کمتر کسی را پیدا می‌کنید که در سال‌های اخیر از خود نپرسیده باشد بیت کوین چیست؟ اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل بگوییم بیت کوین یک پول دیجیتال است که به جای دولت یا بانک‌ها، توسط مردم کنترل می‌شود. برای آشنایی کامل با مزایا و معایب، روش‌ استخراج، خرید و فروش و کسب درآمد از بیت کوین، ادامه مطلب را از دست ندهید.

بیت کوین شبکه‌ای جهانی

شبکه بیت کوین از نوع همتا به همتا یا  (Peer-To-Peer) و متشکل از تعدادی کامپیوتر است که در یک شبکه توزیع شده به وسیله اینترنت به یکدیگر متصل شده‌اند. هر کدام از کامپیوترها در این شبکه Node نامیده می‌شوند. معمولا نودها در شبکه‌های P2P دارای قدرت و وظایف یکسانی هستند که در آن هر کاربر بدون نیاز به واسطه، می‌تواند سرور یا کلاینت باشد.

این شبکه توزیع شده بر پایه فناوری بلاک‌چین طراحی شده و نود یا گره‌های آن روی سیستم‌ میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا مستقر است. مزایایی مثل حذف واسطه‌ها و سرعت بالای تراکنش‌ باعث شده که شرکت‌ها، سازمان‌ها، فروشگاه و موسسات بسیاری پذیرای بیت‌کوین شده و میلیون‌ها کاربر هم به داد و ستد آن بپردازند.

بر اساس آمارهای سایت «کوین مارکت کپ» ارزش روزانه تراکنش‌های بیت کوین به ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد که از ۶ ماه درآمد نفتی ایران بیشتر است. همانطور که «جان مک‌آفی»، بنیانگذار فقید شرکت مک‌آفی گفته بود شبکه جهانی بیت کوین توقف‌ناپذیر است و همه جا را تسخیر می‌کند.

ویژگی‌های بیت کوین چیست؟

بیت کوین ویژگی‌ها و مزایای متعددی مثل نامتمرکز بودن، حریم خصوصی، کارمزد اندک، تراکنش‌های نیمه‌ناشناس و مقیاس‌پذیری دارد که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

غیرمتمرکز بودن

یکی از معایب اصلی ارزهای سنتی، کنترل آنها توسط نهادهایی مثل بانک یا دولت است. برای مثال دولت می‌تواند برای جبران کسری بودجه یا تامین هزینه‌های خود، به چاپ پول دست بزند که نتیجه آن خلق تورم و کاهش ارزش پول است. بیت کوین برای رفع این مشکل از فناوری بلاک‌چین بهره می‌برد که بر پایه «سیستم اجتماع غیرمتمرکز» بنا شده و هیچ نهاد خاصی روی آن کنترل ندارد. تراکنش‌ها در این پلتفرم با اجماع عمومی در دفتر کل اشتراکی ثبت و تایید می‌شوند که شفافیت مالی را به حداکثر می‌رساند.

عرضه محدود

ارزش ذاتی یک دارایی را میزان موجودی در دسترس آن تعیین می‌کند؛ برای مثال طلا فلزی ارزشمند است؛ چون موجودی آن در دنیا از حد مشخصی فراتر نمی‌رود و همیشه تقاضا از میزان عرضه آن بیشتر است. بیت کوین هم از همین مفهوم پیروی می‌کند و از روز نخست به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در نهایت تنها ۲۱ میلیون واحد از آن عرضه می‌شود.

 حمل و جابه‌جایی آسان

هر کاربر برای دسترسی به دارایی بیت کوین خود باید دو مولفه داشته باشد:

  •  اولی آدرس کیف پول
  • دومی کلید خصوصی

کلید خصوصی نقش رمز عبور را دارد و می‌توان آن را در کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری ذخیره کرد؛ روی کاغذ نوشت یا حتی به راحتی حفظ کرد. بدین ترتیب بدون نیاز به فرایند طاقت‌فرسای احراز هویت و افتتاح حساب در موسسات مالی سنتی، می‌توانید دارایی‌تان را همیشه همراه داشته باشید.

فرایند دریافت و ارسال بیت کوین هم به مراتب از ارزهای سنتی ساده‌تر است. در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید هر میزان بیت کوین را با کارمزدی اندک، به آن سوی دنیا بفرستید. سرعت انتقال ارز دیجیتال به شلوغی شبکه بستگی دارد اما معمولا بسیار سریع‌تر از بانک‌ها انجام می‌شود.

تراکنش‌های نیمه‌ناشناس

تراکنش‌های بیت کوین به مراتب محرمانه‌تر از حساب بانکی است و نیمه‌ناشناس انجام می‌شود. با هر تراکنش اطلاعاتی در مورد تعداد بیت کوین‌ها و آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده در دفتر کل توزیع شده روی بلاک‌چین ثبت می‌شود.

در این فرایند به اطلاعات شخصی مثل هویت کاربران، آدرس یا شماره تماس آنها اشاره نمی‌شود اما از طریق آدرس کیف پول‌ها می‌توان رد بیت کوین‌ها را گرفت. به همین خاطر تراکنش‌های بیت کوین را نیمه‌ناشناس می‌دانند. جمله معروفی بین کاربران بیت کوین وجود دارد که به همین مزیت اشاره می‌کند: «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، اما دلیلی هم برای رو کردن همه‌چیز نمی‌بینیم».

تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر

در شبکه بلاک‌چین بیت کوین هر تراکنشی که انجام شود، برگشت‌ناپذیر است. از آنجا که نهاد کنترل‌کننده یا ناظری مثل بانک وجود ندارد، حتی اگر ۱۰۰۰ بیت کوین هم از شما سرقت شود یا آن را به اشتباه به کیف پول دیگری منتقل کنید، نمی‌توان آب رفته را به جوی برگرداند.

شاید بپرسید مزیت برگشت‌ناپذیری بیت کوین چیست؟ هدف از اینکار جلوگیری از کلاهبرداری و خرج کردن چندباره یک بیت کوین است؛ اما مخالفان و موافقان زیادی بین کاربران دارد.

اگر می‌خواهید مبادلات شما کاملا ناشناس بماند، باید از سرویس ترکیب تراکنش بیت‌کوین استفاده کنید که با ادغام تراکنش‌های مختلف ردیابی هویت را ناممکن می‌کند. همچنین باید مطمئن شوید که نام یا IP شما به آدرس کیف پول یا یک تراکنش خاص لینک نشده باشد.

بیت کوین از کجا می‌آید؟

سال ۲۰۰۸ «ساتوشی ناکاموتو»، از سازوکاری برای ایجاد یک ارز دیجیتال پرده برداشت که مشکلات ارزهای سنتی را حل کرده و دست بانک و دولت را از کنترل دارایی‌های کاربران کوتاه می‌کرد.

پایه و اساس این شبکه همتا به همتا الگوریتم اثبات کار است که در آن صحت هر تراکنش با انجام یک سری محاسبات پیچیده تایید می‌شود. حل کردن این محاسبات که ماینینگ نام دارد، توسط ماینرهایی انجام می‌شود که سیستم‌های قدرتمندی برای پردازش داده‌ها در اختیار دارند.

اما انگیزه ماینرها از استخراج بیت کوین چیست؟ انگیزه آنها این است که سیستم به عنوان پاداش، مقداری بیت کوین جدید را به ماینرها اهدا می‌کند و بدین ترتیب واحدهای جدید بیت کوین ایجاد می‌شوند.

ماینرها در سال ۲۰۰۹ به ازای استخراج هر بلاک ۵۰ بیت کوین دریافت می‌کردند؛ اما هر چهار سال یک‌بار پاداش استخراج، طی رویدادی به نام هاوینگ نصف می‌شود. بر همین مبنا پاداش استخراج در سال ۲۰۱۲ به ۲۵ بیت کوین، در سال ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ بیت کوین و در سال ۲۰۲۰ به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد.

هدف هاوینگ این است که میزان عرضه بیت کوین از حد خاصی فراتر نرود، با افزایش قدرت محاسبات، امنیت شبکه به خطر نیفتاده و استخراج هر بلاک سریع‌تر از ۱۰ دقیقه انجام نشود. برآوردها نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی در سال ۲۱۴۰ پاداش استخراج بیت کوین به صفر خواهد رسید.

بیت کوین در کجا ذخیره می‌شود؟

حتما از شنیدن این واقعیت که بیت کوین هیچ‌جا ذخیره نمی‌شود تعجب خواهید کرد. در دفتر کل بلاک‌چین که درباره‌اش صحبت کردیم، تنها تراکنش‌های صورت گرفته بین فرستنده و گیرنده رمزارز ثبت می‌شوند و موجودی کیف پول در لحظه حاصل محاسبه این تراکنش‌ها است.

برای نگهداری دارایی بیت کوین و دسترسی به آن، چند راهکار وجود دارد که شامل کیف پول یا والت نرم‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری و کیف آنلاین در صرافی است.

اما مزایا و معایب هر نوع کیف پول بیت کوین چیست؟ کیف پول آنلاین از نظر کاربری ساده‌تر است اما امنیت پایینی دارد و به عنوان کاربر ایرانی در صرافی‌های خارجی مثل بایننس و کوین‌بیس، همیشه در خطر مسدودی حساب قرار دارید.

ایمن‌ترین روش ذخیره سازی بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری آفلاین است که از طریق لایه‌های امنیتی متعدد از دارایی شما در برابر هکرها و سارقان حفاظت می‌کند.

نحوه دریافت و ارسال بیت کوین چیست؟

همانطور که در شبکه بانکی سنتی برای انتقال پول به شماره حساب و رمز نیاز دارید، در شبکه بیت کوین هم باید کلید عمومی (آدرس کیف) و کلید خصوصی (رمز) را داشته باشید. برای ارسال بیت کوین باید فرستنده میزان مورد نظر را مشخص کرده و به آدرس کیف پول گیرنده ارسال کند. این اطلاعات پس از امضا توسط کلید خصوصی، همراه با هش ایجاد شده، از تراکنش قبلی به شبکه ارسال می‌شود.

گره‌ها یا نودهای فعال در شبکه که از طریق دفتر کل توزیع شده‌اند، به اطلاعات تراکنش‌های قبلی دسترسی دارند و پس از انجام برخی محاسبات، درستی تراکنش را تایید کرده و اطلاعات آن را با همه نودها به اشتراک می‌گذارند. در صورتی که صحت تراکنش تایید شود، یک بلاک جدید به شبکه اضافه می‌شود.

خالق بیت کوین چه کسی است؟

در سال ۲۰۰۸ فرد یا افرادی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» با ثبت دامنه bitcoin.org ایده یک ارز دیجیتال را در مقاله‌ای با عنوان «وایت‌پیپر بیت کوین» مطرح کرد. این شخص یک سال پس از آن اولین نسخه از نرم‌افزار بیت کوین را منتشر و مستندات مربوط به پایگاه داده بلاک‌چین را با عنوان «بیت‌کوین: سیستم الکترونیکی نقدی همتابه‌همتا» منتشر کرد.

هدف ساتوشی ناکاموتو، توسعه ابزاری برای انجام سریع و بدون دردسر تبادلات مالی بود و با آنچه امروز به وسیله‌ای برای ترید و نوسان‌گیری بدل شده است، فاصله زیادی داشت. او تا سال ۲۰۱۱ به بهینه‌سازی ایده خود ادامه داد اما در همان سال، با ارسال ایمیلی به یکی از توسعه‌دهندگان اصلی بیت کوین به نام «مایک هیرن» از ادامه پروژه کناره‌گیری کرده و کنترل کدهای منبع را به برنامه‌نویسی به نام «گوین اندرسون» سپرد.

هویت ساتوشی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد! اما تخمین زده می‌شود که یک میلیون بیت کوین در اختیار دارد که معادل ۵ درصد از کل موجودی این رمزارز است. تاکنون افراد زیادی سعی کرده‌اند خود را جای ساتوشی ناکاموتو جا بزنند که مشهورترین آنها یک متخصص کامپیوتر به نام «کریگ رایت» است.

طبق ادعای رایت او و همکارانش نخستین مستندات و فایل‌های بیت کوین را تهیه کرده‌اند؛ اما این ادعا در دادگاه رد شده و شواهد کافی برای آن وجود ندارد. افراد دیگری مثل «ایلان ماسک»، « وینسنت ون ولکر»، «نیک سابو» و «دوریان پرینتس» هم به ناکاموتو منتسب شده‌اند اما این ادعاها هرگز ثابت نشده است.

 کنترل این ارز دیجیتال جنجالی به چه صورت است؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و هیچ سازمان، نهاد یا فرد خاصی روی آن کنترل ندارد. زیرساخت این رمز ارز روی شبکه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری در سراسر جهان توزیع شده که هر کدام نسخه‌ای از دفتر کل را در اختیار دارند.

از آنجا که ساختار غیرمتمرکز، کدهای پیچیده و شمار زیاد کاربران، تغییر در اسکریپت‌های بیت کوین را دشوار کرده، این سوال مطرح می‌شود که فرایند بهینه‌سازی بیت کوین چیست؟ توسعه‌دهندگان بیت کوین برای پیشنهاد تغییر از طرحی با عنوان بهبود بیت‌کوین یا «BIP» استفاده می‌کنند.

در این طرح کاربران فعال و متخصص اشکالات موجود در نرم‌افزار را همراه با طرح‌های پیشنهادی خود بر اساس استانداردهای مشخص ارائه می‌کنند. در صورت موافقت ماینرها، تغییرات مورد نظر در شبکه بیت کوین اعمال خواهد شد.

از مهمترین بهینه‌سازی‌های بیت کوین باید به سگویت، تپروت و الگوریتم اشنور (Schnorr) اشاره کرد که با هدف ارتقای امنیت تراکنش‌ها، مقیاس‌پذیری شبکه، کاهش کارمزد و ارتقای حریم خصوصی پیاده‌سازی شد.

آیا امکان هک بیت کوین وجود دارد؟

بیت کوین در قالب یک شبکه غیرمتمرکز از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. بلاک‌چین به عنوان فناوری زیربنایی آن از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته، برای اطمینان از یکپارچگی و امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. برای تغییر یک تراکنش در بلاک‌چین به کنترل بیش از ۵۱٪ از توان محاسباتی کل شبکه بیت کوین نیاز دارید که به منابع محاسباتی سرسام‌آوری نیاز دارد و عملا ناممکن است. بنابراین امکان هک تراکنش‌ها توسط یک شخص یا سازمان تا حد زیادی وجود ندارد.

از سوی دیگر ممکن است در کدهای خود بیت کوین هم نقصی وجود داشته باشد اما به لطف ساختار غیرمتمرکز توسعه‌دهندگان زیادی روی آن کار می‌کنند و این مورد هم عملی نیست.

با این حال، درک این نکته ضروری است که هرچند خود شبکه بیت کوین ایمن است، اما کاربران از طریق حملات فیشینگ، بدافزار و رخنه به صرافی در معرض دستبرد هکرها قرار دارند.

 

از چه روش‌هایی می‌توانیم بیت‌کوین به دست آوریم؟

روش‌های متنوعی برای به دست آوردن بیت کوین وجود دارد که آسان‌ترین آن خرید از صرافی و پیچیده‌ترین روش، استخراج است؛ زیرا به تخصص و سخت‌افزار قدرتمند نیاز دارد. در ادامه این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین فرآیندی است که طی آن هر تراکنش تأیید شده و به دفتر کل بلاکچین اضافه می‌شوند. ماینرها با ایمن‌سازی سیستم و حفظ ماهیت غیرمتمرکز آن، مهمترین نقش را در شبکه بیت کوین ایفا می‌کنند.

این افراد از سخت‌افزارهای تخصصی مانند ریگ ماینینگ برای حل محاسبات پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند که حاوی آخرین تراکنش‌ها بر اساس توابع هَش کریپتوگرافیک یا درهم‌سازی رمزنگاری است.

هش چیست؟ هَش نوعی رویکرد رمزگذاری یک طرفه و بدون کلید اختصاصی است. در این روش، ورودی دلخواه به هَش خروجی با طول ثابت تبدیل می‌شود. از آنجا که حدس زدن خروجی ناممکن است، می‌توان از توابع هَش برای تایید اعتبار در شبکه بیت کوین استفاده کرد.

حل این مسائل بسیار پیچیده به توان پردازش و مصرف انرژی قابل توجهی نیاز دارند. ماینرها برای یافتن راه حل با یکدیگر رقابت می‌کنند و اولین نفری که این کار را انجام می‌دهد، با تعداد معینی بیت کوین جدید پاداش می‌گیرد. این فرآیند به عنوان اثبات کار شناخته می‌شود.

استخراج بیت کوین دو هدف اصلی را دنبال می‌کند.

  • نخست امنیت شبکه را با ایجاد هزینه محاسباتی برای تغییر تراکنش‌های گذشته تضمین می‌کند.
  • در ثانی بیت کوین‌های جدید را با نرخ کنترل شده و قابل پیش بینی وارد گردش می‌کند.

با رشد شبکه استخراج بسیار رقابتی و تخصصی شده و تنها سیستم‌های بسیار قدرتمند شانس دریافت پاداش را دارند. ماینرها برای اینکه شانس بیشتری داشته باشند، قدرت سیستم‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و استخر استخراج می‌سازند. این دستگاه‌ها در کنار هم به انجام محاسبات مشغول شده و پاداش را هم بر اساس قدرت هر سیستم بین خود تقسیم می‌کنند.

معامله با بیت کوین به چه صورت است؟

یکی دیگر از راه‌های به دست آوردن بیت کوین، این است که در ازای ارائه خدمات یا فروش کالا از مشتری، بیت کوین دریافت کنید. کاربران ایرانی معمولا به سیستم‌های پرداخت جهانی مثل ویزا یا پی‌پل دسترسی ندارند اما این روش دریافت پول از مشتریان خارجی را بسیار آسان می‌کند.

خرید بیت کوین به چه صورت است؟

آسان‌ترین راه برای خرید بیت کوین، خرید آن از صرافی‌های معتبر است. بدین منظور کافی است یک حساب کاربری در صرافی‌های ایرانی ایجاد کنید، میزان بیت کوین مورد نظرتان را مشخص کرده و هزینه آن را با کارت بانکی پرداخت کنید.

فراموش نکنید که نگهداری بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در صرافی چندان امن نیست و حتما آن را به یک کیف پول خودتان منتقل کنید. در ادامه چندین کیف پول معتبر را معرفی می‌کنیم.

اگر قصد خرید

آیا می‌توان به طور مستقیم با بیت کوین چیزی خرید؟

بیت کوین این روزها به یکی از روش‌های رایج برای خرید کالا و خدمات بدل شده و در هزاران فروشگاه آنلاین و فیزیکی به عنوان روش پرداخت پذیرفته می‌شود. برای مثال کمپانی‌های بزرگی مایکروسافت، آمازون و والمارت، آژانس‌‌های مسافرتی Expedia و CheapAir، هتل‌ها، سرویس‌های آنلاین و حتی نهادهای خیریه، بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت سریع و آسان ارائه کرده‌اند.

در ایران هم برخی فروشگاه‌های اینترنتی در ازای ارائه خدمات، بیت کوین دریافت می‌کنند اما با توجه برخی موانع، هنوز از این نظر فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم.

آشنایی با چند کیف پول معروف بیت کوین

کیف پول بیت کوین به دو نوع سخت‌افزاری و مجازی تقسیم می‌شود. مدل سخت‌افزاری همانطور که از نامش پیداست یک قطعه فیزیکی شبیه به فلش است که اطلاعات را به صورت آفلاین روی سخت‌افزار ذخیره می‌کند. هرچند برای خرید این نوع کیف پول باید هزینه پرداخت کنید اما امن‌ترین و بهترین روش نگهداری دارایی رمزارز است.

کیف پول مجازی هم انواع مختلفی دارد که شامل افزونه وب، تحت وب، اپ موبایل و دسکتاپ می‌شود.

در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰ نوع کیف پول برای نگهداری بیت کوین وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که نگهداری بیت کوین در صرافی خارجی چندان امن نیست؛ چون احتمال هک صرافی، به سرقت رفتن دارایی و در نهایت مسدود شدن حساب کاربری به بهانه تحریم وجود دارد. بنابراین تا جای ممکن همیشه دارایی خود را به یک کیف پول امن منتقل کنید. در جدول زیر خواهیم دید که بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟

نام کیف پولنوعسیستم عامل سازگارتوضیحات
Ledger Nano Xسخت‌افزاریویندوز، مک، لینوکسامن‌ترین کیف پول رمزارز دنیاست و ذخیره‌سازی آفلاین را برای بیت‌کوین ممکن می‌کند. اتصال بلوتوثی، نمایشگر داخلی و پشتیبانی طیف وسیعی از توکن و کوین‌ها از امکانات آن است.
Trezor Model Tسخت‌افزاریویندوز، مک، لینوکسیک کیف پول سخت افزاری محبوب برای مدیریت بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال که نمایشگر دارد و برای دسترسی به آن باید پین کد و سید ریکاوری داشته باشید.
Exodusدسکتاپ و موبایلویندوز، مک، لینوکس، iOS، اندرویدنرم‌افزاری با رابط کاربر پسند که امکان مدیریت و مبادله ارزهای دیجیتال در محیطی شیک را دارد. یک صرافی داخلی هم برای ترید آسان رمز ارزها دارد.
Electrumدسکتاپ و موبایلویندوز، مک، لینوکس،iOS ، اندرویدیک کیف پول دسکتاپ سبک و غنی از امکانات برای بیت کوین است. ویژگی‌های امنیتی پیشرفته مانند احراز هویت دو مرحله‌ای دارد و از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای امنیت بیشتر پشتیبانی می‌کند.
Trust WalletموبایلiOS، اندرویدبهترین گزینه برای کاربران تازه‌کار است. روی امنیت و قابلیت های مالی غیرمتمرکز (DeFi) تمرکز دارد. طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین را پشتیبانی می‌کند و شما را قادر می‌سازد با پروتکل‌های مختلف DeFi و صرافی‌های غیرمتمرکز تعامل داشته باشید.
MyceliumموبایلiOS، اندرویدMycelium به واسطه ویژگی‌های پیشرفته و امنیت بالا شناخته شده است. به کاربران اجازه می‌دهد کنترل کاملی بر کلیدهای خصوصی خود داشته باشند و از ویژگی‌هایی مانند یکپارچه‌سازی کیف پول سخت‌افزاری، CoinJoin برای افزایش حریم خصوصی و قابلیت معامله‌گر لوکال برای ترید پشتیبانی می‌کند. Mycelium یک بازار داخلی برای خرید و فروش کالا و خدمات با بیت کوین هم دارد.
Coinbaseآنلاینوباین کیف پول توسط صرافی محبوب کوین‌بیس ارائه شده و کاربری ساده و سرراستی دارد. با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) برای تعامل آسان با اکوسیستم بلاک چین ادغام می‌شود.
Blockchain.comآنلاینوباین کیف پول یک رابط ساده و بصری برای مدیریت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. قابلیت‌های اضافی مانند خرید و فروش رمز ارز، نمودار قیمت و دسترسی به صرافی Blockchain.com هم دارد.

بلاک‌چین چیست و چطور کار می‌کند؟

بلاک چین ابتدا به عنوان فناوری زیربنایی برای بیت کوین معرفی شد اما کاربردهای آن بسیار فراتر از ارزهای دیجیتال است. این فناوری پلتفرمی برای تایید و ثبت تراکنش‌های دیجیتال است که قابل حذف نیستند. روش کار آن ایجاد یک دفتر کل غیرمتمرکز و توزیع شده بر پایه رمزنگاری است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون تکیه بر مرجع مرکزی، پایگاه داده مشترک داشته باشند.

هسته مرکزی بلاکچین زنجیره‌ای از بلاک‌هاست که هر واحد آن شامل لیستی از تراکنش‌ها یا داده‌های دیگر است. بلاک‌ها با استفاده از هش‌های رمزنگاری به هم مرتبط می‌شوند و یک رکورد غیرقابل تغییر و شفاف از تمام داده‌های ذخیره‌شده در شبکه ایجاد می‌کنند. مولفه‌های اصلی بلاکچین و توضیح ساده‌ای از آنها بدین ترتیب است:

  • ساختار داده: شبکه از چندین بلاک تشکیل شده و هر بلاک شامل مجموعه‌ای از تراکنش‌ها یا اطلاعات است. بلاک‌ها به ترتیب زمانی به هم متصل شده و یک زنجیره را شکل می‌دهند.
  • شبکه توزیع شده: بلاک‌چین به جای ناظر مرکزی، به شبکه‌ای توزیع شده از سیستم‌ها به نام گره یا نود اتکا دارد. هر گره در شبکه دارای یک کپی از کل بلاکچین است که امنیت و عدم تمرکز را تضمین می‌کند.
  • سازوکار اجماع: برای تایید و توافق روی محتوای بلاکچین، از مکانیسم اجماع استفاده می‌شود. رایج ترین مکانیسم اجماع شناخته شده اثبات کار (PoW) است که در آن گره‌ها برای حل محاسبات پیچیده ریاضی با هم رقابت می‌کنند. هنگامی که یک معادله حل شد، بلاک به زنجیره اضافه می‌شود و گره‌های دیگر راه حل را تأیید می‌کنند. مکانیسم‌های اجماع دیگری مانند PoS و DPoS هم معرفی شده که رویکردهای متفاوتی را برای دستیابی به اجماع ارائه می‌دهند.
  • امنیت: بلاک چین از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایمن سازی داده‌های شبکه بهره می‌برد. هر بلاک حاوی یک شناسه منحصر به فرد به نام هش است که بر اساس محتوای آن تولید می‌شود. هر تغییری در اطلاعات بلاک، هش آن را هم تغییر می‌دهد و به راحتی قابل تشخیص است. علاوه بر این، بلاک‌ها از طریق هش به هم متصل شده و زنجیره‌ای ایجاد می‌کنند که هرگونه دستکاری در یک بلاک، تمام بلاک‌های بعدی را نیز باطل می‌کند.
  • شفافیت و تغییر ناپذیری: هنگامی که یک بلاک به شبکه اضافه می‌شود، تغییر یا حذف داده‌های ثبت شده عملا ناممکن خواهد بود. این تغییر ناپذیری شفافیت و اطمینان بالایی را به ارمغان می‌آورد چون هر کاربر می‌تواند یکپارچگی بلاکچین را از طریق تاریخچه تراکنش ها بررسی کند.
  • قراردادهای هوشمند: برخی شبکه‌های بلاکچین مانند اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. قراردادهای هوشمند با قوانین و شرایط از پیش تعریف شده، فرآیندها را خودکارسازی کرده و تبادل دارایی یا اطلاعات را در صورت تحقق شرایط خاص، تسهیل می‌کنند.

ماهیت غیرمتمرکز و شفاف بلاکچین مزایای متعددی دارد که شامل افزایش امنیت و شفافیت، سرعت بالای تراکنش‌ها، ارتقای حریم خصوصی و کاهش اتکا به واسطه‌ها است. این فناوری با ارائه سیستم‌های کارآمد برای ثبت و تایید معاملات صنایع مختلف از جمله مالی، خدماتی، بهداشتی و غیره را متحول می‌کند.

آشنایی با مفهوم Block Header

هدر بلاک یکی از اجزای کلیدی در شبکه بلاک چین است که اطلاعات مهمی را در مورد هر بلاک ارائه می‌کند. هدر زنجیره‌ای به طول ۸۰ بایت است که برای اعتبارسنجی و پیوند بلاک‌ها به کار می‌رود و شامل فیلدهای نسخه پروتکل، هش بلاک‌های قبلی، برچسب زمان، ریشه مرکل، سختی و نانس است.

هدر بلاک، نقش مهمی در حفظ یکپارچگی، ثبات و نظم در زنجیره بلاک‌ها ایفا کرده و ماهیت غیرمتمرکز و ایمن فناوری بلاک چین را ممکن می‌سازد.

آیا تراکنش‌های بیت‌کوین ناشناس و غیرقابل پیگیری هستند؟

بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند تراکنش‌های بیت‌کوین کاملا ناشناس و غیرقابل ردیابی هستند اما این‌طور نیست. هرچند این تراکنش‌‌ها شامل اطلاعات شخصی مانند نام و نام‌خانوادگی، کد ملی یا آدرس نیست، اما در دفتر کل عمومی بلاک‌چین ثبت می‌شوند. این بدان معنی است که جزئیات تراکنش، از جمله آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده، مبلغ تراکنش و برچسب زمانی، برای همه قابل مشاهده است.

بدین ترتیب حتی اگر یک‌بار به صورت ناخواسته هویت خود را همراه با آدرس کیف پول افشا کرده باشید، می‌توان با لینک کردن این دو، تمام تراکنش‌‌های ارسالی و دریافتی از کیف پول شما را رهگیری کرد. از سوی دیگر ممکن است هکرها به پایگاه داده صرافی‌های آنلاین نفوذ کرده و اطلاعات شخصی شما را همراه با آدرس کیف پول و لیست تراکنش‌ها به سرقت ببرند.

تعداد کل بیت‌کوین‌ها چقدر است؟

بیت کوین طوری برنامه‌نویسی شده که تعداد کل واحدهای آن از ۲۱ میلیون فراتر نخواهد رفت. در خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۱۹ میلیون و ۳۹۷ هزار بیت کوین استخراج شده و یک میلیون و ۶۰۲ هزار واحد هم دست نخورده باقی مانده است. به عبارت دیگر ۹۲.۳۶ درصد از کل واحدهای موجود استخراج شده اما تخمین زده می‌شود که حدود ۴ میلیون بیت کوین برای همیشه گم شده است.

بنابراین تعداد کل بیت کوین‌های در گردش، نهایتا به ۱۷ میلیون واحد محدود خواهد شد. همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، یک میلیون بیت کوین هم در دست ساتوشی ناکاموتو است و مشخص نیست چه زمانی به گردش خواهد افتاد.

سازوکار تعیین قیمت بیت کوین چیست؟

قیمت بیت کوین مثل دیگر دارایی‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا و عوامل زیر در بازار تعیین می‌شود.

  • تریدرها به صورت شبانه‌روزی در صرافی‌های ارز دیجیتال در حال معامله بیت کوین هستند و تحلیل‌های آنها در مورد شرایط بیت کوین در کوتاه‌مدت و بلندمدت قیمت این رمز ارز را مشخص می‌کند.
  • اخبار مثبت مانند رویداد هاوینگ، حمایت نهادهای نظارتی، پذیرش بیت کوین از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های جریان ساز قیمت را بالا می‌برد.
  • برعکس، اخبار منفی، نگرانی‌های امنیتی یا سرکوب نهادهای قانون‌گذار با دامن زدن به ترس و عدم اطمینان منجر به فشار فروش و کاهش قیمت می‌شود.
  • اقتصاد کلان و شرایط کلی بازار هم می‌تواند روی قیمت بیت کوین اثر گذار باشد.
  • عواملی مانند تورم، سیاست‌های پولی، رویدادهای ژئوپلیتیکی و ثبات اقتصادی سرمایه گذاران را به سمت بیت کوین سوق می‌دهد.
  • در صورت عدم اعتماد به ارزهای فیات یا نگرانی در مورد ثبات اقتصادی، تقاضا برای بیت کوین به عنوان سپری در برابر تورم افزایش می‌یابد و قیمت آن را بالاتر ببرد.

چه عواملی بیت‌کوین را تهدید می‌کند؟

بیت کوین با چندین تهدید بالقوه مواجه است که می‌تواند آینده آن را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

ایجاد محدودیت از طرف دولت‌ها

هدف از عرضه بیت کوین از همان ابتدا کوتاه کردن دست دولت از دارایی مردم بود و طبیعی است که این مساله به مذاق نهادهای قانون‌گذار خوش نیاید. دولت‌ها در سراسر دنیا هنوز با نحوه تنظیم و طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال درگیرند اما اگر به صورت مشترک، محدودیت‌ یا ممنوعیت شدیدی در خرید و فروش و تجارت با بیت کوین اعمال کنند، آینده آن را تیره و تار خواهد ساخت.

خطرات امنیتی

خطرات امنیتی و هک نیز تهدید دیگری است. هرچند فناوری بلاک‌چین به عنوان زیربنای بیت کوین سطح بالایی از امنیت را فراهم می‌کند اما خود کاربران در معرض حملات فیشینگ یا بدافزار قرار دارند. رخنه‌های امنیتی عظیم و حملات موفق به صرافی‌های بزرگ تاکنون چندین بار رخ داده و هر بار نوسانات قیمتی را در پی داشته است.

افزایش دامنه این حملات و استفاده از ابزارهای نوین مثل هوش مصنوعی یا حتی سیستم‌های کوانتومی، در آینده می‌تواند به تهدیدی بالقوه برای بیت کوین بدل شود.

ظهور ارز دیجیتال بهتر از بیت کوین

بیت کوین اولین و شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال است و از سوی هزاران نهاد و سازمان در سراسر دنیا پذیرفته شده است. با این وجود بازار ارز دیجیتال بسیار متنوع است و هزاران رمز ارز عرضه شده که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. به عنوان مثال ارز اتریوم به واسطه قراردادهای هوشمند شناخته شده، در حالی که ارزهای دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی مانند Monero و Zcash بر ناشناس ماندن کاربر تأکید دارند.

در صورتی که ارز دیجیتال جدیدی ارائه شود که از نظر فناوری زیربنایی، تیم توسعه، پذیرش بازار، نقدینگی و پروژه‌ها بهتر از بیت کوین باشد، استقبال از بیت کوین با کاهش مواجه خواهد شد.

قطعی برق و اینترنت در سراسر جهان

این سناریو تا حد زیادی دور از ذهن است اما اگر روزی با چنین مشکلی مواجه شویم، دسترسی به بیت‌کوین مثل هر دارایی دیجیتال دیگری ناممکن خواهد بود. در این شرایط دارایی‌های فیزیکی مثل زمین یا آپارتمان همچنان ارزش خود را حفظ می‌کنند اما بیت کوین به واسطه ماهیت دیجیتال، فاقد ارزش خواهد بود.

فورک شبکه

به ایجاد انشعاب در یک ارز دیجیتال فورک گفته می‌شود. برای مثال بیت کوین، کش یک فورک است که با استقبال هم مواجه شده و خریداران زیادی دارد. در صورتی که فورک‌های زیادی از بیت کوین ایجاد شود، از تاثیرگذاری و اهمیت آن در بازار ارز دیجیتال کاسته شده و آینده به مخاطره می‌افتد.

انواع تراکنش در شبکه بیت‌کوین

تراکنش‌های شبکه بیت کوین از نظر تعداد ورودی و خروجی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود که شامل این موارد است:

  • یک ورودی و یک خروجی (SISO): ساده‌ترین نوع تراکنش بیت کوین است که در آن یک ورودی و یک خروجی داریم. تراکنش SISO معمولا شامل یک آدرس بیت کوین به عنوان منبع دارایی خرج نشده (UTXO) و یک مقصد مشخص است.
  • چند ورودی و یک خروجی (MISO): در این نوع تراکنش چندین آدرس بیت کوین به عنوان ورودی شرکت کرده و کل مبلغ به یک آدرس کیف پول ارسال می‌شود. این نوع تراکنش اغلب هنگام ادغام یا ترکیب وجوه از آدرس‌های مختلف در یک خروجی واحد استفاده می‌شود.
  • یک ورودی و چند خروجی (SIMO): تراکنش SIMO دارای یک ورودی واحد و چندین خروجی است. در این حالت یک آدرس بیت کوین یا منبع دارایی ورودی است؛ اما دارایی ارسالی آن تقسیم شده و به چند آدرس گیرنده ارسال می‌شود. تراکنش‌های SIMO معمولاً برای توزیع وجوه به چندین طرف یا برای سناریوهای پرداخت پیچیده استفاده می‌شود.
  • چند ورودی و چند خروجی (MIMO): تراکنش های MIMO شامل ورودی و خروجی‌های متعدد است. چندین آدرس واحدهای بیت کوین را ترکیب کرده و به چندین آدرس مقصد ارسال می‌کنند. تراکنش‌های MIMO اغلب در سناریوهای پیچیده‌تر مانند تراکنش‌های چند طرفه استفاده می‌شوند.
  • تراکنش CoinJoin: این مدل روشی برای افزایش امنیت و حریم خصوصی است. در تراکنش CoinJoin کاربران ورودی و خروجی دارایی خود را در یک تراکنش ترکیب می‌کنند تا رهگیری مسیر ارسال و دریافت برای اشخاص دیگر دشوار شود.

مقایسه انتقال پول در شبکه بیت کوین و شبکه‌ بانکی

  • انتقال وجه در شبکه بیت کوین و شبکه بانکی تفاوت‌های کلیدی با هم دارد. شبکه بانکی در یک سیستم متمرکز و با تکیه بر موسسات مالی به عنوان واسطه عمل می‌کند؛ اما بیت کوین، غیرمتمرکز است و امکان انتقال همتا به همتا را بدون نیاز به واسطه فراهم می‌کند.
  • شبکه بیت کوین به شما اجازه می‌دهد بدون ارائه مدارک هویتی، مراجعه به بانک و درگیر شدن در فرایندهای زمان‌بر افتتاح حساب، تنها با ایجاد کیف پول با دیگر کاربران تراکنش مالی داشته باشید.
  • در بانک‌ها تراکنش‌های با مبلغ پایین تقریباً آنی انجام می‌شود اما انتقال وجوه سنگین و بین‌المللی بسیار زمان‌بر خواهد بود؛ در حالی که تراکنش‌های بیت‌کوین فارغ از مبلغ آنها پس از تأیید روی بلاکچین با سرعت بالاتری نسبت به بانک انجام می‌شود.
  • کارمزد تراکنش ها در شبکه بانکی در انتقال وجوه بین‌المللی بسیار سنگین است اما تراکنش‌های بیت کوین معمولاً کارمزد بسیار کمتری دارند.
  • از نظر حریم خصوصی هم برد با بیت کوین است چرا که هویت، آدرس یا شماره تماس شما جایی ثبت نمی‌شود؛ اما در بانکداری سنتی باید تمام اطلاعات هویتی خود را ارائه کنید.

در مجموع شبکه بیت کوین از نظر حریم خصوصی، سرعت انتقال و دسترس‌پذیری نسبت به بانک‌ها برتری دارد.

روش‌های کسب درآمد از بیت کوین چیست؟

برای کسب درآمد از بیت کوین روش‌های متنوعی وجود دارد که شامل ترید، سرمایه‌گذاری و استخراج رمز ارز می‌شود. روش‌های دیگر مثل شرکت در ایردراپ‌ نیز وجود دارد اما به خاطر پیچیدگی و شانس پایین درآمدزایی به آن نمی‌پردازیم.

ترید و معاملات کوتاه‌مدت

ترید و معاملات کوتاه مدت همان فرایندی است که از سال‌ها قبل در دیگر بازارهای مالی از جمله بورس وجود داشته است. شاید در نگاه اول این کار آسان به نظر برسد اما نیازمند آشنایی کامل با روش‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای تجزیه و تحلیل نمودار قیمت است. تریدرهای مبتدی معمولا در بازار اسپات به معامله می‌پردازند که سود کمتر اما امنیت بالاتری دارد. تریدهای حرفه‌ای نیز به سراغ بازار فیوچرز و معاملات اهرمی می‌روند که در تایم‌فریم‌های بسیار کوتاه و حتی یک دقیقه می‌تواند سود کلانی را نصب کاربر کرده یا دارایی او را کاملا به باد بدهد.

سرمایه‌گذاری بلندمدت

شاید ایمن‌ترین روش برای کسب درآمد از بیت کوین سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد. این روش مناسب افرادی است که دست‌کم تا ۶ ماه آینده نیازی به دارایی خود ندارند و به دنبال روشی برای سرمایه‌گذاری هستند. اگر ۱۰ سال قبل روی بیت کوین سرمایه‌گذاری بلندمدت کرده بوده‌اید، دارایی شما تا امروز چند هزار برابر شده بود.

 استخراج

یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی از بیت کوین که نسبت به قبل محبوبیت آن کاسته شده، استخراج است. برای درآمدزایی از این طریق باید یک یا چند دستگاه ماینر خریده و آن را به کیف پولتان وصل کنید.

همانطور که ابتدای مقاله توضیح دادیم، فرایند استخراج بیت کوین در واقع همان حل کردن محاسبات پیچیده و تایید صحت تراکنش است که به تولید یک بلاک جدید منجر می‌شود. شبکه بلاک‌چین پس از استخراج به عنوان پاداش به ماینرها، بیت کوین پرداخت می‌کند.

تا چند سال قبل با یک سیستم متوسط هم می‌شد از فرایند استخراج درآمدزایی کرد اما به خاطر افزایش چشمگیر سختی شبکه، قیمت بالای انرژی و قوانین محدود کننده افراد کمتری به این روش روی ‌می‌آورند. اکثر کسانی هم که در این زمینه فعالیت دارند، به جای استخراج جداگانه به استخرهایی می‌پیوندند که در آن هزاران ماینر قدرت سخت‌افزاری خود را با هم ترکیب کرده‌اند. پس از استخراج هر بلاک، پاداش دریافتی به نسبت سهم کاربران، بین آنها تقسیم می‌شود.

آشنایی با روش‌های خرید و فروش بیت کوین

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که بهترین روش خرید بیت کوین چیست؟ خرید و فروش بیت کوین بر بستر اینترنت انجام می‌شود و روش‌های متنوعی برای آن وجود دارد که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

 خرید از اشخاص

اگر یکی از نزدیکان شما بیت کوین داشته باشد، می‌توانید از او بخواهید در مقابل دریافت وجه، مقداری بیت کوین به کیف پولتان منتقل کند. این روش به خاطر کارمزد نسبتا بالای شبکه چندان به صرفه نیست و بهتر است سراغ روش‌های دیگر بروید.

 خرید از صرافی‌های خارجی

یکی دیگر از راه‌های خرید بیت کوین، ثبت نام در صرافی‌های خارجی مثل Coinbase ،Binance ،Bitfine و Kraken است. مزایایی مثل سرعت بالای تراکنش‌ها و پشتیبانی از ارزهای متعدد برخی کاربران ایرانی را به مشارکت در این پلتفرم‌ها سوق داده؛ اما نباید فراموش کنید که مسدود شدن حساب کاربران ایرانی به واسطه تحریم‌ها همیشه در کمین شما خواهد بود.

آموزش خرید از صرافی ایرانی رمزینکس

رمزینکس یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است که امکان خرید آسان و سریع بیت کوین با کارت‌‌های بانکی را به شما می‌دهد و ریسک مسدود شدن حساب کاربری هم ندارد.

برای خرید بیت کوین از رمزینکس کافی است در صفحه اصلی، روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و پس از احراز هویت، یک حساب کاربری ایجاد کنید. هدف از احراز هویت کاربران فراهم ساختن بستری امن برای انجام معاملات است.

بعد از تایید حساب کاربری می‌توانید با کمترین کارمزد به خرید و فروش بیت کوین و ۱۳۰ ارز دیجیتال دیگر بپردازید. از مزایای رمزینکس باید به ارائه ابزارهای حرفه‌ای برای ترید، سرعت بالای تراکنش‌ها، امنیت بسیار بالا، کیف پول اختصاصی، اپلیکیشن موبایل و پشتیبانی ۲۴ ساعته اشاره کرد.

 تقابل دولت‌ها با بیت کوین به چه صورت است؟

بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال مفاهیمی نسبتا نوپا هستند و هنوز بسیاری از کشورها قوانین مدونی در رابطه با آنها ندارند. هرچند برخی کشورها نظیر چین شمشیر را برای ارزهای دیجیتال از رو بسته و آن را ممنوع کرده‌اند؛ اما کشورهای غربی سیاست بازتری را در رابطه با بیت کوین اتخاذ کرده‌اند.

در مجموع به نظر می‌رسد تدوین سیاست‌های با ثبات و یکپارچه به سود بازار تمام شده و اطمینان کاربران را افزایش می‌دهد. در ادامه نحوه سیاست‌گذاری مناطق مهم و اثرگذار دنیا را در مورد بیت کوین مرور می‌کنیم.

قوانین معاملات ارز دیجیتال در آمریکا

در ایالات متحده، تجارت ارز دیجیتال قانونی است اما در سطوح فدرال و ایالتی تحت قوانین مختلفی قرار دارد. نهادهای نظارتی اصلی شامل شبکه مقابله با جرایم مالی (FinCEN)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) هستند.

رویکرد نظارتی بسته به طبقه‌بندی ارز دیجیتال متفاوت است. به عنوان مثال، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین معمولاً توسط CFTC به عنوان کالا در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که برخی توکن‌ها اوراق بهادار تحت صلاحیت SEC هستند. صرافی‌های ارز دیجیتال در آمریکا باید از مقررات ضدپولشویی (AML) و شناسایی مشتری (KYC) پیروی کنند.

 

قوانین معاملات ارز دیجیتال در اتحادیه اروپا

مقررات خرید و فروش ارز دیجیتال در اتحادیه اروپا (EU) بین کشورهای عضو متفاوت است. در حال حاضر، چارچوب واحدی وجود ندارد که به طور خاص برای ارزهای دیجیتال در سطح اتحادیه اروپا طراحی شده باشد. با این حال، پنجمین دستورالعمل ضد پولشویی اتحادیه اروپا (AMLD5) توسط کشورهای عضو اجرا شده و بر اساس آن صرافی‌های ارزهای دیجیتال و ارائه‌دهندگان کیف پول باید از مقررات AML و KYC پیروی کنند.

اتحادیه اروپا همچنین یک چارچوب نظارتی جامع به نام مقررات بازار دارایی‌های رمزنگاری (MiCA) را پیشنهاد کرده که هدف آن، ایجاد یک چارچوب هماهنگ برای دارایی‌های دیجیتال در سراسر اتحادیه است.

 قوانین معاملات ارز دیجیتال در چین

چین رویکردی سختگیرانه برای تجارت ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده است. این کشور در سال ۲۰۱۷ عرضه اولیه سکه (ICO)، استخراج و داد و ستد بیت کوین را ممنوع و دستور بستن صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی را صادر کرد.

بانک خلق چین (PBOC) در رابطه با خطرات ارزهای دیجیتال به شهروندان این کشور هشدار داده با این حال دولت در حال توسعه ارز دیجیتال داخلی به عنوان یوان دیجیتال است.

 قوانین معاملات ارز دیجیتال در روسیه

روسیه هم در ابتدا روی خوش به بیت کوین نشان نداد اما از ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ قانون «دارایی‌های مالی دیجیتال» (DFA) را تصویب کرد که با تعریف یک چارچوب خاص معاملات ارز دیجیتال شامل نگهداری، خرید و فروش و استخراج را قانونی می‌کند. روسیه همچنین با ارائه مشوق‌هایی نظیر انرژی ارزان تلاش کرده ماینرهای ارز دیجیتال را به سوی خود بکشاند.

رویکرد ایران در خصوص بیت کوین چیست؟

قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در ایران با ابهام زیادی روبه‌روست؛ هرچند برای استخراج بیت کوین مصوباتی در دولت صورت گرفته اما در مورد مبادله و خرید و فروش آن هنوز خلاهای قانونی وجود دارد.

بانک مرکزی پیش‌نویس سند ریال دیجیتال را رسمی منتشر کرده که بر اساس آن ریال دیجیتال عینا همان ارزش ریال جاری را دارد. امتیاز انتشار ریال دیجیتال در انحصار بانک مرکزی خواهد بود و کاربران می‌توانند از طریق تبدیل وجه نقد یا سپرده خود نزد بانک‌ها به ریال دیجیتال، مقدار مشخصی از آن را به کیف دیجیتال خود منتقل کنند.

سال گذشته آیین‌نامه استخراج رمز ارزها در دولت تصویب شد که به موجب آن هرگونه فعالیت مربوط به استخراج رمز ارز اعم از واردات، تولید، فروش و تعمیر تجهیزات با دریافت مجوز از وزارت صمت مجاز است.

بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی این مراکز، برابر با قیمت صادراتی برق محاسبه می‌شود. دولت برای تشویق به سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام کرده مراکز رسمی استخراج بیت کوین زیرنظر وزارت صمت می‌توانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند. همچنین مراکزی که رمزارز خود را صادر و ارز حاصل از آن را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مزایای مالیاتی خواهند شد.

صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی از جمله رمزینکس بر اساس ماده ۲ قانون مجازات عمومی فعالیت می‌کنند که به موجب آن انجام فعالیت‌هایی که جرم شناخته نشده، آزاد است.

دیدگاه شرعی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال

مراجع تقلید در ایران دیدگاه واحدی درباره ارز دیجیتال ندارند. برخی علما به واسطه ابهامات شرعی و فنی پیروان خود را از خرید و فروش رمزارز بر حذر داشته‌اند اما برخی دیگر تاکید کرده‌اند استفاده از ارز دیجیتال مادامی که به اقتصاد کشور آسیب نزند، مشکل شرعی ندارد.

آیت‌الله خامنه‌ای بر این باور است که تصمیم‌گیری در مورد ارز دیجیتال در حیطه اختیارات مجلس و بانک مرکزی است و باید در مورد آن قانون‌گذاری صورت بگیرد.

چگونه بیت‌کوین‌های خود را در برابر سرقت و هک حفظ کنیم؟

حفاظت از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در برابر هک به آسانی و با در نظر گرفتن برخی تدابیر امنیتی قابل انجام است. برای محافظت از بیت کوین در برابر سارقان این اقدامات را انجام دهید:

  • از یک کیف پول امن و به ویژه والت سخت‌افزاری برای ذخیره بیت کوین به صورت آفلاین استفاده کنید.
  • برای امنیت بیشتر احراز هویت دو مرحله ای (۲FA) را فعال کنید.
  •  نرم‌افزار را برای اصلاح آسیب‌پذیری‌ها به روز و آپدیت نگه دارید.
  • مراقب حملات فیشینگ باشید و از کلیک روی لینک‌های مشکوک جدا خودداری کنید.
  •  کلیدهای خصوصی خود را در اختیار هیچکس قرار نداده و در مکانی امن ذخیره کنید.
  • از رمزهای عبور قوی شامل حروف، اعداد و نشانه‌ها برای حساب‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال استفاده کنید.
  • برای دسترسی به حساب‌های خود به شبکه‌های Wi-Fi عمومی متصل نشوید.
  • برای نگهداری طولانی‌مدت ارز دیجیتال از روش‌های ذخیره‌سازی آفلاین و سخت‌افزاری بهره ببرید.
  •  برای امنیت بیشتر از کیف پول‌های چند امضایی استفاده کنید.

برای اخذ تصمیمات معاملاتی بهتر، می‌توانید قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را در این بخش از سایت مشاهده کنید.