پلتفرم AAVE V3 یا همان نسخه سوم پلتفرم آوی (آوه) آخرین نسخه از این سرویس وام‌دهی معروف دنیای کریپتو است که قابلیت‌های جدید و مزایای متعددی را به کاربران ارائه می‌کند. این نسخه در مارس ۲۰۲۲ رونمایی شد و تاثیر بسیار مثبتی هم روی قیمت ارز دیجیتال AAVE داشت. از زمان معرفی و پیشنهاد این نسخه در نوامبر ۲۰۲۱ تا رونمایی از آن، سهم عمده‌ای از کارشناسان و کاربران دنیای کریپتو درباره قابلیت‌های جدید بحث و تبادل نظر کردند. در این مطلب، بیشتر با نسخه سوم AAVE و قابلیت‌های آن آشنا می‌شوید.

پلتفرم AAVE V3 چیست؟

آخرین نسخه از پلتفرم AAVE با این هدف توسعه پیدا کرد که قابلیت‌ها و مزیت‌های اکوسیستم دیفای را هرچه بیشتر افزایش دهد. به‌روزرسانی‌ها و ابزارها در این نسخه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عرضه دارایی و سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی آوه را بیشتر کنند. درنتیجه انگیزه برای فعالیت و وام گرفتن از آوه هم بیشتر می‌شود.

پلتفرم AAVE V3 از ۶ بلاکچین جدید هم پشتیبانی می‌کند. این بلاکچین‌ها عبارتند از:

  • پالیگان (Polygon)
  • آوالانچه (Avalanche)
  • فانتوم (Fantom)
  • هارمونی (Harmony)
  • آربیتروم (Arbitrum)
  • اوپتیمیزم (Optimism)

به طور کلی نسخه سوم AAVE با این هدف توسعه پیدا کرد که بازدهی دارایی‌ها را، امنیت پروتکل، غیر متمرکزسازی و تجربه کاربری به حداکثر برسد.

قابلیت‌های جدید AAVE V3

تیم توسعه و اکوسیستم آوه (آوی) برای عرضه نسخه سوم، رای‌گیری‌ها و پروپوزال‌های متعدد را بررسی کردند. نتیجه این رای‌گیری‌ها و پیشنهادها، قابلیت‌های متعددی بود که در نسخه سوم عرضه شدند. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از:

پورتال (Portal)

پورتال با استفاده از بریج‌های رمزارزی، امکان انتقال دارایی بین بلاکچین‌ها را به نسخه سوم پلتفرم آوه آورده است. استفاده از Bridge این امکان را به پلتفرم می‌دهد که نوسان ناشی از افزایش تقاضای وام و نرخ بهره در شبکه‌های متعدد از بین برود.

پورتال برای مدیریت نوسان از توکن‌هایی موسوم به aTokens بهره می‌برد. وقتی دارایی‌ها در یک شبکه واریز می‌شوند، بریج تعدادی aToken مینت می‌کند و سپس همین تعداد توکن در شبکه بعدی سوزانده می‌شوند تا بازدهی سیستم مدیریت مالی به حداکثر برسد. این قابلیت، فرصت‌های آربیتراژ بیشتری را در پلتفرم ممکن می‌کند.

قابلیت‌های جدید AAVE V3

حالت بازدهی بالا یا eMode

در این حالت، با استفاده از ارتباط بین ارز وثیقه و ارزی که به‌عنوان وام گرفته می‌شود، امکانات بیشتری برای افزایش بازدهی وام در اختیار وام‌گیرنده‌ها قرار می‌گیرد. حالت eMode امکان پیاده‌سازی سرویس‌های بهینه مانند Leverage Forex Trading, Highly Efficient Yield Farming و  Diversified Risk Management را به پلتفرم آوی آورده است.

حالت ایزوله Isolation Mode در AAVE V3

در نسخه‌های قبلی آوه، امکان لیست کردن ارزهای دیجتال جدید وجود نداشت. در نسخه سوم، امکان لیست شدن دارایی‌های جدید در حالت ایزوله فراهم شده است. در این حالت، دارایی‌ها یا همان ارزهای دیجتال جدید، تا سقف مشخصی امکان وام دارند. با این روش، ریسک از بین رفتن سرمایه در دریافت و پرداخت وام با ارزهای دیجیتال جدید هم کمتر می‌شود.

تاثیر نسخه سوم آوه روی قیمت AAVE

ارز دیجیتال AAVE توکن اصلی پلتفرم آوه است که در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این ارز دیجیتال به‌عنوان توکن حاکمیتی پلتفرم شناخته می‌شود و همچنین با استیک کردن آن می‌توان ضمانتی برای امنیت استخرهای نقدینگی پلتفرم ارائه کرد.

با معرفی نسخه سوم AVVE در سال ۲۰۲۲، قیمت توکن از ۱۲۲ دلار به ۲۴۰ دلار رسید که رشد ۹۷ درصدی را ثبت کرد. این رشد فقط در طول یک ماه یعنی از مارس تا آوریل آن سال ثبت شد. ارزش کل دارایی‌های قفل شده در پلتفرم (TVL) هم از ۱۱/۳۹ میلیارد دلار به ۱۴/۲۸ میلیارد دلار رسید.

اگرچه قیمت ۲۴۰ دلاری فاصله زیادی تا بالاترین قیمت ثبت شده برای این توکن یعنی ۶۶۱ دلار داشت، اما عرضه AAVE V3 به‌هرحال بسیاری از سرمایه‌گذاران آوه را خوشحال و آن‌ها را به آینده این ارز دیجیتال امیدوار کرد.

تغییرات پلتفرم آوه از V1 تا V3

آوه در نسخه اول با معرفی وام‌های فلش یا همان Flash Loan، نوع جدید و نوآورانه‌ای از وام‌های کریپتو را به بازار معرفی کرد. استفاده از aToken برای مدیریت وام‌ها یک نوآوری مثال‌زدنی از سمت آوه بود.

ازطرفی مشکلات متعدد در تجربه کاربری و همچنین نیاز به چهار تراکنش برای دریافت و بازپرداخت وام که با پرداخت کارمزدهای زیادی همراه بود، نسخه اول آوه را برای بسیاری از کاربران غیر قابل استفاده کرده بود.

در نسخه دوم پلتفرم آوه (آوی)، قابلیت‌های جدیدی در پلتفرم معرفی شد که آن را جذاب‌تر و کارآمدتر کرد. امکان سواپ کردن توکن‌های وثیقه یا سودهای دریافت شده از استخرهای نقدینگی، انتقال اعتبار بین کاربران و امکانات بهتر در وام‌های فلش، از نوآوری‌های نسخه دوم بودند. البته هنوز هم مشکلاتی در پلتفرم دیده می‌شد. مثلا هکرها می‌توانستند با سوءاستفاده از اشکالات امنیتی وام‌های فلش، سود زیادی به جیب بزنند.

نسخه‌های مختلف AAVE

در AAVE 3، علاوه بر رفع مشکلات نسخه‌های قبلی، قابلیت‌های جدید هم به پلتفرم اضافه شد. امکان ارتباط بین بلاکچینی، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های این نسخه بود. همچنین امکانات رای‌دهی و مشارکت در پیشبرد اهداف پلتفرم هم از قابلیت‌های جدید در نسخه سوم بود. همچنین استیبل کوین GHO هم در این نسخه معرفی شد تا بسیاری از نیازهای کاربران برای حفظ ارزش دارایی را برطرف کند.

جمع‌بندی

پلتفرم AAVE 3 مهم‌ترین به‌روزرسانی پلتفرم وام‌دهی آوه بود که قابلیت‌های جدید و منحصر به فردی را به این سرویس دیفای اضافه کرد. به طور کلی، به‌‌روزرسانی‌ها روی چند قابلیت و مزیت خاص متمرکز بودند که نسخه سوم آوه را به یکی از بهترین سرویس‌های وام‌دهی دنیای کریپتو تبدیل کردند. مدیریت بهینه دارایی‌ها، امنیت پروتکل، غیر متمرکز کردن مدیریت و کنترل فرایندها و همچنین بهبود تجربه کاربری، در این نسخه ممکن شد. به نظر می‌رسد این به‌روزرسانی‌ها توانسته باشند آوه را به یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کنند و همچنین تاثیر مثبتی هم روی قیمت ارز دیجیتال AAVE داشته‌اند.