ریزش بازار ارز دیجیتال و ضرر ۴۰۰ میلیون دلاری - مجله رمزینکس

نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال پس از تایید راه‌اندازی صندوق‌های ETF اتریوم

خرسی در حال غرش و نمودار قیمتی قرمز نشانه‌ی بازار نزولی
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۳

بازار گسترده‌ی ارزهای دیجیتال طی روز گذشته شاهد نوسانات قابل توجهی بود، چرا که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) چندین صندوق قابل معامله‌ی اتریوم (ETF) مبتنی بر دارایی پایه را تایید کرد.

اطلاعات CryptoSlate نشان می‌دهد که ۲۰ دارایی دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار به استثنای استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر (USDT) و USDC سیرکل، هر کدام شاهد کاهش بیش از ۳ درصد بوده‌اند. بیت‌کوین و اتریوم، دو دارایی دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار، به ترتیب به قیمت‌های ۶۷,۰۵۱ دلار و ۳,۶۷۱ دلار سقوط کردند.

چندین تحلیلگر بازار این رویداد را یک «فروش خبر» (sell-the-news) تفسیر کرده‌اند. سرمایه‌گذارانی که پیش‌بینی تایید این موضوع را داشتند، از قبل موقعیت خود را بر اساس آن تنظیم کرده بودند. قیمت اتریوم طی هفته‌ی گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته بود، CryptoSlate همچنین مشاهده کرد که بازار آتی (فیوچرز) اتریوم به بالاترین میزان یک‌ساله‌ی خود یعنی ۳.۶ میلیون اتریوم رسیده است.

خولیو مورنو، مدیر تحقیقات در CryptoQuant، اظهار داشت:

به نظر می‌رسد بازار از قبل قیمت تایید راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامامله‌ی اتریوم مبتنی بر دارایی پایه را در نظر گرفته است. تخفیف ETHE (صندوق امانت اتریوم متعلق به Grayscale) نسبت به قیمت اتریوم در چند روز گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. همین اتفاق بین GBTC (صندوق امانت بیت‌کوین متعلق به Grayscale) و بیت‌کوین در زمان نزدیک شدن به تایید راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی بیت‌کوین مبتنی بر دارایی پایه رخ داد.

برخی از کارشناسان همچنین به تأخیر در راه‌اندازی این صندوق‌ها به عنوان یکی از دلایل عملکرد ضعیف بازار اشاره کرده‌اند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) فقط راه‌اندازی این صندوق‌ها را تایید کرده است و هنوز مجوز نهایی برای آغاز فعالیت به آن‌ها نداده است. دریافت مجوز نهایی نیازمند تایید بیانیه‌ی ثبت نام S-1 است، هرچند این روند بیشتر جنبه‌ی تشریفاتی دارد.

جیمز سیفارت، تحلیلگر صندوق‌های قابل معامله‌ی بلومبرگ، توضیح داد:

این فقط تاییدیه‌ی فرم ۱۹b-4 است. همچنین نیاز به تاییدیه‌ی اسناد S-1 است که زمان‌بر خواهد بود. انتظار می‌رود چند هفته طول بکشد اما ممکن است بیشتر هم به طول انجامد.

به دلیل عملکرد ضعیف بازار، بیش از ۱۰۷,۰۰۰ معامله‌گر ارزهای دیجیتال متحمل ضررهایی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار شدند.

داده‌های Coinglass نشان می‌دهد که معامله‌گران لانگ اتریوم (long position)، که انتظار داشتند خبر راه‌اندازی صندوق‌های ETF منجر به افزایش قیمت این دارایی دیجیتال شود، بیشترین سهم از این ضررها را به ارزش تقریباً ۱۰۷ میلیون دلار متحمل شدند. بزرگترین لیکوییدیشن ثبت شده، مربوط به یک معامله‌ی لانگ ۱۲.۴ میلیون دلاری روی اتریوم در صرافی بایننس بوده است.

در همین حال، معامله‌گران بیت‌کوین نیز در همین دوره تقریباً ۷۵ میلیون دلار ضرر کردند.

منبع: CryptoSlate

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید