تعدادی از کشورها در حال ارزیابی مجدد در مورد ارز یا روش پرداخت مورد استفاده در تسویه حساب‌های بین‌المللی هستند. از یک طرف، چندین کشور برای کاهش نقش دلار در تجارت بین‌المللی تلاش می‌کنند. از طرفی دیگر، چندین کشور شروع به مشروعیت بخشیدن به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال کرده‌اند.

یکی از کشورهای پیشرو در این عرصه، روسیه است. بر اساس اخبار اخیر، بانک مرکزی این کشور در حال بررسی استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات خارجی است. در واقع، هم‌اکنون قانون‌گذاری در حال انجام است.

صرفا برای تسویه حساب های بین المللی

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه اخیراً فاش کرد که ممکن است این موسسه از دارایی‌های دیجیتال برای تسویه حساب با شرکت‌های خارجی استفاده کند. وی به‌صراحت اعلام کرده است که بانک مرکزی استفاده شهروندان از ارزهای دیجیتال را تایید نمی‌کند.

احتمالا روسیه نهادهای تخصصی برای استخراج رمزارز‌ها و ارسال درآمد حاصل از آن، به خارج از کشور ایجاد خواهد کرد. چنین مؤسساتی ظاهراً با سایر اشکال پول دیجیتال نیز تجارت خواهند کرد.

همزمان بانک مرکزی در حال مذاکره با دولت است تا مشخص شود که آیا سایر سازمان‌های مالی نیز از این امتیاز برخوردار خواهند شد یا خیر. طبق گزارشات، در ابتدا کنترل این مؤسسات احتمالاً در اختیار یک شرکت دولتی قرار خواهد داشت و در آینده شرکت‌های خصوصی نیز در این ترکیب قرار خواهند گرفت.

همچنین بین‌المللی شدن یوآن چین نیز از حمایت روسیه برخوردار است. پوتین در سخنرانی اخیر خود گفت که برای حدود دو سوم تجارت بین روسیه و چین، از یوان چین و روبل روسیه استفاده می‌شود.

منابع:   investing.com   twitter