحظه دچار تغییر می‌شوند و همین موضوع یکی از دلایل انتخاب کوین مارکت کپ به عنوان یک منبع مورد اعتماد توسط کاربرانش است.

از طرفی دیگر، این پلتفرم ویژگی‌های اضافی مانند ردیابی پورتفولیو، مقالات خبری و بینش در مورد بازار ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها به کاربران کمک می‌کند سرمایه‌گذاری‌های خود را مدیریت کنند، از آخرین اخبار و پیشرفت‌ها مطلع شوند و تصمیم‌گیری آگاهانه داشته باشند. 

در ادامه به دیگر ابزارهای کاربردی کوین مارکت کپ می‌پردازیم.

 

پیشنهاد خواندنی: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

ابزارهای کاربردی کوین مارکت کپ کدام‌ها هستند؟

مانند هر پلتفرم دیگری، «کوین مارکت کپ» تلاش کرده تا با ارائه‌ی خدمات مناسب به سرمایه‌گذاران، آن‌ها را راضی نگه دارد. در این بخش به معرفی جامع خدمات کاربردی کوین مارکت کپ می‌پردازیم.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال

علاوه بر مشاهده تغییرات قیمت کوین، می‌توانید از کوین مارکت کپ برای مشاهده داده‌های تاریخی یا همان تاریخچه قیمت مربوط به قیمت آن کوین استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید روی دکمه Historical Data (داده‌های تاریخی) که دقیقا در بالای نمودار قرار دارد، کلیک کرده و قیمت یک کوین را در تاریخ‌های خاص مشاهده کنید.

از این قسمت می‌توانید برای پی بردن به مسیر کلی قیمت یک رمز ارز در بلند مدت استفاده کنید یا بر اساس داده‌های آن در تصمیم‌ها یا استراتژی معاملاتی‌تان تغییر ایجاد کنید. توجه داشته باشید که کوین مارکت کپ همانند صرافی رمزینکس قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را به اشتراک می‌گذارد.

مدیریت پورتفولیو

اگر بخواهید کوین‌های موجود در سبد دارایی‌های خود را پیگیری کنید، در کوین مارکت کپ این کار به سادگی قابل انجام است. لینک بخش پورتفولیو در صفحه اصلی وب سایت CoinMarketCap قرار گرفته و هر زمان که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید. در کوین مارکت کپ می‌توانید پورتفولیوهای مختلف را به صورت شخصی‌سازی شده و برای صرافی‌های مختلف تهیه کنید. 

می‌توانید از کوین مارکت کپ برای ایجاد یک لیست سفارشی از ارزهای دیجیتال استفاده کنید تا بتوانید به راحتی آن‌ها را زیر نظر داشته و عملکردشان را پیگیری کنید. پس از ثبت نام، روی تب واچ لیست کلیک کرده تا به قسمت واچ لیست هدایت شوید. با کلیک روی دکمه «Add Coins» کوین‌ها را به واچ لیست اضافه کنید. همچنین می‌توانید جزئیات تراکنش و کارمزدی را که پرداخت کرده‌اید را به بخش پورتفولیو افزوده و پس از اتمام کار، یک نمای کلی از دارایی‌های خود و ارزش آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

تقویم ایردراپ و آخرین اخبار

اگر می‌خواهید در جریان آخرین رویدادهای آینده حوزه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال قرار بگیرید، تقویم کوین مارکت کپ فهرست قابل توجهی از به‌روزرسانی‌ها، رویدادها و کنفرانس‌های ویژه پروژه‌های رمز ارزهای مختلف را تهیه کرده و همیشه آن‌ها را آپدیت نگه می‌دارد. 

توجه به تقویم ذکر شده، یک روش مناسب برای به‌روز ماندن در صنعت ارزهای دیجیتال است، چون اخبار مربوط به ‌‌به‌روزرسانی‌ها و رویدادهای مرتبط با پروژه‌ها معمولا منجر به تغییر قیمت رمز ارزها می‌شود. کوین مارکت کپ همچنین تقویمی برای اعلام زمان ایردراپ‌های آینده دارد که می‌توانید به کمک آن در زمان مناسب ارزهای دیجیتال رایگان دریافت کنید.

واچ لیست کوین مارکت کپ

می‌توانید از وب‌سایت یا اپلیکیشن CoinMarketCap برای ایجاد یک لیست سفارشی از ارزهای دیجیتال استفاده کنید تا به راحتی آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. پس از ثبت‌نام در کوین مارکت، روی تب واچ لیست کلیک کرده تا به قسمت مورد نظر هدایت شوید. با کلیک روی دکمه«Add Coins»، کوین‌های مشخص شده به واچ لیست اضافه می‌شوند.

رتبه‌بندی توکن‌های غیرمثلی (NFT)

در شرایطی که دنیای ان‌اف‌تی‌ها با سرعت چشم‌گیری در مسیر رشد قرار دارد، علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال که به دنبال داغ‌ترین و جدیدترین پروژه‌های مبتنی بر ان‌اف‌تی هستند، می‌توانند به صفحه رتبه‌بندی سر بزنند. در این بخش از وب‌سایت کوین مارکت، کاربران و علاقه‌مندان به توکن‌های غیرمثلی قادر هستند از جزئیات و قیمت لحظه‌ای مهم‌ترین ان‌اف‌تی‌ها باخبر شوند.

با توجه به این‌که اکثر ان‌اف‌تی‌ها به صورت مجموعه‌ای از آیتم‌های مختلف هستند، کوین مارکت کپ از ارزش خالص مجموعه برای تعیین ارزش هر پروژه توکن غیرمثلی استفاده می‌کند.

کوین مارکت کپ چه مزیت‌هایی دارد؟

مزایای کوین مارکت کپ

پلتفرم کوین مارکت یک نمای کلی و جامع از بازار ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد که به کاربران کمک می‌کند تا ردیابی عملکرد ارزهای دیجیتال مختلف از نظر ارزش بازار، قیمت، حجم و سایر معیارهای کلیدی را به بهترین شکل انجام دهند. به عبارتی دیگر، بررسی اجمالی بازار به کاربران این امکان را می‌دهد تا از روندهای کلی بازار مطلع و فرصت‌های سرمایه گذاری بالقوه را شناسایی کنند. 

علاوه بر نمای کلی بازار، مقالات خبری و بینش‌های مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال، در پلتفرم CoinMarketCap قابل دسترس است. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا از آخرین پیشرفت‌ها، مقررات و رویدادهایی که ممکن است بر بازار تأثیر بگذارند، خبر داشته باشند. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از این اخبار، همراه با تحلیل‌های کاربردی منتشر می‌شوند.

به طور کلی، سایت CoinMarketCap ابزاری ارزشمند برای علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید و این افراد نیاز دارند برخی از داده‌ها را به موقع در اختیار داشته باشند تا بتوانند در لحظه تصمیم بگیرند. تریدرها می‌توانند هشدارهای قیمتی را برای ارزهای رمزپایه خاص تنظیم کرده و زمانی که قیمت به یک آستانه مشخص رسید، اعلان دریافت کنند.

جالب است بدانید اپلیکیشن و سایت کوین مارکت کپ، یک API (رابط برنامه‌نویسی) را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد با این هدف که ارزهای دیجیتال را در برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های خود ادغام کنند.

کوین مارکت کپ چه معایبی دارد؟

کوین مارکت کپ هم مانند تمامی پلتفرم‌ها در کنار مزایای خود، معایبی هم دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

فقدان مقررات

ارزش بازار رمزارزها به طور مستقل عمل می‌کند و توسط هیچ نهاد حاکمیتی تنظیم نمی‌شود. این بدان معنی است که دقت و قابلیت اطمینان داده‌های ارائه شده در پلتفرم می‌تواند متفاوت باشد. کاربران باید احتیاط کنند و تحقیقات خود را قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم سرمایه‌گذاری بر اساس اطلاعات ارائه شده، انجام دهند.

تجزیه و تحلیل محدود

در حالی که CoinMarketCap داده‌ها و رتبه‌بندی‌های اولیه بازار را ارائه می‌دهد، ممکن است تجزیه و تحلیل یا بینش عمیقی در مورد ارزهای دیجیتال جداگانه ارائه نکند. ممکن است لازم باشد کاربران برای کسب اطلاعات دقیق در مورد پروژه‌های خاص، وب‌سایت‌های پروژه و انجمن‌های مربوطه را به منابع خود اضافه کنند.

مسئله‌ی امنیت

 کوین مارکت کپ یک پلتفرم آنلاین به شمار می‌آید و مانند هر سرویس آنلاین دیگری در برابر نقض‌های امنیتی و تلاش برای هک، آسیب‌پذیر است. کاربران هنگام استفاده از پلتفرم باید اقدامات مناسبی را برای ایمن‌سازی اطلاعات شخصی و دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود انجام دهند تا به اطلاعات شخصی آن‌ها آسیبی وارد نشود.

پشتیبانی محدود از پروژه‌های جدید و کوچک

 به طور کلی می‌توان گفت سرمایه بازار رمزارز تمایل دارد روی ارزهای دیجیتال بزرگ‌تر و معتبرتر تمرکز کند. پروژه‌های کوچک‌تر و جدیدتر ممکن است در پلتفرم مورد توجه یا دید قرار نگیرند و این موضوع، کشف و ارزیابی این پروژه‌ها را برای سرمایه‌گذاران سخت‌تر می‌کند.

سایت کوین مارکت کپ برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که در دنیای رمزارزها و بازار کریپتو فعالیت می‌کنند، همیشه به منبعی آگاه و قابل اعتماد نیاز دارند تا به صورت لحظه‌ای اطلاعات مورد نیاز را از آن دریافت کنند. کوین مارکت کپ ابزاری است که توسط علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و تحلیل‌گران استفاده می‌شود تا از آخرین روندها و تحولات در بازار ارزهای دیجیتال خبر داشته باشند و به‌روز بمانند.

چگونه از اپلیکیشن و دانلود کوین مارکت کپ استفاده کنیم؟

برای دسترسی به قابلیت‌های پلتفرم Coin Market Cap می‌توانید از وب‌سایت آن استفاده کنید. با این وجود برای راحتی و دسترسی به امکانات بیشتر، پیشنهاد می‌شود این پلتفرم را روی موبایل خود نصب کرده و با خیال راحت در هر مکان و زمانی به اطلاعات بازار ارز دیجیتال دسترسی داشته باشید.

دانلود کوین مارکت کپ برای اندروید و iOS از طریق وب‌سایت رسمی آن قابل انجام است. با دانلود کوین مارکت کپ روی گوشی موبایل خود، می‌توانید به صورت لحظه‌ای از اتفاقات مرتبط با دنیای ارز دیجیتال باخبر شوید.

سخن آخر

بسترهای مختلفی پیرامون دنیای بلاک چین فعالیت می‌کنند که هرکدام از آن‌ها مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. کوین مارکت کپ از آن گزینه‌هایی است که برای مشاهده قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال و بررسی‌های مختلف، بسیار مناسب است. صرافی رمزینکس در تلاش است بهترین پلتفرم‌های موجود را به شما معرفی کند تا بهترین تجربه را از دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشید.