شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یکی از پر طرفدارترین و پرکاربرد ترین روش ها برای ارزیابی وضعیت بازار ارز های دیجیتال است. اگرچه بازار رمز ارز می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد اما سنجش مسیر کلی بازار کار سختی است و برای این کار باید شاخص های زیادی را از جمله اندیکاتور ترس و طمع ارز های دیجیتال را بررسی کنید. با مشاهده مودار شاخص ترس و طمع بیت کوین در چند سایت کاربران می توانند در بازار ارز های دیجیتال بهتر عمل کنند و بهترین زمان برای خرید یا فروش ارز های دیجیتال خود را تخمین بزنند.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چیست؟

اندیکاتور شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یا بیت کوین در واقع ابزاری ساده برای سنجش وضعیت بازار است و تنها مختص بازارهای رمز ارز نیست. این اصطلاح در ابتدا توسط وب‌سایت سی‌ان‌ان مانی (CNN Money) به منظور اندازه‌گیری دو احساس اصلی در بازه‌های زمانی مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در چنین مواقعی یک فرمول کلی شاخص ترس و طمع در تعیین اشتهای سرمایه‌گذاران برای سهام مفید است.

این تئوری می‌گوید که شاخص ترس و طمع سرمایه‌گذاران می‌تواند به تعیین اینکه آیا بازاری مانند بورس یا ارزهای دیجیتال در طی مدت زمانی معین ارزیابی عادلانه خواهد داشت یا نه کمک کند. با توجه به این شاخص ارزیابی می‌شود که ترس سرمایه‌گذاران تا چه میزان باعث پایین آمدن قیمت‌ها می‌شود و در مقابل حرص و طمع آن‌ها هم تا چه حد در بالا رفتن قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

جدای از این‌ها، این شاخص همچنین نشان می‌دهد که ذهنیت گروهی سرمایه‌گذاران باعث ایجاد هیستری توده‌ای (mass-hysteria) می‌شود. در این گونه بازارها فروش گسترده می‌تواند منجر به وحشت سرمایه‌گذاران شود و در مقابل تجمع گسترده سرمایه‌گذاران هم باعث می‌شود بسیاری از آن‌ها به بازارهایی بپیوندند که نمی‌خواستند.

علاوه بر این شاخص ترس و طمع نه فقط برای ارزهای دیجیتال بلکه برای هر دارایی می‌تواند ایجاد شود. بر اساس این شاخص می‌توان بررسی کرد که آیا یک بازار بیش از حد زیاد طرف‌دار دارد یا بیش از حد کم.

درجه بندی شاخص ترس و طمع

هنگامی که شاخص ترس و طمع باعث فروش زیاد می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

این اتفاق زمانی روی می‌دهد که ترس زیادی در بازار وجود دارد و رمز ارز خاصی بیش از حد فروخته می‌شود. در اغلب مواقع این مقدار از فروش به دلیل نگرانی و ترس گسترده سرمایه‌گذاران در بازار روی می‌دهد.

در این مواقع سرمایه‌گذاران ماهر می‌دانند که باید از موقعیت استفاده کنند چون‌که این استراتژی‌ها ناشی از ترس و ناآگاهی است و منطقی نیست؛ بنابراین این موردها که در اثر استراتژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آگاهانه روی نمی‌دهند، فرصتی عالی برای افراد ماهر و فرصت طلب و همچنین کسب سودهای کلان خواهند بود.

به طور کلی، خرید در مواقعی که دیگران می‌فروشند، یا عمل کردن بر خلاف جریان، اگر درست انجام شود می‌تواند سود و بازدهی خوبی به همراه داشته باشد. اینکه بدانید چه مواقعی بازار بر اساس ترس و فروش بیش از حد در حال ریزش است و در این مواقع در رمز ارز خاصی سرمایه‌گذاری کنید، در بلند مدت سود زیادی به دنبال خواهد داشت.

  آموزش استیکینگ کاردانو، حداقل مقدار استیک و سود چقدر است؟

هنگامی که شاخص ترس و طمع باعث خرید زیاد می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

در مقابل فروش بیش از حد ناشی از شاخص ترس و طمع، خرید بیش از حد وجود دارد. خرید بیش از حد زمانی روی می‌دهد که سرمایه‌گذاران بر اساس طمع روز به روز بیشتر یک ارز دیجیتال خاص را خریداری می‌کنند و هر روز سرمایه‌گذاران بیشتری به این جریان می‌پیوندند.

به علاوه این به این معنا است که بازار می‌تواند مستعد اصلاحات بزرگ یا فروش کامل باشد. این امر را حریص بودن بازار می‌نامند که باعث خرید بیش از حد یک ارز دیجیتال خاص می‌شود.

با این حال، سرمایه‌گذاران با تجربه می‌دانند که افزایش سریع قیمت‌ها معمولاً پس از مدتی با کاهش قیمت همراه خواهد بود. به این ترتیب، هنگامی که بقیه به خرید یک رمز ارز روی می‌آورند، اینکه بدانید شاخص ترس و طمع چه اندازه در افزایش قیمت تأثیر داشته است به شما کمک خواهد کرد در زمان مناسب آن را بفروشید.

گزینه‌های جایگزین برای شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع کریپتو تنها روش موجود و قابل اعتماد برای تحلیل و ارزیابی روند بازار ارزهای دیجیتال نیست. استفاده از نسبت سهام به جریان (stock to flow) یکی دیگر از روش‌های ارزیابی روند بیت کوین است که به تازگی سروصدای زیادی ایجاد کرد. این روش در زمان هاوینگ (halving) شبکه بیت کوین در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد و تحلیلگران زیادی از این روش برای ارزیابی قیمت‌ها استفاده می‌کنند.

نسبت سهام به جریان، از نسخه اولیه و اصلی سهام به جریان تهیه شده است که در ابتدا برای ارزش‌گذاری فلزات گران‌بها استفاده می‌شد. در نسبت سهام به جریان فلزات گران‌بها، به دلیل کمبود این فلزات، «سهام» یعنی مقدار موجود دارایی را به «جریان»، یعنی استخراج این فلزات اندازه‌گیری می‌کنند.

نسبت سهام به جریان بیت کوین

اکثریت قریب به اتفاق ارزهای دیجیتال محدود و دارای مکانیسمی ذاتی برای کاهش جریان مداوم خود هستند. بهترین مثال برای این مورد، هالوینگ شبکه بیت کوین است که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد.

هاوینگ بیت کوین توسط این پلتفرم هر چهار سال یک بار اجرا می‌شود که در نتیجه آن پاداش استخراج بلاک به نصف کاهش می‌یابد. هاوینگ شبکه در عین حال پذیرندگان اولیه را تشویق می‌کند، با کاهش جریان این رمز ارز، آن را به یک دارایی محبوب‌تر تبدیل می‌کند. اگرچه نسبت سهام به جریان بیت کوین نسبت به شاخص ترس و طمع بسیار متفاوت‌تر عمل می‌کند اما هر دو تقریباً به یک اندازه به سنجش مسیر قیمت دارایی‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین کمک می‌کنند.

به طور کلی، روش‌ها و عامل‌های مختلفی برای برآورد قیمت آینده دارایی‌های رمز ارز وجود دارند. با این وجود می‌توان گفت که شاخص ترس و طمع و نسبت سهام به جریان، بدون شک دو تا از شناخته شده‌ترین و بهترین روش‌ها برای این کار هستند.

مزایای شاخص ترس و طمع

اگرچه نام شاخص ترس و طمع بیت کوین یا ارز دیجیتال در ظاهر عجیب به نظر می‌رسد اما یقیناً بهترین اسمی است که می‌توان روی آن گذاشت. از این گذشته، بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً به دلیل طمع یا ترس اتفاق می‌افتد و بیشتر فروش‌ها نیز به طور مشابه به دلیل حرص یا ترس اتفاق می‌افتد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای شاخص ترس و طمع رمزارز این است که با کمک آن تا حدی می‌توان سر از بازار پیچیده و بی ثبات ارزهای دیجیتال در آورد. در واقع با کمک این شاخص می‌توان مواردی را اندازه‌گیری کرد که در غیر این صورت غیر قابل اندازه‌گیری هستند.

آگاهی از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال، به خصوص فروش یا خرید بیش از حد، برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سود خوبی از این بازار کسب کنند، ضروری است.

طلا، نقره، نفت و سایر کالاها نیز از شاخص‌های مشابه استفاده می‌کنند. به این صورت تشابه‌هایی میان بازار ارزهای دیجیتال و بازار منابع محدود وجود دارد.

معایب شاخص ترس و طمع بیت کوین

می‌توان گفت که بزرگ‌ترین ایراد این شاخص این است که یک حقیقت واحد را نشان نمی‌دهد و در عوض سعی می‌کند داده‌های موجود را در معیاری جمع کند که در یک زمان خاص منطقی و صحیح باشد، یعنی در واقع شاخص ترسی که در حال حاضر نشان می‌دهد ممکن است با زمان مناسب برای خرید مطابقت نداشته باشد.

به همین ترتیب، شاخص طمع بالا نیز در این آمار یقیناً به معنای زمان مناسب برای فروش نخواهد بود. در واقع شاخص ترس و طمع بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری تنها سعی می‌کند اطلاعات موجود را در یک معیار معقول جمع‌آوری کرده و به ما نشان دهد.

لازم به ذکر است که درک این نوع شاخص برای برخی دشوار است و در عین حال این آمار همه انواع ترس و طمع را شامل نمی‌شود. به طور نمونه، ترس انواع مختلفی دارد، ترس از دست دادن که بیشتر تحت عنوان فومو (FOMO) شناخته می‌شود، می‌تواند یک نوع قدرتمند ترس باشد و باعث ایجاد انگیزه در عمل شود.

بنابراین این ترس کاملاً با حرص و طمع قابل مقایسه است و برای افراد بی‌تجربه درک این نوع ترس در بازار ارزهای دیجیتال و عمل بر اساس آن کمی سخت است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین چگونه محاسبه می شود؟

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال با توجه به فاکتورهای مختلفی اندازه‌گیری می‌شوند. در این قسمت می‌خواهیم به شاخص ترس و طمع بیت کوین نگاهی بیندازیم.

می‌دانید که بیت کوین برجسته‌ترین و موفق‌ترین ارز دیجیتال جهان است و این مقایسه می‌تواند پاسخ سؤالات زیادی را برای سرمایه‌گذاران مختلف فراهم کند.

  • نوسانات ۲۵ درصد

یکی از اجزای اصلی شاخص ترس و طمع بیت کوین، نوسان است و ۲۵ درصد از نوسانات کلی بیت کوین ناشی از شاخص ترس و طمع است. در تعیین این مقدار، شاخص نوسانات فعلی بیت کوین را با مقادیر متوسط در دوره‌های یک ماه و سه ماه گذشته اندازه‌گیری می‌کنند. افزایش شدید نوسانات معمولاً نشانه ترس بازار است.

  • حرکت بازار ۲۵ درصد

عامل مهم دیگر در تعیین وضعیت شاخص ترس و طمع بیت کوین، حجم یا حرکت بازار است. این عامل هم تقریباً ۲۵ درصد از کل رتبه بندی شاخص بیت کوین را تشکیل می‌دهد. به طور کلی، وقتی روزانه شاهد حجم بالای خرید در یک بازار مثبت هستیم، نتیجه می‌گیریم که بازار بیش از حد حریصانه و سرسام آور عمل می‌کند.

اندازه‌گیری حجم بازار هم مانند نوسانات بازار، با مقایسه حرکت بازار فعلی یا حجم معاملات در مقایسه با میانگین‌های ۳۰ روزه و ۹۰ روزه انجام می‌شود.

  • رسانه‌های اجتماعی ۱۵ درصد

برای اندازه‌گیری این شاخص، رسانه‌های اجتماعی هم بررسی می‌شوند و متن‌ها و گفته‌های زیادی از شبکه‌های اجتماعی پردازش می‌شود. در این مورد یک اندازه‌گیری کلی از تعداد افرادی که در مورد یک دارایی خاص صحبت می‌کنند، فراهم می‌شود. به گفته تیمی که این عامل را مورد بررسی قرار داده است، رسانه‌های اجتماعی ۱۵ درصد از کل این رتبه بندی را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، فاکتور رسانه‌های اجتماعی با کمک یک تجزیه و تحلیل کلی از توییتر و نگه داشتن آماری در مورد هشتگ‌هایی که مردم استفاده می‌کنند، عمل می‌کند. افزایش چشمگیر تعامل افراد در این گونه پلتفرم، تأثیر بسزایی بر بازار ارزهای دیجیتال گذاشته است.

  • نظرسنجی ۱۵ درصد

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تغییر قیمت بیت کوین، نظرسنجی است. اگرچه این مؤلفه در حال حاضر استفاده نمی‌شود اما در صورت بازگشت می‌تواند درصد قابل توجهی از این رتبه بندی را در اختیار خود قرار دهد.

زمانی که نظرسنجی به طور گسترده استفاده می‌شد، ۱۵ درصد از کل این شاخص به این فاکتور تعلق می‌گرفت.

عامل مربوط به نظرسنجی می‌تواند ببیند که نظر مردم درباره برخی از رمز ارزهای خاص چیست. با توجه به این رأی‌گیری‌ها می‌توان احساسات و باورهای مختلف سرمایه‌گذاران را در مورد بیت کوین ارزیابی کرد.

با این وجود، نظرسنجی‌ها با ثبات نیستند و نظر سرمایه‌گذاران هر لحظه در حال تغییر است و به همین دلیل در حال حاضر از این عامل استفاده نمی‌شود.

  • تسلط بیت کوین بر بازار ۱۰ درصد

علاوه بر تمام این عوامل که اشاره کردیم، غلبه بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال نیز ۱۰ درصد از رتبه بندی شاخص ترس و طمع را تشکیل می‌دهد.

کسانی که مدت زمان زیادی است که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند یا این بازار را زیر نظر دارند می‌دانند که بیت کوین با اختلاف زیاد، برترین و موفق‌ترین ارز دیجیتال جهان است.

افزایش تسلط بیت کوین بر بازار معمولاً در صورت افزایش گسترده محبوبیت و طرف‌داران بیت کوین اتفاق می‌افتد. اینکه این ارز دیجیتال، جایگاه نخست را در میان سایر رمز ارزهای دیگر دارد، برای تصمیم گیری آگاهانه کافی نیست اما می‌تواند کمک زیادی در سودآوری بیشتر به شما بکند.

به عنوان مثال، کاهش سلطه بیت کوین می‌تواند بیانگر این باشد که مردم به طور فزاینده‌ای روی الت کوین‌های دیگر و خطرناک‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل لازم است که هنگام ارزیابی میزان شاخص‌ها، تسلط نسبی بیت کوین را هم در ذهن داشته باشید.

  • ترندها (Trends) 10 درصد

ترندها نیز یکی دیگر از عواملی است که تقریباً ۱۰ درصد از کل میزان شاخص را تشکیل می‌دهد. ترندها به معنای جمع‌آوری نتایج جستجوها در گوگل ترندز (Google Trends) و دانستن آن‌ها است.

برای اندازه‌گیری میزان تأثیر ترندها بر بازار بیت کوین، داده‌های گوگل ترندز را برای جستجوهای مرتبط با بیت کوین بررسی می‌کنیم.

به عنوان مثال اگر تعداد جستجوهای بیت کوین در یک دوره خیلی افزایش یابد، احتمالاً به معنای رشد روند بیت کوین است. برخی از جستجوها همچنین می‌توانند میزان شاخص ترس و طمع را هم به ما نشان دهند