افت قیمت اتریوم و بیت‌کوین در پی رکود تورمی آمریکا - مجله رمزینکس
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز شنبه ۶ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  2. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۶ مرداد
  3. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

افت قیمت اتریوم و بیت‌کوین در پی رکود تورمی آمریکا

بیت‌کوین و اتریوم و پس‌زمینه‌ی نمودار کریپتو
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با عملکردی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها مواجه شد. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی، تولید ناخالص داخلی (GDP) با نرخ سالانه‌ی ۱.۶ درصد اندازه‌گیری گردید. این رقم پایین‌ترین نرخ رشد از سه ماهه دوم ۲۰۲۲ به شمار می‌رود که اقتصاد با انقباض مواجه شده بود. نرخ رشد ۱.۶ درصدی همچنین از پیش‌بینی‌های تحلیلگران که نرخ ۲.۲ درصدی را در نظرسنجی FactSet مطرح کرده بودند، پایین‌تر است.

عوامل متعددی در کندی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال نقش داشتند، از جمله:

  • افزایش قابل توجه واردات
  • کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در موجودی انبارها
  • کاهش قابل توجه مخارج دولت

هزینه‌های مصرف‌کننده نیز که بخش قابل توجهی از خروجی اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهند، در اوایل سال جاری با کندی رشد مواجه شدند، اما همچنان محرک رشد در سه ماهه اول باقی ماندند.

عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظارِ تولید ناخالص داخلی، نگرانی‌هایی را در خصوص احتمال بروز «رکود تورمی» به وجود آورده است. رکود تورمی ترکیبی از تورم بالا و رشد پایین اقتصادی است. این سناریو منجر به کاهش دارایی‌های با ریسک بالا از جمله بیت‌کوین شده است. شاخص داو جونز با ۵۰۰ واحد در زمان شروع معاملات سقوط کرد، شاخص S&P 500 با ۱.۳ درصد کاهش یافت و شاخص نزدک کامپوزیت نیز شاهد افت ۲ درصدی بود.

با وجود کندی اقتصادی، به نظر نمی‌رسد که فدرال رزرو عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره داشته باشد. تورم طی یک سال گذشته آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما سرعت نزولی آن در ماه‌های اخیر متوقف شده است. به احتمال زیاد، فدرال رزرو زمانی اقدام به کاهش نرخ بهره خواهد کرد که متقاعد شود تورم تحت کنترل قرار گرفته و در مسیر رسیدن به هدف ۲ درصدی خود قرار دارد. با این حال، در صورت تزلزل ناگهانی اقتصاد، بانک مرکزی ممکن است زودتر از موعد، نرخ بهره را کاهش دهد.

آخرین قرائت از تولید ناخالص داخلی تا حدی روایت داغ شدن بیش از حد اقتصاد آمریکا را زیر سوال می‌برد و این موضوع می‌تواند جدول زمانی فدرال رزرو برای آغاز دوره‌ی کاهش نرخ بهره را تغییر دهد. کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد جهانی در LPL Financial، اشاره می‌کند که رقم ضعیف‌تر تولید ناخالص داخلی در سه ماهه‌ی اول می‌تواند منجر به تغییر زمان آغاز کاهش نرخ بهره به ماه جولای شود.

بازار ارزهای دیجیتال که نسبت به تحولات کلان اقتصادی حساس است، تحت تاثیر ترس‌های تجدید شده از رکود تورمی آمریکا قرار گرفته است. بیت‌کوین (BTC)، پیشتاز ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار، در زمان نگارش این گزارش با کاهش ۲.۵ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، در حدود قیمت ۶۲ هزار و ۴۰۰ دلار معامله می‌شود. اتریوم (ETH) نیز با ۳ درصد کاهش با قیمت ۳۲۰۰ دلار معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد بازار در حال حاضر در حال برقراری تعادل بین تهدید رکود تورمی و عوامل بالقوه‌ی صعودی مانند تزریق نقدینگی از حساب عمومی خزانه‌داری (TGA) و راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی (ETF) بیت‌کوین در هنگ کنگ است. با این حال، خبر عدم امکان معامله‌ی ETFهای بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران چینی تا حدودی از خوش‌بینی‌های پیرامون راه‌اندازی آن‌ها کاسته است.

منبع: Crypto Briefing

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. اسماعیل حبیبی
    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۱۰:۵۸

    بنظر شخص من بحران دلار باید به افزایش قیمت ارز دیجیتال کمک‌ کنه
    وقتی پول فیات آمریکا با بدهی نجومی که احتمالا تا صد سال بعد هم تسویه نمیشه و باعث بی ارزش شدن دلار میشه و تقریباً تمام پول هایه فیات باید مردم رو بسمت استفاده از ارز دیجیتال سوق بده
    چرا این اتفاق نمی افته؟
    یا من اشتباه تشخیص میدم

بنر نصب اپ