استیکینگ کاردانو این روزها برای بسیاری به موضوع جالبی تبدیل شده است. کاردانو (Cardano) به تازگی به روز رسانی شِلِی (shelley) خودش را ارائه داده که مطابق آن کاربرانی که توکن آدا (Ada) دارند مشمول پاداش‌های استیکینگ (staking) جالب توجهی خواهند شد. در این مطلب هرآنچه در مورد قابلیت استیکینگ کاردانو باید بدانید را برای شما آورده ایم.

استیکینگ کاردانو چیست و چقدر سود دارد؟

کاردانو یک رمز ارز خوب برای استیکینگ است. برای خرید کاردانو میتوانید بعد از ثبت نام در صرافی رمزینکس بدون احراز هویت و صرفا با ارسال مدارک و ثبت کارت بانکی به خرید و فروش بپردازید.

استیکینگ در واقع یکی از راه‌های اصلی سوددهی در بازار رمز ارز‌ها و دنیای ارز‌های دیجیتال است. توکن کاردانو «آدا» نام دارد و استیکینگ مثل سودی است که بانک سالانه در قبال سرمایه‌ای که در بانک قرار داده‌اید به شما می‌پردازد.

مقدار سود روزانه، ماهانه و سالیانه استیک کردن کاردانو در کیف پول اتمیک والت

به بیانی دیگر، در فرآیند استیکینگ شما توکن‌های خود را سرمایه‌گذاری کرده و برای مدتی نمی‌توانید آن‌ها را خرج کنید؛ از آن‌طرف به ازای این کار توکن جایزه می‌گیرید. البته در کاردانو و تزوس (Tezos) استیکینگ کمی متفاوت است و شما هرموقع که بخواهید می‌توانید نسبت به خرج کردن توکن‌های خود اقدام کنید.

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، استیکینگ به عملکرد بهتر شبکه کاردانو نیز کمک می‌کند و شما در واقع دارید بابت حمایتی که از شبکه انجام می‌دهید، پاداشی را در قالب توکن‌های آدا دریافت می‌کند.

مقدار سود دریافتی از کاردانو به پلتفرمی، مقدار و مدت زمان قفل ماندن دارایی شما بستگی دارد. برای نمونه کیف پول اتمیک والت برای استیک کردن کاردانو سود سالیانه ۵ درصد و کیف پول گواردا ود سالیانه نزدیک به ۷ درصد ارائه می دهد.

کاردانو چگونه غیرمتمرکز شده است؟

سازوکاری که کاردانو برای جلوگیری از متمرکز شدن شبکه به کار گرفته بسیار هوشمندانه است. در بلاک چین کاردانو استخر‌هایی که گسترده‌تر هستند و اعضای بیشتری دارند، سود کمتری به اعضای خود می‌دهند؛ به همین دلیل وقتی تعداد کاربران در یک استخر بیشتر می‌شود، سود ناشی از آن استخر کاهش یافته و کاربران به دنبال استخر‌های کوچک‌تر می‌گردند که در ادامه دلیل آن را نیز توضیح خواهیم داد. بدین شکل هیچ استخری بیش از اندازه گسترده نخواهد بود و از تسلط یک استخر خاص بر سایر استخر‌های کوچک‌تر جلوگیری می‌شود.

در ثانی، میزان کنترلی که استخر‌های استیکینگ روی نحوه اداره بلاک چین کاردانو دارند بسیار ناچیز است. در توضیحاتی که در سایت کاردانو آمده اشاره شده است که استخر‌های استیکینگ توانایی شرکت در رأی‌گیری‌ها را ندارند و تنها سهام‌داران اولیه و کلیدی حق شرکت در رأی‌گیری‌های اساسی را دارند.

علاوه بر این‌ها، کاردانو در برهه زمانی خاصی قصد داشت آدرس‌های سازمانی را معرفی کند که تبادلات آدا و گستره فعالیت استخر‌های استیکینگ را محدود می‌کند تا از تسلط استخر‌های خاصی بر بازار پیشگیری کند. البته فعلاً آدرس‌های سازمانی در دسترس نیست و فقط در حد تئوری مطرح شده است.

مرحله ولتر (Voltaire) کاردانو که در حال توسعه است، سیستم مدیریتی دقیق‌تری را در آینده نه‌چندان دور برای کاردانو به ارمغان خواهد آورد. بد نیست برای اطلاعات بیشتر به مقاله «کاردانو چیست» مراجعه کنید.

آیا پلتفرم استیکینگ کاردانو همه چیز تمام است؟

کاردانو در حال حاضر دارد روی اصیل‌ترین (و احتمالاً غیرمتمرکزترین) مدل استیکینگ که جهان ارز دیجیتال به خود دیده کار می‌کند. به نظر می‌رسد سوددهی این پلتفرم کاملاً معقول بوده و تمرکزی که کاردانو روی استخر‌های استیکینگ دارد، باعث شده تا کاربران به سادگی بتوانند وارد این استخر‌ها شده و در فرآیند استیکینگ شرکت کنند.

البته نباید از این واقعیت نیز غافل شد که قابلیت استیکینگ کاردانو سال‌ها طول کشید تا رنگ و لعاب کنونی خود را به دست بیاورد. هم زمان با کاردانو بلاک چین‌های دیگری مثل تزوس (Tezos)، ترون (TRON) و کازموس (Cosmos) در توسعه استیکینگ بسیار موفق عمل کرده‌اند.

تنها بلاک چینی که به دلیل تأخیر در ارائه استیکینگ به اندازه کاردانو مورد انتقاد واقع شد، اتریوم بود که مدت زمان زیادی طول کشید تا بالاخره کاربران توانستند به استیکینگ بپردازند.

ناگفته نماند که کاردانو پروسه استیکینگ را در فاز تست نت (test net-تست نت یک شبکه آزمایشی است که عملکرد رمز ارز در آن آزموده می‌شود اما توکن‌های به دست آمده در آن فاقد اعتبار هستند و هرگونه تراکنشی در آن صرفاً آزمایشی است) به کاربران ارائه داد و توکن‌هایی که در تست نت به دست می‌آمدند دارای اعتبار مالی بودند؛ یعنی در واقع کاردانو ۷ ماه زود‌تر از زمان وعده داده شده به کاربران اجازه داد از استیکینگ برای به دست آوردن توکن استفاده کنند.

باید صبر کرد و دید پاداش‌های استیکینگ کاردانو به اندازه کافی جذاب هستند تا کاربران جدید را به سمت شرکت در استیکینگ بکشاند یا نه؟

اصول استیکینگ کاردانو

در صورتی که تصمیم داشته باشید به استیک (stake) کاردانو (همان توکن آدا) بپردازید، در قبال سرمایه‌گذاری که انجام داده‌اید به صورت دوره‌ای مقداری سود به حساب شما واریز می‌شود. فرآیند استیکینگ همچنین به عملکرد بهتر شبکه کاردانو نیز کمک می‌کند چراکه طی آن اعتبارسنج‌ها (validators) جهت ایجاد بلاک‌های جدید انتخاب می‌شوند که این بلاک‌ها در واقع قلب تپنده کاردانو بوده و تراکنش‌ها در این بلاک‌ها انجام می‌شود.

استیکینگ کاردانو بر یک پایه و اساس دوره‌ای استوار است که طی آن پاداش‌ها در انتهای هر دوره (epoch) که به مدت پنج روز طول می‌کشد به کیف پول کاربران واریز می‌گردد. در مراحل ابتدایی راه‌اندازی شبکه ممکن است در بعضی دوره‌ها هیچ پاداشی عاید شما نشود.

شبکه کاردانو برای استیک و خرج کردن توکن‌ها از آدرس‌هایی با کلید‌های متفاوت استفاده می‌کند؛ بدین معنی که بعد از استیک توکن دیگر لازم نیست نگران خروج آن از کیف پول خود باشید چراکه تا زمانی که خودتان اراده کنید توکن داخل کیف پول شما می‌ماند.

همچنین کاردانو برخلاف سایر رقبا توکن‌های شما را پس از استیک برای مدت زمان هرچند کوتاهی بلوکه نمی‌کند و هر زمآن‌که بخواهید می‌توانید توکن‌های خود را آن-استیک (Un-stake) و آن‌ها را خرج یا منتقل کنید که این خود راحتی کار با این شبکه را بالا برده و انعطاف‌پذیری قابل توجهی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ایجاد استخر استیکینگ کاردانو

کاردانو تا حدود بسیار زیادی به استخر‌های استیکینگ (staking pools) وابسته است در حالی که بعضی دیگر از بلاک چین‌ها وابسته به گره‌های استیکینگ فردی (staking nodes) هستند.

به لطف استخر‌های استیکینگ، کاردانو می‌تواند شبکه بسیار گسترده‌ای از اعتبارسنج‌ها داشته باشد که برای عملکرد سریع و بدون تأخیر شبکه امری حیاتی است. به گفته یکی از مقامات IOHK که قسمت عمده توکن کاردانو را در اختیار دارد، پاداش‌هایی که به کاربران پرداخت می‌شود، در قبال کمکی است که آن‌ها به عملکرد بهتر شبکه می‌کنند.

با ایجاد استخر‌های جدید یا پیوستن به استخر‌های قدیمی‌تر، گسترش شبکه هر روز بیشتر شده و تراکنش‌ها با سرعت بسیار بهتری صورت می‌گیرند.

پیشنهاد ما این است که کاربران حرفه‌ای و قدیمی‌تر، برای دستیابی به سود بیشتر استخر استیکینگ مخصوص به خود را راه‌اندازی کنند اما کاربرانی که تازه وارد دنیای کاردانو شده‌اند، می‌توانند با پیوستن به استخر‌های دیگران، به سادگی کاردانو استیک کنند.

چگونه استخر استیکینگ راه‌اندازی کنیم؟

در صورتی که عزم خود را برای راه‌اندازی استخر استیکینگ جزم کرده‌اید، علاوه بر داشتن اتصال اینترنت ۲۴ ساعته، به چند مهارت تکنیکی نیز نیاز دارید. به گفته وب‌سایت کاردانو داشتن مهارت‌های زیر برای راه‌اندازی استخر استیکینگ ضروری است:

  • دانش کافی در مورد راه‌اندازی و فعالیت کاردانو در ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • مهارت در مورد عملکرد سیستم
  • تجربه در زمینه توسعه و عملکرد شبکه
  • مهارت‌های مدیریت سرور (عملکردی و نگهداری)

برای احداث و گرداندن استخر استیکینگ نه به کامپیوتر قدرتمندی نیاز دارید و نه داشتن سخت‌افزار مجتمع ای سیک (ASIC) مزیت تلقی می‌شود. برخلاف استخراج (mining)، پروسه استیکینگ به انرژی بسیار کمی نیاز دارد و میزان برق بسیار کمتری نیز مصرف می‌کند. البته در پروسه استیکینگ داشتن اینترنت خوب یک مزیت محسوب می‌شود و اتصال همیشگی با سرعت نسبتاً بالا، به موفقیت کار شما کمک می‌کند.

در کاردانو شما می‌توانید بدون داشتن حتی یک توکن آدا، نسبت به راه‌اندازی استخر خود اقدام کنید که در چنین حالتی شما تنها سرویس‌های فنی را در اختیار سایر کاربران قرار می‌دهید. این حالت در سایر بلاک چین‌ها مقدور نیست مثلاً در اتریوم (Ethereum) برای اجرای هر گره حداقل به ۳۲ اتر (ETH) نیاز دارید.

چگونه به سایر استخر‌های استیکینگ بپیوندیم؟

پیوستن به استخر استیکینگ در کاردانو بسیار راحت است چرا که نه به اتصال ۲۴ ساعته به اینترنت نیاز دارید و نه نظارت همیشگی روی میزان آدا استخراج شده وقت شما را می‌گیرد. در بیشتر استخر‌ها هیچ‌گونه محدودیتی برای حداقل توکن تخصیص داده شده به استخر در نظر گرفته نشده است و می‌توانید کار خود را با هر مقدار آدا که دارید شروع کنید.

آنچه باید در زمان پیوستن به استخر‌های استیکینگ به آن دقت کنید، قابل اعتماد بودن استخر، عملکرد خوب و هزینه‌های پایین آن است که در ادامه تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد. مشخصات مربوط به هر استخر را می‌توانید در وب‌سایت‌های پول تول (poolTool) و آدا پولز (AdaPools) پیدا کنید و استخر مناسب را با مشخصات دلخواه خود بیابید.

همچنین کیف پول ددالوس (Deadalus) کاردانو نیز قابلیت دسترسی راحت به استخر‌های استیکینگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بعد از اینکه توکن آدا خود را استیک کردید کافی است صبر کنید تا بدون انجام هیچ کار خاصی سود ناشی از استیک شما در هر دوره به کیف پولی که دارید واریز شود. در صورتی که توکن‌های استیک شده خود را بیرون نیاورید و به کیف پول منتقل نکنید، میزان آدا شما در حالت استیک شده باقی مانده و در هر دوره مشمول پاداش شده و میزان رمز ارزی که دارید بیشتر و بیشتر می‌شود.

آیا می‌توانم تعیین کنم تعداد توکن‌های استیک شده چقدر باشد و آیا هم‌زمان با استیکینگ می‌توانم توکن‌هایم را خرج کنم؟

زمانی که آدا های خود را وارد پروسه استیکینگ می‌کنید، شما در واقع آدرس کیف پول خود را در استخر‌های استیکینگ وارد می‌کنید؛ بدین معنی که تمام توکن‌های شما یک باره برای استیکینگ وارد استخر می‌شوند و نمی‌توانید تعیین کنید که فلان مقدار توکن در استیکینگ شرکت داده شود.

با این وجود کاردانو به شما این امکان را می‌دهد تا با وجود استیک شدن توکن‌ها، به راحتی بتوانید تراکنش‌های خود را انجام داده و آن‌ها را بفروشید. در زمان اختصاص سود، میزان دارایی شما در آن زمان اندازه‌گیری شده و با توجه به تعداد توکن‌هایی که دارید، به شما سود تعلق می‌گیرد؛ هرچه تعداد توکن‌های بیشتری داشته باشید سودی که عایدتان می‌شود بیشتر خواهد بود.

آموزش استیکینگ کاردانو در کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

استیکینگ کاردانو در کیف پول اتمیک والت بسیار ساده است. در ابتدا نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید؛ سپس بدین صورت عمل کنید:

  1. نرم‌افزار را باز کنید
  2. ابتدا مقداری آدا خریداری کنید. در صورتی که آدا دارید می‌توانید توکن‌های خود را به کیف پول اتمیک منتقل کنید.
  3. در لیست رمز ارزها، آدا را انتخاب کنید.
  4. بر روی گزینه استیک (Stake) کلیک کنید.
  5. پس از وارد شدن به صفحه استیکینگ، میزان توکن‌هایی که دارید، میزان آدا استیک شده و پاداش‌های دریافت شده را مشاهده خواهید کرد. برای ادامه گزینه استیک (Stake) را انتخاب کنید.
  6. در ادامه، لیست اعتبارسنج‌ها (Validators) به شما نشان داده می‌شود و با کلیک بر روی نام هرکدام، پاداش سالانه شما نمایش داده می‌شود. پس از مشاهده مشخصات، یکی از اعتبارسنج‌ها را انتخاب کنید و روی گزینه استیک کلیک کنید.
  7. حالا توکن‌های شما وارد چرخه استیک شده‌اند و در هر دوره مقداری رمز ارز تحت عنوان پاداش به کیف پول شما واریز می‌شود که با انتخاب گزینه کلِیم (Claim) می‌توانید پاداش خود را جمع‌آوری و خارج کنید.

تفاوت استیکینگ و نمایندگی به استیکینگ (Delegation) چیست؟

استیکینگ و نمایندگی به استیکینگ دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند و بیشتر ما بدون آن‌که بدانیم، به جای استیکینگ، در واقع نمایندگی به استیکینگ می‌کنیم. تمامی کاربرانی که از بلاک چین کاردانو استفاده می‌کنند می‌توانند به صورت مستقل نسبت به احداث گره‌های جدید اقدام کنند و هرکدام به صورت خودمختار شروع به استیکینگ نمایند.

اما همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، عده کمی از کاربران مهارت‌های لازم برای احداث و راه‌اندازی استخر‌های استیکینگ را دارند و بیشتر افراد توکن‌های خود را وارد استخر‌هایی می‌کنند که قبلاً توسط افراد متخصص طراحی شده‌اند یعنی در واقع بیشتر ما به سایر افراد نمایندگی می‌دهیم که توکن‌های ما را داخل استخر خود نگه دارند و در هر دوره پاداش مربوط به خودمان را برداشت می‌کنیم.

در حالت نمایندگی به استیکینگ پاداش‌ها در قالب توکن‌های آدا پرداخت می‌شوند اما میزان آن در هر دوره ثابت نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد ازجمله میزان توکنی که داخل استخر گذاشته‌اید، هزینه‌هایی که استخر از شما می‌گیرد و متغیر‌هایی که مربوط به کل شبکه است. در ادامه این متغیر‌ها را مفصل بررسی می‌کنیم.

نحوه گزینش اسلات لیدر (Slot leader)

برای این که بتوانیم یک استخر استیکینگ مناسب و با وسعت و عملکرد قابل قبول را انتخاب کنیم تا از آن برای افزایش دارایی‌های خود استفاده کنیم، ابتدا باید ببینیم اسلات لیدر‌هایی که وظیفه اعتبارسنجی بلاک‌ها را بر عهده دارند چگونه گزینش شده‌اند.

در بلاکچین‌های اثبات کار (Proof of Work-PoW) ماینرها از قدرت هشینگ (hashing) برای اعتبارسنجی بلاک‌ها استفاده می‌کنند. هشینگ در واقع به رمزنگاری پیچیده‌ای گفته می‌شود که برای بلاک چین‌ها کاربرد دارد. هرچه قدرت هشینگ یک ماینر بالاتر باشد، شانس اینکه برای اعتبارسنجی یک بلاک جدید انتخاب شود بیشتر و بیشتر می‌شود و درنتیجه پاداش در نظر گرفته شده برای ماینر‌های قدرتمند‌تر بیشتر است.

در سیستم اثبات سهام (Proof of stake-PoS) و خصوصاً کاردانو، گزینش اسلات لیدر بیشتر شبیه لاتاری است. در این حالت هر آدا مثل یک بلیت بخت‌آزمایی است و هر شرکت‌کننده‌ای که در استیکینگ شرکت کند، می‌تواند به یک اسلات لیدر تبدیل شود که با ایجاد بلاک‌های جدید پاداشی در قالب توکن‌های آدا دریافت می‌کند.

استخر‌های استیکینگی که میزان بیشتری آدا داشته باشند از نظر آماری شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان اسلات لیدر دارند چراکه هرچه تعداد بلیت‌هایی که برای بخت‌آزمایی می‌خرید بیشتر باشد، شانس بیشتری برای برنده شدن خواهید داشت. در صورتی که استخر استیکینگ موفق به ایجاد یک بلاک جدید شود، سود بسیار خوبی به دست خواهد آورد.

مطابق مواردی که گفتیم، استخر‌های بزرگ شانس بیشتری برای سوددهی به اعضای خود دارند و در صورتی که تبدیل به اسلات لیدر شوند، برای تمامی اعضای استخر بسیار مفید خواهد بود؛ اما آیا همیشه روال کار بدین شکل است؟ مسئله چندان هم ساده نیست پس بیایید کمی ریز‌تر به قضیه نگاه کنیم.

استخر کوچک بهتر است یا استخر بزرگ؟

همان‌طور که کمی پیش نیز اشاره کردیم، استخر‌هایی که میزان آدا زیادی دارند و از لحاظ مقدار رمز ارز بسیار غنی هستند، شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج بلاک‌های جدید دارند.

پس منطقی است که کاربران خواهان شرکت در استخر‌های بزرگ‌تر باشند و استخر‌های کوچک به انزوا کشیده شوند؛ اما مسئله این‌طور نیست و عوامل مهم دیگری هم در انتخاب استخر استیکینگ نقش مهمی دارند.

تمامی استخر‌های استیکینگ یک میزان حق اشتراک در هر دوره از تمامی اعضای استخر کم می‌کنند و مقدار این حق اشتراک توسط صاحبان استخر تعیین می‌شود که معمولاً استخر‌های کوچک حق اشتراک کمتری می‌گیرند.

از طرفی نیز استخر‌هایی که بیش از حد وسعت یافته و میزان توکن آن‌ها بسیار زیاد باشد، دچار پدیده‌ای به نام اشباع استخر می‌شوند که از آن تحت عنوان ارزش کِی (K) یاد می‌شود که در واقع متغیر تعیین اشباع استخر است. در صورتی که استخری اشباع شود، تأثیر استخر‌های کوچک‌تر روی عملکرد بهتر پروتکل بلاک چین را از بین می‌برد درنتیجه برای پیشگیری از این اتفاق، پاداش‌هایی که در استخر‌های اشباع شده به کاربران تخصیص داده می‌شود کمتر از سایر استخر‌ها است.

کاردانو با تمهیداتی که اندیشیده سعی می‌کند کاربران را تشویق کند مدام بین استخر‌های مختلف در گشت‌وگذار باشند؛ در چنین حالتی هم سود به دست آمده بیشتر خواهد بود و هم شبکه به نحو احسن غیرمتمرکز باقی می‌ماند. پس دقت کنید توکن‌های خود را وارد استخری کنید که اشباع نشده باشد یا حداقل نزدیک به اشباع شدن نباشد.

پس در زمان انتخاب استخر استیکینگ، متغیر‌های شبکه‌ای اعم از حق اشتراک به ازای هر دوره ۵ روزه، هزینه‌های ناشی از عملکرد روزانه استخر و اشباع بودن استخر جزو گزینه‌هایی است که باید به آن‌ها دقت داشته باشید که موارد اشاره شده را مفصل‌تر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

محبوبیت استخر چیست و چگونه ارزیابی می‌شود؟

تا به اینجا هزینه‌های استخر و اشباع بودن و نبودن آن‌ها را بررسی کردیم اما یکی دیگر از مؤلفه‌های حائز اهمیت، محبوبیت استخر است. از آنجایی که تعداد استخر‌های استیکینگ بسیار زیاد است، استخر‌ها بر اساس میزان سوددهی که دارند رتبه‌بندی می‌شوند.

محبوبیت یک استخر استیکینگ، به مواردی مثل اعتبار، پورسانت سود، میزان وثیقه و اشباع بودن یا نبودن آن بستگی دارد. مفاهیمی که به آن‌ها اشاره کردیم بدین معنی هستند:

  • میزان اعتبار: استخر‌های استیک پس از آن‌که به عنوان اسلات لیدر انتخاب شدند باید ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعال باشند تا بتوانند بلاک‌های جدید را اعتبارسنجی کنند. هر استخری که زمان بیشتری در شبانه‌روز فعال باشد اعتبار بیشتری را نصیب خود می‌کند.
  • هزینه‌های استخر: اگرچه هزینه‌های بلاک چین‌های مبتنی بر اثبات سهام بسیار پایین‌تر از بلاک چین‌های مبتنی بر کار است اما به هر حال این میزان صفر نیست. هزینه‌هایی که برای سرپا ماندن یک استخر مورد نیاز است، در قالب توکن آدا و در هر دوره از حساب کاربران کسر می‌شود.
  • پورسانت سود: علاوه بر هزینه‌های مربوط به خود استخر که در واقع صرف پایداری شبانه‌روزی استخر استیک می‌شود، یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کرد، پورسانتی است که بعضی از مدیران استخر برای خدمات خود از شما می‌گیرند.
  • وثیقه: در این جا منظور ما از وثیقه همان مقدار توکنی است که برای استیک داخل استخر قرار می‌دید. اگرچه بیشتر استخر‌ها هیچ حداقلی برای میزان وثیقه تعیین نکرده‌اند و با کمترین میزان توکن هم می‌توانید استیکینگ خود را شروع کنید؛ اما در بعضی دیگر از استخر‌ها هرچه میزان توکن تخصیص داده شده به استخر بیشتر باشد، سوددهی آن نیز بیشتر خواهد بود.

همان‌طور که می‌بینید، هزینه‌های مربوط به استخر، پورسانت سود و میزان توکن اختصاص داده شده (وثیقه) مستقیماً توسط مدیران استخر تعیین شده و روی میزان سود شما تأثیر بسیاری دارد. در صورتی که یک استخر هزینه‌های دریافت شده از کاربران را تغییر دهد، اثرات این تغییر روی روند عملکرد استخر در دوره‌های بعدی مشهود بوده و شما از طریق کیف پول خود از تغییرات اعمال شده باخبر خواهید شد.

البته شایان ذکر است که مدیران استخر‌های استیک، میزان هزینه‌های کسر شده از هر کاربر را تعیین می‌کنند اما هیچ‌گونه دخالتی در نحوه توزیع سود دوره‌ای ندارند و این سود به صورت مستقیم توسط پروتکل‌های از پیش تعیین شده پرداخت می‌شوند و صاحبان استخر توانایی تغییر در مقادیر سود دوره‌ای را ندارند.

چگونه توکن‌های خود را میان چند استخر تقسیم کنیم؟

در حال حاضر متأسفانه امکان تقسیم توکن‌های یک کیف پول میان چند استخر امکان‌پذیر نیست و با وارد کردن آدرس کیف پول کل توکن‌ها وارد استخر می‌شوند. در صورتی که می‌خواهید توکن‌های خود را به چند استخر مجزا منتقل کنید، باید ابتدا آن‌ها را وارد کیف پول‌های مجزا کنید و سپس در هر استخر آدرس یک کیف پول را وارد نمایید.

در مواردی که بخواهید میزان سوددهی استخر‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید می‌توانید در هرکدام میزان مشخصی توکن گذاشته و سود دوره‌ای آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. این کار باعث غیرمتمرکز شدن شبکه و کارکرد بهتر آن نیز می‌شود.

پرسش های متداول

حداقل میزان آدا برای شرکت در استیکینگ چقدر است؟

حداقل میزان توکنی که باید برای شروع استیکینگ داشته باشید، ۵ آدا است که مبلغ بسیار کمی بوده و به راحتی قابل خرید است.

آیا کیف پول اکسودوس (Exodus) برای استیک آدا هزینه‌ای دریافت می‌کند؟

شما برای استیکینگ تنها در ۲ جا هزینه پرداخت می‌کنید؛ یکی هزینه تراکنش‌های انجام شده است و دیگری هزینه‌ای است که برای تائید آدرس کاردانو به‌عنوان ودیعه پرداخت می‌کنید و مقدار آن تنها ۲ آدا است. هر زمان‌که بخواهید توکن‌های خود را از استیکینگ خارج کنید، ۲ آدا که ودیعه گذاشته بودید به حساب شما بازگردانده خواهد شد.

برای دریافت پاداش چقدر باید صبر کنم؟

پس از این که برای اولین بار توکن‌های خود را برای استیکینگ قرار می‌دهید، باید ۲۰ روز صبر کنید تا تأییدیه شما صادر گردد. پس از این ۲۰ روز شما در هر دوره پاداش خود را در قالب توکن دریافت می‌کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم، هر دوره کاردانو ۵ روز طول می‌کشد؛ یعنی شما علاوه بر ۲۰ روز تأییدیه، باید ۵ روز نیز برای دوره اول صبر کنید. پس از این ۲۵ روز، پاداش‌های شما هر ۵ روز یک‌بار به کیف پولتان واریز می‌شود. دقت کنید که ۲۰ روز تأییدیه فقط اولین باری که توکن‌های خود را برای استیکینگ قرار می‌دهید لازم است و دیگر نیازی به تائید مجدد نیست.

آیا استیکینگ کاردانو بی‌خطر است؟

زمانی که شما توکن‌های خود را به کیف پول‌های دیگری مثل اکسودوس منتقل می‌کنید، کیف پول جدید هیچ‌گونه حق مالکیتی روی رمز ارز شما ندارد و شما انگار توکن‌های خود را داخل کیف پول شخصی خودتان نگهداری می‌کنید. علاوه بر این می‌توانید هر زمآن‌که اراده کنید توکن‌های خود را بفروشید یا رمز ارزهای استیک شده را خارج کنید.

بهتر است به جای راکد نگه داشتن رمز ارز‌هایی که دارید، از آن‌ها برای سوددهی استفاده کنید و با استفاده از استیکینگ، بر دارایی‌های خود بیفزایید.