نحوه رسم حمایت و مقاومت - مجله رمزینکس

نحوه رسم حمایت و مقاومت

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۳

در هر زمینه و حوزه‌ای مساله‌ای که بیشتر از اطلاعات اهمیت دارد نحوه به کار بستن اطلاعات است. ما یاد گرفتیم حمایت و مقاومت چه هستند، جه اهمیتی دارند و چرا به وجود می‌آیند. اما چگونه آنها را روی نمودار قیمت رسم کنیم؟ چه طور حمایت و مقاومت معتبر و قدرتمند را از میان همه ‌آنها انتخاب کنیم؟

در واقع رسم حمایت و مقاومت کار ساده‌ای است. اما یافتن حمایت و مقاومت معتبر که به ما کمک کند تا بهتر تحلیل و معامله کنیم آسان نیست. در این درس علاوه بر اینکه ویژگی‌های حمایت و مقاومت معتبر را بررسی می‌کنیم و تکنیک‌هایی برای نحوه رسم آنها روی نمودار قیمت آموزش می‌دهیم.

نواحی جذاب برای خریداران و فروشندگان

در تعریف حمایت و مقاومت، گفتیم به محدوده‌ای گفته می‌شود که برای خریداران و فروشندگان جذاب است. اما این نواحی کدام‌اند؟

نواحی‌ای که منجر به شکسته شدن یک مقاومت یا حمایت شده‌اند

می‌دانیم در یک روند صعودی قدرت در دست خریداران است. زمانی که قیمت یک سقف تشکیل می‌دهد یعنی فروشندگان توانسته‌اند جلوی بالاتر رفتن قیمت را بگیرند و قیمت را پایین بیاورند. به عبارت دیگر یعنی فروشندگان در آن ناحیه از خریداران قدرتمند‌تر بوده‌اند(مقاومت). قیمت نزول می‌کند تا جایی که توسط خریداران مورد حمایت قرار بگیرد، اینجا جایی است که کف بعدی  روند صعودی تشکیل می‌شود؛ بنابراین این ناحیه برای خریداران اهمیت بالایی دارد و آن منطقه را جای مناسبی برای خرید می‌دانند. سپس حرکت صعودی‌ای آغاز می‌شود که می‌تواند مقاومتی(سقف-HH) که در روند ایجاد شده است را بشکند و به صعود ادامه دهد. بنابراین ناحیه‌ای که منجر به آغاز این حرکت صعودی شده است برای خریداران جذاب خواهد بود. چرا که در آن ناحیه قدرتمند بوده‌اند و در بازگشت به این ناحیه نیز، منتظر خرید خواهند بود.

بالعکس ناحیه‌ای در روند نزولی که که توانسته  کف(حمایت-LH) را بشکند برای فروشندگان جذاب خواهد بود. در عکس زیر که مربوط به نمودار بیت‌ کوین در تایم فریم ۵ دقیقه است. می‌بینیم هربار قیمت وارد منطقه مقاومتی شده، نزول قیمت آغاز شده است.

در یک روند نزولی ناحیه که منجر به شکست حمایت می شود یک مقاومت است
  • نحوه رسم حمایت: ناحیه‌ای که یک یا دو کندل آغاز کنند‌ه‌ی لگ صعودی را شامل شود.
  • نحوه رسم مقاومت: ناحیه‌ای که یک یا دو کندل آغاز کننده‌ی لگ نزولی را شامل شود.

نواحی‌ای که منجر به اتمام روند قیمت شده‌اند

برای اتمام روند صعودی لازم است آخرین کف(HL) که توسط خریداران تشکیل شده است، Breakdown شود. از طرفی همانگونه که در بالا توضیح دادیم، این ناحیه از قدرت بالایی برخوردار بوده است و یک ناحیه حمایتی محسوب می‌شود. حال ناحیه‌ای داریم که آنقدر برای فروشندگان جذاب بوده‌ است که توانسته به قدرت خریداران در یک روند صعودی نیز غلبه کند. بنابراین این ناحیه یک مقاومت قوی خواهد بود.

ناحیه ای که توان تغییر قدرت روند را دارد یک مقاومت قدرتمند است

بالعکس برای اتمام روند نزولی لازم است آخرین(LH) که توسط فروشندگان تشکیل شده است و خود از جذابیت زیادی برای فروشندگان برخورد است، توسط خریداران Breakout شود. بنابراین این ناحیه یک حمایت قوی خواهد بود.

ناحیه‌ای که منجر به حرکت صعودی یا نزولی قدرتمند شده است

وقتی روی چارت قیمت چند کندل متوالی و قدرتمند صعودی می‌بینیم، چه نتیجه‌ای جز این می‌توانیم بگیریم که خریداران قدرتمندند؟ ناحیه‌ای که منجر به آغاز چنین حرکتی شده است، برای خریداران جذاب خواهد بود و یک حمایت خوب است.  بالعکس ناحیه‌ای که باعث آغاز یک حرکت نزولی قدرتمند شده است و روی چارت قیمت کندل‌ها نزولی بزرگ و قدرتمند ایجاد کرده است، یک مقاومت برای قیمت خواهد بود.

ناحیه ای که یک حرکت صعودی قدرتمند را آغاز کرده یک حمایت قدرتمند است
بازگشت دوم به ناحیه فوق

نکته پیشرفته: low یک کندل ماروبوزو صعودی حمایت است. High یک کندل ماروبوزو نزولی یک مقاومت است(اگر به تایم فریم‌پایین‌تر برویم low کندل ماروبوزو صعودی، آغازگر یک حرکت صعودی قوی است و High یک کندل ماروبوزو نزولی آغاز گر یک حرکت نزولی قوی است).

کف و سقف TR(تریدینگ رنج) نواحی حمایتی و مقاومتی محسوب می‌شوند

همانطور که می‌دانیم تریدینگ رنج یک روند افقی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خریداران و فروشندگان قدرت برابری دارند. خریداران اجازه نمی‌دهند قیمت از مقداری پایین‌تر برود(ناحیه جذاب برای خریداران). فروشندگان اجازه نمی‌دهند قیمت از مقداری بالاتر برود(ناحیه جذاب برای فروشندگان).

حمایت و مقاومتِ کف و سقف تریدینگ رنج

حمایت و مقاومت می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند. وقتی حمایت Breakdown شود به یک مقاومت برای قیمت تبدیل می‌شود. وقتی فروشندگان بتوانند یک حمایت قوی را بشکنند، خریدارانی که در آن ناحیه خریده بودند در تله می‌افتند و اگر قیمت به آن ناحیه بازگردد از با فروختن(Sell to cover) از معامله خرید خارج می‌شوند و این موضوع باعث افزایش فشار فروش می‌شود. اما فشار فروش اصلی را، فروشندگانی می‌آورند که انتظار شکست حمایت را نداشته‌اند و از حرکت نزولی قیمت جا مانده‌اند، وقتی قیمت دوباره به آن ناحیه باز‌گردد، دیگر این فرصت را از دست نمی‌دهند.

تبدیل حمایت به مقاومت بعد از شکسته شدن

نحوه رسم خط روند(مقاومت و حمایت داینامیک)

در روندها صعودی خط روند یا حمایت داینامیک، خطی است که از اتصال دو کف متوالی(HL) به دست می‌آید.

خط روند صعودی

در روندها نزولی خط روند یا مقاومت داینامیک، خطی است که از اتصال دو سقف(LH) متوالی به دست می‌آید.

خط روند نزولی

خطوط(نواحی) داینامیک زمانی کاربرد دارند که قیمت روند صعودی یا نزولی دارد. برای رسم این خطوط(مانند هر خط دیگری) فقط به دو نقطه نیاز داریم دو کف یا دو سقف؛ خطی که این دو نقطه را به هم متصل می‌کند نشان دهنده‌ی سرعت است. چرا که شیب یک خط روند از تقسیم میزان جابه‌جایی قیمت بر زمان به دست می‌آید. در یک روند صعودی تا زمانی که روند با سرعت یکسانی در حال صعود باشد، کف‌ها(HL) روی خط روند تشکیل می‌شود. و زمانی که قیمت کف بعدی را بالاتر از خط روند تشکیل دهد یعنی سرعت روند در حال افزایش است و باید خط روند را دوباره رسم کنیم. اگر کف جدید پایین تر از خط روند تشکیل شد یعنی سرعت روند در حال کاهش است و باید خط جدیدی رسم کنیم.

اعتبار خط روند

هر چه تعداد برخورد قیمت با خط روند بیشتر باشد یعنی خط از اعتبار بیشتری برخوردار است و احتمال بیشتر دارد که مجدد در نقش مقاومت یا حمایت ظاهر شود.

نکته: در روند صعودی اگر ورود قیمت به ناحیه حمایتی با برخوردش به خط روند صعودی همراه شود، احتمال صعود از آن نقطه بسیار بالا خواهد بود. در روند نزولی اگر ورود قیمت به ناحیه مقاومتی با برخوردش به خط روند نزولی همراه شود، احتمال نزول از آن نقطه بسیار بالا خواهد بود.

جمع‌بندی

رسم مقاومت و حمایت داینامیک بسیار ساده است و از اتصال دو سقف یا دو کف قیمت به دست می‌آید. برای رسم نواحی حمایتی و مقاومتی استاتیک، لازم است نواحی را که برای خریداران و فروشندگان جذاب است را بشناسیم. نواحی‌ای که منجر به شکسته شدن یک مقاومت یا حمایت شده‌اند، ناحیه‌ای که منجر به حرکت صعودی یا نزولی قدرتمند شده و نواحی‌ای که منجر به اتمام روند قیمت شده‌اند، برای خریداران و فروشندگان بسیار مهم‌اند. بعد از یافتن این نواحی یک یا دو کندل آغازگر حرکت را به عنوان ناحیه حمایت یا مقاومت در نظر می‌گیریم.

درباره محمد باقر جندقی
از سال 98 به صورت جدی وارد حوزه تحلیل بازارهای مالی شده‌ام، به مطالعه روش‌ها و متدهای مختلف تحلیل تکنیکال پرداخته‌ و روانشناسی معامله‌گری را به صورت تخصصی دنبال کرده‌ام. همچنان و هر روزه در حال یادگیری‌ام و هیچوقت به اطلاعاتم در این زمینه بسنده نکرده‌ام. درحال حاضر به عنوان تحلیلگر، معامله‌گر و نویسنده در بازارهای کریپتوکارنسی و فارکس فعالیت می‌کنم.
درباره محمد باقر جندقی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر