کلاهبرداری تتر در واتساپ چطور انجام می‌شود و چه روش‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد؟

هشدار کلاهبرداری تتر در واتساپ
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۶ فروردین ۱۴۰۳

تاکنون ده‌ها هزار گزارش از کاربران دنیای رمزارزها منتشر شده، مبنی بر اینکه یکسری افراد ناشناس آن‌ها را به گروه‌ها یا کانال‌های واتساپ دعوت کرده‌اند و با ترغیب آن‌ها به سرمایه‌گذاری در ارزهای ناشناخته، وعده بازدهی بزرگ و سود چند صد هزار دلاری به آن‌ها داده‌اند. وجه اشتراک همه این گروه‌ها این است که یکسری کلمات کلیدی مثل Bitcoin، BTC، VIP، Get Rich، Fortune و کلماتی از این قبیل در اسم آن‌ها وجود دارد. در این مطلب، قصد داریم این گروه‌ها و سایر شیوه‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ را زیر ذره‌بین ببریم و ببینیم چگونه می‌توانیم از این کلاهبرداری‌ها در امان باشیم و اگر قربانی آن‌ها شدیم، باید چه کار کنیم.

کلاهبرداری تتر در واتساپ چگونه انجام می‌شود؟

کلاهبرداری تتر در واتس اپ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، اما رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ عبارت‌اند از:

  • ایجاد گروه‌های جعلی: یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ، این است که کلاهبرداران با ایجاد گروه‌های جعلی در واتس اپ، وانمود می‌کنند که در حال ارائه فرصتی برای سرمایه‌گذاری در تتر یا رمز ارزهای مختلف دیگر نظیر بیت کوین هستند. در اکثر مواقع، وعده‌های بسیار وسوسه‌کننده‌ای در مورد کسب سودهای بالا می‌دهند، یا ادعا می‌کنند که می‌توانند قیمت تتر را با قیمتی ارزان‌تر از قیمت بازار به کاربران عرضه کنند. چیزی که در نهایت، مشخص می‌شود کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد کاربران است.
  • ارسال پیام‌های خصوصی: یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ، ارسال پیام‌های خصوصی است. شیوه کلاهبرداری ممکن است مشابه روش قبلی باشد، اما این احتمال هم وجود دارد که فرد کلاهبردار وانمود کند نماینده یک صرافی ارزهای دیجیتال یا یک شرکت سرمایه‌گذاری است و از کاربران بخواهد که برای سرمایه‌گذاری در تتر به آن‌ها پول بدهد.
  • ارسال لینک‌های جعلی: این احتمال هم وجود دارد که کلاهبرداران لینک‌های جعلی را در گروه‌ها یا پیام‌های خصوصی WhatsApp ارسال کنند. این لینک‌ها ممکن است به وب‌سایت‌های جعلی که شبیه به وب‌سایت‌های صرافی‌های ارز دیجیتال هستند هدایت شوند یا اطلاعات حساب کاربران را به سرقت ببرند. همچنین، کلاهبرداران ممکن است از کاربران بخواهند که اطلاعات شخصی یا مالی خود را در این وب‌سایت‌ها وارد کنند.
  • استفاده از مهندسی اجتماعی: در یکی دیگر از شیوه‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ، کلاهبرداران از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی برای فریب کاربران استفاده می‌کنند. بدین معنی که وانمود می‌کنند دوست یا یکی از اعضای خانواده شما هستند یا با مظلوم‌نمایی یا سایر روش‌های گول‌زننده، از شما می‌خواهند که به آن‌ها کمک کنید.

موارد فوق، تنها برخی از شگردهای کلاهبرداران تتر در واتس آپ هستند.

شیوه‌های جدید کلاهبرداری با تتر در واتساپ

هکر کریپتو با نماد چند رمز ارز در بکگراند آن
جدیدا، کلاهبرداران از ربات‌های واتس اپ، تماس‌های صوتی تصویری و یا اخبار جعلی برای کلاهبرداری از طریق واتس اپ استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران دائما در حال ابداع روش‌های جدیدی برای فریب کاربران هستند. در اینجا به چند نمونه از شیوه‌های جدید کلاهبرداری تتر در واتساپ اشاره می‌کنیم:

  • ربات‌های WhatsApp: در یکی از جدیدترین شیوه‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ، کلاهبرداران از ربات‌های این پیام‌رسان برای ارسال پیام‌های خودکار به کاربران استفاده می‌کنند. این ربات‌ها ممکن است به گونه‌ای کدنویسی شده باشند که کاربران به آن‌ها اعتماد کنند و به عنوان مثال تنها با ارسال یک لینک جعلی، حساب آن‌ها را خالی کنند.
  • تماس‌های صوتی و تصویری: جدیدا مشاهده شده که کلاهبرداران با کاربران تماس‌های صوتی یا تصویری می‌گیرند و وانمود می‌کنند که نماینده یک شرکت معتبر هستند و از کاربران می‌خواهند که اطلاعات شخصی یا مالی خود را به اشتراک بگذارند. در این مواقع، معمولا برای جلب اعتماد کاربران، از عناوین و القاب فریبنده نیز استفاده می‌کنند.
  • استفاده از اخبار جعلی: اخبار جعلی و شایعات در گروه‌ها و کانال‌های WhatsApp نیز یکی دیگر از شیوه‌های کلاهبرداری است. این اخبار جعلی، ممکن است کاربران را به سرمایه‌گذاری در طرح‌های پانزی ترغیب کند.

معرفی انواع ترفندهای رایج در کلاهبرداری تتر در واتس اپ

رایج‌ترین ترفندهایی که کلاهبرداران در واتس اپ استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • وعده سودهای بالا: کلاهبرداران وعده سودهای بالا را در کوتاه‌مدت می‌دهند تا کاربران را به سرمایه‌گذاری ترغیب کنند. در این ترفند، ادعا می‌کنند که از استراتژی‌های معاملاتی مخفی یا اطلاعات خاص برای کسب سود استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که هیچ تضمینی برای کسب سود با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال وجود ندارد و وعده سودهای بالا، معمولا نشان‌دهنده کلاهبرداری است.
  • طرح‌های پانزی: در این طرح‌ها، کلاهبرداران به سرمایه‌گذاران قبلی سود می‌دهند تا اعتماد آن‌ها را جلب کنند و افراد بیشتری را به این سیستم بیاورند. این سودها از پول سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می‌شود، نه از طریق سود واقعی حاصل از سرمایه‌گذاری. در نهایت، زمانی که تعداد سرمایه‌گذاران جدید کاهش یابد، طرح پانزی از هم می‌پاشد و سرمایه‌گذاران پول خود را از دست می‌دهند.
  • پامپ و دامپ: در این روش، کلاهبرداران تترهای قربانیان را از آن‌ها می‌گیرند و با این تترها، قیمت یکسری ارزهای بی‌ارزش که هیچ‌کس در آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند را به طور غیرواقعی افزایش می‌دهند و سپس در اوج قیمت، همه سرمایه جمع‌شده را خارج می‌کنند.
  • فیشینگ: این یکی از رایج‌ترین ترفندهای کلاهبرداری تتر در واتس اپ است که در آن، کلاهبرداران با ایجاد وب‌سایت‌ها یا ایمیل‌های جعلی شبیه به وب‌سایت‌ها یا ایمیل‌های صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، حساب افراد را خالی می‌کنند. این کار یا با سرقت اطلاعات شخصی و مالی افراد انجام می‌شود یا با هک شدن آن‌ها از طریق لینک‌های جعلی.

عواقب ناگوار کلاهبرداری تتر در واتس اپ

یک قلاب در حال کشیدن لوگوی واتساپ
از دست رفتن پول، تنها یکی از عواقب گرفتار شدن در کلاهبرداری کریپتو از طریق واتس اپ است.

افرادی که قربانی کلاهبرداری تتر در واتساپ هستند، دچار عواقب مختلفی از جمله موارد زیر می‌شوند:

  • از دست رفتن پول: قربانیانی که در واتس آپ یا به روش‌های دیگر از آن‌ها کلاهبرداری می‌شود، ممکن است بخشی از سرمایه خود یا حتی تمام آن را از دست بدهند. این کار، با سرقت اطلاعات حساب بانکی یا کارت اعتباری قربانیان برای برداشت پول یا انجام تراکنش‌های غیرمجاز انجام می‌شود. در این شرایط، قربانیان معمولا برای جبران ضرر خود مجبور به قرض گرفتن پول یا فروش دارایی‌های خود می‌شود.
  • لطمه به اعتبار: یکی از عواقبی که قربانیان کلاهبرداری تتر در واتساپ دچار آن می‌شوند، آسیب دیدن اعتبارشان است. اگر اطلاعات شخصی قربانیان به سرقت رفته باشد، ممکن است برای مقاصد مجرمانه مانند کلاهبرداری از این اطلاعات استفاده شود. برخی از اطلاعات شخصی که به سرقت رفتن آن‌ها به اعتبار افراد لطمه می‌زند، شامل نام، آدرس، شماره تلفن و اطلاعات بانکی آن‌ها است.
  • آسیب روحی و روانی: قربانیان کلاهبرداری‌های کریپتو ممکن است دچار اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات روحی شوند. در این شرایط، بازگردانی اعتماد آن‌ها به دیگران پس از تجربه کلاهبرداری دشوار است.
  • از دست رفتن فرصت‌ها: قربانی ممکن است پول خود را برای سرمایه‌گذاری در فرصت‌های واقعی از دست بدهد یا به دلیل ترس از کلاهبرداری، در آینده هم از سرمایه‌گذاری خودداری کند.
  • مشکلات حقوقی: قربانیان کلاهبرداری تتر در واتساپ، با چالش‌های متعددی برای پیگیری قانونی روبرو می‌شوند و علاوه‌بر صرف زمان، حتی ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های رسیدگی قانونی و سایر هزینه‌ها برای حل این مشکل شوند.

علاوه‌بر موارد فوق، کلاهبرداری تتر در واتس اپ می‌تواند به طور کلی اعتماد مردم نسبت به ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین را کاهش داده یا حتی کاملا از بین ببرد.

چه کسانی در معرض خطر کلاهبرداری تتر در واتساپ هستند؟

همه افراد در معرض خطر کلاهبرداری تتر در واتساپ هستند. به عنوان مثال، افراد مسن یکی از این دسته افراد هستند که به دلیل ناآشنایی با فناوری و عدم اطلاع کافی از روش‌های کلاهبرداری آنلاین، قربانی می‌شوند. همچنین، در این دسته از افراد، احتمال اینکه با وعده‌های وسوسه‌کننده فریب کلاهبرداران را بخورند بیشتر است. افراد جوان نیز ممکن است تحت تاثیر وعده سودهای بالا یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری فریبنده قرار بگیرند.

اما افرادی که بیشتر از همه در معرض خطر کلاهبرداری تتر در واتساپ قرار دارند، افراد ناآشنا با ارزهای دیجیتال هستند. این افراد، اطلاعات کافی در مورد نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال و شناسایی کلاهبرداری‌های مرتبط با آن‌ها ندارند و این امر، ریسک از دست رفتن سرمایه آن‌ها را بیشتر می‌کند. افراد عجول هم یکی دیگر از دسته‌های در معرض خطر کلاهبرداری‌های کریپتو هستند. زیرا ممکن است قبل از اینکه به اندازه کافی تحقیق کنند، برای سرمایه‌گذاری در تتر یا سایر رمزارزها و دریافت سود کلان، به افراد سودجو پول بدهند.

برخی دیگر از افرادی که بیشتر از بقیه در معرض خطر کلاهبرداری تتر در واتساپ قرار دارند، عبارتند از:

  • افراد فعال در گروه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در واتساپ یا سایر پیام‌رسان‌ها
  • افراد دنبال کننده کانال‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در واتساپ یا سایر پیام‌رسان‌ها
  • افرادی که به طور مرتب در واتس‌اپ یا سایر پیام‌رسان‌ها با افراد ناشناس چت می‌کنند.

چگونه از کلاهبرداری تتر در واتساپ در امان بمانیم؟

چند سکه بیت کوین روی اسکناس‌های دلار
در فضای آنلاین، به هیچ‌چیز و هیچ‌کس اعتماد نکنید.

برای جلوگیری از قربانی کلاهبرداری شدن در واتس آپ، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به هیچ عنوان به گروه‌ها یا کانال‌های واتساپ که توسط افراد ناشناس ایجاد شده‌اند نپیوندید. حتی زیاد بودن اعضای گروه یا کانال هم به تضمینی برای معتبر یا قابل اعتماد بودن آن نیست.
  • قبل از پیوستن به هر گروه یا کانالی در واتس اپ، اطلاعات مربوط به آن را به دقت بررسی کنید.
  • به هیچ عنوان در WhatsApp به پیام‌های خصوصی افراد ناشناس که در مورد سرمایه‌گذاری در تتر یا سایر رمزارزها به شما پیام می‌دهند پاسخ ندهید. چرا که ممکن است کلاهبردار باشند و قصد فریب شما را داشته باشند.
  • به هیچ عنوان روی لینک‌هایی که در گروه‌ها، کانال‌ها یا پیام‌های خصوصی واتس آپ دریافت می‌کنید کلیک نکنید. چرا که ممکن است شما را به وب‌سایت‌های جعلی هدایت کنند که برای سرقت اطلاعات شخصی یا مالی شما طراحی شده‌اند.
  • به هیچ عنوان اطلاعات شخصی یا مالی خود مانند رمز عبور، شماره حساب بانکی یا کارت اعتباری خود را با کسی در واتساپ به اشتراک نگذارید؛ حتی اگر کسی که از شما اطلاعات می‌خواهد، نزدیک‌ترین دوست شما باشد.
  • قبل از سرمایه‌گذاری در تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری، کاملا در مورد پروژه آن تحقیق کنید.
  • فقط از صرافی‌های معتبر برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز دیجیتال استفاده کنید.

راه‌های شناسایی کلاهبرداران در واتس اپ

در اینجا چند روش برای شناسایی کلاهبرداران در واتس اپ آورده شده است:

  • کلاهبرداران غالبا از عکس‌های پروفایل بی‌کیفیت، جعلی، افراد مشهور یا هر تصویر دیگری به غیر از عکس واقعی خود استفاده می‌کنند.
  • این افراد نام و نام کاربری جعلی، یا دارای غلط املایی دارند یا از اعداد و حروف بی‌معنی و بی‌ربط در نام خود استفاده می‌کنند.
  • اطلاعات تماس این افراد معمولا نادرست است یا به کشورهای دیگر تعلق دارد.
  • کلاهبردارانی که از ترفند تماس صوتی یا تصویری استفاده می‌کنند، غالبا لحنی عجولانه و مضطرب دارند و اگر هم اینطور نباشند، شما را تحت فشار قرار می‌دهند تا سریعا تصمیم بگیرید یا اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارید.
  • کلاهبرداران در اکثر مواقع درخواست‌های مشکوکی مانند دادن پول، اطلاعات شخصی یا رمز عبور ارائه می‌کنند که به هیچ عنوان نباید به این درخواست‌ها پاسخ دهید.
  • ممکن است به طور ناگهانی یک لینک ناشناس برای شما ارسال کنند.
  • اطلاعات شفافی در مورد خود یا فعالیت‌های خود ارائه نمی‌کنند.
  • از احساسات شما سوءاستفاده می‌کنند و ممکن است وانمود کنند که دوست یا یکی از اعضای خانواده شما هستند، یا از شما بخواهند که به آن‌ها کمک کنید.

نمونه‌هایی از پیام‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ

پیام‌های کلاهبرداری تتر در واتساپ به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی نوشته و برای قربانیان ارسال می‌شوند. در ادامه، تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

فقط یک شرکت قوی در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری می‌تواند به جایگاهی که ما در آن قرار داریم، برسد. مارکت پلتفرم ما بسیار بزرگ است. پلتفرم X (پلتفرم یا سایتی که برای سرمایه‌گذاری به قربانی پیشنهاد شده)، کاملا قابل اعتماد است و سرمایه‌گذارانی که در این پروژه مشارکت کرده‌اند، گواه این موضوع هستند.

پیام فوق را به دقت بررسی کنید و ببینید چطور سعی شده تا اعتماد شخص را جلب کند. هیچ چیز مشکوکی در آن وجود ندارد و حتی کلاهبردار، شخص قربانی را به سرمایه‌گذاران دیگر ارجاع داده تا در مورد صحت و اعتبار پلتفرم تحقیق کند. در بخش زیر، می‌توانید نمونه دیگری از روش جلب اعتماد افراد را مشاهده کنید:

این شرکت ۲۵ سال سابقه دارد. شرکتی که در طی این همه سال با چالش‌ها و مشکلات مختلف دست و پنجه نرم کرده و بر همه آن‌ها چیره شده، چطور می‌تواند غیرواقعی باشد؟

همانطور که می‌بینید، پیام فوق کاربر را به فکر وادار می‌کند و اینگونه، کاربر به آن اعتماد می‌کند. یک نمونه از پیام‌های مشکوک را هم به شما نشان می‌دهیم:

ما در ازای سپرده‌گذاری تتر (یا هر رمز ارز دیگری)، ماهیانه ۱۵ درصد سود به شما می‌دهیم. این فرایند، در کیف پول شما انجام می‌شود و نیاز نیست سرمایه خود را به جای خاصی انتقال دهید. به همین علت، ما باید کلید خصوصی (یا رمز عبور) کیف پول شما را داشته باشیم تا سود شما را برایتان واریز کنیم.

اقداماتی که باید در صورت مواجهه با کلاهبرداری تتر در واتساپ انجام دهیم

دست دو نفر در حال پیام دادن با لوگوی واتساپ در بکگراند

در صورت مواجهه با کلاهبرداری تتر در واتساپ، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فورا ارتباط خود را با کلاهبردار قطع کنید، شماره تلفن وی را مسدود کنید یا گروه یا کانالی که کلاهبردار در آن فعالیت می‌کند را ترک کنید و هرگونه فایلی را که از کلاهبردار دریافت کرده‌اید، حذف کنید.
  • از تمام مکالمات خود با کلاهبردار اسکرین‌شات بگیرید. اطلاعات مربوط به کلاهبردار مانند نام، شماره تلفن، آدرس ایمیل و در صورت امکان، آدرس IP وی را ذخیره کنید.
  • مدارک و شواهدی را که جمع‌آوری کرده‌اید، به پلیس فتا ارائه دهید.
  • اگر از طریق صرافی مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اید، به پشتیبانی آن اطلاع دهید.
  • در مورد کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مرتبط با ارز دیجیتال به نزدیکان و اعضای خانواده خود هشدار دهید تا آن‌ها دیگر قربانی نشوند.

جمع‌بندی

کلاهبرداری تتر در واتساپ یک جرم سایبری رو به رشد است که در آن، کلاهبرداران از طریق واتس اپ با قربانیان ارتباط برقرار می‌کنند و با ایجاد گروه‌های جعلی، ارسال پیام‌های خصوصی، ارسال لینک‌های جعلی یا جلب اعتماد کاربران، آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در تتر، یا یک رمز ارز دیگر، ترغیب می‌کنند.

کلاهبرداران با ترفند وعده سودهای بالا، پیشنهاد طرح‌های پانزی، پامپ و دامپ یا فیشینگ قربانیان را به دام می‌اندازند. کلیک نکردن روی لینک‌های ناشناس و عدم اشتراک گذاری اطلاعات شخصی و مالی با دیگران، برخی از راه‌های مقابله با این کلاهبرداران است. اگر روزی قربانی کلاهبرداری تتر در واتساپ شدید، هر اطلاعات و مدرکی که از وی دارید را به پلیس ارائه دهید.

سوالات متداول در مورد کلاهبرداری تتر در واتساپ

شگردهای کلاهبرداری تتر در واتساپ چیست؟

کلاهبرداران از شرگردهای مختلفی برای کلاهبرداری از طریق WhatsApp استفاده می‌کنند که ایجاد گروه‌های جعلی، ارسال پیام‌های خصوصی، ارسال لینک‌های جعلی یا جلب اعتماد کاربران، استفاده از ربات‌های واتس اپ، تماس‌های صوتی و تصویری و اخبار جعلی برخی از این شگردها هستند.

کلاهبرداران چطور در واتس آپ کلاهبرداری می‌کنند؟

این افراد با وعده سودهای بالا، تشویق کاربران به شرکت در طرح‌های پانزی، پامپ و دامپ ارزهای ناشناخته و فیشینگ، از کاربران کلاهبرداری می‌کنند.

چه کسانی بیشتر از بقیه در معرض خطر کلاهبرداری تتر در واتساپ قرار دارند؟

همه افراد اعم از پیر و جوان، در معرض خطر کلاهبرداری از طریق واتس اپ قرار دارند. اما این خطر برای افراد ناآشنا به ارزهای دیجیتال و کسانی که با روش‌های مقابله با کلاهبرداری‌های کریپتو آشنا نیستند، بیشتر است.

اگر در واتس اپ از ما کلاهبرداری شد، باید چه کار کنیم؟

اول از همه، ارتباط خود را با کلاهبردار فورا قطع کنید. سپس، اطلاعات وی را جمع‌آوری کرده و به همراه تمام شواهد و مدارک خود، به پلیس فتا تحویل دهید.

اگر در WhatsApp از ما کلاهبرداری شد، آیا می‌توانیم دارایی‌های خود را پس بگیریم؟

این موضوع تا حدی به سرعت عمل شما و مقامات بستگی دارد. اما به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بودن تراکنش‌ها در دنیای رمزارزها و عدم امکان پیگیری آن‌ها، در اکثر مواقع دارایی خود را برای همیشه از دست خواهید داد. پس کاملا مراقب کلاهبرداران در واتس اپ و سایر پلتفرم‌های مجازی باشید.

منابع: inc42 | express

درباره عرفان رحیمی صادق
من، عرفان رحیمی صادق مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه دولتی دارم و حدود ۹ ساله کار ترجمه و تولید محتوای متنی انجام می‌دم. تو این سال‌ها زمینه‌های مختلفی رو از فناوری و امور مهاجرتی گرفته، تا هاست و شبکه امتحان کردم، اما از زمانی که با حوزه کریپتو آشنا شدم، به شدت به اون علاقه پیدا کردم و تلاشم این بود تا مهارت‌های خودم رو تو این زمینه توسعه بدم. در حال حاضر در حوزه کریپتو فعال هستم و حوزه NFT و متاورس بسیار برام جذابه.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید