در طول دهه گذشته صرافی‌های رمزارز به بازیگران اصلی بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. بدون وجود صرافی‌ها مشتریان نخواهند توانست رمز ارزهای مد نظرشان را به روش‌های سریع و قابل اعتماد با رمز ارزهای دیگر مبادله کنند. این مقاله عمدتاً انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال را که می‌توان در صرافی‌ها ثبت کرد پوشش خواهیم داد. اگرچه انواع پیشرفته‌تری از سفارش‌ها در بازار وجود دارد اما اکثر استراتژی‌های معاملاتی را می‌توان با استفاده از سفارش‌های اصلی که در ادامه به آنها می‌پردازیم اجرا کرد.

انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال

در حال حاضر، ارزش معاملات روزانه انجام شده در صرافی‌های رمز ارزها به بیش از ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. بازار معاملات در چند سال گذشته عملاً منفجر شده و میلیون‌ها سرمایه‌گذار و معامله‌گر جدید وارد بازار شده‌اند. در زیر انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال فهرست وار آورده شده است.

  • مارکت اوردر یا سفارش بازار (Market Order)
  • لیمیت اوردر یا سفارش محدود (Limit Order)
  • لیمیت استاپ لاس (حدضرر) (Stop Loss Limit Order)
  • مارکت استاپ لاس (حد ضرر)
  • مارکت تِیک پرافیت یا تیک پرافیت (Take Profit)
  • لیمیت تیک پرافیت
  • سفارش‌های ترکیبی (Bracket Order)
  • استاپ متحرک (Trailing stop)

مارکت اوردر یا سفارش بازار (Market Order)

مارکت اوردر احتمالاً آسان‌ترین انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران جدید است. مارکت اوردر همچنین بهترین نوع سفارش برای افرادی است که معامله‌گری را به تازگی شروع کرده‌اند.

سفارش بازار یا مارکت اوردر چیست؟

مارکت اوردر سفارشی است که به طور خودکار در بهترین قیمت فعلی بازار بر روی یک دارایی انجام می‌شود. در هنگام ثبت مارکت اوردر، قیمت معامله بر اساس نرخ‌های فعلی که در دفترهای سفارش ثبت شده است تعیین می‌شود.

دفتر سفارش (Order Book)

به زبان ساده، دفتر سفارش یا پیشنهادهای خرید و فروش لیستی از همه سفارش‌های باز است که در حال حاضر در یک صرافی برای یک جفت معاملاتی خاص ثبت شده است. سفارش باز در واقع به این معنی است که سرمایه‌گذار دیگری حاضر است یک دارایی خاص را به قیمت مشخصی خرید یا فروش کند.

معامله‌گری که از مارکت اوردر استفاده می‌کند کافی است مقدار دارایی موردنظر خود را برای خرید یا فروش مشخص کند. در این حالت لازم نیست او قیمت معامله را مشخص کند زیرا معامله او در بهترین قیمت فعلی (بالاترین قیمت برای سفارش فروش و پایین‌ترین برای خرید) موجود در بازار انجام می‌شود.

پس از ثبت مارکت اوردر، صرافی به خرید یا فروش آن دارایی ادامه می‌دهد تا زمانی که کل مقدار سفارش تکمیل شود. به‌عنوان‌مثال، اگر معامله‌گر سفارشی را برای خرید ۱ بیت کوین ثبت کند، صرافی تا زمان تکمیل شدن ۱ بیت کوین اقدام به خرید این دارایی به بهترین قیمت فعلی بازار می‌کند.

نحوه ثبت مارکت اوردر

صرافی‌ها روش‌های مختلفی برای ثبت سفارش ارائه می‌دهند. اگرچه رایج‌ترین گزینه برای معامله‌گران این است که سفارش‌های خود را مستقیماً در صرافی ثبت کنند اما امکان مدیریت کردن سفارش‌ها از طریق خدمات معاملاتی شخص سوم هم وجود دارد.

پس از وارد کردن مقدار دارایی موردنظر برای خرید یا فروش باید یکی از دو گزینه «خرید» یا «فروش» را انتخاب کنید. در مثال بالا با انتخاب گزینه خرید می‌توانید بیت کوین در مقابل دلار بخرید و با انتخاب گزینه فروش می‌توانید بیت کوین خود را به دلار تبدیل کنید.

مشکلات مارکت اوردر

مشکل مارکت اوردر ناشی از نحوه عملکرد دفتر سفارش و نحوه خرید یا فروش دارایی‌ها در مارکت اوردر تا رسیدن به مقدار دارایی دلخواه است. وقتی که یک مارکت اوردر تمام دارایی موجود در یک قیمت مشخص را بخرد یا بفروشد به سراغ خرید یا فروش آن دارایی در بهترین قیمت بعدی می‌رود.

اگر سفارش ثبت شده آن قدر بزرگ باشد که تمام سفارش‌های باز موجود در قیمت‌های مختلف را بخرد این روند همچنان ادامه خواهد یافت. این بدان معناست که هر بار که مارکت اوردر تمام دارایی‌های موجود در یک قیمت را خریداری می‌کند، قیمت موجود بعدی بدتر (در صورت خرید بالاتر، در صورت فروش پایین‌تر) می‌شود.

این فرایند اسلیپیج (slippage) نامیده می‌شود.

اسلیپیج هنگامی رخ می‌دهد که یک سفارش یا چند سفارش متوالی باعث جمع شدن (خرید یا فروش) یک سفارش‌های باز مربوط به یک دارایی خاص در قیمت‌های متوالی (در خرید از قیمت کم به قیمت بیشتر، در فروش از قیمت زیاد به کمتر) می‌شود.

اسلیپیج ممکن است باعث می‌شود معامله‌گران یک دارایی را با قیمتی کمتر یا بیشتر از آنچه در نظر داشتند معامله کنند. به همین دلیل است که معامله‌گران هنگام استفاده از مارکت اوردر برای معاملات با حجم بالا (یا جفت‌های معاملاتی با حجم کم) باید احتیاط کنند. همیشه مطمئن شوید که جفت ارزی که می‌خواهید معامله کنید نقدینگی کافی دارد.

اگر به دنبال امنیت و کنترل بیشتر بر روی معاملات انجام شده هستید شاید بهتر باشد از لیمیت اوردر استفاده کنید!

لیمیت اوردر یا سفارش محدود (Limit Order)

برخلاف مارکت اوردرها که در آن معامله‌گران فقط باید مقدار رمز ارز مد نظرشان را وارد کنند، در این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال باید علاوه بر مقدار رمز ارز قیمت مد نظرشان را هم به صورت دقیق مشخص کنند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که لیمیت اوردرهای خرید در سمت «Bid» یا خرید دفتر سفارش و سفارش‌های محدود فروش در سمت «Ask» یا فروش دفتر سفارش قرار گرفته‌اند.

با حرکت قیمت، سفارش‌های باز توسط سایر معامله‌گران حاضر در صرافی پذیرفته می‌شود. وقتی لیمیت اوردر (باز) شما توسط یک معامله‌گر دیگر پذیرفته می‌شود بدان معناست که معامله شما انجام شده و به اصطلاح پُر شده است.

خرید کردن

در مثال زیر با استفاده از پایانه معاملاتی رمزینکس جفت ارز بیت کوین به ریال را خریداری می‌کنیم. از آنجای که در این جفت، ارز پایه تتر است ما باید قیمت بیت کوین را بر حسب تتر و مقدار آن را بر حسب بیت کوین وارد کنیم. در نتیجه خرید بیت کوین به خرید تتر به صورت زیر خواهد بود:

توجه داشته باشید که قیمت کل چگونه به طور خودکار بر اساس قیمت و مقدار مورد معامله وارد شده توسط معامله‌گر محاسبه می‌شود. این عدد مقدار ریالی است که باید در ازای بیت کوین پرداخت کنید.

فروختن

در این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال درست مانند خرید بیت کوین، می‌توانیم بیت کوین خودمان را به تتر بفروشیم. از آنجای که در این حالت هم ارز پایه همچنان تتر است باید قیمت مد نظرمان برای فروش بیت کوین را بر حسب دلار وارد کنیم. با این حال، مقداری که می‌خواهیم بفروشیم همچنان بر حسب بیت کوین خواهد بود. این فرایند به صورت زیر است:

توجه داشته باشید که در این حالت هم مبلغ کل به طور خودکار محاسبه می‌شود.

انتخاب قیمت معاملاتی

قبل از اینکه سفارش خرید یا فروشتان را ثبت کنید ابتدا باید با نحوه عملکرد دفتر سفارش آشنا شوید. این امر برای وارد کردن قیمت پیشنهادی‌تان برای انجام معامله بسیار مهم است.

دفتر سفارش مربوط به جفت ارز بیت کوین دلار در تصویر بالا نشان داده شده است.

هنگامی که یک لیمیت اوردر در صرافی ثبت می‌کنید دو گزینه پیش رو دارید. می‌توانید یک سفارش باز را در صرافی ثبت کنید تا شخص دیگری آن را انتخاب کند یا اینکه سفارش باز شخص دیگری را که قبلاً در صرافی ثبت شده است انتخاب کنید.

دفتر سفارش بالا سفارش‌های باز موجود برای جفت معاملاتی بیت کوین تتر را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم بیت کوین بخریم می‌توانیم از این دفتر سفارش برای معامله کردن بیت کوین استفاده کنیم.

در این دفتر سفارش می‌بینید که پایین‌ترین قیمت فعلی که شخصی مایل به فروش بیت کوین خود به آن قیمت است ۹۸۳۱/۱۹ دلار است. در عین حال، همان‌طور که می‌بینید بالاترین قیمتی که شخصی حاضر به پرداخت برای خرید بیت کوین است ۹۸۳۱/۰۵ دلار است. در این مثال، اختلاف پایین‌ترین قیمت فروش و بالاترین قیمت خرید ۱۴ سنت است.

این اختلاف ناچیز بین کمترین قیمت فروش و بالاترین قیمت خرید اسپرِد (spread) نامیده می‌شود. مقدار اسپرِد در فاصله بین دو دفتر سفارش نمایش داده شده است.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید بیت کوین بخرید می‌توانید یک سفارش باز در سمت خرید (متن سبز) قرار دهید یا بیت کوین را به بهترین پیشنهادی در سمت فروش (متن قرمز) دریافت کنید. از آنجا که بهترین قیمت پیشنهادی در طرف فروش ۹۸۳۱/۱۹ دلار است می‌توانید بیت کوین را بلافاصله در آن پیشنهادی موجود خریداری کنید.

در غیر این صورت باید یک سفارش باز برای خرید بیت کوین به قیمت کمتر یا مساوی با ۹۸۳۱/۰۵ دلار در طرف خرید قرار دهید. این سفارش‌های باز تنها زمانی پر می‌شوند که شخص دیگری حاضر شود بیت کوین خود را به قیمت تعیین شده در این سفارش‌های باز بفروشد. از آنجا که هیچ تضمینی وجود ندارد که شخص دیگری حاضر باشد دارایی خود را به قیمت سفارش باز بفروشد معلوم نیست چقدر طول بکشد تا بیت کوین مد نظرتان را به قیمت دلخواهتان دریافت کنید.

سفارش‌های لیمیت استاپ لاس (Stop Loss Limit Order)

در لیمیت اوردر استاپ لاس (حد ضرر) می‌توانید ضرر وارد شده به معاملات بازتان را کنترل کنید. برای ثبت لیمیت اوردر استاپ لاس باید دو قیمت تعیین کنید:

  • یکی قیمت استاپ
  • دیگری قیمت لیمیت

قیمت استاپ بیانگر قیمت بازار است که در صورت رسیدن به آن سفارش شما فعال می‌شود.

در این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال قیمت لیمیت نشان دهنده بدترین قیمتی است که سفارش شما می‌تواند در آن پر شود. می‌توانید قیمت فعال کننده سفارش را بر اساس آخرین قیمت معاملاتی، قیمت مارک یا قیمت شاخص تعیین کنید. این نوع سفارش فقط کم کردنی (اجباری) است و نمی‌توان از آن برای باز کردن موقعیت معاملاتی یا افزودن به موقعیت استفاده کرد.

نکات مهم

برای ثبت کردن این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال نیازی به مارجین نیست، اما در هنگام فعال شدن سفارش مارجین شما بررسی می‌شود. اگر هنگام فعال شدن سفارش، مارجین کافی در حسابتان وجود نداشته باشد سفارش توسط موتور معاملاتی رد می‌شود.

قیمت محدود باید در حدود ۱۰ درصد از قیمت مارک باشد؛ در صورت عبور این قیمت از اسپرد و خارج بودن از محدوده ۱۰ درصدی، لیمیت اوردر توسط موتور معاملاتی رد می‌شود.

مثال سفارش استاپ لاس:

فرض کنید قیمت فیوچرز (آتی) بیت کوین ۵۰۰۰ دلار است. شما یک موقعیت فیوچرز لانگ (خرید) دارید و می‌خواهید در صورت کاهش قیمت بیت کوین بیش از حد ضرر نکنید. برای این کار یک سفارش فروش لیمیت استاپ لاس با قیمت استاپ ۴۵۰۰ دلار و قیمت لیمیت ۴۴۰۰ دلار ثبت می‌کنید.

اگر قیمت فیوچرز بیت کوین به ۴۵۰۰ دلار کاهش یابد، سفارش فروش شما در قیمت لیمیت ۴۴۰۰ دلار فعال می‌شود. سپس این موقعیت فیوچرز، به شرط وجود تقاضای کافی، در قیمت ۴۴۰۰ دلار یا بیشتر بسته می‌شود.

مثال سفارش خرید استاپ لاس:

قیمت فیوچرز بیت کوین ۵۰۰۰ دلار است. شما یک موقعیت فیوچرز شورت (فروش) دارید و می‌خواهید در صورت افزایش قیمت بیش از حد ضرر نکنید. برای این کار یک سفارش خرید لیمیت استاپ لاس با قیمت استاپ ۵۴۰۰ دلار و قیمت لیمیت ۵۵۰۰ دلار ثبت می‌کنید.

اگر قیمت فیوچرز بیت کوین به ۵۴۰۰ دلار افزایش یابد، سفارش فروش لیمیت شما در قیمت لیمیت ۵۵۰۰ دلار فعال می‌شود. سپس این موقعیت، به شرط وجود عرضه کافی، با قیمت ۵۵۰۰ دلار یا کمتر بسته می‌شود.

سفارش مارکت استاپ لاس

مارکت اوردر استاپ لاس به شما این امکان را می‌دهد تا ضرر وارد شده به موقعیت‌های بازتان را کنترل کنید. قیمت استاپ نشان دهنده قیمتی است که در صورت رسیدن به آن سفارش توقف شما فعال شده و برایتان یک مارکت اوردر ثبت می‌کند.

در این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال می‌توانید قیمت فعال شدن را بر اساس آخرین قیمت معاملاتی، قیمت مارک یا قیمت شاخص تعیین کنید. این نوع سفارش فقط کم کردنی (اجباری) است و نمی‌توان از آن برای باز کردن موقعیت یا افزودن به حجم موقعیت استفاده کرد.

نکات مهم

برخی از صرافی‌ها برای حفظ سرمایه کاربر سفارش‌ها را در قیمت معادل یا کمتر از ۱ درصد بالاتر از بهترین قیمت فروش یا ۱ درصد کمتر از بهترین قیمت خرید انجام می‌دهند. این بدان معناست که سفارش کاربر ممکن است پر نشده یا فقط بخشی از آن پر شود. سپس بخش پر نشده لغو می‌شود تا هیچ سفارش دیگری در دفتر سفارش باقی نماند.

برای قرار دادن این نوع سفارش نیازی به مارجین نیست، اما صرافی در هنگام فعال شدن سفارش، مارجین حسابتان را بررسی می‌کند. اگر هنگام فعال شدن سفارش، مارجین کافی در حسابتان وجود نداشته باشد سفارش توسط موتور معاملاتی رد می‌شود.

مثال مارکت اوردر فروش استاپ لاس:

فرض کنید قیمت فیوچرز فعلی بیت کوین ۵۰۰۰ دلار است. شما یک موقعیت لانگ دارید و می‌خواهید در صورت کاهش قیمت بیش از حد ضرر نکنید. برای این کار یک مارکت اوردر استاپ لاس برای فروش بیت کوین در قیمت استاپ ۴۵۰۰ دلار ثبت می‌کنید.

اگر قیمت فیوچرز به ۴۵۰۰ دلار کاهش یابد سفارش شما فعال شده و یک مارکت اوردر در دفتر سفارش برایتان ثبت می‌شود. سپس موقعیت فیوچرز شما، به شرط وجود تقاضای کافی در بازار، با بهترین قیمت موجود بسته می‌شود.

مثال مارکت اوردر خرید استاپ لاس:

فرض کنید قیمت فیوچرز فعلی بیت کوین ۵۰۰۰ دلار است. شما یک موقعیت فیوچرز شورت دارید و می‌خواهید در صورت افزایش قیمت ضررتان را محدود کنید. برای این کار یک مارکت اوردر استاپ لاس برای خرید در قیمت استاپ ۵۱۰۰ دلار ثبت می‌کنید.

اگر قیمت فیوچرز بیت کوین به ۵۱۰۰ دلار افزایش یابد سفارش لیمیت خرید شما فعال شده و یک مارکت اوردر در دفتر سفارش برایتان ثبت می‌شود. سپس موقعیت فیوچرز شما، به شرط وجود عرضه کافی در بازار، با بهترین قیمت موجود بسته می‌شود.

سفارش مارکت تِیک پرافیت یا تیک پرافیت (Take Profit)

مارکت اوردر تیک پرافیت به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا با تعیین کردن اهداف قیمتی از موقعیت باز خود خارج شده و سود معاملات را ذخیره کند. قیمت فعال سازی نشان دهنده قیمتی است که با رسیدن بازار به آن سفارش تیک پرافیت معامله‌گر فعال شده و یک مارکت اوردر برای او ثبت می‌کند.

در این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال قیمت فعال سازی را می‌توان بر اساس آخرین قیمت معاملاتی، قیمت مارک یا قیمت شاخص تعیین کرد. این نوع سفارش فقط کم کردنی (اجباری) است و نمی‌توان از آن برای باز کردن موقعیت یا افزودن به حجم موقعیت استفاده کرد.

برای قرار دادن این نوع سفارش نیازی به مارجین نیست، اما صرافی در هنگام فعال شدن سفارش مارجین حساب معامله‌گر را بررسی می‌کند. اگر هنگام فعال شدن سفارش مارجین کافی در حساب او وجود نداشته باشد سفارش توسط موتور معاملاتی رد می‌شود.

مثال سفارش مارکت فروش تیک پرافیت:

فرض کنید قیمت فیوچرز فعلی بیت کوین ۵۰۰۰ دلار است. شما یک موقعیت لانگ دارید و می‌خواهید با تعیین اهداف قیمتی در صورت افزایش قیمت بیت کوین از موقعیت خود خارج شوید. برای این کار یک مارکت اوردر تیک پرافیت با قیمت فعال سازی ۵۵۰۰ دلار ثبت می‌کنید.

در صورت رسیدن قیمت فیوچرز به ۵۵۰۰ دلار، سفارش شما فعال می‌شود و یک مارکت اوردر در دفتر سفارش ثبت می‌شود. سپس به شرط وجود تقاضای کافی در بازار موقعیت فیوچرز شما با بهترین قیمت موجود بسته می‌شود.

مثال سفارش مارکت خرید تیک پرافیت:

فرض کنید قیمت فیوچرز بیت کوین در حال حاضر ۵۰۰۰ دلار است. شما یک موقعیت شورت دارید و می‌خواهید در صورت کاهش قیمت به صورت خودکار موقعیت معاملاتی‌تان بسته شده و سود آن را ذخیره کنید. برای این کار یک مارکت اوردر خرید با قیمت فعال سازی ۴۵۰۰ دلار ثبت می‌کنید.

در صورت رسیدن قیمت فیوچرز بیت کوین به ۴۵۰۰ دلار سفارش شما فعال شده و یک مارکت اوردر در دفتر سفارش قرار می‌گیرد. سپس به شرط وجود عرضه کافی موقعیت فیوچرز شما با بهترین قیمت موجود بسته می‌شود.

سفارش لیمیت تیک پرافیت

لیمیت اوردر تیک پرافیت به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا با تعیین اهداف قیمتی از معاملات خود خارج شده و سود آنها را ذخیره کند. برای ثبت لیمیت اوردر تیک پرافیت، معامله‌گر باید دو قیمت وارد کند:

  • یکی قیمت فعال شدن
  • و دیگری قیمت لیمیت

قیمت فعال شدن نشان دهنده قیمتی است که اگر بازار به آن برسد سفارش تیک پرافیت فعال شده و یک لیمیت اوردر در دفتر سفارش ایجاد می‌شود.

قیمت لیمیت بیانگر بدترین قیمتی است که سفارش معامله‌گر ممکن است در آن پر شود. قیمت فعال سازی را می‌توان بر اساس آخرین قیمت معاملاتی، قیمت مارک یا قیمت شاخص تعیین کرد. این نوع سفارش فقط کم کردنی (اجباری) است و نمی‌توان از آن برای باز کردن موقعیت یا افزودن به حجم موقعیت استفاده کرد.

نکات مهم

برای قرار دادن این نوع سفارش نیازی به مارجین نیست، اما صرافی در هنگام فعال شدن سفارش مارجین معامله‌گر را بررسی می‌کند. اگر هنگام فعال شدن سفارش مارجین کافی در حساب او وجود نداشته باشد سفارش توسط موتور معاملاتی رد می‌شود.

قیمت لیمیت باید در حدود ۱۰ درصد از قیمت مارک باشد؛ اگر این قیمت از اسپرد عبور کند و خارج از محدوده ۱۰ درصد باشد لیمیت اوردر توسط موتور معاملاتی رد می‌شود.

سفارش‌های ترکیبی (Bracket Order)

در این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال معامله‌گر می‌تواند سه سفارش را به طور همزمان ثبت کند: یک سفارش برای باز کردن یک موقعیت (لانگ یا شورت) و دو سفارش فعال سازی تیک پرافیت و استاپ لاس. سفارش اول می‌تواند یک لیمیت اوردر یا مارکت اوردر باشد.

سفارش‌های لیمیت را می‌توان فقط به عنوان مِیکر باز کرد. بسته به جهت موقعیت، قیمت‌های وارد شده برای سفارش‌های فعال سازی که شامل تیک پرافیت و استاپ لاس است در بالا و پایین قیمت ورودی خواهند بود.

سفارش‌های استاپ لاس و تیک پرافیت می‌توانند سفارش‌های لیمیت یا مارکت اوردر باشند. سفارش‌های فعال ساز فقط کم کردنی هستند و قیمت آنها را می‌توان بر اساس آخرین قیمت معاملاتی، قیمت مارک یا قیمت شاخص تعیین کرد.

نکته:

این سفارش از نوع OCO نیست. به این معنی که اگر یک سفارش فعال ساز وارد دفتر سفارش شود، سفارش فعال ساز دیگر تا زمانی که توسط معامله‌گر لغو نشود فعال خواهد ماند.

سفارش OCO یا (One Cancels the Other) به معامله‌گر این اجازه را می‌دهد که دو سفارش محدود و حدضرر را همزمان تنظیم کند. این سفارش ترکیبی از دو سفارش لیمیت اوردر (Limit order) و استاپ لیمیت (Stop-Limit) است، در صورتی که فقط یکی از این دو سفارش امکان اجرا شدن دارد.

هر کدام از سفارش‌های فعال ساز مستقل از سفارش اصلی است و آن را می‌توان در هر زمان ویرایش یا لغو کرد.

مثال سفارش ترکیبی لانگ

فرض کنید قیمت فیوچرز بیت کوین ۵۰۰۰ دلار است. شما پیش بینی می‌کنید که قیمت این رمز ارز افزایش می‌یابد بنابراین تصمیم می‌گیرید یک موقعیت لانگ به ارزش ۱۰ هزار دلار باز کنید. شما می‌خواهید به طور همزمان حد ضررتان را ۲/۵ درصد و تیک پرافیت معامله را ۵ درصد تعیین کنید.

برای این کار در کادر سفارش ترکیبی مقدار و قیمت لیمیت دلخواه برای باز کردن موقعیتتان را وارد کرده، قیمت سفارش تیک پرافیت را ۵۲۵۰ یا ۵ درصد بالاتر از قیمت فعلی بازار، و قیمت استاپ لاس را ۴۸۷۵ یا ۲/۵ درصد کمتر از قیمت فعلی بازار وارد می‌کنید. در این حالت ممکن است دو نتیجه رخ دهد:

اگر قیمت فیوچرز بیت کوین افزایش یافته و به قیمت تیک پرافیت شما برسد، موقعیت بازتان با سود ۵ درصد بسته می‌شود (به شرط وجود تقاضای کافی). از سوی دیگر، اگر قیمت کاهش یافته و به قیمت استاپ لاس سفارشتان برسد، موقعیت شما با ۲/۵ درصد بسته می‌شود (به شرط وجود تقاضای کافی).

مثال سفارش ترکیبی شورت

فرض کنید قیمت فیوچرز بیت کوین در حال حاضر ۵۰۰۰ دلار است. شما پیش بینی می‌کنید که قیمت آن کاهش می‌یابد بنابراین تصمیم می‌گیرید یک موقعیت شورت به ارزش ۱۰ هزار باز کنید. شما می‌خواهید به طور همزمان یک سفارش با حد ضرر ۲/۵ درصد و یک سفارش با تیک پرافیت ۵ درصد باز کنید.

در کارد سفارش ترکیبی مقدار و قیمت لیمیت دلخواهتان برای ورود به موقعیت را وارد کرده، قیمت سفارش تیک پرافیت را ۴۷۵۰ دلار یا ۵ درصد پایین‌تر از قیمت فعلی بازار، و قیمت سفارش استاپ لاس را ۵۱۲۵ یا ۲/۵ درصد بالاتر از قیمت فعلی بازار وارد می‌کنید. در این حالت ممکن است دو نتیجه رخ دهد:

اگر قیمت به نفع شما کاهش یابد و به قیمت تیک پرافیت سفارشتان برسد موقعیت شما با سود ۵ درصدی بسته می‌شود (به شرط عرضه کافی). در سوی دیگر، اگر قیمت افزایش یابد و به قیمت استاپ لاس سفارشتان برسد، موقعیت شما با ۲/۵ درصد ضرر بسته می‌شود (به شرط وجود عرضه کافی).

سفارش‌های استاپ متحرک (Trailing stop)

سفارش‌های استاپ متحرک به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا در صورت حرکت قیمت در جهت دلخواه او بخشی از سود معاملات را ذخیره کند. قیمت استاپ به فاصله درصد معینی از قیمت فعلی بازار تنظیم می‌شود.

در این انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال با بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت بازار استاپ متحرک هم همسو با قیمت حرکت می‌کند. این قابلیت به معامله‌گر کمک می‌کند تا زمانی که قیمت در جهت دلخواه او حرکت می‌کند از موقعیت معاملاتی خود خارج نشده و سود بیشتری به دست بیاورد.

در صورت حرکت بازار در جهت مخالف، موقعیت معامله‌گر به طور خودکار بسته شده و ضرر موقعیت معامله‌گر به حداقل می‌رسد.