۵ تفاوت Polygon و Arbitrum که مطالعه آن‌ها به نفع شماست

​​بررسی تفاوت پالیگان و اتریوم در ۵ ویژگی اساسی

لوگوی پالیگان و آربیتروم در کنار هم
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت Polygon و Arbitrum مانند فرق یک ماشین لوکس با یک موتور اسپرت اختصاصی است. Arbitrum مثل یک ماشین لوکس سرعت و راحتی را به شما هدیه می‌دهد. پلیگان، مانند یک موتورسیکلت اسپرت هیجان و سرعت را برایتان به ارمغان می‌آورد. وقتی پای تفاوت Polygon و Arbitrum به میان می‌آید، صحبت از اختلاف زمان تراکنش بین چند ساعت تا چند هفته است. اجازه دهید در این مقاله از رمزینکس نگاهی دقیق‌تر بر این دو راهکار محبوب بیندازیم. با بررسی فاکتورهای مهمی همچون سرعت و کارمزد، مقایسه کاملی بین اربیتروم و پالیگان خواهیم داشت.

پالیگان؛ پلتفرم چند زنجیره‌ای مقیاس‌پذیر برای اتریوم

اگر اتریوم را مانند یک بزرگراه شلوغ و پرترافیک درنظر بگیریم، Polygon، حکم یک خیابان موازی به این بزرگراه را دارد. خیابانی که همه می‌توانند با هزینه کمتر و سریع‌تر در آن تردد کنند. همین امر باعث می‌شود تا از چالش‌های مربوط به مقیاس‌پذیری در اتریوم، مانند هزینه‌ بالا و سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها خبری نباشد. Polygon، قبلاً با نام Matic Network شناخته می‌شد. خرید ارز دیجیتال MATIC هم که از صرافی‌های مختلف امکان‌‌پذیر است، به‌عنوان توکن اصلی Polygon شناخته می‌شود.

تصویری از مقایسه پالیگان و آربیتروم
شبکه پالیگان باعث می‌شود تراکنش‌ها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام شوند.

Arbitrum؛ راهکار لایه ۲ مقیاس‌پذیر برای اتریوم

آربیتروم به‌عنوان یک راهکار لایه ۲ بلاک چین، مانند یک بزرگراه خلوت عمل می‌کند. یعنی به جای اینکه مجبور باشید ساعت‌ها پشت ترافیک تراکنش‌های اتریوم منتظر بمانید، با آربیتروم در چشم‌به‌هم زدنی می‌توانید تراکنش‌هایتان را انجام دهید. آمار شگفت‌انگیز ثبت ۴۰ هزار تراکنش در ثانیه کافی‌است تا با سرعت برق‌آسای این رمزارز آشنا شوید. آربیتروم به هدف رفع مشکلات اتریوم به میدان آمده تا علاوه‌بر سرعت، امنیت را افزایش و هزینه تراکنش را کاهش دهد.

تفاوت Polygon و Arbitrum در ۵ فاکتور مهم

در گوشه‌ای از رینگ، Polygon با سرعتی خیره‌کننده آماده مبارزه است. تراکنش‌های Polygon در چشم برهم زدنی انجام می‌شوند و در عرض سه ساعت می‌توانید پول خود را برداشت کنید. این یعنی دیگر خبری از انتظارهای طولانی و کلافه‌کننده نیست! در گوشه دیگر رینگ، Arbitrum با زره امنیتی خود ایستاده است. آربیتروم با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، امنیت تراکنش‌های شما را تضمین و خیالتان را از هر گونه کلاهبرداری راحت می‌کند.

اما این تمام ماجرا نیست! هر کدام از این مدعیان ویژگی‌های جذاب دیگری هم دارند. در جایی که دیگر از هزینه بالای تراکنش و سرعت پایین معاملات اتریوم خبری نیست، راهکارهای کاربردی همچون Polygon و Arbitrum کارتان را ساده‌تر می‌کند. سوال اینجاست که تفاوت Polygon و Arbitrum چیست؟ کدام یک بهتر است؟

۱. کارمزد؛ رقابت ناچیز هر دو راهکار

کارمزدهای تراکنش در Polygon و Arbitrum بسیار کمتر از شبکه اصلی اتریوم است. در Polygon، کارمزدهای تراکنش معمولاً کمتر از یک سنت بوده و در Arbitrum، کارمزدهای تراکنش معمولاً کمتر از یک دلار است.

۲. سرعت؛ با قطار سریع‌السیر Polygon

 Polygon از Arbitrum سریع‌تر است. زیرا Polygon از زنجیره‌های جانبی استفاده می‌کند؛ درنتیجه تراکنش‌ها را به‌طور مستقل از بلاکچین اصلی اتریوم پردازش می‌کند. Arbitrum از رول‌آپ‌ها استفاده می‌کند؛ درنتیجه باید تراکنش‌ها را با بلاکچین اصلی اتریوم هماهنگ کنند. همین باعث می‌شود تا در مقابل مدت زمان تراکنش دو هفته‌ای Arbitrum، راهکار Polygon با مدت زمان سه ساعت به‌خوبی بدرخشد.

۳. امنیت با زره اختصاصی Polygon

 Polygon و Arbitrum هر دو از مکانیزم Proof of Stake استفاده می‌کنند که به اندازه مکانیزم کار اتریوم امن است. با این حال، Polygon به دلیل استفاده از زنجیره‌های جانبی مستقل، از نظر امنیت برنده میدان می‌شود. زیرا زنجیره‌های جانبی، امنیت را مستقل از بلاکچین اصلی اتریوم فراهم می‌کنند. Arbitrum به دلیل استفاده از roll-up ممکن است از نظر امنیت کمی عقب‌تر از Polygon باشد. چرا که رول‌آپ‌ها باید تراکنش‌ها را با بلاکچین اصلی اتریوم هماهنگ کنند و همین امر آغاز یک نقطه ضعف امنیتی است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با زنجیره های پلاسما و سایدچین‌ها در Polygon

۴. معماری دو راهکار لایه ۲ برای اتریوم

Polygon یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ مبتنی بر زنجیره‌های جانبی (Side chains) است. زنجیره‌های جانبی، بلاکچین‌ مستقلی هستند که به بلاکچین اصلی اتریوم متصل هستند. این پروتکل با پشتیبانی از انواع زنجیره‌های مستقل، امکان ایجاد یک اکوسیستم چندزنجیره‌ای یکپارچه را فراهم می‌کند. این پروتکل با ارائه مجموعه‌ای گسترده از ابزارها و خدمات، امکان توسعه و راه‌اندازی پروژه‌های جدید را آسان می‌کند.

 Arbitrum یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ مبتنی بر roll-up است. رول‌آپ‌ها یک روش برای ادغام داده‌های زنجیره جانبی با بلاکچین اصلی اتریوم است. آربیتروم برای پروژه‌های مبتنی بر اتریوم که به دنبال یک راهکار ساده و سریع برای مقیاس‌پذیری هستند، گزینه‌ای ایده‌آل است.

طراحی تفاوت Polygon و Arbitrum
آربیتروم (Arbitrum) با پشتیبانی کامل از ماشین مجازی اتریوم (EVM)، امکان انتقال آسان و بدون دردسر از اتریوم به آربیتروم را فراهم می‌کند.

تفاوت Polygon و Arbitrum در یک نگاه

ویژگیPolygonArbitrum
امنیتاعتبارسنجی اختصاصیامنیت لایه پایه اتریوم
سرعت تراکنش ۶۵ هزار تراکنش در ثانیه طی ۳ ساعت ۴۰ هزار تراکنش در ثانیه طی ۲ هفته
هزینه‌ تراکنشنزدیک به صفرپایین
انعطاف‌پذیری توسعهکمتربیشتر
راه‌اندازی شبکه اصلی۲۰۱۷۲۰۲۱

تفاوت Polygon و Arbitrum؛ کدام یک بهتر است؟

اگر سرعت و سهولت در انجام تراکنش‌ها اولویتتان است، Polygon بهترین گزینه برای شماست. با زمان تراکنش ۳ ساعته برای برداشت‌ها، Polygon به شما امکان می‌دهد تا از فرصت‌هایتان در لحظه استفاده کنید. درصورتی‌که دسترسی به طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دغدغه شما است، Arbitrum انتخابی ایده‌آل برایتان خواهد بود. شبکه‌ گسترده و در حال توسعه Arbitrum، نویدبخش آینده‌ای روشن در دنیای اتریوم است.

جمع‌بندی

تفاوت Polygon و Arbitrum را در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم. در انتخاب هریک از این دو راهکار درنظر داشته باشید امنیت دارایی‌های شما در هر شرایطی در اولویت قرار دارد. در انتخاب Polygon یا Arbitrum حتما از راهکارهای امنیتی مناسب برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های خود بهره بگیرید. اگر می‌خواهید دنیای هیجان‌انگیز لایه ۲ را تجربه کنید، همین حالا می‌توانید سفرتان را با Polygon یا Arbitrum آغاز کرده و طعم واقعی سرعت، امنیت و انعطاف‌پذیری در اتریوم را بچشید!

سوالات رایج

چرا برخی معتقدند آربیتروم بهتر است؟

برتری آربیتروم به دلیل مقیاس‌پذیری و کارمزدهای کمتر است.

مهم‌ترین تفاوت Polygon و arbitrum را چه جیزی می‌توان معرفی کرد؟

امنیت اصلی‌ترین تفاوت اصلی Polygon و Arbitrum است. آربیتروم سکه مخصوص خود را ندارد و لایه پایه اتریوم آن را ایمن می‌کند.

منبع: tokenguard

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید