بیت کوین در کدام کشورها قانونی است؟
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

کشور‌های پذیرنده بیت کوین کدامند؟

سکه‌های بیت کوین در کنار چکش دادگاه
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال، سیستم مالی در جهان دستخوش تغییر شده است. پروژه‌هایی مانند بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) دسترسی برابر به ارزهای دیجیتال و خدمات دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) را برای همه در سراسر جهان فراهم کرده‌اند. تا زمانی که یک اتصال اینترنتی وجود داشته باشد، ذخیره و استفاده از رمزارزها آسان است.

در حالی که دسترسی به ارزهای دیجیتال از نظر تئوری برای همه امکان‌پذیر است، برخی کشورها نسبت به سایرین نسبت به این دارایی‌های دیجیتال مشتاق‌تر هستند. اینکه کدام کشورها بیشترین استفاده از ارزهای دیجیتال را دارند یا بیت کوین را قبول می‌کنند می‌تواند به درک ما از چگونگی گسترش پذیرش رمزارزها کمک کند. در این مقاله همراه ما باشید.

کشورهایی که بیت کوین در آن‌ها قانونی است

بیت کوین می‌تواند به صورت ناشناس برای انجام تراکنش بین هر صاحب حسابی در سراسر جهان استفاده شود. این موضوع باعث ایجاد برخی نگرانی‌ها برای دولت‌ها شده است. در حالی که برخی از قانون‌گذاران و مقامات ممکن است به دلیل عدم کنترل و روابط غیرقانونی از استفاده از آن حمایت نکنند، بسیاری از آنها مقرراتی را تحت قوانین مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم (AML/CFT) در کشورشان در تلاش برای کاهش استفاده از آن وضع کرده‌اند.

پرایس واترهاوس کوپرز (PwC) گزارشی در مورد مقررات جهانی ارزهای دیجیتال منتشر کرد. این گزارش کشورهای منتخبی را شناسایی کرده که دولت‌هایشان به آژانس‌های نظارتی مالی خود دستور دادند تا مقررات و اولویت‌هایی را برای موسسات مالی مرتبط با ارزهای دیجیتال و استفاده از آنها در AML/CFT ایجاد کنند.

PwC همچنین کشورهای بسیاری را شناسایی کرد که اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال را نمی‌دهند. در اینجا چند مورد از کشورهایی که بیت کوین در آن‌ها قانونی است، آورده شده است.

ایالات متحده

پرچم آمریکا و سکه بیت کوین
ایالات متحده آمریکا اغلب قطب قانون‌گذاری دنیا در حوزه ارزهای دیجیتال است.

شبکه اجرای جرائم مالی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (FinCEN) از سال ۲۰۱۳ دستورالعملی در مورد بیت کوین صادر کرده است. وزارت خزانه‌داری بیت کوین را به عنوان یک ارز قابل تبدیل با ارزش معادل ارز واقعی یا ارزی که می‌تواند جایگزینی برای آن باشد، تعریف کرده است. ضمن اینکه خدمات درآمد داخلی بیت کوین را به عنوان دارایی برای اهداف مالیاتی طبقه بندی کرده است.

طبق قوانین فعلی ایالات متحده، هر نهادی که بیت‌کوین را مدیریت یا مبادله می‌کند، مانند صرافی‌های ارزهای دیجیتال و شرکت‌های پرداخت، تحت تعریف کسب‌وکار خدمات پولی (MSB) قرار می‌گیرد. به این ترتیب، یک MSB مشمول قانون رازداری بانکی است و باید در خزانه‌داری ایالات متحده ثبت نام کند و گزارش‌های مربوط به تراکنش‌های بیش از ۱۰ هزار دلار را ارسال کند.

علاوه بر این، خزانه‌داری ایالات متحده و FinCEN استراتژی‌هایی ایجاد کرده‌اند و به فرآیندهای قانونی برای تدوین مقررات، همراه با تعیین اولویت‌های ملی برای ردیابی و گزارش ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

انگلستان

بریتانیا استفاده از ارزهای دیجیتال را از زمانی که برای اولین بار معرفی شد، برای کمک به توسعه چارچوبی برای قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال مجاز دانست.

بریتانیا قانون خدمات و بازارهای مالی خود را در سال ۲۰۲۳ به‌روزرسانی کرد تا قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال را میسر کند. این قانون به دولت این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های رمزارزی را تعیین کرده و آنها را با الزامات گزارش دهی و عملیاتی و همچنین حمایت‌ها و حفاظت از مصرف‌کننده تنظیم کند.

دولت بریتانیا رمزارزهای زیر را تنظیم می‌کند:

  • توکن‌های مبادلاتی
  • توکن‌های ارجاع به دارایی Asset-referenced tokens))
  • توکن‌های مرتبط با کالای اساسی (Commodity-linked tokens)
  • توکن‌های دارای پشتوانه رمزارز
  • توکن‌های الگوریتمی
  • توکن‌های حاکمیتی
  • توکن‌های هواداری (Fan Tokens)
  • توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)
  • استیبل کوین های با پشتوانه فیات

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی‌های رمزنگاری‌شده به رسمیت می‌شناسد. استفاده از بیت کوین در اتحادیه اروپا غیرقانونی نیست. با این حال، مرجع بانکداری اروپا به عنوان مرجع تنظیم کننده ارز این اتحادیه، اعلام کرده است که فعالیت‌های دارایی‌های کریپتو خارج از کنترل آن است و همچنان به مردم و مشاغل درباره خطرات ارزهای دیجیتال هشدار می‌دهد.

در سال ۲۰۲۰، کمیسیون اروپا پیشنهاد قانونی برای تنظیم ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری‌شده را نهایی کرد که بسیاری از نهادها در داخل اتحادیه آن را تأیید کرده‌اند. طی دو سال بعد قانون اصلاح شد و در اکتبر ۲۰۲۲، نسخه نهایی آن به EC فرستاده شد. در ۲۰ آوریل ۲۰۲۳، پارلمان اروپا مقررات بازار دارایی‌های رمزنگاری‌شده (MiCA) را تصویب کرد. میکا (MiCA) خدمات مربوط به دارایی‌های رمزنگاری‌شده و استیبل کوین ها را تنظیم می‌کند که در سال ۲۰۲۵ اجرایی خواهد شد.

پرچم اتحادیه اروپا و سکه های بیت کوین
اتحادیه اروپا در حال برداشتن گام‌های مهمی در جهت اجرای قوانین بانکداری برای پوشش ارزهای دیجیتال است.

لازم به ذکر است که در حالی که کمیسیون اروپا قانونی را منتشر کرد که بر برخی فعالیت‌های کریپتو حاکم است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به قانونی کردن رمزارز تحت این چارچوب نیستند. کشورهای عضو همچنان می‌توانند ارزهای دیجیتال و دارایی‌های رمزنگاری‌شده را تا زمانی که کسب‌وکارهای درگیر در رمزارزهای خاص حداقل الزامات تعیین‌شده توسط MiCA را برآورده می‌کنند، تنظیم کنند.

این قانون بر توکن‌های اوراق بهادار یا توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نظارتی ندارد. کمیسیون همچنین می‌خواهد اطمینان حاصل کند که مردم به بیت کوین و ارزهای دیجیتال دسترسی دارند و می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

کانادا

کانادا مانند همسایه جنوبی خود موضع عموماً دوستدار بیت کوین دارد، بیت کوین توسط آژانس درآمد کانادا (CRA) به عنوان یک کالا برای اهداف مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. هرگونه درآمد حاصل از تراکنش با استفاده از بیت کوین درآمد کسب و کار یا سود سرمایه محسوب می‌شود و در نتیجه باید گزارش شود.

کانادا صرافی‌های ارزهای دیجیتال را کسب‌وکارهای خدمات پولی می‌داند. این آنها را تحت اختیار قانون درآمدهای حاصل از جرم (پول‌شویی) و تأمین مالی تروریسم (نسخه کانادایی قوانین AML/CFT) قرار می‌دهد. در نتیجه، صرافی‌های ارزهای دیجیتال باید در مرکز تحلیل تراکنش‌های مالی و گزارش‌های کانادا (FINTRAC) ثبت نام کنند.

استرالیا

مانند کانادا، اداره مالیات استرالیا بیت کوین را یک دارایی مالی با ارزش می‌داند که می‌تواند در صورت وقوع رخدادهای خاصی مشمول مالیات شود. به عنوان مثال، اگر قصد معامله، مبادله، فروش، هدیه، تبدیل به ارز فیات یا استفاده از بیت کوین برای خرید را دارید، می‌بایست مالیات بر عایدی سرمایه آن را در نظر بگیرید. همچنین باید سوابق هر تراکنشی را که با استفاده از بیت کوین برای مقاصد مالیاتی انجام می‌دهید، نگه دارید.

در استرالیا، اگر بیت کوین های خود را صرفاً برای استفاده شخصی نگه دارید و از آنها سود کسب کنید، ممکن است هیچ مالیاتی پرداخت نکنید.

بلژیک

پادشاهی بلژیک یک کشور اروپای شمالی با تولید ناخالص داخلی سرانه نسبتاً بالایی است. ارزهای دیجیتال توسط بلژیک غیرقانونی نیستند و هیچ مانع قابل توجهی برای استخراج بیت کوین یا دیگران یا استفاده از آنها برای تراکنش وجود ندارد. با این حال، بیت کوین یک ارز قانونی در کشور نیست. عواید حاصل از تجارت بیت کوین و سایر رمزارزها تحت قانون بلژیک مشمول مالیات هستند و مقامات اغلب به مردم در مورد ماهیت سوداگرانه آنها هشدار داده‌اند.

ایرلند

جمهوری ایرلند یک کشور مستقل و پردرآمد در اروپا است و اغلب به دلیل قوانین مالیاتی ضعیف خود مورد انتقاد قرار می‌گیرد. هیچ ممنوعیتی برای بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال در این کشور وجود ندارد و تنها مقرراتی که بیت کوین را پوشش می‌دهد قوانینی است که در کل اتحادیه اروپا وجود دارد. مالیات بر بیت کوین تابع ماهیت تراکنش است و اگر به طور منظم استفاده شود یا به ندرت استفاده شود، نرخ‌ها متفاوت است.

نیوزلند

نیوزلند کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است. هیچ قانون خاصی وجود ندارد که استخراج یا تجارت بیت کوین را در این کشور ممنوع کند. با این حال، مانند سایرین، نیوزیلند نیز از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مالیات می‌گیرد. صرافی‌ها و سایر مشاغل باید قبل از ارائه خدمات از دولت مجوز بگیرند و در صورتی که هدف از خرید BTC فروش ارز و عدم نگهداری آن باشد، برای فروش بیت کوین مالیات پرداخت می‌شود.

هلند

هلند یک کشور اروپای شمالی است که یکی از مرفه ترین مناطق جهان است. این کشور هیچ قانون خاصی برای تنظیم ارزهای دیجیتال ندارد و بیت کوین عموماً باید از چارچوب مقرراتی مشابهی برای سایر محصولات مالی پیروی کند. دولت هلند همچنین دستور داده که بیت‌کوین‌ها باید در اظهارنامه‌های مالیاتی سالانه افشا شوند و مالیات بر عایدی سرمایه برای آنها اعمال شود. علاوه بر این، شرکت‌ها موظف‌اند پرداخت‌های ارزهای دیجیتال خود را به یورو تبدیل کرده و آن‌ها را در صورت کسب سود اعلام کنند.

سوئیس

سوئیس یک کشور اروپایی محصور در خشکی با استاندارد زندگی بالا است. در قوانین سوئیس، ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌های نامشهود طبقه‌بندی می‌شوند و هیچ قانون خاصی علیه آن وجود ندارد. در سطح فردی، سوئیس برای هیچ‌گونه سود سرمایه‌ای بر ارزهای دیجیتال مالیات نمی‌‌گیرد. با این حال، برای ارزیابی مالیات، آنها باید در پایان سال با نرخ ارائه‌شده توسط دولت به فرانک سوئیس تبدیل شوند.

 آلمان

پرچم آلمان و بیت کوین
 شرکت‌های آلمانی می‌توانند ۲۰ درصد از کل سبد سهام خود را به سرمایه گذاری روی بیت کوین و سایر رمزارزها اختصاص دهند.

آلمان یک کشور اروپایی با بزرگ‌ترین اقتصاد در این قاره است. شرکت‌ها در آلمان برای معامله بیت کوین به مجوز نیاز دارند و تنظیم‌کنندگان آن خواهان ایجاد چارچوبی جهانی برای مقابله با ارزهای دیجیتال شده‌اند. آلمان همچنین بیت کوین را به عنوان پول خصوصی تلقی می‌کند و بانک‌های این کشور نیز می‌توانند بیت کوین را ذخیره کرده و بفروشند.

سایر کشورهایی که بیت کوین را می‌پذیرند

چندین کشور دیگر اجازه می‌دهند بیت کوین در تراکنش‌ها استفاده شود و اشکالی از مقررات را تدوین کرده‌اند. برخی از کشورهایی که بیت کوین در آنها قانونی است عبارت‌اند از:

  • فرانسه
  • دانمارک
  • ژاپن
  • اسپانیا
  • باهاما
  • اتریش

کدام کشورها بیشترین دارندگان ارز دیجیتال را دارند؟

ایالات متحده با تقریباً ۱۳٪ از جمعیت (یا ۴۶ میلیون) بیشترین هولدرهای ارز دیجیتال را دارد. بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۱۶ درصد از آمریکایی‌ها ارزهای دیجیتال معامله می‌کنند. بعلاوه، ایالات متحده تنها کشور صنعتی در بین ۱۰ کشور برتر شاخص پذیرش جهانی کریپتوی چین انالیسیس (Chainalysis) در سال ۲۰۲۲ بود.

با این حال، هنگام تجزیه و تحلیل بیشترین کاربران کریپتو بر اساس سرانه کشور، به نظر می‌رسد تایلند بیشترین تعداد دارندگان رمزارز را دارد. گزارشی در سال ۲۰۲۱ از فین بولد (Finbold) نشان داد که ۲۰٪ از شهروندان تایلند اکنون دارای نوعی رمزارز هستند. نیجریه، فیلیپین و آفریقای جنوبی همگی با ۱۹.۴ درصد صاحبان رمزارز در رتبه دوم قرار گرفتند.

چند کشور دیگر با بیش از ۱۰ درصد از جمعیت که دارای رمزارز هستند عبارت‌اند از:

  • ترکیه
  • ویتنام
  • اندونزی
  • آرژانتین
  • برزیل
  • سنگاپور

جمع بندی

مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال همچنان در سرتاسر جهان در حال تغییر است. انتظار می‌رود بسیاری از کشورها قوانین جدید یا به روز شده‌ای را معرفی کنند،‌ همانطور که مقررات MiCA در اتحادیه اروپا در اواسط سال ۲۰۲۳ تصویب شد. چشم‌انداز مقررات احتمالاً با بلوغ کریپتو تغییر خواهد کرد. اینکه شهروندان خرید ارز دیجیتال را انتخاب می‌کنند اغلب تحت تأثیر وضعیت اقتصادی کشورشان است. در حالی که شهروندان کشورهای توسعه یافته ممکن است کریپتو را برای سوداگری و کسب سود معامله کنند، شهروندان کشورهای در حال توسعه می‌توانند از کریپتو به عنوان یک روش پرداخت استفاده کنند.

سوالات متداول

چرا پذیرش بیت کوین در سراسر جهان در حال افزایش است؟

پذیرش بیت کوین در سرتاسر جهان به دلیل علاقه فزاینده به امور مالی غیرمتمرکز، پتانسیل فراگیری مالی و پذیرش فزاینده ارزهای دیجیتال توسط موسسات اصلی در حال افزایش است.

آیا ارزهای دیجیتال در ایران قانونی هستند؟

رمزارزها در ایران قانونی هستند، اما دولت مقرراتی را برای استفاده از آنها وضع کرده است، از جمله محدودیت در استخراج و محدودیت در معاملات با صرافی‌های خارجی.

چگونه می‌توانم از بیت کوین برای تراکنش‌های روزمره استفاده کنم؟

می‌توانید با استفاده از کیف پول بیت‌کوین برای ارسال و دریافت پرداخت‌ها یا با استفاده از کارت نقدی بیت‌کوین که بیت‌کوین شما را در محل فروش به ارز فیات تبدیل می‌کند، از بیت‌کوین برای تراکنش‌های روزمره استفاده کنید.

آیا بیت کوین در همه کشورها قانونی است؟

 وضعیت قانونی بیت کوین در کشورهای مختلف متفاوت است، برخی از کشورها به طور کامل آن را به عنوان نوعی پرداخت پذیرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر محدودیت ها یا ممنوعیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. مهم است که قبل از استفاده از بیت کوین در مورد وضعیت قانونی آن در کشور خود تحقیق کنید.

مزایای استفاده از بیت کوین برای معاملات برون‌مرزی چیست؟

بیت کوین در مقایسه با سیستم‌های بانکی سنتی، تراکنش‌های بین مرزی سریع و کم‌هزینه‌ای را ارائه می‌دهد که آن را به گزینه‌ای جذاب برای پرداخت‌های بین‌المللی بدون نیاز به واسطه تبدیل می‌کند.

منابع: finance.yahoo | cnbctv18 |‌ worldcoin

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ