بنیاد ورلدکوین، نهاد نظارت بر جامعه‌ی پروژه‌ی جنجالی «ورلدکوین» که از اسکن عنبیه برای احراز هویت استفاده می‌کند، اعلام کرده است که قصد دارد در اواخر سال جاری بلاک‌چین اختصاصی خود با نام «ورلد چین» را معرفی نماید.

ورلد چین بر بستر بلاک‌چین اتریوم ساخته خواهد شد و از فناوری «ابر زنجیره» (Superchain) ارائه‌شده توسط Optimism، عرضه‌کننده‌ی راه‌حل‌های لایه ۲، بهره خواهد برد. اتریوم توکن بومی شبکه‌ی ورلد چین خواهد بود. با این حال، امکان پرداخت کارمزد تراکنش‌ها با توکن ورلدکوین (WLD) نیز وجود دارد.

تیاگو سادا، مدیر بخش محصول، مهندسی و طراحی که توسعه‌دهنده‌ی پروژه و مشاور بنیاد ورلدکوین نیز است فعالیت گسترده‌ی کاربران ورلدکوین در شبکه‌ی اصلی Optimism را دلیل توسعه‌ی ورلد چین عنوان می‌کند. با توجه به حضور چشمگیر این جامعه‌ی کاربری (با بیش از ۲ میلیون کاربر فعال روزانه) و نیاز به ارتقای مقیاس‌پذیری و کارایی، راه‌اندازی ورلد چین ضروری به نظر می‌رسد. تیم توسعه‌دهنده‌ای که پیش‌تر مسئول یکپارچه‌سازی ورلدکوین با Optimism بود، هدایت پروژه‌ی ورلد چین را نیز بر عهده خواهد داشت.

بلاک‌چین لایه ۲، مانند ورلد چین، بر بستر یک بلاک‌چین بزرگ‌تر عمل می‌کند تا امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر را فراهم آورد. این معماری باعث بهبود عملکرد و مقیاس‌پذیری می‌شود که برای پلتفرم‌هایی مانند ورلدکوین با میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان، حیاتی است.

«ورلد آی‌دی»، محصول سازمان «ابزار برای بشریت» که در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، توانسته است بیش از ۱۰ میلیون کاربر را از ۱۶۰ کشور جهان جذب نماید. همچنین، بیش از ۵ میلیون نفر با استفاده از Worldcoin Orbs هویت خود را تأیید کرده‌اند. این دستاوردها با هدف پروژه‌ی ورلدکوین برای شناسایی کاربران واقعی و کاهش فعالیت ربات‌ها همسو است.

ورلد چین در راستای اولویت‌دهی به کاربران انسانی، برای آن‌ها نسبت به ربات‌ها، اولویت اختصاص فضای بلاک و تخفیف کارمزد تراکنش در نظر گرفته است. این طراحی، تجربه‌ای روان برای کاربران انسانی دارای تأیید هویت را تضمین می‌کند.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، ورلدکوین به دلیل نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی (Privacy) مرتبط با فناوری Orb مورد انتقاد قرار گرفته است. تابستان گذشته، چندین کشور به دلیل مسائل حریم خصوصی مرتبط با فناوری Orb، تحقیقاتی را درباره‌ی ورلدکوین آغاز کردند. با این حال، سادا بر اولویت حفظ حریم خصوصی کاربران و خود-حضانتی داده‌ها در ورلدکوین تأکید کرد.

در دسامبر گذشته، ورلدکوین با بازی ماینکرفت شرکت مایکروسافت ادغام شد که این امر موجب گسترش دامنه‌ی نفوذ و افزایش تعداد کاربران آن گردید. علاوه بر این، بنیاد ورلدکوین در ماه مارس، اجزای کلیدی فناوری Orb را متن‌باز کرد تا شفافیت و مشارکت جامعه را تقویت نماید.

ورلد چین به همراه اپلیکیشن ورلد و ورلد آی‌دی، در تلاش است تا به صورت فراگیر و در سطح جهانی در دسترس باشد. کاربران سراسر جهان می‌توانند با استفاده از کیف پول‌های پشتیبانی‌شده به ورلد چین متصل شوند و از قابلیت‌های آن، به ویژه در صورت داشتن یک «ورلد آی‌دی» تأیید شده، بهره‌مند گردند.

اگرچه ارزش ورلدکوین نوساناتی را تجربه کرده است (کاهش ۲۳.۶ درصدی در هفت روز گذشته)، اعلام راه‌اندازی ورلد چین با افزایش ۴.۴ درصدی قیمت توکن WLD همراه بوده است که در حال حاضر با قیمت ۵ دلار به ازای هر کوین معامله می‌شود.

منبع: Decrypt