آیا سولانا جای اتریوم را خواهد گرفت؟

آیا سولانا می‌تواند جای اتریوم را بگیرد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاید بتوان ارز دیجیتال سولانا و اتریوم را از لحاظ کاربرد، در بازار کریپتو به دو رقیب تشبیه کرد که سعی دارند تا همواره از هم بهتر باشند. حتی در برخی از رسانه‌ها صحبت از این است که سولانا در آینده‌ای نه‌چندان دور به‌طور کامل جای اتریوم را در بازار خواهد گرفت که این موضوع برای سرمایه‌گذاری روی این دو ارز دیجیتال بسیار مهم است. در این مقاله از صرافی رمزینکس به مقایسه سولانا با اتریوم و ویژگی‌های هر کدام می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.  

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ 

اتریوم یک پروژه غیرمتمرکز در دنیای بلاک‌چین است که شبکه متن‌باز و مخصوص به خود را دارد. این شبکه بیشتر مختص به ایجاد قراردادهای هوشمند و پروژه‌های غیرمتمرکز مختلف است. لازم به ذکر است که شبکه اتریوم با توجه به هویت خود، توسط هیچ مرکزیتی کنترل نمی‌شود و کامپیوترهای مختلف در سراسر جهان به‌صورت داوطلبانه وظیفه کنترل و استفاده از این شبکه را بر عهده دارد. 

به‌طوری که در شبکه اتریوم، مرورگر، زبان برنامه‌نویسی و شیوه پرداخت مختص به همین پروژه را داریم. همچنین ارز دیجیتال اتریوم نیز که هم‌اکنون جزو ۱۰ ارز برتر بازار است، با نماد اختصار ETH در بازار قابل خرید و فروش است. 

نماد اتریوم با پس زمینه مشکی
شبکه اتریوم از هیچ مرکزی کنترل نمی‌شود.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ 

سولانا نیز کاربرد و هویتی همانند اتریوم در دنیای بلاک‌چین دارد. سولانا پروژه‌ای غیر متمرکز و دارای شبکه اختصاصی خودش است که افراد در این شبکه، به ایجاد توکن‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز مختلف و همچنین معاملات و نقل و انتقالات می‌پردازند. با این تفاوت که شاید سرعت انجام فرایندهای مختلف در شبکه سولانا، کمی بیشتر از شبکه اتریوم باشد. در بخش بعدی بیشتر به بررسی تفاوت‌های این دو پروژه با یکدیگر می‌پردازیم. 

مقایسه سولانا با اتریوم 

شاید پروژه‌های سولانا و اتریوم از بسیاری از جهات شبیه  به یکدیگر باشند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند که گاهی این تفاوت‌ها موجب برتری این پروژه‌ها نسبت به یکدیگر می‌شوند. در این بخش به بررسی این تفاوت‌ها و مقایسه سولانا با اتریوم خواهیم پرداخت. 

مقایسه سولانا با اتریوم از منظر سرعت 

همان‌طور که گفته شد، شبکه سولانا به سرعت بالا شهرت دارد و اصلا، یکی از دلایل اینکه توسعه یافته، افزایش سرعت تراکنش‌ها در شبکه و در نتیجه، تجربه کاربری خوب محسوب می‌شود. شاید بتوان علت این سرعت بالا در مکانیزم‌های اجماع اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام (PoS) دانست که کار را برای انجام تراکنش‌های بدون درنگ، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار ساده‌تر می‌کند. 

در آن سوی ماجرا، با اینکه اتریوم دارای کاربران بسیار بیشتری در مقایسه با سولانا دارد، اما شاید به دلیل استفاده از روش روش اجماع اثبات کار (PoS) به تنهایی، سرعت پردازش کمتری در تراکنش‌ها داشته باشد. مخصوصا هنگامی که تقاضا در این شبکه افزایش پیدا می‌کند، سرعت پردازش تراکنش‌ها در این شبکه کاهش یافته و به معضلی بزرگ تبدیل می‌شود. در نتیجه، در بحث سرعت پردازش تراکنش‌ها، برنده بازی با اختلاف زیاد، سولانا است.

مقایسه مکانیزم اجماع اتریوم و سولانا 

در بخش قبل نیز به این موضوع اشاره شد و هر دو پروژه اتریوم و سولانا از دو مکانیزم اجماع متفاوت برای پیشبرد فرایندها استفاده می‌کنند. به‌‎‌طور خلاصه، مکانیزم اجماع نحوه توافق گره‌ها در یک شبکه بلاک‌چین بر روی اعتبار و ترتیب تراکنش‌ها را تعیین می‌کند.

 سولانا به‌صورت ترکیبی از مکانیزم  اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و اتریوم تنها از مکانیزم  اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد. هر کدام از این مکانیزم‌ها، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که در جدول زیر بیان شده‌اند: 

ویژگیارز دیجیتال سولاناارز دیجیتال اتریوم
نوع مکانیزمترکیبی (PoH + PoS)اثبات سهام (PoS)
مزایاسرعت بالا، مقیاس‌پذیری بالا، تأخیر کمامنیت بالا، مصرف انرژی کم
معایبنیاز به تعداد زیادی اعتبارسنجمقیاس‌پذیری فعلی محدود
وضعیت فعلیپیاده‌سازی شدهدر حال انتقال به PoS (Ethereum 2.0)
جدول مقایسه مکانیزم اجماع سولانا و اتریوم

مقایسه اتریوم و سولانا در قراردادهای هوشمند  

از جمله کاربردهای اصلی شبکه‌های اتریوم و سولانا، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند برای پروژه‌های مختلف است که ایجاد قرارداد هوشمند در این شبکه‌ها کمی با یکدیگر متفاوت هستند. شاید بتوان گفت در باب قراردادهای هوشمند، اتریوم و سولانا برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و تنها قابلیت‌های این دو شبکه در این زمینه است که آن‌ها را با توجه به نیاز کاربران، از یکدیگر جدا می‌کند. 

در ارتباط با قراردادهای هوشمند، سولانا محیطی قدرتمند را برای توسعه‌دهندگان برای ایجاد و استقرار قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند و امکان اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) با عملکرد بالا و مقیاس‌پذیری را می‌دهد. همچنین قراردادهای هوشمند سولانا از مکانیزم اجماع منحصر به فرد و توان عملیاتی بالا بهره می‌برند که امکان پردازش کارآمد و سریع تراکنش‌های قرارداد را فراهم می‌کند. 

از طرف دیگر، اتریوم به عنوان اولین پلتفرم مناسب ایجاد قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود و به همین دلیل، جامعه بسیار بزرگ‌تری در مقایسه با سولانا دارد؛ لذا شما می‌توانید برای ایجاد قراردادهای هوشمند در این شبکه، از ابزارها و کتابخانه‌های به‌وجودآمده که کار را برای شما تا حد زیادی راحت می‌کنند، استفاده کنید. 

نماد ارز دیجیتال سولانا با پس زمینه بنفش و مشکی
جامعه سولانا در مقایسه با اتریوم کوچک‌تر است.

مقایسه سولانا با اتریوم از نظر مقیاس‌پذیری 

شاید بتوان بهترین تعریف را برای مقیاس‌پذیری، توانایی یک سیستم برای افزایش کارایی و عملکرد خود در پاسخ به افزایش تقاضا دانست. مقیاس‌پذیری از این نظر برای یک شبکه بلاک‌چین ضروری است که باید بتواند با افزایش تعداد تراکنش‌‍‌‌ها عملکرد خود را حفظ کند و در نتیجه بزرگ‌تر شود. 

باید گفت معماری سولانا دقیقا از همان ابتدا، با در نظر گرفتن مقیاس‌پذیری و توان پردازش تراکنش‌هایی با تعداد بالا به‌‌صورت همزمان توسعه یافته است. این پردازش به‌صورتی خواهد بود که هنگام افزایش تقاضا و تعداد تراکنش‌ها، مشکلی برای پردازش پیش نخواهد آمد. به همین دلیل، هم‌اکنون شبکه سولانا برای پروژه‌هایی مانند صرافی‌ها، پروتکل‌های دیفای و بازی‌های بلاک‌چینی که حجم زیادی از تراکنش را دارند، بسیار مناسب است. 

اما در ارتباط با اتریوم، به‌دلیل استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار یا همان poW، این پروژه کمی در مقیاس‌پذیری به مشکل می‌خورد و بر خلاف سولانا، هنگامی که تراکنش‌ها در این شبکه افزایش می‌یابند، شاهد کاهش سرعت شبکه در پردازش تراکنش‌‌ها هستیم. البته  حرکت به سمت اتریوم ۲.۰، که شامل اجرای مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) است، قصد دارد مقیاس‌پذیری را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد که فعلا مشخص نیست که این موضوع چه زمانی به واقعیت خواهد پیوست. 

مقایسه سولانا با اتریوم از نظر کارمزد شبکه 

دومین مزیت رقابتی که سولانا نسبت به اتریوم دارد، کارمزد شبکه است. به بیان دیگر، سولانا به دلیل اینکه می‌‌تواند تعداد تراکنش‌های زیادی را در زمان بسیار کمتری در مقایسه با اتریوم پردازش کند، کارمزد شبکه کمتری دارد. البته این کارمزد شبکه پایین‌تر به مکانیزم‌هایی که دو پروژه سولانا و اتریوم در حال بهره‌بردن از آن‌ها هستند نیز مربوط می‌شود. 

مقایسه اکوسیستم سولانا و اتریوم 

اگر بخواهیم سولانا و اتریوم را از منظر اکوسیستم با یکدیگر مقایسه کنیم، این‌بار می‌توانیم برتری را به اتریوم بدهیم. به دلیل اینکه اتریوم اولین شبکه بلاک‌چین برای ایجاد قراردادهای هوشمند و توسعه پروژه‌های مختلف بود، اکوسیستم به نسبت بزرگ‌تری در مقایسه با سولانا دارد و پروژه‌های بیشتری از جمله توکن‌‎های مختلف، بازی‌های بلاک‌چینی مختلف روی این پلتفرم قرار دارند. از معروف‌ترین پروژه سوار بر روی شبکه اتریوم نیز می‌توانیم به OpenSea اشاره کنیم که یک مارکت‌پلیس خرید و فروش NFT است. 

در مقابل، شاید سولانا از اکوسیستم کوچک‌تری در مقایسه با اتریوم برخوردار باشد و پروژه‌های کمتری روی این شبکه سوار باشند؛ اما این اکوسیستم به سرعت در حال توسعه و بزرگ‌شدن است و اندازه آن از ابتدای توسعه تا به الان، ده‌ها برابر شده است. حتی بعید نیست که در آینده اندازه اکوسیستم سولانا به اکوسیستم اتریوم نیز برسد.

آیا سولانا جای اتریوم را خواهد گرفت؟

سوال بسیاری از سرمایه‌گذاران و افراد فعال در زمینه بلاک‌چین این است که آیا سولانا سرانجام جای اتریوم را خواهد گرفت یا خیر؟ اگر بخواهیم به‌طور کاملا منطقی به این موضوع بپردازیم، باید بگوییم شاید این سوال از اساس ایراد داشته باشد و در بلاک‌چین و بازار کریپتو موضوعی با عنوان گرفتن جایگاه یک پروژه توسط یک پروژه دیگر وجود نداشته باشد. 

به عبارتی، ممکن است در آینده شاهد رشد قیمت با درصد بالاتری از اتریوم در ارز دیجیتال سولانا باشیم؛ اما این دو پروژه هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود بوده و در جایگاه خود ارزشمند هستند. علاوه بر این، در بازه‌های زمانی متفاوت، هر پروژه بلاک‌چینی مانند سولانا یا اتریوم، برنامه‌هایی برای رشد خود دارند که ممکن است ما از آن‌ها بی‌خبر باشیم. 

جمع‌بندی

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با مقایسه سولانا با اتریوم همراه شما بودیم. اگر شما نیز قصد خرید هرکدام از ارزهای سولانا و اتریوم را دارید، می‌توانید با ثبت‌نام و ساخت حساب در صرافی رمزینکس، علاوه‌بر داشتن امکانات معاملاتی گوناگون و مشاهده قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، خرید و فروش خود را در عرض چند ثانیه روی ارزهای دیجیتال مورد نظر خود انجام دهید. 

سوالات رایج

اتریوم چه برتری نسبت به سولانا دارد؟

شاید بتوان یکی از برتری‌های اصلی اتریوم نسبت به سولانا را اکوسیستمِ آن دانست که بسیار بزرگ‌تر است. 

سولانا چه برتری نسبت به اتریوم دارد؟

سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه سولانا، بسیار بیشتر از شبکه اتریوم است. 

آیا سولانا جای اتریوم را خواهد گرفت؟

به‌طور کلی این دو پروژه هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جایگاه مختص به خود را داشته و هر دوی آن‌ها پتانسیل رشد به‌صورت جداگانه را دارند. 

منبع: atomicwallet | kucoin

درباره نوید امیرنجات
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید