کارت گرافیک در استخراج (ماینینگ) ارز دیجیتال مهم‌ترین بخش یک سیستم یا ریگ استخراج محسوب می‌شود. هر روز مدل‌ها جدید کارت‌های گرافیک انویدیا (Nvidia) و اِی اِم دی (AMD) معرفی می‌شوند که قدرت بیشتری در ماینینگ ارز دیجیتال دارند. در این مقاله به معرفی و بررسی بهترین و قدرتمندترین کارت‌های گرافیک استخراج ارز دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم و مونرو پرداخته شده است. در آخر هم اورکلاک کردن آن‌ها آموزش داده شده است.

ماینینگ یا استخراج با کارت گرافیک چیست؟

روش‌های مختلفی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد. در استخراج با کارت گرافیک به توان و قدرت کارت‌های گرافیکی تکیه می‌شود. استخراج با کارت گرافیک به این صورت است که شما یک سیستم کامپیوتری دارای کارت گرافیک‌های قدرتمند است جمع‌آوری و سر هم می‌کنید.

در گام بعدی روی سیستم خود سیستم‌عامل (مثل ویندوز) نصب می‌کنید و پس از آن با نصب نرم‌افزار ماینینگ روی سیستم خود، می‌توانید به استخراج بپردازید. به این سیستم‌های اصطلاحاً ریگ استخراج هم گفته می‌شود.

هر کارت گرافیک دارای یک توان پردازشی است که به آن نرخ هش یا هش رِیت (Hashrate) می‌گویند. هش ریت هر کارت گرافیک روی هر ارز دیجیتال یا به طور دقیق‌تر روی هر الگوریتم می‌تواند متفاوت باشد. همچنین فعالیت کارت گرافیک نیازمند مصرف برق است و هر کارت گرافیک یک مصرف برق مشخص دارد.

بهترین کارت گرافیک استخراج ارز دیجیتال

در ادامه با بهترین کارت‌های گرافیک (GPU) استخراج (ماینینگ) انواع ارز دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم آشنا می‌شویم. البته در آخر این مقاله هم خلاصه‌ای از توان و قدرت این کارت گرافیک در جدولی جمع آوری شده است.

قدرت کارت گرافیک توسط چند عامل تعیین می‌شود که در استخراج تمامی انواع ارزهای دیجیتال یکسان است. در واقع عملکرد کلی یک کارت گرافیک تقریباً در تمامی ارزهای دیجیتال مشابه است. به عبارتی یک کارت گرافیک که برای استخراج بیت کوین بهترین باشد، قاعدتاً برای استخراج یک ارز دیجیتال دیگر مانند اتریوم و مونرو نیز قوی‌ترین خواهد بود.

در ادامه مقاله توان کارت گرافیک بر حسب مگاهش نسبت به استخراج ارز دیجیتال اتریوم آورده شده است.

کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۸۰ (Nvidia RTX 3080)

کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۸۰ (RTX 3080) به تازگی معرفی شده و عملکرد فوق العاده خوبی در استخراج داشته و در واقع بهترین کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم است. بدون شک این کارت گرافیک برای گیمینگ بسیار ایده‌آل است و عملکرد آن در استخراج حتی بهتر هم خواهد بود.

آر تی ایکس ۳۰۸۰ (RTX 3080) حدود ۸۷۰۴ هسته کیودا (CUDA) و فرکانس بوست (boost clock) 1/7 گیگاهرتز دارد. یکی دیگر از دلایل تقویت عملکرد استخراج ناشی از حافظه ۱۰ گیگابایتی جی دی دی آر ۶ ایکس (GDDR6X) است. همچنین می‌توان آر تی ایکس ۳۰۹۰ (RTX 3090) را برای استخراج امتحان کرد اما از آنجا که این کارت گرافیک در دسترس نبود نتوانستیم هش ریت آن را ذکر کنیم.

مگا هش استخراج ارز دیجیتال در تنظیمات اولیه کارت گرافیک ۹۰ مگاهش بر ثانیه خواهد بود اما اگر کارت گرافیک را اورکلاک کنید می‌توانید به حدود ۱۰۰ مگاهش بر ثانیه دسترسی پیدا کنید. اورکلاک کردن کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۸۰ (RTX 3080) راهکار خوبی است مگر این که بتوانید با آندرکلاک کرن پردازنده گرافیکی در توان طراحی حرارتی کمتر همان میزان هش ریت را به دست آورید.

کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس ۵۷۰۰ (AMD RX 5700)

کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس ۵۷۰۰ (AMD RX 5700) در رتبه دوم بهترین کارت گرافیک استخراج انواع ارز دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم قرار دارد. این کارت گرافیک را با توجه به قیمت، توان طراحی حرارتی و قدرت هش در این فهرست قرار داده‌ایم. با این حال می‌توانید کارت گرافیک آر ایکس ۵۷۰۰  ایکس تی (RX 5700XT) را خریداری کنید که عملکرد مشابه آر ایکس ۵۷۰۰ را در استخراج ارز دیجیتال دارد.

کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس ۵۷۰۰ (AMD RX 5700) با ۸ گیگابایت حافظه جی دی دی آر ۶ (جی دی دی آر ۶ (GDDR6)) برای بازی‌های با کیفیت ۱۴۴۰ پیکسل بسیار مناسب است. این کارت گرافیک دارای ۳۶ واحد محاسباتی با فرکانس بوست ۱۶۲۵ مگاهرتزی است.

کارت گرافیک اِی اِم دی (AMD) برای ماینینگ اتریوم به‌صرفه‌تر هستند.

این کارت گرافیک یکی از اولین کارت‌های گرافیکی است که از معماری آر دی اِن اِی (RDNA) استفاده می‌کند. یکی از بهترین مزایای داشتن کارت گرافیک اِی اِم دی (AMD) برای استخراج به دلیل ویژگی‌های اورکلاک آن است. این کارت‌ها را به راحتی می‌توان اورکلاک کرد که در این صورت عملکرد آنها حتی از تنظیمات کارخانه نیز بهتر می‌شود. بعد از اورکلاک کردن می‌توان انتظار داشت عملکرد کارت گرافیک ۱۰ تا ۲۰ درصد ارتقا پیدا کند.

اگر هش ریت ارز دیجیتال برای کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس ۵۷۰۰ (AMD RX 5700) مد نظرتان باشد بد نیست بدانید که این کارت گرافیک با توان طراحی حرارتی حدود ۱۴۰ وات تقریباً ۵۱ مگاهش بر ثانیه هش ریت تولید می‌کند. حتی می‌توان این کارت را اورکلاک کرده و حداکثر به هش ریت ۵۵ تا ۶۰ مگاهش بر ثانیه دست یافت.

اگر این کارت‌ها را با کارت‌های نسل قبلی اِی اِم دی (AMD) یعنی کارت گرافیک آر ایکس ۵۸۰ (RX 580) مقایسه کنیم شاهد بهبود چشمگیر هش ریت و مصرف برق خواهیم بود. کارت آر ایکس ۵۸۰ (RX 580) حدود ۱۳۰ وات مصرف داشت و خروجی آن  ۳۰ مگاهش بر ثانیه بود. اگرچه کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس وِگا ۶۴ (AMD RX Vega 64) یکی از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندی موجود در بازار است که می‌تواند هش ریتی معادل ۴۷ مگاهش بر ثانیه تولید کند.

کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۲۰۷۰ (Nvidia RTX 2070)

کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۲۰۷۰ (Nvidia RTX 2070) در مقایسه با کارت‌های چند نسل گذشته جی تی ایکس جهش بزرگی در عملکرد داشت و امروزه یکی از بهترین کارت گرافیک‌ها برای استخراج ارز دیجیتال محسوب می‌شود. این مدل یکی از اولین کارت‌هایی بود که از رهگیری پرتو (ray tracing) برای بازی پشتیبانی می‌کند و این قابلیت به ارتقا کیفیت بازی‌ها کمک می‌کند.

کارت گرافیک آر تی ایکس ۲۰۷۰ (RTX 2070) در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و با معرفی رهگیری پرتو برای گیمرها معماری بهتر خود را به اثبات رساند.

این کارت گرافیک دارای ۲۳۰۴ هسته کیودا (CUDA) با فرکانس ۱۴۱۰ مگاهرتز است و می‌تواند دارای فرکانس بوست ۱۷۱۰ مگاهرتز باشد. با اورکلاک کردن کارت گرافیک می‌توان این فرکانس را تا حدودی ارتقا داد. کارت گرافیک آر تی ایکس ۲۰۷۰ (RTX 2070) دارای ۸ گیگابایت حافظه جی دی دی آر ۶ (GDDR6) است که قادر به پردازش ۱۶ گیگابایت بر ثانیه و پهنای باند حافظه ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه است.

کارت‌های انویدیا بایوس مود نمی‌شوند ولی امکان اورکلاک دارند که تأثیر زیادی روی هش‌ریت آن‌ها دارد. مثلاً کارت ۱۰۷۰ به صورت معمولی قدرت ۲۶ مگاهش دارد ولی در صورت اورکلاک به بیش از ۳۰ مگاهش نیز می‌رسد.

در صورت استفاده از این کارت گرافیک در استخراج ارز دیجیتال به راحتی می‌توان به فرکانس حدود ۴۰ مگاهش بر ثانیه دست یافت. اورکلاک کردن کارت باعث افزایش فرکانس آن به میزان ۵ مگاهش بر ثانیه می‌شود. این کارت در مقایسه با کارت نسل قبلی مصرف توان طراحی حرارتی کمتری دارد. این کارت گرافیک در هنگام استخراج ارز دیجیتال حدود ۱۴۰ وات برق مصرف می‌کند. حداکثری توان مصرفی ممکن است تا ۱۸۵ وات باشد.

از دیگر دلایل خرید کارت گرافیک آر تی ایکس ۲۰۷۰ (RTX 2070) برای استخراج می‌توان به درایورهای گرافیکی آن اشاره کرد. انویدیا گهگاه درایورهای گرافیکی خود را به روز می‌کند که این کار همیشه باعث بهبود عملکرد استخراج می‌شود.

کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس وِگا ۶۴ (AMD RX VEGA 64)

کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس وِگا ۶۴ (AMD RX VEGA 64) کارت گرافیک مورد علاقه بسیاری از افراد برای استخراج ارز دیجیتال است. این کارت نه تنها در الگوریتم اِت هَش (Ethash) بلکه در الگوریتم کریپتونایت (Cryptonight) که مونرو را استخراج می‌کند عملکرد خوبی داشت. کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس وِگا ۶۴ (AMD RX VEGA 64) برخلاف سایر کارت‌های گرافیک به جای حافظه جی دی دی آر (GDDR) از حافظه اِچ بی اِم ۲ (HBM2) استفاده می‌کند.

کارت گرافیک اِی اِم دی آر ایکس وِگا ۶۴ (AMD RX VEGA 64) دارای ۶۴ واحد محاسباتی با فرکانس پایه ۱۲۴۷ مگاهرتز و حداکثر فرکانس بوست ۱۵۴۶ مگاهرتز است. با حافظه ۸ گیگابایتی اِچ بی اِم ۲ (HBM2) تجربه بی‌نظیری در استخراج ارز دیجیتال خواهید داشت.

کارت گرافیک وِگا ۶۴ از نظر هش ریت رقمی در حدود ۴۱ مگاهش بر ثانیه برای ارز دیجیتال تولید می‌کند. با اورکلاک کردن کارت می‌توان انتظار داشت این رقم به حدود ۴۴ تا ۴۵ مگاهش بر ثانیه افزایش پیدا کند. مصرف برق هنگام استخراج را می‌توان بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ وات در نظر گرفت.

برای گرفتن نهایت قدرت از کارت گرافیک اِی اِم دی (AMD) حتماً لازم است که بایوس مود شوند. اما توجه داشته باشید این کار باعث می‌شود گارانتی و ضمانت آن‌ها از بین برود.

اورکلاک کردن پردازنده گرافیکی با وجود کارت‌های اِی اِم دی (AMD) بسیار ساده است. حتی می‌توان بدون باطل شدن ضمانت جدیدترین کارت‌های گرافیک اِی اِم دی (AMD) را از طریق درایورهای رسمی آنها اورکلاک کرد.

کارت گرافیک جی تی ایکس ۱۰۷۰ (GTX 1070)

کارت گرافیک جی تی ایکس ۱۰۷۰ (GTX 1070) از بهترین کارت گرافیک‌ها برای استخراج انواع ارز دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم است. این کارت نه تنها بازی خوب است بلکه یکی از کارت‌های عالی برای استخراج ارزهای دیجیتال نیز به شمار می‌رود. شرکت انویدیا همچنین پس از یک سال کارت گرافیک جی تی ایکس ۱۰۷۰ تی ( GTX 1070 Ti) را به بازار عرضه کرد تا عملکرد نسخه پایه محصول خود را بهبود ببخشد.

اما ما در اینجا فقط در مورد کارت گرافیک جی تی ایکس ۱۰۷۰ (GTX 1070) صحبت خواهیم کرد. در ساخت این کارت از معماری پاسکال (Pascal) استفاده شده و دارای ۱۹۲۰ هسته است. فرکانس پایه و فرکانس بوست هر واحد محاسباتی به ترتیب در رقم‌های ۱۴۰۰ مگاهرتز و تا ۱۶۸۳ مگاهرتز اورکلاک شده‌اند.

کارت گرافیک جی تی ایکس ۱۰۷۰ (GTX 1070) دارای حافظه ۸ گیگابایتی از نوع جی دی دی آر ۵ (GDDR5) بوده و کارت گرافیک خوبی محسوب می‌شود.

در زمینه هش ریت ارز دیجیتال این کارت باید گفت که می‌تواند هش ریتی در حدود ۲۷ مگاهش بر ثانیه با اتلاف حرارت ۱۴۰ وات تولید می‌کند. در صورت اورکلاک کردن به راحتی می‌توان هش ریت این کارت را تا حدود ۳۰ مگاهش بر ثانیه افزایش داد.

این کارت امروزه بسیار قدیمی محسوب می‌شود اما همچنان در فهرست ۵ گرافیک برتر برای استخراج ارز دیجیتال قرار می‌گیرد.

فهرست بهترین کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال

در جدول زیر بهترین کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم همراه با توان آن‌ها لیست شده است.

کارت گرافیک ارز دیجیتال هش ریت توان طراحی حرارتی (TDA)
AMD RX 470 اتریوم  ۲۴ میلیون هش بر ثانیه   ۱۲۰ وات
AMD RX 480 اتریوم ۲۹/۵ میلیون هش بر ثانیه ۱۴۰ وات
AMD RX 570 اتریوم  ۲۶ میلیون هش بر ثانیه ۱۲۰ وات
AMD RX 580 اتریوم ۳۰/۵ میلیون هش بر ثانیه ۱۳۰ وات
AMD RX Vega 56 اتریوم ۴۵ میلیون هش بر ثانیه ۱۸۰ وات
AMD RX Vega 64 اتریوم ۴۷ میلیون هش بر ثانیه ۲۰۰ وات
AMD Rx 5600XT اتریوم ۴۰/۵ میلیون هش بر ثانیه  ۱۱۰ وات
AMD RX 5700 اتریوم ۴۱ میلیون هش بر ثانیه  ۱۴۰ وات
AMD RX 5700XT اتریوم ۵۲ میلیون هش بر ثانیه ۱۴۰ وات
AMD RX VII اتریوم ۸۱ میلیون هش بر ثانیه ۲۱۰ وات
GTX 1060 اتریوم ۲۳ میلیون هش بر ثانیه ۹۰ وات
GTX 1070 اتریوم ۲۷ میلیون هش بر ثانیه ۱۴۰ وات
 (GTX 1070Ti) اتریوم ۲۸ میلیون هش بر ثانیه ۱۴۰ وات
GTX 1080 اتریوم ۳۴ میلیون هش بر ثانیه ۱۷۰ وات
GTX 1080Ti اتریوم ۴۱ میلیون هش بر ثانیه ۱۸۰ وات
GTX 1660 اتریوم ۲۲ میلیون هش بر ثانیه ۸۰ وات
GTX 1660 Ti اتریوم ۲۷ میلیون هش بر ثانیه ۸۰ وات
RTX 2060 اتریوم ۲۹ میلیون هش بر ثانیه ۱۲۰ وات
RTX 2070 اتریوم ۴۰ میلیون هش بر ثانیه  ۱۴۰ وات
RTX 2080 اتریوم ۴۰ میلیون هش بر ثانیه ۱۶۰ وات
RTX 2080Ti اتریوم ۵۳ میلیون هش بر ثانیه ۱۸۰ وات
RTX 3080 اتریوم ۹۰ میلیون هش بر ثانیه ۲۲۰ وات

همان‌طور که می‌بینید آخرین نسل کارت گرافیک عملکرد بهتری در استخراج ارز دیجیتال در توان طراحی حرارتی پایین دارد. برای مثال کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۲۰۶۰ (Nvidia RTX 2060) را در نظر بگیرید که دارای هش ریت ۲۹ میلیون هش بر ثانیه و توان طراحی حرارتی معادل ۱۲۰ وات در مقایسه با جی تی ایکس ۱۰۷۰ تی (GTX 1070Ti) است که ۱۴۰ وات مصرف می‌کند و هش ریت آن حدود ۲۸ میلیون هش بر ثانیه است.

کارت‌های گرافیک اِی اِم دی (AMD) همواره در استخراج اتریوم و کارت‌های انویدیا در استخراج زی‌کش (Equihash) بهتر بوده‌اند.

کارت‌های گرافیک آر تی ایکس (RTX) که بر اساس معماری آمپر و تیورینگ (Ampere & Turing) ساخته شده‌اند روز به روز در استخراج ارز دیجیتال عملکرد بهتری پیدا می‌کنند. آخرین کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۸۰ (RTX 3080) با هش ریت باورنکردنی ۹۰ میلیون هش بر ثانیه و مصرف ۲۲۰ وات استخراج می‌کند.

در سایت مای کریپتو بادی می توانید نسبت به محاسبه میزان سودآوری استخراج ارز دیجیتال مورد نظر اقدام کنید. کافی است از منوی سمت راست ارز دیجیتال خود را انتخاب و سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

چگونگی اورکلاک کردن پردازنده گرافیکی برای استخراج

روش‌های مختلفی برای اورکلاک کردن پردازنده گرافیکی به منظور استخراج وجود دارد اما مهم‌ترین روش اورکلاکینگ استفاده از نرم‌افزار اِم اِس آی افتِربرنِر (MSI Afterburner) است. این نرم‌افزار علاوه بر کارت‌های گرافیک شرکت ام اس آی از سایر کارت‌های گرافیک نیز پشتیبانی می‌کند.

از طریق این نرم‌افزار می‌توانید فرکانس پردازنده گرافیکی، فرکانس حافظه، دما، حد مجاز توان و ولتاژ را کنترل کنید. با انجام این تغییرات می‌توانید به هش ریت استخراج ایده‌آل دست پیدا کنید.

در زیر با چگونگی اورکلاک کردن پردازنده گرافیکی آشنا خواهید شد:

  1. درایور رسمی‌گرافیک خود را نصب یا به روز کنید.
  2. اِم اِس آی افتِربرنِر (MSI Afterburner) را روی ریگ استخراج خود دانلود و نصب کنید.
  3. اِم اِس آی افتِربرنِر (MSI Afterburner) را اجرا کنید.
  4. حالا می‌توانید گزینه‌های مختلفی مانند ولتاژ (Voltage)، حد مجاز توان (Power Limit)، فرکانس هسته (Core Clock)، فرکانس حافظه (Memory Clock) را مشاهده کرده و آنها را به دلخواه تنظیم کنید.
  5. هنگام تغییر دادن این موارد می‌توانید شاهد تغییر در هش ریت پردازنده گرافیکی باشید.
  6. می‌توانید پردازنده گرافیکی خود را با افزایش فرکانس حافظه و فرکانس هسته اورکلاک کنید.
  7. برای خنک نگه داشتن پردازنده گرافیکی سرعت فن را افزایش دهید.
  8. حد مجاز توان را کاهش دهید تا با مصرف کمتر انرژی میزان هش بیشتری در اختیار داشته باشید.
  9. برای ایمنی بیشتر می‌توانید دمای پردازنده را محدود کنید.

این بهترین راه برای اورکلاک کردن ریگ استخراج است. این کار را می‌توان صرف نظر از تعداد پردازنده‌های نصب شده بر روی ریگ استخراج در هر ریگی انجام داد.