تحلیل فاندامنتال یا بنیادی (Fundamental analysis) روش تعیین ارزش ذاتی یک دارایی مثل سهم، ارز دیجیتال یا اوراق بهادار است. در تحلیل بنیادی تاثیر عوامل اقتصادی خرد و کلان و فاکتورهای غیراقتصادی بر یک دارایی سنجیده می‌شوند. در ادامه شما را با مبانی تحلیل بنیادی، روش استفاده از آن در بازار ارز دیجیتال و فارکس و همچنین بهترین منابع برای یادگیری تحلیل بنیادی، آشنا می‌کنیم. 

فاندامنتال چیست؟

فاندامنتال (Fundamental) در لغت به معنی بنیادی است و در علم اقتصاد به عوامل اقتصادی، سیاسی، و داده‌های مالی اشاره دارد که برای تعیین ارزش یک دارایی نظیر سهام، ارز دیجیتال، اوراق بهادار، ملک، شرکت یا سازمان‌ به‌کار می‌رود. این داده‌ها شامل عوامل اقتصادی از جمله سطح تورم، نرخ بهره، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، و فاکتورهای مربوط به ارزش دارایی می‌شود. در مواردی که اطلاعات شامل عناصری است که به طور مستقیم قابل اندازه‌گیری نیستند، از ریاضیات و آمار برای درک این دارایی استفاده می‌شود.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تریدرها پیش از خرید و فروش ارز دیجیتال یا سهام برای تعیین ارزش دارایی خود، از دو روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استفاده می‌کنند. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی (Fundamental Analysis) روشی برای برآورد ارزش ذاتی اوراق بهادار از طریق متغیرهای کلان و خرد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ویژگی‌های شرکت یا پروژه است.

هدف از تحلیل فاندامنتال تعیین عددی است که سرمایه‌گذار با قیمت فعلی دارایی مورد نظر مقایسه کند تا ببیند که آیا منصفانه قیمت‌گذاری شده و ارزش خرید دارد یا خیر. برخلاف تحلیل تکنیکال که صرفاً به عملکرد قیمت می‌پردازد، تحلیل بنیادی تصویری جامع از نقاط قوت و ضعف دارایی به دست می‌دهد.

تحلیلگران در بازار بورس ابتدا وضعیت کلی اقتصاد، سپس صنعت مورد نظر و در نهایت عملکرد سهام را بررسی می‌کنند؛ اما در بازار ارز دیجیتال خبری از عناصر سنتی اقتصاد نیست و تحلیل فاندامنتال به صورت دیگری انجام می‌شود.

تحلیل بنیادی یک ارز دیجیتال برای تعیین ارزش فعلی و پتانسیل رشد آن در آینده با کمک بررسی ویژگی‌های اساسی توکن از جمله نقشه راه، مدل کسب‌وکار، تیم توسعه، میزان پذیرش از سوی کسب‌وکارها و کاربران صورت می‌گیرد. برای مثال اگر معامله‌گر پس از مشاهده خبرهایی در مورد پذیرش اتریوم از سوی گوگل یا اپل اقدام به خرید اتریوم کند، از تحلیل فاندامنتال استفاده کرده است.

پیشنهاد خواندنی: شاخص داوجونز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مزایای تحلیل بنیادی

  • چشم‌انداز بلندمدت
  • تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه
  • شناسایی سهام، ارز دیجیتال و دارایی‌های ارزان‌قیمت
  • ارزیابی کامل سلامت یک دارایی
  • در نظر گرفتن عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و صنعتی

معایب تحلیل بنیادی

  • پیچیدگی و زمان‌بر بودن
  • تکیه بر داده‌های تاریخی
  • کارایی نسبی در بازارهای سفته‌بازی
  • مشکل در تعیین کمیت همه متغیرها به طور دقیق
در بازار ارز دیجیتال خبری از عناصر سنتی اقتصاد نیست و تحلیل فاندامنتال به صورت دیگری انجام می‌شود.
تحلیل بنیادی یا فاندامنتال معمولا پیچیده و زمان‌بر است و انجام آن نیازمند تجربه در بازارهای مالی است.

آموزش فاندامنتال فارکس

تحلیل بنیادی در فارکس شامل تجزیه و تحلیل عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که بر نرخ ارز تاثیر گذارند. در این روش باید طیف گسترده‌ای از داده‌ها مانند شاخص‌های اقتصادی، سیاست‌های بانک مرکزی و رویدادهای ژئوپلیتیکی را بررسی کنید. برای بهره بردن از روش تحلیل بنیادی در فارکس، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. یادگیری شاخص‌های اقتصادی

اولین قدم در تحلیل فاندامنتال فارکس، آشنایی با شاخص‌های کلیدی اقتصادی و تاثیر بالقوه آنها بر بازار ارز است. برخی از مهم‌ترین شاخص‌ها عبارتند از نرخ بهره، نرخ بیکاری، تورم، تراز تجاری، تولید ناخالص داخلی (GDP)، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و تصمیمات نرخ بهره بانک مرکزی است.

برای مثال افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاران را به سوی یک ارز خاص جذب کرده و باعث افزایش نرخ آن ارز می‌شود. از سوی دیگر همانطور که ما ایرانی‌ها به خوبی می‌دانیم افزایش تورم باعث کاهش ارزش ارز ملی خواهد شد. همچنین نرخ بیکاری پایین می‌تواند ارزش ارز ملی را افزایش دهد، زیرا نشان‌دهنده اقتصاد قوی و رو به رشد است. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در آن کشور داشته باشند. 

۲. تحلیل اقتصاد 

پس از آشنایی با شاخص‌های اقتصادی باید نحوه تجزیه و تحلیل آنها و استفاده از این ابزار برای بررسی اوضاع اقتصادی کشورها را فرا بگیرید. یکی از مهمترین ابزارها برای این کار بررسی تصمیمات بانک مرکزی و فاکتورهای اقتصاد کلان کشورها است؛ چرا که بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا (ECB) یا بانک ژاپن (BOJ) تأثیر قابل توجهی بر ارزهای مربوطه خود دارند.

برای مثال سیاست‌های انقباضی آنها می‌تواند باعث رکورد و کاهش ارزش پول کشور شود. همچنین افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور طی یک دوره زمانی خاص، ارزش ارز ملی را افزایش می‌دهد، زیرا نشان‌دهنده اقتصاد پویا و رو به رشد است.

برای تحلیل بنیادی اقتصاد کشورها مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. جمع‌آوری اطلاعات: در اولین مرحله اطلاعات مربوط به عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را جمع‌آوری کنید. این اطلاعات را می‌توانید از منابع مختلف مانند سازمان‌های بین‌المللی، بانک‌های مرکزی و رسانه‌های خبری دریافت کنید.
  2. تجزیه و تحلیل اطلاعات: پس از جمع‌آوری اطلاعات، باید آنها را تجزیه و تحلیل کنید تا ارتباط بین آنها را دریابید. این کار به شما کمک می‌کند تا تصویری کلی از اقتصاد کشور به دست آورید.
  3. ارزش‌گذاری اقتصاد: در مرحله آخر اثرات عوامل مختلف روی ارزش پول ملی را تعیین کنید. برای مثال تراز تجاری مثبت (صادرات بیشتر از واردات) یک ارز را تقویت می‌کند.

۳. اخبار را دنبال کنید

علاوه بر شاخص‌های اقتصادی، شرایط سیاسی و اجتماعی هم از فاکتورهای موثر بر ارزش پول هستند. این موارد شامل انتخابات، توافق‌نامه‌های بین‌المللی، جنگ، ناآرامی و حتی بلایا و رویدادهای طبیعی بوده و اثرات بسیار چشمگیری روی ارزش ارز ملی خواهند داشت. 

برای مثال زلزله اخیر در هرات بازار ارز ایران را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار داد چرا که این شهر از منابع تامین دلار در ایران هم محسوب می‌شود. بنابراین به عنوان تحلیلگر بنیادی فارکس باید از آخرین اخبار و رویدادهای کشور مبدا ارز موردنظر آگاه باشید.

۴. روی یک جفت ارز خاص تمرکز کنید

دنبال کردن شاخص‌های اقتصادی در سراسر دنیا و برای همه کشورها ناممکن و بسیار دشوار است. بنابراین در بازار فارکس یک یا چند جفت ارز خاص را انتخاب کرده و شاخص‌های مذکور را برای آنها دنبال کنید. برای مثال اگر ارز مورد نظر شما دلار و ین است، باید نرخ بهره، تورم و موارد دیگر را برای آمریکا و ژاپن زیر نظر داشته باشید.

۵. بازار بورس را دنبال کنید

بین نرخ ارز هر کشور و بورس آن همبستگی وجود دارد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی هم اثرگذار هستند. اگر شاخص بورس افزایش یابد، نشان‌دهنده افزایش ارزش سهام شرکت‌های بورسی است. این امر می‌تواند باعث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در آن کشور شود، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی در کشورهایی سرمایه‌گذاری ‌می‌کنند که دارای اقتصاد قوی و رو به رشد هستند. 

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی تقاضا برای پول ملی آن کشور را بالا برده و در نتیجه، ارزش آن را افزایش دهد. اگر اقتصاد کشور بر پایه صادرات کالا و خدمات باشد، افزایش شاخص بورس باعث افزایش تقاضا برای پول ملی آن کشور شده و ارزش آن را بالا می‌برد. برای بررسی اوضاع بورس هر کشور می‌توانید از سایت‌هایی مثل تریدینگ ویو استفاده کنید.

پیشنهاد خواندنی: تحلیل تکنیکال با تریدینگ ویو به زبان ساده

مثالی از تحلیل بنیادی فارکس

فرض کنید که شما در فارکس علاقمند به معامله جفت ارز دلار و ین ژاپن یا USD/JPY هستید. در این حالت باید عملکرد اقتصادی ایالات متحده و ژاپن را تجزیه و تحلیل کنید. اگر معتقدید شاخص‌های اقتصادی آمریکا در حال حاضر بهتر و قوی‌تر از ژاپن است، باید روی جفت ارز USD/JPY پوزیشن لانگ بگیرید.

از سوی دیگر فرض کنید که نگران احتمال وقوع جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین هستید. باید وضعیت را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و در صورت لزوم آماده باشید تا اقدامی انجام دهید. برای مثال، اگر فکر می‌کنید که جنگ تجاری احتمالاً تشدید می‌شود، باید جفت ارز USD/CNY را بخرید چون نرخ دلار در مقابل یوان چین بالا می‌رود.

لازم است همواره دانش خود را نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی جهان به روز نگه دارید تا بتوانید به درستی تحلیل بنیادی بازار را انجام دهید.
تحلیل بنیادی در فارکس شامل تجزیه و تحلیل عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که بر نرخ ارز تاثیر گذارند.

فرق تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو روش بسیار محبوب اما متمایز برای ارزیابی و بررسی دارایی‌ها در بازارهای مالی هستند. در ادامه فرق تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را از نظر روش تحقیق، منابع، عوامل کلیدی و اهداف آنها توضیح می‌دهیم.

ویژگی‌های تحلیل فاندامنتال

  • روش: ارزش ذاتی یک دارایی را با تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، عملکرد شرکت، روند صنعت و عوامل اقتصادی و غیراقتصادی بررسی می‌کند.
  • منابع داده: گزارش های شرکت، شاخص‌های اقتصادی و اخبار صنعت.
  • عوامل کلیدی: سود، درآمد، سود سهام، نسبت P/E و داده‌های کلان اقتصادی.
  • افق زمانی: به طور معمول بلندمدت (از چند ماه تا چند سال).
  • هدف: تعیین اینکه یک دارایی بیش از ارزش ذاتی یا کمتر از آن ارزش‌گذاری شده است.

ویژگی‌های تحلیل تکنیکال

  • روش: داده‌های قیمت و حجم تاریخی را با استفاده از نمودارها و الگوها برای پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده تجزیه و تحلیل می‌کند.
  • منابع داده: نمودار قیمت، حجم معاملات و اندیکاتورهای تکنیکال.
  • عوامل کلیدی: سطوح حمایت و مقاومت، میانگین متحرک و نوسانگرها.
  • افق زمانی: به طور معمول کوتاه تا میان‌مدت (چند روز تا چند هفته).
  • هدف: پیش‌بینی حرکات کوتاه‌مدت قیمت و شناسایی نقاط ورود/خروج مناسب.

به طور خلاصه تحلیل بنیادی ارزش ذاتی یک دارایی را با عوامل خرد و کلان ارزیابی می‌‌کند، در حالی که تحلیل تکنیکال بر داده‌‌های قیمت و حجم تاریخی برای پیش‌بینی کوتاه‌مدت تمرکز دارد. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اغلب از ترکیبی از هر دو روش برای اتخاذ تصمیمات جامع استفاده می‌کنند.

پیشنهاد خواندنی: روش‌های تشخیص روند صعودی و نزولی بازار رمزارزها

دوره فاندامنتال ارز دیجیتال

در ایران منابع آموزشی و دوره‌‌های متعددی برای آموزش تحلیل فاندامنتال ارائه شده‌اند که برخی از آنها سرفصل‌های مناسبی دارند اما برخی دیگر فاقد پایه‌های علمی بوده و شما را سردرگم می‌کنند. فارغ از عناوین دوره‌ها و مدرسین، بهترین دوره فاندامنتال ارز دیجیتال باید به شما کمک کند تا اصول تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال را به طور کامل و جامع بیاموزید. 

این دوره باید شامل سرفصل‌های زیر باشد:

  • مبانی تحلیل بنیادی: در این بخش، شما با مفاهیم اولیه تحلیل بنیادی مانند ارزش ذاتی، عوامل بنیادی تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال و روش‌های ارزیابی توکن‌ها و کوین‌ها آشنا خواهید شد.
  • تحلیل تیم توسعه: در این بخش، یاد خواهید گرفت که چگونه تیم توسعه یک پروژه ارز دیجیتال را از نظر مهارت، تجربه، تخصص و اعتبار ارزیابی کنید.
  • تحلیل نقشه راه: در این قسمت روش ارزیابی فناوری زیربنایی، کاربردها، اهداف، ویژگی‌ها و روش عرضه توکن‌های یک پروژه را فرا می‌گیرید. 
  • تحلیل اکوسیستم: در این بخش روش ارزیابی اکوسیستم یک پروژه ارز دیجیتال و رقبای آن را فرا می‌گیرید.
  • تحلیل بازار: در نهایت دوره باید روش تحلیل شرایط بازار مثل ارزش بازار، ارزش کل، حجم معاملات و نقدینگی و و پیش بینی روندهای آتی را به شما آموزش دهد.

دوره فاندامنتال ارز دیجیتال به واسطه پیچیدگی آن باید توسط مدرسین با تجربه و متخصص در این حوزه تدریس شود. مدرس دوره باید مفاهیم را به طور واضح و جامع توضیح داده و به همه سوالات و ابهامات شما پاسخ دهد. بنابراین پیش از شرکت در هر دوره‌ای سابقه مدرس را بررسی کرده و نظرات شرکت‌کنندگان قبلی را هم مرور کنید. 

برخی از بهترین دوره‌های ارز دیجیتال به زبان انگلیسی عبارتند از:

  1. جامع‌ترین دوره: دوره کامل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در یودمی (The Complete Cryptocurrency Investment Course)
  2. بهترین دوره برای افراد مبتدی: مبانی ارزهای دیجیتال در یودمی (Cryptocurrency Fundamentals)
  3. بهترین دوره از نظر استراتژی: دوره کامل تجارت ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین ۲۰۲۳ (The Complete Cryptocurrency & Bitcoin Trading Course 2023)
  4. دوره با قیمت مناسب: مبانی ارزهای دیجیتال در لینکدین (Cryptocurrency Foundations)

برخی از بهترین دوره‌های ارز دیجیتال به زبان فارسی عبارتند از:

در بین دوره‌های با زبان فارسی، موارد زیر نسبت به بقیه شهرت بیشتری دارند اما برای انتخاب گزینه مناسب از بین آنها، باید با بررسی سرفصل‌ها و سوابق دوره توسط شما صورت گیرد: 

  1. دوره آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال از آکادمی سیتکس
  2. دوره جامع تحلیل فاندامنتال از آکادمی مالی و انگیزشی دکتر هاشمی
  3. دوره فاندامنتال تخصصی آکادمی سرمایه دیجیتال
شرکت در دوره های تحلیل فاندامنتال یکی از روشهای یادگیری این تحلیل است.
دوره‌های تحلیل بنیادی به زبان‌های مختلف در دسترس علاقمندان به یادگیری این مبحث وجود دارد.

یادگیری تحلیل فاندامنتال

برای یادگیری تحلیل بنیادی باید صبر و پشتکار زیادی داشته باشید چرا که تسلط بر آن نیازمند شناخت شاخص‌های اقتصادی کلان و خرد، توانایی تجزیه و تحلیل شاخص‌ها به صورت مجزا و پیوسته و دنبال کردن روزمره اخبار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. 

نخستین گام برای تحلیل فاندامنتال یادگیری مفاهیم پایه‌ای آن است که شامل ارزش ذاتی، عوامل بنیادی اثرگذار بر قیمت، روش‌ ارزیابی دارایی‌ها، صورت‌های مالی مانند سود و زیان، ترازنامه و جریان نقدی و نسبت‌های کلیدی مانند نسبت P/E، نسبت P/B و بازده دارایی است. 

برای یادگیری این مفاهیم از منابع آموزشی مختلف مثل دوره‌های آموزشی آنلاین، وبینارها، کنفرانس‌ها، کتاب‌ها، مقالات، انجمن‌ها و و نرم‌افزارهای تحلیل بنیادی بهره ببرید. 

برای تثبیت آموخته‌ها و محک زدن خود دارایی‌های مختلف از جمله ارز دیجیتال را به صورت عملی تحلیل کرده و نتایج آن را با دیدگاه‌های کارشناسان برجسته مقایسه کنید. همچنین ارتباط با سایر تحلیلگران فاندامنتال می‌تواند به شما کمک کند تا دانش و تجربه خود را ارتقا دهید.

پیش از این موارد مهم در تحلیل بنیادی فارکس را بیان کردیم اما اگر هدف شما تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال است، باید مهارت‌ها ارزیابی نقشه راه، فناوری‌ زیربنایی و موارد دیگری را داشته باشید که در ادامه بیان می‌کنیم:

  • فناوری و تیم توسعه: فناوری زیربنایی توکن، شبکه بلاک‌چین و تیم توسعه آن را از نظر امنیت، کارایی، و نوآوری ارزیابی کنید. جامعه توسعه ماهر، با تجربه، قوی و فعال، به‌روزرسانی‌های منظم و ویژگی‌های نوآورانه نشانه یک پروژه امیدوارکننده است.
  • کاربردها: موارد استفاده ارز دیجیتال و کاربردهای آن را در اکوسیستم تجزیه و تحلیل کنید. ارزهای دیجیتال با کاربردهای عملی در دنیای واقعی مثل پروژه‌‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای یا پروژه‌های با ویژگی‌های منحصر به فرد مزیت رقابتی بالایی دارند.
  • پذیرش جامعه: میزان پذیرش توکن در صرافی‌هایی نظیر بایننس، کوین‌بین و صرافی ارز دیجیتال رمزینکس را در نظر بگیرید. پذیرش گسترده و حمایت جامعه کاربری و همچنین مشارکت با شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر به موفقیت ارز دیجیتال کمک می‌کند.
  • شرایط بازار: شرایط بازار نیز می‌تواند بر ارزش یک ارز دیجیتال تأثیر بگذارد. سرمایه‌گذاران باید شرایط بازار را از نظر نوسانات قیمت، عرضه و تقاضا، و مقررات نظارتی ارزیابی کنند.
  • وایت پیپر و نقشه راه: وایت پیپر (White Paper) یک سند فنی است که به طور مفصل نحوه عملکرد یک پروژه ارز دیجیتال یا بلاک‌چین را توضیح می‌دهد. این سند معمولاً توسط توسعه‌دهندگان پروژه نوشته می‌شود و شامل اطلاعاتی مانند اهداف پروژه، معماری، ویژگی‌ها و نحوه کار آن است. 
  • نقشه راه (Roadmap) هم سندی استراتژیک است که برنامه‌های آتی یک پروژه ارز دیجیتال را مشخص می‌کند و شامل اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت، و بلندمدت پروژه است. نقشه راه و وایت پیپر ارز دیجیتال را مرور کنید تا چشم‌انداز و برنامه‌های آتی آن را درک کنید.
  • جریان سرمایه و نقدینگی: ارزش بازار، حجم معاملات، نرخ بازگشت سرمایه و نقدینگی ارز دیجیتال را ارزیابی کنید. ارزش بازار بالا و نقدینگی چشمگیر اغلب حاکی از ثبات و اعتماد بین کاربران است. حجم معاملات یک ارز دیجیتال نشان می‌دهد که چقدر از آن ارز در بازار خرید و فروش می‌شود. حجم معاملات بالا نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران به یک ارز است.
  • امنیت و حاکمیت: ویژگی‌های امنیتی و مدل حاکمیتی ارز دیجیتال را بررسی کنید. شیوه‌های امنیتی قوی و حکمرانی شفاف اعتماد سرمایه گذاران را جلب می‌کند.

تجزیه و تحلیل بنیادی در بازار ارز دیجیتال به دلیل کمبود نسبی داده‌های تاریخی و سرعت بالای نوآوری چالش برانگیز است. سرمایه گذاران اغلب تجزیه و تحلیل بنیادی را با تحلیل تکنیکال ترکیب می‌کنند تا در این بازار پویا و نوسان تصمیمات آگاهانه اتخاذ کنند.

پیشنهاد خواندنی: چگونه تریدر حرفه‌ای شویم؟

بهترین کتاب تحلیل فاندامنتال

در زمینه تحلیل بنیادی آثار بسیار ارزشمندی توسط متخصصان علم اقتصاد منتشر شده که اکثر آنها به زبان فارسی هم برگردان شده‌اند. مطالعه این آثار شما را با مفاهیم، ابزارها و روش بررسی بنیادی اوراق بهادار آشنا می‌کند. در ادامه معتبرترین و پرفروش‌ترین منابع تحلیل فاندامنتال را معرفی می‌کنیم.

۱. سرمایه‌گذار هوشمند نوشته بنجامین گراهام

کتاب سرمایه‌گذار هوشمند (The Intelligent Investor) نوشته بنجامین گراهام (Benjamin Graham) یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های سرمایه‌گذاری بر اساس تحلیل بنیادی است. این کتاب در سال ۱۹۴۹ منتشر شد و تا به امروز به عنوان یک راهنمای کلاسیک برای سرمایه‌گذاری بر مبنای ارزش ذاتی شناخته می‌شود.

گراهام که استاد وارن بافت بوده و به عنوان پدر سرمایه‌گذاری ارزشی شناخته می‌شود، در این کتاب اصول سرمایه‌گذاری را به طور جامع توضیح می‌دهد. او معتقد بود که سرمایه‌گذاران باید سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که ارزش ذاتی آنها بیش از قیمت بازار باشد.

کتاب سرمایه‌گذار هوشمند منبعی ارزشمند برای هر سرمایه‌گذاری است که می‌خواهد اصول تحلیل بنیادی و سرمایه‌گذاری را بیاموزد. این کتاب به تریدرها کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه‌تری گرفته و از اشتباهات رایج جلوگیری کنند.

کتاب سرمایه گذار هوشمند یک منبع مناسب برای یادگیری تحلیل فاندامنتال است.
کتاب سرمایه‌گذار هوشمند نوشته بنجامین گراهام یک منبع مناسب برای آشنایی با مباحث فاندامنتال است.

۲. کتاب تحلیل اوراق بهادار اثر بنجامین گراهام و دیوید داد

کتاب تحلیل اوراق بهادار (Security Analysis) اثر بنجامین گراهام و دیوید داد (David Dodd) بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته و یکی از بهترین منابع آموزشی تحلیل بنیادی است. 

این کتاب فارغ از اینکه چقدر در ترید مهارت و تجربه دارید، بسیار مفید است و شما را با مفاهیم بنیادی بازار، اصول کلی سرمایه‌گذاری و شرکت‌های خاص و چگونگی ارزیابی آنها آشنا می‌‌کند. 

گراهام و داد در این اثر، چهار اصل اساسی سرمایه‌گذاری را ارائه کرده و به بررسی انواع مختلف تحلیل بنیادی می‌پردازند؛ از جمله تحلیل مالی، تحلیل صنعتی و تحلیل رقابتی. آنها به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که ترازنامه‌های قوی و سودآوری بالایی داشته و در صنایع رو به رشد فعالیت می‌کنند.

۳. کتاب سهام عادی و سود غیرمعمول

کتاب سهام عادی و سود غیرمعمول (Common Stocks and Uncommon Profits) یک منبع عالی برای سرمایه‌گذاران مبتدی و پیشرفته است و نویسنده آن فیلیپ فیشر (Philip Fisher) از بزرگان تحلیل بنیادی در بازارهای مالی است. 

این کتاب اصول سرمایه‌گذاری را به‌طور جامع و واضح توضیح داده و سرمایه‌گذاران را برای اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری عالی آماده می‌کند. فیشر آن را در هفت فصل منتشر کرده و هر فصل به یک موضوع خاص در سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

۴. تحلیل بنیادی به زبان ساده نوشته مت کرانتز 

این راهنمای جامع با زبانی ساده و روان تحلیل بنیادی را برای سرمایه‌گذاران مبتدی توضیح می‌دهد. کتاب به‌طور مفصل موضوعاتی مانند روش ارزشیابی ذاتی یک شرکت، تحلیل صورت‌های مالی و ارزیابی عوامل بنیادی موثر بر عملکرد سازمان را پوشش می‌دهد.

کتاب تحلیل بنیادی مت کرانتز (Matt Krantz) در ده فصل تنظیم شده که هر کدام به یک موضوع خاص از تحلیل بنیادی می‌پردازند. فصل اول به معرفی تحلیل بنیادی و تفاوت آن با تحلیل تکنیکال پرداخته و در فصل‌های بعدی سراغ بررسی ارزش دارایی، تحلیل صورت‌های مالی، عوامل بنیادی، ارزیابی خطرات و انتخاب سهام می‌رود.

کتاب با ارائه مثال‌های عملی و تمرین‌های آموزشی به سرمایه‌گذاران مبتدی کمک می‌کند تا مفاهیم تحلیل بنیادی را درک کرده و از آنها برای انتخاب دارایی مناسب استفاده کنند.

۵. کتاب تحلیل بنیادی نسبیت نوشته اکسل تریسی

این اثر یک راهنمای جامع برای تحلیل بنیادی بر اساس نسبت‌ها است. اکسل تریسی (Axel Tracy) در کتاب Ratio Fundamental Analysis به خوانندگان آموزش می‌دهد که چگونه از نسبت‌های مالی برای ارزیابی ارزش دارایی‌ها استفاده کنند. 

کتاب شامل ۱۰ فصل است که هر کدام به یک نسبت مالی خاص از جمله نسبت قیمت به درآمد (P/E)، قیمت به ارزش دفتری (P/B)، نسبت سود خالص به دارایی‌های کل (ROE) و نسبت جریان نقد آزاد به ارزش بازار (FCF/MV) اختصاص دارد. او در هر فصل توضیح می‌دهد که چگونه نسبت مربوطه محاسبه می‌شود، چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند و چگونه می‌توان از آن برای تحلیل بنیادی استفاده کرد.

حرف آخر

تحلیل فاندامنتال روشی برای بررسی ارزش ذاتی سهام، ارز دیجیتال، فارکس و دیگر دارایی‌هاست. برای فراگیری تحلیل بنیادی باید با شاخص‌های اقتصادی خرد و کلان و روش تجزیه و تحلیل آنها آشنایی پیدا کنید. در بازار ارز دیجیتال تحلیل بنیادی کمی متفاوت است و به بررسی نقشه راه و فناوری زیربنایی پروژه‌ها نیاز دارد. بهترین روش برای یادگیری تحلیل بنیادی شرکت در دوره‌های آنلاین، مطالعه منابع معتبر، کمک گرفتن از منتورهای برجسته و تمرین و تکرار منظم است.

سوالات متداول

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی روش تحلیل و بررسی ارزش ذاتی یک شرکت یا دارایی است. این روش بر اساس بررسی عوامل خرد و کلان اقتصادی، مالی و مدیریتی شرکت یا دارایی انجام می‌شود.

هدف از تحلیل فاندامنتال چیست؟

هدف از تحلیل بنیادی تعیین ارزش ذاتی یک شرکت یا دارایی است. به عبارت دیگر، تحلیلگران فاندامنتال تلاش می‌کنند تا با بررسی عوامل مختلف، قیمت واقعی یک شرکت یا دارایی را تعیین کنند.

تحلیل فاندامنتال چه کاربردی دارد؟

به سرمایه‌گذاران در انتخاب سهام و سایر دارایی‌های با ارزش کمک می‌کند، برای ارزیابی وضعیت مالی و عملکرد یک شرکت به کار رفته و می‌تواند برای پیش‌بینی قیمت سهام و سایر دارایی‌ها در بلندمدت کمک کند.

آیا تحلیل فاندامنتال برای پیش‌بینی قیمت سهام در کوتاه‌مدت کاربرد دارد؟

خیر. تحلیل بنیادی بیشتر برای پیش‌بینی قیمت سهام در بلندمدت مناسب است و نمی‌توان از آن برای پیش‌بینی دقیق قیمت سهام در کوتاه‌مدت استفاده کرد.

بهترین منابع برای یادگیری تحلیل فاندامنتال کدامند؟

سایت یودمی دوره‌های عالی را به زبان انگلیسی ارائه کرده است. بهترین منابع فارسی تحلیل بنیادی شامل دوره آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال از آکادمی سیتکس، دوره جامع تحلیل فاندامنتال از آکادمی مالی و انگیزشی دکتر هاشمی و دوره فاندامنتال تخصصی آکادمی سرمایه دیجیتال است. 

منابع: investopedia | indeed | forex