هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال ورلد کوین بدانید! - مجله رمزینکس
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال ورلد کوین بدانید!

ورلدکوین چیست؟
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۹ اسفند ۱۴۰۲

بازار ارزهای دیجیتال، بسیار عمیق است و هر روزه می‌توانید تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های زیادی را در این بازار مشاهده کنید. این بازار به علت نوپا بودن، ریسک زیادی برای فعالیت دارد و شاید اگر در آینده مشکلی از بابت سرمایه شما ایجاد شود، نتوانید به راحتی آن را پیگیری کنید.

به همین دلیل، تکنولوژی‌هایی مانند ورلدکوین (Worldcoin) به وجود آمدند تا امنیت شما را در این بازار بیشتر کنند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی ورلدکوین، مزایا و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

ورلدکوین چیست؟

ورلدکوین (Worldcoin) که در بازار کریپتو با نام اختصاری WLD شناخته می‌شود و در واقع یک پروژه ارز دیجیتال است که توسط سم آلتن، بنیان‌گذار شرکت OpenAI و سازنده چت‌جی‌پی‌تی ساخته شده است. اصلی‌ترین هدف از ساخت ورلدکوین، تشخیص تفاوت بین انسان و ربات است. به عبارت دیگر، افراد می‌توانند با استفاده از این پروژه، تفاوت بین انسان و ربات را به راحتی تشخیص دهند.

این ویژگی سیستم ورلدکوین باعث می‌شود تا با توجه به گسترش هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند در سراسر جهان، امنیت در بازار ارزهای دیجیتال و حتی سایر حوزه‌ها از لحاظ شناسایی و هویتی بیشتر شود؛ زیرا تمامی افراد می‌توانند با استفاده از ورلدکوین یک هویت منحصربه‌فرد داشته باشند.

ورلدکوین

همچنین، مدت کوتاهی که ورلدکوین عرضه عمومی شد، ۲ میلیون کاربر به پلتفرمِ آن جذب شدند و اگر کسی در حال حاضر در این پلتفرم ثبت‌نام کند، جایزه دریافت خواهند کرد. توجه داشته باشید که فرایند دریافت جایزه از پلتفرم ورلدکوین، تنها در ۳۵ شهر و ۲۰ کشور جهان وجود دارد.

جالب است بدانید که در حال حاضر، بسیاری از کشورها، استفاده از ورلدکوین را ممنوع کرده‌اند و این ارز دیجیتال، در کشورهای محدودی قابل استفاده است. سودان، شیلی، اندونزی و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که ارز دیجیتال ورلد در آن‌ها قابل استفاده است.

کاربرد ورلدکوین

شاید برایتان این سوال وجود داشته باشد که ورلدکوین با تشخیص تفاوت بین انسان و ربات، چه مشکلی را حل خواهد کرد و چه سودی به افراد می‌رساند؟

باید گفت، از زمان گسترش اینترنت در فضای دیجیتال تا به الان، همواره شاهد سوءاستفاده از اطلاعات هویتی افراد بوده‌ایم. همچنین مواردی مانند اسکن اثر انگشت، رمز عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای، سوءاستفاده از اطلاعات هویتی افراد را سخت‌ کرده‌اند و نکته اصلی این است که پروژه ورلدکوین انجام این کار را سخت‌تر از همیشه می‌کند.

به زبان ساده‌تر، با استفاده از سیستم ورلدکوین، امکان سرقت هویت افراد در بسترهای متمرکز و غیرمتمرکزِ دیجیتال به صفر خواهد رسید؛ یعنی کاربران با ورلدکوین می‌توانند علاوه بر مالکیت متمرکز، از مالکیت غیرمتمرکز در بستر دیجیتال نیز بهره‌مند شوند.

ورلدکوین چطور کار می‌کند؟

شاید برایتان جالب باشد که ورلدکوین چگونه توانسته است تا با سیستمی که ایجاد می‌کند، امنیت زیادی را برای کاربران فعال در فضای دیجیتال، رقم بزند. در ابتدا باید گفت که ورلدکوین یک توکن است که از بلاکچین اتریوم یا همان بستر erc20 استفاده می‌کند. به همین دلیل، این توکن با بیشترِ ابزارهایی که روی بستر اتریوم فعالیت می‌کنند، سازگار است.

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که ورلدکوین برای احراز هویت کاربران از آن استفاده می‌کند، به کار بردنِ سخت‌افزارِ اورب (Orb) است. توجه داشته باشید که کاربران می‌توانند با احراز هویت با استفاده از این سخت‌افزار، از پلتفرم ورلدکوین، پاداش دریافت کنند.

اورب ورلدکوین

این سخت‌افزار یک سیستم احراز هویت بیومتریک است که عنبیه چشم افراد را برای احراز هویت اسکن می‌کند. پس از اینکه این سخت‌افزار عنبیه چشم را اسکن می‌کند، داده‌های آن هش می‌شوند و از آن‌ها یک رشته عددی منحصربه‌فرد استخراج می‌شود. این اعداد به سرورهای ورلدکوین وصل شده و در آخر، یک شناسه کاربری با نام World ID برای کاربران ایجاد می‌شود.

این سیستم احراز هویت، امکان سوءاستفاده از اطلاعات هویتی افراد را به صفر می‌رساند. همچنین توجه داشته باشید که ثبت‌نام در این پلتفرم نیازمندِ دسترسی به سخت‌افزار اورب است که فعلا در ایران وجود ندارد. در ادامه به سه تا از اجزای اصلی ورلدکوین اشاره خواهیم کرد که می‌توانید با بررسی آن‌ها، نحوه کار آن را بهتر درک کنید.

  • اورب (Orb)
  • اپراتور ورلد
  • ورلد اپ (World App)

اورب (orb)

همان‌طور که گفته شد، اورب یک سخت‌افزار است که وظیفه آن احراز هویت افراد با استفاده از اسکن عنبیه چشم است. اورب با تکنولوژی هوش مصنوعی و با هیچ دانشی، داده‌های عنبیه چشم را از طریق تابع هش به رشته‌های عددی تبدیل می‌کند و از آن‌ها یک شناسه کاربری منحصربه‌فرد برای هر شخص می‌سازد.

اپراتور ورلد

اپراتور ورلد شامل شخصی است که به دستگاه اورب دسترسی دارد و با استفاده از آن، عنبیه چشم کسانی را که قصد ثبت‌نام در پلتفرم ورلد را دارند، اسکن می‌کنند.

ورلد اپ (World App)

ورلد اپ یا همان نرم‌افزار توکن World Coin، نقش یک کیف پول اختصاصی برای این ارز دیجیتال را دارد و شما می‌توانید هر میزان از ورلدکوین را که در اختیار دارید، در آن نگهداری کنید. البته ناگفته نماند که نرم‌افزار ورلدکوین، امکان نگهداری سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین تا به الان، هیچ وایت‌پیپری در رابطه با نحوه کارکرد این پروژه به‌طور رسمی منتشر نشده است.

قیمت ورلدکوین

همان‌طور که می‌دانید، بازار ارزهای دیجیتال دارای دامنه نوسان نامحدود است و قیمت تمامی ارزهای دیجیتال مانند ورلدکوین، همواره در حال تغییر هستند. لازم به ذکر است که ارز دیجیتال ورلدکوین به تازگی و در ۲ مرداد در صرافی‌ها بزرگی مانند بایننس، عرضه شد و به همین دلیل، به سقف قیمتی خود که ۳.۲۵ دلار است، رسید. قیمت این ارز دیجیتال قبل از لیست‌شدن در صرافی‌های بزرگ، ۱.۶۶ دلار بود.

البته همان‌طور که سایز ارزهای دیجیتالی که تازه عرضه می‌شوند، این روند را طی می‌کنند، قیمت ورلدکوین نیز پس از افزایش شدیدی که داشت، یک کاهش قیمت شدید را نیز تجربه کرد و زیر قیمت ۲ دلار معامله شد.

آینده ورلدکوین   

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که فعالیت در بازارهای مالی، مانند شنا در اقیانوس عدم قطعیت‌ها است؛ لذا نمی‌توان درباره آینده ورلدکوین، یک نظر قطعی را ارائه داد و شاید در آینده قیمت ورلد کوین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و سوالات باشد.

با این وجود، می‌توان با توجه‌کردن به نظریه‌هایی، درباره آینده ورلدکوین تا حدودی آگاه شد. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های ورلدکوین، شرکت OpenAI است که پروژه‌های بسیار موفقی مانند ChatGPT داشته است. به همین دلیل، می‌توان سرمایه‌گذاری روی پروژه ورلدکوین را در مقایسه با سایر پروژه‌هایی که به تازگی عرضه عمومی شدند، کم‌ریسک‌تر دانست.

البته باید در نظر داشت که هیچ چیز در بازار ارزهای دیجیتال بعید نیست و در سال‌های اخیر، پروژه‌های با اعتبار و بزرگی نیز مشاهده شده‌اند که شکست خورده‌اند. به همین منظور، اگر شما نیز قصد دارید تا روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنید، حتما احتمالات و سناریو‌های مختلف را در نظر بگیرید و تمام سرمایه خود را به ورلدکوین اختصاص ندهید.

همچنین نیاز است تا برای یک سرمایه‌گذاری موفق روی پروژه‌های جدیدی مانند ورلدکوین، حتما به مواردی مانند اقتصاد خرد و کلان، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال مسلط  باشید و از استراتژی شخصی خود برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

چگونگی تامین امنیت در ورلدکوین

شاید بپرسید، ورلدکوین چگونه و چه میزان امنیتی را در بستر دیجیتال برای افراد فراهم می‌کند و آیا استفاده از این پلتفرم منطقی به نظر می‌رسد؟

ورلدکوین توانسته است تا با ترکیب روش‌های مختلف و سخت‌گیرانه احراز هویت، امنیت هویتی بسیار بالایی را در بستر دیجیتال برای افراد فراهم کند که در این بخش به بررسی این سه روش خواهیم پرداخت.

تامین امنیت ورلدکوین

مکانیزم اثبات شخصیت

همان‌طور که در بخش‌های قبل نیز به این موضوع اشاره شد، ورلدکوین با استفاده از سخت‌افزار اورب قادر است تا با روش اسکن عنبیه چشم، یک فرآیند و مکانیزم اثبات شخصیت قدرت‌مند را در پیش بگیرد.

الگوریتم اثبات دانش صفر

سیستم ورلدکوین برای احراز هویت از هوش مصنوعی و الگوریتم دانش صفر استفاده می‌کند. با استفاده از این الگوریتم، سیستم ورلدکوین می‌تواند بدون نیاز به فاش کردنِ اطلاعات شخصی کاربران، داده‌های مورد نیاز را به سمت سرور ورلدکوین ارسال می‌کند.

 رمزنگاری

ورلدکوین با استفاده از رمزنگاری قوی، تنها اطلاعات حساس و مورد نیاز سرور را در شبکه محافظت می‌کند و نیازی به اطلاعاتی از قبیل نام، شماره تلفن، ایمیل و…. ندارد. به همین دلیل است که با استفاده از ورلدکوین می‌توانید امنیت و هویتی غیرمترمرکز برخوردار باشید.

خرید و فروش ورلدکوین در رمزینکس 

اگر شما نیز قصد خرید ورلدکوین یا فروش آن را دارید، صرافی رمزینکس می‌تواند یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای شما باشد. صرافی رمزینکس یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است که با استفاده از آن می‌توانید به ارزهای دیجیتال زیادی برای خرید و فروش دسترسی داشته باشید.

ثبت‌نام و شروع معامله در رمزینکس، فرایند آسانی دارد و شما می‌توانید با انجام احراز هویت آنلاین، در زمان بسیار کمی شروع به خرید و فروش ورلدکوین کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید در این صرافی، لیست قیمت ارزهای دیجیتال متنوعی را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کرده و به معامله آن‌ها بپردازید.

سخن آخر

در این مقاله از رمزینکس، با بررسی یکی پروژه ارز دیجیتال جدید همراه شما بودیم. در نظر داشته باشید که با توجه به بینان‌گذارِ پروژه ورلدکوین، این ارز دیجیتال می‌تواند موفقیت‎‌های زیادی در بازار کریپتو دست یابد؛ اما اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این ارز را دارید، برای کاهش ریسک، حتما سبد سرمایه‌گذاری متنوعی داشته باشید و تمام سرمایه‌ خود را به خرید ورلدکوین اختصاص ندهید.

سوالات متداول

۱. آیا ورلدکوین امن است؟ ورلدکوین توانسته تا با با ترکیب روش‌های احراز هویت امن از جمله رمزنگاری و الگوریتم دانش صفر، امنیت هویتی زیادی را برای کاربران در فضای دیجیتال فراهم کند.

۲. بنیان‌گذار ورلدکوین کیست؟ بنیان‌گذار ورلدکوین، همان بنیان‌گذارِ شرکت OpenAI است که یکی از موفق‌ترین پروژه‌های آن‌ها، ChatGPT محسوب می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ