الگوی کندل استیک پوشاننده صعودی (Bullish Engulfing) یک الگوی برگشت صعودی است که معمولاً در کف روندهای نزولی تشکیل می‌شود. این الگو در کنار بسیاری دیگر از الگوهای کندل استیک یا شمعی ژاپنی ابزاری مناسب برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است. در این راهنمای سریع با نحوه شناسایی این الگو و نحوه استفاده معامله‌گران از این روش به منظور گرفتن سیگنال خرید در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شوید.

الگوی کندل استیک پوشاننده صعودی چیست؟

الگوی کندل استیک پوشاننده صعود یک الگوی مهم در دریافت سیگنال خرید است. الگوی پوشاننده صعودی از دو کندل استیک تشکیل شده است. این الگو بر عکس الگوی کندل استیک پوشاننده نزولی است.

  • کندل نزولی کوچک‌تر (روز اول)
  • کندل صعودی بزرگ‌تر (روز دوم)

بدنه اصلی کندل نزولی مربوط به روز اول معمولاً توسط بدنه اصلی کندل صعودی روز دوم پوشانده می‌شود.

در روز دوم بازار یک شکاف (گپ) قیمتی در پایین ایجاد می‌کند؛ اما خرس‌ها (فروشندگان) نمی‌توانند قیمت را خیلی پایین ببرند و گاوها (خریداران) قدرت را به دست می‌گیرند و شکاف ایجاد شده بین قیمت فعلی و قیمت باز شدن در صبح را پر کرده و قیمت را به بالاتر از قیمت باز شدن روز قبل بالاتر می‌برند.

قدرت تفسیری الگوی کندل استیک پوشاننده صعودی ناشی از تغییر احساسات باورنکردنی در بازار و تغییر شرایط از یک شکاف نزولی در صبح به تشکیل یک کندل بزرگ صعودی است که در سطوح بالاتر بسته می‌شود. در چنین شرایطی خرس‌ها دیگر جایی در بازار ندارند و گاوها کنترل بازار را در دست می‌گیرند.

نمودار زیر نمونه‌ای از الگوی پوشاننده صعودی را نشان می‌دهد که در پایان روند نزولی تشکیل شده است:

سیگنال خرید با الگوی کندل پوشاننده صعودی

معامله‌گر در سه موقعیت اصلی می‌تواند بر اساس الگوی پوشاننده صعودی اقدام به خرید کند. سیگنال‌های خرید زیر به ترتیب از مطمئن‌ترین تا محافظه کارانه‌ترین سیگنال‌ها مرتب شده‌اند.

۱. اولاً، ممکن است معامله‌گر در پایان روز دوم هنگامی‌که قیمت‌ها از شکاف ایجاد شده در صبح به سمت بالا افزایش یافت اقدام به خرید کند. اگر افزایش قابل توجهی در حجم وجود داشته باشد که همراه با حرکت قوی قیمت به سمت بالا بود معامله‌گر می‌تواند به این نتیجه برسد که احساسات بازار در واقع تغییر جهت داده است (نگاه کنید به: حجم).

۲. ثانیاً، ممکن است معامله‌گر در روز بعد از تشکیل الگوی پوشاننده صعودی خرید کند. او با صبر کردن تا روز بعد تلاش می‌کند تا از که صعودی شدن روند واقعی بودن و اشتیاق به خرید روز قبل مطمئن شود. در نمودار بالا شاید معامله‌گر در روز بعد از تشکیل الگوی پوشاننده وارد معامله خرید نشود زیرا شکاف بزرگی در قیمت ایجاد شده و حتی یک کف قیمتی جدید تشکیل شده است. معامله‌گری که بر اساس روش شماره ۲ عمل می‌کند احتمالاً منتظر سیگنال خرید بالقوه متفاوتی مانند سیگنال ارائه شده در روش شماره ۳ خواهد بود.

۳. سوماً، ممکن است معامله‌گر قبل از ورود به سفارش خرید منتظر یک سیگنال دیگر، عمدتاً شکست قیمت در بالا خط مقاومت باشد (نگاه کنید به: حمایت و مقاومت).

در ادامه نمونه‌ای از آنچه معمولاً در طی روز در طول الگوی کندل استیک پوشاننده صعودی رخ می‌دهد ارائه شده است.

الگوی کندل پوشاننده صعودی در طول روز

نمودار ۱۵ دقیقه‌ای زیر شامل یک دوره ۲ روزه است که در آن شاهد نمونه‌ای از الگوی کندل استیک پوشاننده صعودی هستیم:

روز ۱: همان‌طور که در نمودار بالا می‌توان دید، قیمت در روز ۱ نزولی بود و حتی روز با یک کندل نزولی به پایان رسید (احساسات نزولی).

روز ۲: قیمت در روز ۲ با یک شکاف باز شد و این یک نشانه بسیار نزولی بود؛ اما ظاهراً گاوها به اندازه کافی از این شرایط ناراحت بودند زیرا قیمت در ادامه روز افزایش یافت و در سطوح بالاتر (احساسات صعودی) و بالاتر از سقف روز ۱ بسته شد.