آشنایی با انواع استیبل کوین کاردانو (معرفی ۸ مورد)

آشنایی با چند استیبل کوین کاردانو همراه با انواع و کاربردها

لوگو کاردانو در کنار نوشته استیبل کوین در دایره زرد
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

استیبل کوین ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها به دارایی‌های باثبات مانند دلار، طلا یا سایر ارزهای دیجیتال گره خورده است. هدف اصلی استیبل کوین ها، ایجاد ثبات قیمتی بیشتر نسبت به ارزهای دیجیتال پرنوسان مانند بیت‌کوین است. 

شبکه کاردانو نیز از این قاعده مستثنی نیست و به استیبل کوین های متنوعی روی آورده است تا ریسک نوسانات قیمتی را کاهش دهد. استیبل‌ کوین کاردانو امکان انجام تراکنش‌های ارزان‌قیمت، انتقال‌ مالی آسان بین شبکه‌ها و همچنین استفاده در حوزه‌های جدید DeFi و استیکینگ را فراهم می‌کند.

در حال حاضر، شبکه کاردانو میزبان انواع مختلفی از استیبل کوین هاست که هر کدام ویژگی‌ها و معایب خاص خود را دارند. اگر به دنبال پناهگاهی امن در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال هستید، خوب است استیبل کوین های شبکه کاردانو را بشناسید، ارزهایی که با تکیه بر دارایی‌های باثبات، ثبات را به معاملات شما هدیه می‌دهند. 

معرفی ۸ نمونه از انواع استیبل کوین‌ شبکه کاردانو

انواع مختلفی از استیبل‌ کوین‌ کاردانو وجود دارد که بر پایه نوع پشتوانه و مکانیزم حفظ ارزش خود طراحی شده‌اند.
در شبکه کاردانو، استیبل کوین ها هنوز در ابتدای راه هستند و نقدینگی و حجم معاملات پایین‌تری دارند. عرضه استیبل کوین های کاردانو تنها ۸ درصد از کل ارزش قفل‌شده (TVL) آن را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که عرضه استیبل کوین‌های اتریوم ۲۵۰ درصد از TVL آن بیشتر است. این رشد از سمت عرضه محدود شده است. 

 در ادامه، به معرفی هشت مورد از مهم‌ترین استیبل کوین های شبکه کاردانو می‌پردازیم:

جدول انواع استیبل کوین کاردانو
انواع استیبل کوین کاردانو با هدف حل چالش‌های مشخصی از شبکه توسعه یافته‌اند

۱- استیبل کوین USDM با پشتوانه دلار

استیبل کوین Mehen با نماد اختصاصی USDM، یکی از دارایی‌های با ثبات در بلاکچین کاردانو بوده که پشتوانه قیمتی آن دلار آمریکا است. این استیبل کوین کاردانو توسط شرکت معتبر و دارای مجوز به نام Mehen Finance مدیریت می‌شود. 

در واقع، استیبل کوین USDM به دلار آمریکا وصل است، پس ارزش آن همیشه معادل یک دلار خواهد بود. از آنجایی که USDM مستقیماً به دلار قابل تبدیل است، می‌تواند به‌عنوان ستون اصلی نظام مالی غیرمتمرکز در حال ظهور کاردانو عمل کند.

همچنین، چون USDM یک دارایی بومی کاردانو است، با پروتکل‌های دیفای این بلاکچین سازگاری کامل دارد. به‌طورکلی، این استیبل کوین باثبات و قابل اعتماد است و برای ذخیره ارزش و استفاده در امور مالی غیرمتمرکز در شبکه کاردانو به‌کار می‌رود.

لوگوی کاردانو در دایره زرد پس زمینه آبی
کاردانو با پشتیبانی از استیبل کوین ها قدم بزرگی در مسیر دیفای برداشته است

نحوه کار استیبل کوین کاردانو USDM

در این سیستم، شما می‌توانید پول خود را به صورت دلار به Mehen واریز و به جای آن، USDM دریافت کنید.

 استیبل کوین USDM دارایی دیجیتال کاردانو بوده که در این شبکه قابل استفاده است. هیچ فیلتری برای USDM وجود ندارد و هرکسی می‌تواند آزادانه از آن استفاده کند. شرکت Mehen که USDM را ساخته است، تمام پول شما را ایمن نگه می‌دارد. شما می‌توانید در هر لحظه ببینید که پولتان کجاست. این کار توسط «اوراکل‌های Charli3» انجام می‌شود که به‌طور خودکار اطلاعات را در شبکه کاردانو ثبت می‌کنند.

توجه کنید که USDM کاملا متمرکز است و ریسک‌های مقررات و بانکداری را به همراه دارد. اگر بانکی که از USDM پشتیبانی می‌کند ورشکست شود، ممکن است دارایی‌های شما هم از بین رفته و USDM بی‌ارزش شود.

۲- استیبل کوین الگوریتمی Djed کاردانو

استیبل کوین کاردانو Djed، یک دارایی با ارزش ثابت الگوریتمی و وثیقه‌ای است که قیمت آن توسط الگوریتم، معادل یک دلار آمریکا تعیین می‌شود. این ارز دیجیتال با توجه به عرضه و تقاضا، تعداد توکن‌های خود را به طور خودکار تنظیم می‌کند تا قیمتش را ثابت نگه دارد و همواره معادل دلار آمریکا باشد.

در واقع، استیبل کوین Djed از قراردادهای هوشمند برای باثبات نگه‌داشتن قیمت و کاربردی‌کردن آن در امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌کند. هر واحد Djed همیشه معادل یک دلار آمریکا خواهد بود.

نوشته استیبل کوین کاردانو DJED در کنار لوگو کاردانو
استیبل کوین کاردانو djed با دو سکه قیمت را ثابت نگه می‌دارد

نحوه کار استیبل کوین Djed 

سیستم Djed مانند یک بانک عمل می‌کند که ۲ نوع سکه دارد:

  1. سکه‌های پایه: این سکه‌ها می‌توانند هر ارزی از جمله آدا، بیت‌کوین و… باشند.
  2. استیبل کوین‌ها: این سکه‌ها به‌طور خاص برای حفظ ارزش ثابتی مانند یک دلار طراحی شده‌اند.

برای حفظ ثبات قیمت استیبل کوین ها، Djed از دو فرایند اصلی ضرب و سوزاندن استفاده می‌کند. در بخش ضرب مراحل زیر طی می‌شود:

  • هنگام خرید استیبل کوین DjED، باید ابتدا مقداری سکه پایه را به سیستم واریز کنید.
  • سیستم از این سکه‌های پایه به عنوان «وثیقه» برای ضرب استیبل کوین جدید استفاده می‌کند.
  • به ازای هر واحد سکه پایه که واریز می‌شود، یک واحد استیبل کوین جدید Djed ضرب می‌شود.

در مرحله سوزاندن هم فرایند زیر اتفاق می‌افتد:

  • زمانی که کاربران می‌خواهید سکه‌های پایه خود را برداشت کنید، باید ابتدا استیبل کوین های Djed خود را به سیستم بازگردانید.
  • سیستم این استیبل کوین ها را «می‌سوزاند» و به ازای آن‌ها سکه‌های پایه را به شما باز می‌گرداند.

این دو فرایند (ضرب و سوزاندن) به Djed کمک می‌کند تا عرضه استیبل کوین را متناسب با تقاضا حفظ و در نتیجه ثبات قیمت را حفظ کند.

نمودار قیمت djed
نمودار قیمت استیبل کوین کاردانو djed مانند ارزهای استیبل دیگر ثابت است

شما می‌توانید با سپرده‌گذاری ارز ADA (ارز دیجیتال بومی کاردانو) به عنوان وثیقه، اقدام به تولید Djed کنید. نکته مهم اینکه قیمت ارز دیجیتال کاردانو برخلاف استیبل کوین‌های این شبکه، ثابت و برابر با یک دلار نیست. پس ارزش وثیقه شما مدام تغییر می‌کند.

برای تولید هر واحد Djed، به مقداری ADA بیشتر از ۱ دلار به عنوان وثیقه نیاز است (بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ درصد). این کار برای حفظ ثبات قیمت Djed در برابر نوسانات ارز دیجیتال آدا نیاز است.

با Djed خیالتان از نقدینگی دارایی خود راحت است، هر وقت که خواستید می‌توانید آن را با یک دلار بفروشید و پول نقد دریافت کنید.

توکن Shen ذخیره دیگری در این سیستم است. شما می‌توانید با خرید Shen، وثیقه اضافی مورد نیاز برای تولید Djed را تامین‌کرده و در ازای آن، بخشی از کارمزدهای سیستم را به عنوان سود دریافت کنید.

بنابراین، سیستم Djed با ذخیره‌سازی ارزهای پایه و ضرب و سوزاندن توکن‌های ثابت و پایه، ثبات قیمت را در شبکه کاردانو برقرار می‌کند. این روش به پیش‌بینی‌پذیری بیشتر هزینه‌های تراکنش و جلوگیری از کارمزدهای متغیر و بالا برای کاربران کمک می‌کند.

۳- استیبل کوین MyUSD

ارز MyUSD، یکی دیگر از استیبل کوین های شبکه کاردانو با قیمت یک دلار آمریکا است. شما می‌توانید این ارز را در هر زمان به دلار آمریکا تبدیل کرده و از آن برای تراکنش‌های بزرگ و کوچک خود استفاده کنید.

ارز MyUSD نقش کلیدی در ماموریت Mynth برای ارائه تجربه‌ای یکپارچه و روان از امور مالی غیرمتمرکز دارد. این استیبل کوین به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی دارایی‌های دیجیتال خود را در بین پلتفرم‌های مختلف بلاکچین جابه‌جا، مبادله و مدیریت کنید.

پوستر مشخصات استیبل کوین myusd به رنگ سبز
استیبل کوین کاردانو MyUSD با هدف ایجاد یک روش انتقال پول امن توسعه یافته است

استیبل کوین MyUSD چند ویژگی مهم زیر را دارد:

کارمزد بابل (Babel)

 Babel شبکه بلاکچینی است که MyUSD روی آن ساخته شده است. با استفاده از این کارمزد به راحتی و بدون نیاز به تبدیل توکن، با استفاده از هر توکنی که دارید، می‌توانید کارمزد تراکنش‌هایتان را در بابل بپردازید.

میزان هزینه بابل برای هر تراکنش بسته به نوع تراکنش و میزان ترافیک شبکه متفاوت است. به‌طورکلی، هزینه Babel نسبتاً کم است، ولی می‌تواند در زمان‌های شلوغی شبکه افزایش یابد.

نماد طنز myusd در کنار لوگو کوین ها
از کاربردهای مهم استیبل کوین کاردانو MyUSD می‌توان به پرداخت کارمزدها اشاره کرد

معامله‌های استریمینگ (Streaming Swaps)

سوآپ‌های استریمینگ نوعی معامله هستند که امکان تبادل پیوسته دارایی‌های کاربران بین ارزهای دیجیتال مختلف را فراهم می‌کند.

در واقع، سوآپ‌های استریمینگ تراکنش‌های بزرگ شما را به تراکنش‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کنند و با یافتن بهترین قیمت در هر لحظه، بیشترین صرفه‌جویی را برایتان به‌ارمغان می‌آورند.

درآمدهای استیکینگ (Staking Earnings)

با سهام‌گذاری MNT و MyUSD در دوره‌های پنج روزه، بدون نیاز به خارج‌کردن توکن‌ها از کیف پولتان، می‌توانید سود کسب کنید.

۴- استیبل کوین XSY

ارز دیجیتال XSY در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی شد تا با استفاده از فناوری بلاکچین کاردانو، سیستم‌های سرمایه‌گذاری کارآمد را به‌ارمغان بیاورد. هدف این ارز، ارتقای فرایندهای مالی در شبکه کاردانو است.

۵- استیبل کوین iUSD

ارز دیجیتال iUSD یکی از استیبل کوین های شبکه کاردانو به‌صورت وثیقه‌گذاری است که در نوامبر ۲۰۲۲ توسط پروتکل ایندیگو معرفی شد.

برخلاف استیبل کوین های دیگر که به یک دارایی واحد وابسته هستند، iUSD ارزش خود را از میانگین ارزش سه استیبل کوین USDC ،TUSD و USDT به دست می‌آورد.
با این طراحی جدید، حتی اگر هر یک از این سه استیبل کوین از قیمت واقعی دلار فاصله بگیرد، iUSD همچنان به ارزش واقعی خود نزدیک خواهد ماند.

نحوه کار استیبل کوین iUSD

ایندیگو یک پلتفرم دیفای است که روی بلاکچین کاردانو ساخته شده است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از دارایی‌های کریپتوی خود وام بگیرند یا به دیگران وام بدهند.

iUSD را می‌توان مانند هر دارایی بومی دیگر کاردانو از یک صرافی غیرمتمرکز خریداری کرد یا با وثیقه‌گذاری ارز دیجیتال آدا در پروتکل ایندیگو ضرب کرد.

نمودار قیمت iUSD
قیمت استیبل کوین iUSD همیشه نزدیک به یک دلار حفظ می‌شود

برای ضرب استیبل کوین کاردانو iUSD در پروتکل ایندیگو، شما باید ارز آدا بیشتری نسبت به ارزش موردنظر iUSD وثیقه‌گذاری کنید تا نسبت وثیقه‌گذاری حداقل (MCR) را حفظ کرده و وثیقه‌گذاری بیش از حد تضمین شود. این کار ثبات ارز iUSD را افزایش و احتمال از دست رفتن ارزش آن را کاهش می‌دهد.
اگر ارزش وثیقه آدا به سطح خطری نزدیک شود، می‌توانید وثیقه بیشتری اضافه کنید تا ارزش iUSD خود را ثابت نگه دارید.سازمان ایندیگو مسئول تنظیمات iUSD است. این به اعضای ایندیگو اجازه می‌دهد تا در مورد مقدار پولی که باید برای وثیقه‌گذاری iUSD و سایر دارایی‌های ایندیگو کنار بگذارید، رای دهند. این کار به پایداری و انعطاف‌پذیری کل سیستم کمک می‌کند.

۶- استیبل کوین LiqwidX

LiqwidX پروتکلی غیرمتمرکز برای تامین مالی وام‌گیری در دنیای دیفای است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از ارز دیجیتال آدا به عنوان وثیقه، وام‌های بدون بهره دریافت کنید. در این پلتفرم، ارز آدا در مخازن مجزایی ذخیره می‌شود و با ایجاد هر وام جدید، یک استیبل کوین به نام LQUSD با ارزش ثابت معادل ۱دلار آمریکا ضرب می‌شود.

نکته‌ قابل توجه این است که برای دریافت وام، نیاز است تا تنها ۱۱۰ درصد ارزش وام به عنوان وثیقه (آدا) سپرده‌گذاری شود. این مقدار، نسبت به سایر پروتکل‌های مشابه، بسیار پایین است.

از دیگر ویژگی‌های مثبت LiqwidX، می‌توان به حاکمیت جامعه اشاره کرد. دارندگان توکن LQX می‌توانند در مورد تغییرات و به‌روزرسانی‌های این پروتکل تصمیم‌گیری کنند. قراردادهای هوشمند LiqwidX به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از راه‌اندازی کامل، تحت کنترل هیچ فرد یا گروه خاصی قرار نخواهند گرفت و به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز عمل می‌کنند. در شرایط عادی، می‌توانید با بازگرداندن وام خود، وثیقه‌ی خود (یعنی ارز آدا) را به صورت کامل دریافت کنید.

۷- استیبل کوین Cogito Protocol

پروتکل کوگیتو با ارائه چارچوب ارز دیجیتال باثبات به عنوان سرویس (Stablecoin-as-a-Service) نوع جدیدی از دارایی‌های دیجیتال با نوسان کم به نام تریسرکوین (tracercoins) را معرفی می‌کند. این پروتکل از تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی نظیر شبکه‌های عصبی عمیق بهره می‌برد.

 تریسرکوین‌ها برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر، ارزش خود را به پول رایج (مثل دلار یا یورو) یا منابعی مثل طلا گره نمی‌زنند. در عوض، ثبات این ارزها از طریق دنبال کردن غیرمستقیم شاخص‌هایی به دست می‌آید که نشان‌دهنده پیشرفت بشر در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست و فناوری هستند.

این پروتکل ادعا می‌کند که این رویکرد منجر به استیبل کوین های باثبات‌تر و شفاف‌تر می‌شود. ارزش استیبل کوین های کوگیتو به عملکرد شاخص‌های غیرمالی بستگی دارد. این می‌تواند هم یک مزیت و هم یک ریسک باشد.

پوستر استیبل کوین Cogito با پس زمینه مشکی
استیبل کوین کاردانو Cogito با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم پشتیبانی می‌شود

۸- استیبل کوین آردانا (ADAUSD)

استیبل کوین آردانا (ARDANA) استیبل‌‌کوین بومی شبکه کاردانو است که از دارایی‌های واقعی به عنوان پشتوانه استفاده می‌کند. این پلتفرم شامل یک استخر نقدینگی دارایی پایدار و یک صرافی غیرمتمرکز است. این ارز در سال ۲۰۲۱ معرفی‌شده و با استفاده از آن می‌توانید با وثیقه‌گذاری، استیبل کوین جدیدی ایجاد کنید.

استیبل کوین آردانا یک دارایی با ثبات به نام DUSD ارائه می‌دهد که ارزش ثابتی معادل ۱ دلار آمریکا دارد. این ارز توسط سبدی از دارایی‌های دیجیتال، از جمله ADA پشتیبانی می‌شود. شما می‌توانید با وثیقه‌گذاری ارز آدا، استیبل کوین DUSD را ازطریق قراردادهای هوشمند ضرب کنید.

این ارز مانند اکثر استیبل کوین های شبکه کاردانو غیرمتمرکز، مقیاس‌پذیر و متصل به دلار آمریکا است و از قابلیت وثیقه‌گذاری پشتیبانی می‌کند. قیمت استیبل کوین آردانا در زمان نگارش این مطلب برابر ۰.۰۰۱۶۶۳ دلار است. در تصویر زیر می‌توانید نمودار قیمتی این استیبل کوین را مشاهده کنید:

نمودار قیمت ADAUSD
استیبل کوین ADAUSD تفاوت‌های عمده‌ای با استیبل کوین های رایج بازار دارد

جمع‌بندی

شبکه کاردانو پس از کسب پذیرش عمومی و موفقیت در عرضه اولین پروژه خود، رمزارز ساندی‌سوآپ، از دومین پروژه خود به نام آردانا رونمایی کرد. آردانا به عنوان استیبل کوین بومی کاردانو شناخته می‌شود. شبکه کاردانو امکان وام‌دهی و وام‌گیری را با استفاده از وثیقه‌گذاری در پروژه‌های استیبل کوین فراهم می‌کند و شما می‌توانید از این طریق انواع استیبل کوین‌ کاردانو را خریداری یا بفروشید.

 در این مطلب مهم‌ترین استیبل کوین های شبکه کاردانو را معرفی کردیم. نظر شما درباره این ارزها چیست؟ آیا فکر می‌کنید ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

سؤالات متداول

 استیبل کوین‌ های شبکه کاردانو چه تفاوتی با سایر استیبل کوین ها دارند؟

استیبل کوین‌های کاردانو علاوه بر وثیقه‌گذاری، از الگوریتم‌ها هم برای حفظ ثبات قیمت خود بهره می‌برند. این ارزهای دیجیتال به‌طور خاص برای ارائه ثبات قیمت طراحی شده‌اند و برای افراد به دنبال ذخیره ارزش یا انجام معاملات بدون نگرانی از نوسانات شدید قیمتی مناسب هستند. قرار گرفتن این ارزها روی بلاکچین کاردانو، اعتبار و قابلیت اطمینان بالایی را به آن‌ها می‌دهد.

 چه نوع استیبل کوین هایی در حال حاضر در کاردانو موجود هستند؟

در حال حاضر چندین استیبل کوین در حال توسعه یا در حال عرضه در کاردانو هستند، از جمله:
 استیبل کوین USDM
استیبل کوین Djed
استیبل کوین MyUSD
استیبل کوین XSY 
استیبل کوین iUSD
استیبل کوین LiqwidX
استیبل کوین Cogito Protocol 
استیبل کوین ARDANA

منابع: cardanocube | cardanospot

لیلا محمدی
درباره لیلا محمدی
من لیلام و فارغ‌التحصیل رشته هوش مصنوعی از دانشگاه هرمزگان هستم. حدود ۶ ساله که با کلمات زندگی می‌کنم. نوشتن مسیری رو برام هموار کرد که هیچ‌وقت فکر نمی‌کرم بتونم ازشون عبور کنم. حدود یک‌ساله که توی حوزه رمز ارزها می‌نویسم و از تحلیل‌شون لذت می‌برم. دوست دارم چیزهایی که درباره ارزهای دیجیتال یاد می‌گیرم رو به زبان ساده به بقیه یاد بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید