دادگاه بدوی، سم بنکمن-فرید، مدیرعامل سابق صرافی ارز دیجیتال FTX را به جرم کلاهبرداری، سوگند دروغ و تلاش برای اخلال در روند دادرسی، به ۲۵ سال زندان فدرال محکوم کرد.

این حکم پس از دوره‌ای آشفته برای FTX صادر شده است که طی آن، اتهامات جدی علیه این صرافی مطرح گردید.

دادگاه با رد دفاعیات تیم حقوقی بنکمن-فرید که وی را به عنوان فردی با هوش سرشار اما فاقد درک صحیح از عواقب اقداماتش معرفی می‌کردند، تصویری کاملاً متفاوت ارائه داد. قاضی کاپلان با استناد به شواهد موجود، بر اظهارات دروغ بنکمن-فرید در خصوص بی‌اطلاعی او از نحوه‌ی مصرف وجوه سپرده‌های کاربران FTX تأکید کرد.

در نتیجه‌ی این حکم، بنکمن-فرید به دلیل ارتکاب جرائم مالی علیه مشتریان و سرمایه‌گذاران این صرافی، ۲۵ سال حبس در زندان فدرال را در پیش رو دارد. قاضی کاپلان همچنین به تلاش‌های وی برای تحت فشار قرار دادن شاهدان اشاره کرد که بر پیچیدگی پرونده‌ی حقوقی او می‌افزاید.

وکیل مدافع بنکمن-فرید، مارک موکاسی، در تلاش برای کاهش مجازات موکل خود، بر فقدان سوءنیت وی تأکید نمود. موکاسی با توصیف بنکمن-فرید به عنوان فردی با استعداد در زمینه‌ی ریاضیات اما با ناتوانی در روابط اجتماعی، به علاقه‌ی او به بازی‌های ویدیویی، گیاه‌خواری و حمایت از حقوق حیوانات اشاره کرد و استدلال کرد که موکلش هرگز قصد آسیب زدن به کسی را نداشته است.

علاوه بر این، موکاسی ادعا کرد که در صورت برخورداری از زمان کافی، بنکمن-فرید قادر به حل مشکلات FTX بوده است.

«انگیزه‌های واقعی موکل من به اشتباه تفسیر شده است. او در واقع فردی باهوش در حوزه‌ی ریاضیات است اما در برقراری ارتباط اجتماعی مهارت چندانی ندارد. او به بازی‌های ویدیویی و گیاه‌خواری علاقه‌مند است و نسبت به حیوانات دلسوزی نشان می‌دهد.»

مارک موکاسی

با این حال، دادستان بر خسارات مالی هنگفتی که ناشی از اقدامات بنکمن-فرید بوده تأکید کرد. مجموع خسارات وارده به ذینفعان مختلف، طبق گزارش دادستانی، بیش از ۱۱ میلیارد دلار برآورد شده است. این ارقام در تضاد با ادعای وکلای مدافع مبنی بر عدم وجود ضرر واقعی قرار دارد. قاضی کاپلان نیز ادعای جبران کامل خسارت قربانیان از طریق ورشکستگی را «گمراه‌کننده» و «فرضی» رد کرد.

«بسیاری از مردم احساس سرخوردگی عمیقی می‌کنند و من از این بابت متاسفم. از اتفاقاتی که در هر مرحله افتاد متاسفم. کارهایی بود که باید انجام می‌دادم و کارهایی بود که نباید انجام می‌دادم.»

سم بنکمن-فرید

این حکم، لحظه‌ای مهم در زمینه‌ی تنظیم‌گری و نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. این پرونده، داستانی هشداردهنده در رابطه با خطرات نوآوری مالی بدون در نظر گرفتن الزامات پاسخگویی و شفافیت است. با وجود تلاش‌های تیم حقوقی برای تلطیف انگیزه‌های بنکمن-فرید، حکم دادگاه نشان‌دهنده‌ی عواقب شدید سوء‌رفتار مالی است.

منبع: BeInCrypto