اگر می‌خواهید با الگوی کندل استیک انبرک سقف (Tweezer Top) و انبرک کف (Tweezer Bottom) و نحوه استفاده معامله‌گران از آنها در نواحی تغییر جهت روند آشنا شوید این راهنما را تا پایان مطالعه کنید. در ادامه در مورد رابطه میان الگوهای انبرک سقف و انبرک کف، نحوه شناسایی آنها در نمودار، و چگونگی تغییر جهت در نتیجه شکل‌گیری این الگوها بحث خواهیم کرد.

الگوی کندل استیک انبرک چیست؟

الگوی کندل استیک انبرک همانطور که در مقاله «کندل استیک یا نمودار شمعی ژاپنی چیست و انواع آن کدامند؟» نیز عنوان شد، چندین شکل متفاوت دارد. الگوی انبرک سقف به عنوان یک الگوی بازگشتی نزولی شناخته می‌شود که در انتهای روندهای صعودی تشکیل می‌شود و الگوی انبرک کف یک الگوی بازگشتی صعودی تلقی می‌شود که در انتهای روندهای نزولی شکل می‌گیرد.

الگوی انبرک سقف از دو کندل استیک تشکیل می‌شود:

  • کندل صعودی (روز ۱)
  • کندل نزولی (روز ۲)

الگوی انبرک کف نیز از دو کندل استیک تشکیل می‌شود:

  • کندل نزولی (روز ۱)
  • کندل صعودی (روز ۲)

برخی از انبرک‌های سقف و کف دارای سه کندل استیک هستند.

الگوی کندل استیک انبرک

الگوی انبرک سقف نزولی چه زمانی تشکیل می‌شود؟

الگوی انبرک سقف نزولی در جریان یک روند صعودی و هنگامی تشکیل می‌شود که گاوها قیمت را به بالاتر سوق می‌دهند و اغلب قیمت بسته شدن نزدیک بالاترین قیمت روز است (معمولاً یک نشانه قوی صعودی بودن).

با این وجود در روز دوم، همان طور که در نمودار بالا دیده می‌شود، احساسات معامله‌گران کاملاً تغییر جهت می‌دهد. بازار پس از باز شدن بلافاصله به سمت پایین حرکت می‌کند و معمولاً تمام پیشروی قیمت در روز ۱ را خنثی می‌کند.

  آموزش خرید بیت کوین با پی پال با معرفی بهترین سایت ها

برای آشنایی بیشتر با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال حتماً نگاهی به مقاله «تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟ بررسی مهمترین اندیکارتورها در تحلیل تکنیکال دنیای رمز ارزها» بیندازید.

الگوی انبرک کف صعودی چه زمانی تشکیل می‌شود؟

برعکس، الگوی انبرک کف صعودی در طول یک روند نزولی و زمانی تشکیل می‌شود که خرس‌ها قیمت را همچنان به زیر می‌کشند و معمولاً روز را در نزدیکی پایین‌ترین قیمت آن روز به پایان می‌رسانند (معمولاً یک نشانه قوی نزولی بودن).

با این وجود آنچه در روز ۲ اتفاق می‌افتاد کاملاً متفاوت است زیرا قیمت پس از باز شدن فقط رو به بالا حرکت می‌کند. این پیشروی رو به بالا در روز ۲ معمولاً تمام افت قیمت روز قبل را جبران می‌کند.

نحوه تفسیر کردن کندل استیک انبرک در نمودار

نمونه‌ای از الگوی انبرک کف در نمودار در زیر نشان داده شده است:

نحوه تفسیر کردن کندل استیک انبرک در نمودار

در روز ۱ خرس‌ها قیمت را پایین‌تر بردند. اما در روز ۲ قیمت در همان جایی که در روز قبل بسته شده بود باز شده و بلافاصله به سمت بالا حرکت می‌کند.

سیگنال خرید احتمالی ممکن است در روز بعد از شکل گیری الگوی انبرک کف و در صورت مشاهده سیگنال‌های تاییدی دیگر دریافت شود.

الگوی انبرک کف چگونه تشکیل می‌شود؟

الگوی صعودی انبرک کف نمودار بالا در نمودار زیر و در تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای مربوط به دو روز لازم برای تشکیل این الگو نمایش داده شده است:

با توجه به نمودار بالا می‌توان متوجه شد که قیمت در تمام روز ۱ یک روند نزولی را طی کرده است. سپس در روز ۲ احساسات نزولی روز ۱ کاملاً تغییر کرده و قیمت در تمام طول روز صعودی بوده است.

این تغییر ناگهان و عجیب در دیدگاه معامله‌گران از روز ۱ تا روز ۲ را می‌توان ناشی از انتقال شبانه قدرت از خرس‌ها به گاوها دانست.

الگوی انبرک کف چگونه تشکیل می‌شود؟

الگوی انبرک سقف چگونه تشکیل می‌شود؟

نمودار ۱۵ دقیقه‌ای زیر مربوط به قرارداد فیوچرز، نحوه تشکیل الگوی انبرک سقف در سه روز را نشان می‌دهد:

  • در روز ۱ گاوها کنترل قیمت را در دست داشتند.
  • در روز ۲ گاوها با باز شدن بازار سعی کردند قیمت را به سقف جدیدی برسانند اما با مقاومت ایجاد شده توسط بالاترین قیمت روز قبل مواجه شدند. سپس بازار بلافاصله ریزش کرد و تا پایان روز ۲ توانست فقط به میانه راه برگردد.
  • روز ۳ با یک گپ بسیار بزرگ رو به بالا باز شد اما گاوها دوباره به سرعت با حضور خرس‌ها در خط مقاومت مستحکم دو روز قبل روبرو شدند.

آیا الگوهای انبرک دیگری هم وجود دارد؟

قیمت در نمودار بالا در ادامه روز روند نزولی را تجربه کرد. بسیاری از نمودارشناسان کلاسیک این انبرک سقف سه روزه را یک الگوی سقف دوقلو می‌دانند.

الگوهای کندل استیک انبرک سقف و کف می‌توانند به وضوح انتقال قدرت و احساسات از گاوها به خرس‌ها را نشان دهند. بدیهی است که قبل از ورود به هر گونه معامله‌ای بر اساس الگوهای انبرک سقف یا کف باید از سایر نشانه‌های تاییدی استفاده کرد.

سخن آخر

الگوی کندل استیک انبرک که دو نوع سقف و کف دارد هم می‌تواند سیگنال فروش باشد و هم خرید. نکته مهم در استفاده از این کندل‌ها توجه به سایر اندیکاتورها به‌منظور تأیید سیگنال است.

شما تاکنون از این کندل استفاده کرده‌اید؟