پیر روشا، نایب رئیس بخش تحقیقات Riot Platforms (NASDAQ: RIOT) با تفسیری از موضع دولت ایالات متحده در قبال بیت‌کوین، جنجالی در شبکه‌ی اجتماعی X به پا کرد.

بودجه‌ی ۲۰۲۵ بایدن بسیار برای بیت‌کوین خوش‌بین‌کننده است، کاخ سفید انتظار قیمت ۲۵۰ هزار دلاری تا سال ۲۰۳۵ را دارد. آن‌ها روی درآمدهای مالیاتی حاصل از آن حساب باز کرده‌اند!

پیر روشا

این ادعا با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی جامعه‌ی فعالان حوزه‌ی رمزارز مواجه شده است، چرا که پیامدهای بالقوه‌ای برای آینده‌ی دارایی‌های دیجیتال دارد.

تحلیل روشا بر مبنای پیش‌بینی درآمد دولت آمریکا از طریق وضع قوانین و مالیات‌گذاری بر دارایی‌های دیجیتال استوار است.

وی ادعا می‌کند که پیش‌بینی‌های جاسازی‌شده در اسناد بودجه، به‌طور ضمنی از چشم‌اندازی صعودی برای بیت‌کوین حمایت می‌کند و ارزش آن را تا سال ۲۰۳۴-۲۰۳۵ به ۲۵۰ هزار دلار می‌رساند. با این حال، تفسیر او به چالش کشیده شده است.

کارشناسان دیگر در X پاسخ دادند: «بودجه‌ی کاخ سفید شامل پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین نیست، بلکه تنها به درآمد بالقوه از افزایش مقررات‌گذاری و مالیات‌گذاری بر دارایی‌های دیجیتال به طور کلی اشاره می‌کند.»

آیا دولت بایدن واقعاً قیمت ۲۵۰ هزار دلاری برای هر بیت‌کوین را پیش‌بینی می‌کند؟

روشا در پاسخ به انتقادات و توضیحات در مورد ماهیت ادعاهای خود، بر پایه‌ی تحلیلی بودن پیش‌بینی‌هایش تأکید کرد. وی بیان کرد:

من خودم این نمودارها را برای نشان دادن روند صعودی ترسیم کردم. […] اعداد را بررسی کنید، مگر فکر می‌کنید پول روی درخت‌ها رشد می‌کند؟ […] تعداد کمی از افراد رابطه‌ی بین حجم معاملات، مالیات و قیمت بیت‌کوین را درک می‌کنند.

روشا در دفاع از موضع خود استدلال کرد که تحلیل او به جای تحریف اسناد رسمی دولت، بر روشن کردن خوش‌بینی‌های مالی بیش‌ازحد در رابطه با دارایی‌های دیجیتال متمرکز بوده است.

وی گفت: «این پاسخ کاربران بی‌ربط است. من هرگز ادعا نکردم که این تصویر بخشی از بودجه‌ی رئیس‌جمهور است. بدیهی است که این یک کلاژ برای نشان دادن مفروضات پشت درآمدهای مالیاتی است. جدای از این، قابل توجه است که کاخ سفید نه تنها خوش‌بین است، بلکه سال به سال خوش‌بین‌تر می‌شود.»

روشا همچنین کاخ سفید را متهم کرد که تصویری بیش از حد خوش‌بینانه از درآمدهای مالیاتی آتی دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهد و این موضوع را نوعی استراتژی برای باد کردن بیش از حد پیش‌بینی‌ها دانست.

من در واقع استدلال می‌کنم که کاخ سفید در این سناریو گمراه‌کننده عمل می‌کند. به هیچ وجه آن‌ها نمی‌توانند تا این حد خوش‌بین باشند. آن‌ها به‌صورت مصنوعی ارقام مالیات فیات را برای بهتر جلوه دادن، باد کرده‌اند. این بخشی از حمله‌ی کلی آن‌ها به بیت‌کوین است.

روشا در ادعایی جسورانه‌تر، از پیامدهای بودجه پیش‌بینی کرد که صنعت استخراج بیت‌کوین در ایالات متحده می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، رشدی تصاعدی را تجربه کند. «بودجه‌ی ۲۰۲۵ دولت بایدن نشان می‌دهد که انتظار می‌رود طی ده سال آینده صنعت استخراج بیت‌کوین در ایالات متحده ۱۰ برابر شود، این امر به معنای قیمت هدف ۶ میلیون دلاری برای هر بیت‌کوین است. حتی از خط معاملات صوری هم صعودی‌تر است. پویایی و وفور انرژی آمریکا این امر را ممکن خواهد ساخت!»

بودجه‌ی پیشنهادی کاخ سفید مجموعه‌ای از اقدامات نظارتی و مالیاتی را برای هدف قرار دادن بخش دارایی‌های دیجیتال در نظر گرفته است. هدف این اقدامات، کسب درآمد ۱۰ میلیارد دلاری از این بازار پررونق تا سال ۲۰۲۵ است.

این بودجه بر اجرای قوانین ضد «معاملات صوری» (wash trading)، وضع مالیات ۳۰ درصدی بر استخراج رمزارز و سایر مقررات برای ساده‌سازی فرآیند مالیات‌گذاری دارایی‌های دیجیتال و بستن میان‌برهای قانونیِ مورد سوءاستفاده‌ی برخی سرمایه‌گذاران تمرکز دارد.

منبع: Bitcoinist