صندوق قابل معامله ارز دیجیتال (exchange-traded fund) که به طور خلاصه تحت عنوان ETF شناخته می‌شود، نوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری تلفیقی است که بسیار شبیه به یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عمل می کند. در این مطلب از صرافی رمزینکس، مفهوم ETF را توضیح داده و به جوانب مختلف آن می‌پردازیم.

ETF چیست و چگونه کار می‌کند؟

صندوق قابل معامله ETF یا exchange-traded fund نوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری تلفیقی است که بسیار شبیه به یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عمل می‌کند. به طور معمول، ETF‌ها یک شاخص، بخش، کالا یا سایر دارایی‌های خاص را ردیابی می‌کنند. با این حال برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، ETFها را می‌توان به همان روشی که یک سهام معمولی می‌تواند، در بورس خرید و فروش کرد. 

به طور کلی یک ETF می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که هر چیزی، از قیمت یک کالای خاص گرفته تا مجموعه‌ای بزرگ و متنوع از اوراق بهادار را ردیابی کند. ETF‌ها حتی می‌توانند برای ردیابی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خاص ساختاربندی شوند. 

معرفی صندوق قابل معامله ارز دیجیتال (ETF) در بلاک‌چین

بالاتر به سوال اصلی «ETF چیست؟» پاسخ دادیم، اما EFT در بلاک‌چین چگونه عمل می‌کند و با چه تعریفی شناخته می‌شود؟ در حالی که بیشتر ETFها با نگه داشتن سبدی از دارایی‌های اساسی، نحوه عملکرد شاخص‌ها را تکرار می‌کنند، ETF‌های کریپتو چند راه برای ردیابی عملکرد یک ارز دیجیتال دارند. ETFهای نقطه‌ای به صورت مستقیم ارز دیجیتال را نگه می‌دارند و سبدی می‌سازند که به طور طبیعی عملکرد دارایی‌های دیجیتالی موجود در آن را تکرار می‌کند. 

سایر ETFهای رمزنگاری در قراردادهای آتی، قراردادهای خرید یا فروش کریپتو در تاریخ و قیمت از پیش تعیین شده سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به ساختار پرتفوی آن‌ها، این ETFها دارای قیمت سهام هستند که به جای خود ارزهای دیجیتال، تغییرات در قیمت مشتقات را تقلید می‌کنند. بنابراین، قیمت سهام در یک ETF ارز دیجیتال مطابق با قیمت قراردادهای آتی کریپتو، افزایش و کاهش می‌یابد.

ETF بیت‌کوین چیست؟

ETF یا صندوق مبادله‌ی بیت ‌کوین به نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری اشاره دارد که قیمت بیت ‌کوین را ردیابی می‌‌کند. ETF بیت‌‌‌کوین به این منظور طراحی شده است که سرمایه‌گذاران را با تغییرات قیمت بیت‌کوین، بدون نیاز به مالکیت یا ذخیره مستقیم دارایی دیجیتال، آشنا کند. 

همان‌‌طور که گفته شد، ETFها ابزارهای سرمایه‌گذاری هستند که مشابه سهام در بورس‌ها معامله می‌کنند. در واقع می‌توان گفت ساختار آن‌ها به عنوان صندوق‌هایی است که دارایی‌های اساسی مانند سهام، اوراق قرضه یا کالاها را در اختیار دارند و قیمت آن‌ها بر اساس ارزش آن دارایی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مورد بیت‌کوین ETF، دارایی اساسی خود بیت‌کوین است.

سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام بیت‌کوین ETF را در بورس بخرند و بفروشند؛ درست مانند هر سهام دیگری. باید بدانید که در این مورد، ارزش ETF توسط قیمت بیت‌ کوین تعیین می‌شود و هدف صندوق این است که با نگهداری دارایی دیجیتال یا استفاده از قراردادهای مشتقات، عملکرد قیمت بیت ‌کوین را تکرار کند. 

از طرفی دیگر، بیت‌کوین ETF چندین مزیت بالقوه برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. این بستر، روشی راحت و منظم برای قرار گرفتن در معرض بیت‌کوین، بدون پیچیدگی خرید مستقیم، ذخیره‌سازی و ایمن‌سازی ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. علاوه بر این، ETF‌ها نقدینگی را فراهم می‌کنند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند به راحتی سهام را در بورس خریداری کنند یا بفروشند. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت‌کوین، می‌توانید از صرافی رمزینکس استفاده کنید.

ETF بیت‌کوین چه کاربردهایی دارد؟

صندوق قابل معامله (ETF) در فضای ارزهای دیجیتال مسیر قیمت‌ها را دنبال کرده یا در معرض بازار گسترده‌تر دارایی‌های دیجیتال قرار می‌گیرند. این صندوق‌ها، موارد استفاده‌ی مختلفی دارند و روز به روز هم در میان سرمایه‌گذارها، پرطرفدارتر می‌شوند. 

دسترسی به ارزهای رمزنگاری شده یکی از اصلی‌ترین کارایی‌های ETF به حساب می‌آید. در واقع ETFها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به مالکیت و مدیریت مستقیم دارایی‌های دیجیتال، در معرض ارزهایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم قرار بگیرند. 

همچنین به جای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران می‌توانند در یک ای تی اف که دارای چندین دارایی است، سرمایه‌گذاری کنند.

مدیریت ریسک همیشه مورد بحث بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. ETF ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین می‌توانند ابزارهای مدیریت ریسک را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند. این ویژگی، آسودگی قابل توجهی را برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. به عبارتی دیگر، صندوق قابل معامله می‌تواند برای استراتژی‌های پوشش ریسک یا برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند دیدگاه نزولی در مورد بازار کریپتو داشته باشند، مفید باشد.

آیا سرمایه‌گذاری در ETF ارز دیجیتال ایده خوبی است؟

ETFهای رمزنگاری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارایی‌ها را تقلید کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند در معرض نوسانات قیمت قابل توجه قرار گیرند. با این حال، از آن‌جایی که قیمت‌ها بسیار متفاوت است، ریسک بیشتری در ETFهای کریپتو وجود دارد. اگر در نظر دارید یک ای تی اف ارز دیجیتال را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید، صحبت با یک مشاور مالی در مورد شرایط و اهداف خاص خود همیشه انتخاب محتاطانه‌ای به شمار می‌آید. با این حال، در ادامه به طور خاص مزیت‌های مختلف استفاده از ETF بیت‌کوین را توضیح می‌دهیم.

دلیل به وجود آمدن صندوق بیت‌کوین

برخی از منتقدان استدلال کرده‌اند که تشکیل صندوق قابل معامله (ETF) بیت‌کوین ضروری نیست، چون سرمایه‌گذاران می‌توانند خود بیت‌کوین را خریده و به صورت مستقیم روی آن سرمایه‌گذاری کنند. اگرچه این استدلال منطقی شمرده می‌شود اما در آن به سرمایه‌گذاران سنتی‌تر یا شاید کسانی که اطلاعات کمتری در زمینه فناوری دارند و می‌خواهند روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند، توجه نشده است. 

این افراد به کمک صندوق بیت‌کوین قادر خواهند بود بدون نیاز به یادگیری اطلاعات پیچیده مربوط به کیف پول بیت‌کوین، عبارت‌های بازیابی و کلیدهای عمومی و خصوصی، به سادگی روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

طبق گزارش وضعیت ارزهای دیجیتال در بریتانیا که توسط صرافی جمینای در ۲۰۲۱ انجام شد، ۲۷/۵ درصد از افراد گروه سنی بین ۱۸ تا ۲۴ سال، روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این در حالی است که تنها ۷/۴ درصد از افراد ۵۵ ساله و بیشتر روی این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند. 

بررسی دقیق‌تر سرمایه‌گذاران بر اساس شغل آن‌ها نشان داد که از ۱۰ بخش برتر، بیشترین سرمایه‌گذاران از صنایع فناوری اطلاعات و مخابرات و با فاصله کم از صنایع معماری و مهندسی بودند. این وضعیت ممکن است نشان‌دهنده ارتباط مستقیم بین میزان سرمایه‌گذاری روی رمز ارزها و میزان آشنایی سرمایه‌گذاران با فناوری باشد.

در نهایت می‌توان گفت ارائه‌ی صندوق قابل معامله بیت‌کوین می‌تواند ورود سرمایه‌گذاران احتمالی بیشتر از طیف‌های مختلف را تسهیل کند. در این شرایط، سرمایه بیشتری وارد اکوسیستم بیت‌کوین شده و جایگاه آن را به عنوان یک دارایی استاندارد برای سرمایه‌گذاری، بیش از قبل تثبیت می‌کند.

مزیت‌های استفاده از ETF بیت‌کوین چیست؟

  • راحتی: صندوق‌های قابل معامله روشی مناسب برای قرار گرفتن در معرض بیت‌کوین بدون نیاز به خرید، ذخیره یا ایمن‌سازی مستقیم ارز دیجیتال ارائه می‌کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی سهام ETF را بخرند یا بفروشند.
  • منظم و شفاف بودن: ETFها ابزارهای سرمایه‌گذاری تنظیم‌شده هستند که تحت نظارت نهادهای نظارتی قرار دارند. این موضوع می‌تواند حس امنیت و شفافیت بیشتری را در مقایسه با سرمایه‌گذاری در دیگر نهادهای ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران بدهد.
  • نقدینگی: ETFها معمولا نقدینگی بالایی ارائه می‌دهند؛ در واقع سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر زمانی در ساعات بازار، سهام را خریداری کنند یا بفروشند. این ویژگی، امکان ورود و خروج آسان از موقعیت‌ها را فراهم کرده و انعطاف‌پذیری و توانایی استفاده از نوسانات بازار را فراهم می‌کند.
  • تنوع: ETFهای بیت‌کوین ممکن است با ردیابی قیمت بیت‌کوین در کنار سایر دارایی‌ها، مزایای تنوع را ارائه دهند. برخی از ETF‌ها ممکن است سبدی از ارزهای دیجیتال را در اختیار داشته باشند یا قرار گرفتن در معرض بیت‌کوین را با دارایی‌های سنتی ترکیب کنند تا ریسک را گسترش داده و به طور بالقوه بازدهی را افزایش دهند.
  • منع ورود کمتر: سرمایه‌گذاری در ETF بیت‌کوین در مقایسه با خرید مستقیم بیت‌کوین می‌تواند منع ورود کمتری داشته باشد. برخی از ETFها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا سهام کسری را خریداری کنند و این امر برای کسانی که سرمایه محدودی دارند، در دسترس‌تر است.
  • کارایی مالیاتی: صندوق‌ قابل معامله به گونه‌ای ساختار یافته که می‌تواند مزایای مالیاتی زیادی را به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. در واقع می‌توان گفت آن‌ها معمولا پیامدهای مالیاتی کمتری در مقایسه با نگهداری و فروش مستقیم ارزهای دیجیتال دارند.
  • مدیریت حرفه‌ای: صندوق‌های قابل معامله توسط مدیران صندوق‌های حرفه‌ای مدیریت می‌شوند که خرید، فروش و تعادل مجدد دارایی‌های اساسی را مدیریت می‌کنند. این موضوع  می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که ترجیح می‌دهند تصمیمات سرمایه‌گذاری را به کارشناسان محول کنند، مفید باشد.

معایب صندوق ارز دیجیتال

  • انتخاب محدود: در حال حاضر تعداد کمی از این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. اما اگر سازمان بورس آمریکا به فعالیت صندوق قابل معامله (ETF) رمز ارزها مجوز بدهد این شرایط می‌تواند به سرعت تغییر کند.
  • محدود بودن انتخاب در سطح دارایی: ای تی اف‌های سنتی شامل طیف وسیعی از اوراق بهادار برای به حداقل رساندن ریسک هستند. اما در بیشتر ای تی اف‌های رمز ارزها امکان سرمایه‌گذاری بر روی تنها چند ارز دیجیتال وجود دارد.
  • خطرات مربوط به رمز ارزها: اگرچه ای تی اف‌ها از جهاتی امن‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم روی خود ارزهای دیجیتال هستند اما به هر حال بسیاری از خطرات این دارایی در ای تی اف‌ها هم وجود دارد.
  • بی‌ثباتی: ارزهای دیجیتال و در نتیجه ای تی اف‌های آنها پرنوسان و بی‌ثبات هستند. در هر صندوق با پشتوانه فیزیکی علاوه بر خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال باید سایر خطرات مربوط به رمز ارزها مانند هک شدن را مدیریت کرد.

شاید یک عهدشکنی؟ به باور طرفداران پروپا قرص ارزهای دیجیتال این دارایی‌ها از سرمایه دارندگان در مقابل کاهش ارزش پول فیات و بانک‌های مرکزی و دولت‌های حامی آن محافظت می‌کنند. اما برخلاف این ویژگی رمز ارزها، ای تی اف بیت کوین طبق تعریف توسط دولت رگوله شده و سرمایه گذاران نیز در واقع هیچ ارز دیجیتالی نمی‌خرند.

آینده‌ی صندوق قابل معامله ارز دیجیتال (ETF)

انتظار می‌رود ETF در آینده به تکامل و گسترش خود ادامه دهد؛ به خصوص در فضای ارزهای دیجیتال. با شفاف‌تر و مطلوب‌تر شدن چشم‌انداز نظارتی، پیش‌بینی می‌شود کشورهای بیشتری ETF‌های ارز دیجیتال را تایید و راه‌اندازی کنند. این امر طیف گسترده‌تری از گزینه‌ها و فرصت‌ها را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا از طریق ابزارهای سرمایه‌گذاری تنظیم‌شده، در معرض ارزهای دیجیتال قرار بگیرند. 

از طرفی دیگر، ممکن است شاهد نوآوری بیشتر در ساختار ETFها، به ویژه در فضای بلاک‌چین باشیم. استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنعت ETF، می‌تواند کارایی، شفافیت و امنیت را افزایش دهد. بلاک‌چین به طور بالقوه قادر است فرآیندهایی مانند تسویه حساب، ردیابی مالکیت و حسابرسی را ساده کرده و منجر به صرفه‌جویی در هزینه و افزایش اعتماد سرمایه‌گذار شود. همچنین ادغام با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یکی دیگر از پیش‌بینی‌های صرافی رمزینکس درمورد آینده‌ی این صندوق‌ها به شمار می‌آید. 

با ادامه رشد مالی غیرمتمرکز، ممکن است شاهد ظهور ETFهای مبتنی بر دیفای باشیم. ممکن است قراردادهای هوشمند و مبادلات غیرمتمرکز را به کار گیرند تا سرمایه‌گذاران را در معرض طیف متنوعی از پروتکل‌ها و دارایی‌های غیرمتمرکز قرار دهند.

لازم به ذکر است که ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) اهمیت فزاینده‌ای در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند. این احتمال وجود دارد که در آینده، شاهد توسعه ETFهای رمزنگاری متمرکز بر ESG باشیم که با اصول سرمایه‌‌گذاری پایدار هم‌سو هستند.

سخن آخر

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما هر روشی برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار مناسب نیست. صندوق قابل معامله (ETF) بیت‌کوین و ارز دیجیتال یکی از معدود روش‌های مطمئن برای کسب سود از بیت‌کوین به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که تایید شدن ای‌تی‌اف بیت‌کوین توسط سازمان بورس آمریکا می‌تواند موجب بلوغ بیشتر بازار ارزهای دیجیتال شود.

در این مطلب به سوال اصلی «ETF چیست؟» پاسخ دادیم. همان‌‌طور که اشاره شد، صندوق بیت‌کوین محصولی است که همگان در انتظار آن هستند و دلایل خوبی برای این انتظار وجود دارد. این محصول مالی موجب راحتی و انعطاف‌پذیری در سرمایه‌گذاری شده و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بدون ریسک زیاد وارد بازار شوند. 

صرافی رمزینکس توصیه می‎‌کند قبل از انجام سرمایه‌گذاری، درمورد جنبه‌های مختلف این عمل اطلاعات کافی را کسب کرده و در مورد ارز دیجیتال مورد نظر خود اطلاعات داشته باشید. همچنین برای آسودگی بیشتر می‌توانید از بخش قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال در صرافی رمزینکس استفاده کنید.

لینک تصاویر: 

https://drive.google.com/drive/folders/16mpRNHmuBhCqicExJg_VcjLcpHPYqcrI?usp=drive_link