بیت‌کوین به عنوان ارزی پیشرو و محبوب شناخته می‌شود و بسیاری از افراد به دنبال راهی برای کسب درآمد از طریق آن هستند. در این مقاله با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

در حال حاضر بسیاری از افراد با بیت‌کوین آشنایی دارند و یکی از سوالاتی که برایشان مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانند از طریق این ارز دیجیتال درآمد کسب کنند؟ درست است که بیت‌کوین نوعی ذخیره دارایی با ارزش است، اما از راه‌های مختلفی می‌توان از آن به درآمد رسید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح می‌دهیم.

خرید و نگهداری 

قطعا محبوبترین راه برای کسب سود از این ارز، خرید بیت کوین و نگهداری (HOLD) آن است. هلدینگ در اینجا به معنای خرید ارز و نگهداری آن برای طولانی‌مدت است؛ اما چرا باید این کار را انجام دهیم؟ یکی از مهمترین عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت هر ارز دیجیتال، عرضه و تقاضا است؛ بیت‌کوین نیز دارای عرضه محدودی بوده و ارزش آن در طی زمان افزایش می‌یابد؛ چراکه با پذیرش بیشتر این ارز از سمت جامعه، تعداد متقاضیان افزایش و در مقابل عرضه کاهش خواهد یافت.

البته ناگفته نماند که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، این احتمال وجود دارد که رشد چشمگیری مشاهده نشود؛ اما در صورت نگهداری این ارز برای مدت طولانی، می‌توان سود مناسبی به دست آورد. می‌توان BTC را از یک صرافی معتبر خرید و آن را در یک کیف پول امن نگهداری کرد.

انجام معامله 

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد، انجام معامله با بیت‌کوین است. به‌سادگی با انتخاب یک صرافی معتبر و واریز مقداری پول در آن، می‌توان انجام معاملات را آغاز کرد، اما پیش از این کار لازم است با نحوه عملکرد بازار و چگونگی انجام معاملات آشنایی داشته باشیم؛ سپس با وجود یک استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توان به سود حداکثری دست پیدا کرد.

اگر دقیقا ندانیم که قرار است در بازار چه رفتاری از خود نشان دهیم، به احتمال بسیار زیاد با ضرر مواجه خواهیم شد؛ بنابراین پیش از شروع معامله با بیت‌کوین‌، بهتر است آگاهی لازم را کسب کرده و از ریسک‌های احتمالی آن مطلع شویم.

وام‌دهی بیت‌کوین

وام‌دهی بیت‌کوین این امکان را به کاربران می‌دهد که از دارایی‌های خود درآمد کسب کنند. ممکن است نرخ‌های بهره پلتفرم‌های مختلف با یکدیگر متفاوت باشند؛ اما با این حال در مقایسه با سیستم‌های وام‌دهی سنتی نرخ‌ بالاتری دارند.

برای شروع ابتدا باید در یک پلتفرم وام‌دهی حساب کاربری ایجاد کرد و سپس بیت‌‌کوین خریداری شده در آن واریز شود. در این مرحله به‌سادگی امکان ارائه وام و دریافت سود وجود دارد. شرایط وام و پلتفرم مورد استفاده در میزان سود کسب‌شده بسیار تاثیر‌گذارند.

پس از پایان دوره وام، کاربر مقدار بیت‌کوین سپرده‌گذاری شده را همراه با سود خود دریافت می‌کند. در این مرحله کاربر می‌تواند سرمایه خود را برداشت کرده یا برای کسب سود بیشتر، مجددا این فرآیند را تکرار کند. ناگفته نماند پلتفرم‌های مختلف برای سپرده‌گذاری و وام‌دهی حداقل مبلغی را در نظر گرفته‌‌اند که ممکن است در هر پلتفرم متفاوت باشد.

کش‌بک Cashback

دریافت بیت‌کوین از طریق کش‌بک یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند سوددهی خوبی به همراه داشته باشد و از طریق سرویس‌هایی مانند Bitrefill یا Lolli انجام می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از فروشگاه‌های آنلاین پشتیبانی‌شده توسط Bitrefill خرید انجام داد و در ازای آن درصدی از خرید را به عنوان پاداش بیت‌کوین دریافت کرد؛ به این صورت که درصدی از خرید انجام‌شده در قالب بیت‌کوین در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش کاربر خرید خود را انجام می‌دهد و پاداش را در حساب Bitrefill دریافت می‌کند.

Lolli نیز پلتفرم مشابه دیگری بوده که به طور خاص برای خرید از خرده‌ فروشی‌های آنلاین مانند آمازون، وال‌مارت و… ایجاد شده است. شیوه کار نیز مانند Bitrefill بوده و درصدی از خرید کاربر در قالب پاداش به او ارائه می‌گردد.

استخراج بیت‌کوین

استخراج بیت‌کوین یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از طریق این ارز دیجیتال است. کاربران می‌توانند به طور انفرادی یا از طریق پیوستن به استخر استخراج، این کار را انجام دهند. در صورت استخراج انفرادی، پاداش بیشتری دریافت می‌شود، اما با پیوستن به استخر استخراج،‌ شانس بیشتری برای انجام این کار وجود دارد و عموم کاربران از این روش استفاده می‌کنند.

استخرهای استخراج منابع استخراج کاربران مختلف را با یکدیگر جمع می‌کند و به همین خاطر شانس ایجاد بلاک در آن‌ها افزایش می‌یابد. در حال حاضر انواع مختلفی از استخرهای استخراج وجود دارند و چند مورد از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: Binance Slushpool و F2Pool.

با پیوستن به استخر استخراج، برای شروع کار نیاز به اجرای نوعی نرم‌افزار وجود دارد؛ این نرم‌افزار ماینر را به استخر متصل کرده و در صورت ایجاد بلاک، بخشی از پاداش به ماینر عرضه می‌گردد.

ایجاد گره در شبکه لایتنینگ

کاربران با اجرای گره لایتنینگ، از طریق ارائه نقدینگی به سایر کاربران و کسب بیت‌کوین، به بهبود شبکه لایتنینگ کمک می‌کنند. حال بهتر است کمی با این شبکه آشنا شویم. شبکه لایتنینگ نوعی پروتکل پرداخت لایه دوم است که بر شبکه بلاک‌چین اجرا می‌شود و امکان انجام تراکنش‌های بیت‌کوین به صورت فوری با کارمزد کم را فراهم می‌کند.

پیش از راه‌اندازی گره باید چند نکته، از‌جمله تجهیزات سخت‌افزاری و میزان تجربه کاربر در این زمینه، در نظر گرفته شوند. برای شروع نیاز به نصب و اجرای نرم‌افزار مناسب اجرای شبکه گره لایتنینگ وجود دارد‌. یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه Lightning Network Daemon نام داشته و در ویندوز، لینوکس و Mac‌OS قابل‌استفاده است. زمانی که LND را نصب کردیم باید آن را به گره کامل خود وصل کنیم؛ می‌توان این کار را با Core RPC یا سرویسی مانند Blockcypher انجام داد.

زمانی که گره LND نصب و راه‌اندازی شد، می‌توان ارسال و دریافت پرداخت‌ها را از طریق شبکه لایتنینگ انجام داد و به گره‌های دیگر در شبکه وصل شد.

اجرای گره شبکه لایتنینگ یکی از راه‌های مناسب برای کسب درآمد از بیت‌کوین است، اما انجام آن نیاز به دانش فنی دارد. اگر اجرای نود کامل بیت‌کوین سخت است، می‌توان از سرویس‌های میزبان مانند Lightning In A Box استفاده کرد.

کار با BTC

یکی از آسانترین راه‌های دریافت بیت‌کوین، داشتن شغلی است که پرداخت‌های خود را در قالب BTC ارائه دهد. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی وجود دارند که این ار‌ز را به عنوان حقوق در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهند؛ همچنین شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای متنوعی، BTC را به‌عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفته‌اند. در این روش، افراد می‌توانند در ازای کاری که انجام می‌دهند این ارز دیجیتال را دریافت کنند.

راه‌های کسب درآمد با بیت‌کوین روز به روز در حال افزایش هستند؛ برخی از آن‌ها سوددهی کمتر و برخی سوددهی بالاتری دارند. با این اوصاف افرادی که می‌خواهند به سود خوبی از BTC برسند، می‌توانند از روش‌های ذکر شده استفاده کنند.

سوالات متداول

آیا بیت‌کوین می‌تواند ما را ثروتمند کند؟

افراد با سرمایه‌گذاری مناسب در بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، می‌توانند به سود قابل‌توجهی دست پیدا کنند؛ اما باید دانش و اطلاعات کافی در این زمینه وجود داشته باشد.

قیمت بیت‌کوین در ۵ سال آینده چقدر خواهد بود؟

پیش‌بینی‌های مختلفی درباره آینده قیمت این ارز وجود دارد؛ برخی افراد برای سال ۲۰۲۴ قیمت ۸۵۰۰۰ دلار را پیش‌بینی کرده‌اند.

منبع: cryptonews.com