بررسی تفاوت ها و شباهت های رمز ارز و ارز دیجیتال

رمزارز یا ارز دیجیتال؟ بیت‌کوین رمزارز است یا ارز دیجیتال؟ بالاخره کدام درست است؟ شاید سوالاتی از این قبیل برای شما هم پیش آمده باشد و یا حتی موضوع بحث بین شما و دوستانتان بوده باشد؛ در این مقاله قصد داریم تا به‌طور کامل و جامع، هر آنچه برای درک اولیه از این عبارات نیاز دارید را به شما ارائه دهیم.

اما قبل از اینکه به تفاوت رمزارز با ارز دیجیتال و شباهت‌ بین آن‌ها بپردازیم، ابتدا بهتر است توضیح مختصری در خصوص خود «ارز» داشته باشیم.

ارز چیست؟

ارز یا همان کارنسی (Currency)، طبق تعریف دیکشنری کمبریج، پولی است که در یک کشور خاص در یک زمان خاص استفاده می‌شود؛ مانند دلار آمریکا یا ریال ایران. جز این نیز تعاریف زیادی در خصوص ارز وجود دارد که توضیح همه آن‌ها از حیطه این نوشته خارج است، اما بهترین تعریفی که دیدگاهی دقیقتر را در خصوص آن‌چه ما قصد داریم به آن بپردازیم می‌دهد، این است: «ارز، یکایی پولی است که جهت سنجش و تسهیل داد‌وستد کالا و خدمات ایجاد گردیده است.»

تا گذشته‌ای نه‌چندان دور، ارز تنها شامل انواع فیزیکی از جمله سکه‌ و اسکناس می‌شد، اما امروز انواع غیرفیزیکی آن به‌مراتب بیشتر مورد ‌استفاده قرار می‌گیرد. حال که با مفهوم ارز آشنا شدیم وقت آن رسیده که سراغ هدف اصلی این مقاله، یعنی آشنایی با ارزهای دیجیتال و رمزارز‌ها برویم.

ارز دیجیتال چیست؟

هر ارز، پول یا دارایی شبیه پول که بر روی سیستم‌های کامپیوتری دیجیتال و به‌خصوص بر روی اینترنت، ذخیره و مبادله می‌شود را ارز دیجیتال می‌گویند؛ مبنای ارزهای دیجیتال صفر و یک است و دلیل نام آن‌ها هم همین است. ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد از جمله رمزارز و ارز دیجیتال بانک مرکزی.

در واقع ارز دیجیتال به هرگونه ارزشی که بر بستر دیجیتال ایجاد می‌شود، اشاره دارد. این مفهوم در مقابل انواع سنتی و فیزیکی ارز و پول قرار می‌گیرد، از جمله سکه‌های ضرب‌شده و اسکناس‌های کاغذی.

رمز ارز چیست؟

رمزارز یک نوع ارز دیجیتال است که در تولید و تایید اصالت تراکنش‌های آن از رمزنگاری استفاده می‌شود و معمولا به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند. به‌طور ساده‌تر رمزارز، ارز دیجیتالی است که در آن از رمزنگاری استفاده شده باشد. رمزارز‌ها اکثرا بر روی شبکه‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکز وجود دارند؛ از این جهت در مقابل پول‌های سنتی و بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند.

مشهورترین و البته مهمترین رمزارز موجود بیت‌کوین است؛ در واقع بیت‌کوین اولین رمزارزی است که ایجاد شده است.

حال بیت کوین یک ارز دیجیتال است یا رمز ارز؟

جواب، هر دو مورد است. هر رمزارز، یک ارز دیجیتال هم محسوب می‌شود، اما هر ارز دیجیتال لزوما یک رمزارز نیست.

حال که با تعریف ارزهای دیجیتال و رمزارز‌ها آشنا شدیم به تفاوت‌ها و شباهت‌های بین آن‌ها می‌پردازیم:

شباهت رمز ارز با ارز دیجیتال

از آنجایی که هر رمزارز یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود، پس همه ویژگی‌های یک ارز دیجیتال از جمله غیر‌فیزیکی بودن، شباهت بین ارزهای دیجیتال با رمزارز‌ها محسوب می‌شود.

تفاوت رمز ارز با ارز دیجیتال

تفاوت رمزارز‌ها با ارزهای دیجیتال را در چند مورد می‌توان برشمرد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ البته این تفاوت‌ها لزوما در همه موارد صدق نمی‌کنند و عملا تفاوت عمده رمزارز‌ها با عمده ارزهای دیجیتالی که رمزارز نیستند، محسوب می‌شوند. در ادامه هر کجا که از ارز دیجیتال استفاده کردیم منظورمان ارزهای دیجیتالی است که رمزارز محسوب نمی‌شوند.

 ساختار (Structure)

رمزارز‌ها غیرمتمرکز هستند و مقررات آن‌ها توسط اکثریت جامعه هر رمزارز وضع می‌شود؛ در حالی که ارزهای دیجیتال متمرکز هستند و گروهی از افراد و یا کامپیوترها وضعیت تراکنش‌ها را در شبکه آن‌ها تنظیم می‌کنند.

ناشناس بودن (Anonymity)

اگرچه همگی رمزارز‌ها کاملاً ناشناس نیستند، اما اغلب حاوی اطلاعات محرمانه‌ای مانند نام، آدرس محل سکونت و غیره نیستند؛ البته درمورد اکثر آن‌ها سابقه هر تراکنش ثبت می‌شود و فرستندگان و گیرندگان به‌طور عمومی شناخته می‌شوند. بنابراین، در اکثر موارد تراکنش‌ها قابل‌ردیابی هستند. این در حالی است که ارزهای دیجیتال عمدتا نیاز به شناسایی کاربر دارند؛ شما جهت استفاده از آن‌ها باید با آپلود عکسی از خود و برخی اسناد هویتی رسمی، احراز هویت کنید. این در صورتی است که خرید، سرمایه‌گذاری و هر فرآیند دیگری با رمزارز‌ها را می‌توان بدون نیاز به هیچ‌کدام از این موارد انجام داد.

شفافیت (Transparency)

ارزهای دیجیتال شفاف نیستند، شما نمی‌توانید آدرس کیف پول را انتخاب کنید و تمام نقل‌و‌انتقالات پول را مشاهده کنید؛ این اطلاعات محرمانه است. در مقابل اکثر رمزارز‌ها شفاف هستند و همه می‌توانند تراکنش‌های هر کاربر را ببینند.

دست‌کاری تراکنش‌ها (Transaction manipulation)

مقررات رمزارز‌ها اغلب توسط جامعه آن تنظیم می‌شود و بسیار کم پیش می‌آید که کاربران تغییرات در بلاک‌چین را تایید کنند؛ در حقیقیت ماهیتی دموکراتیک دارند. اما در برابر رمزارز‌ها، ارزهای دیجیتال دارای قدرت مرکزی هستند و آن قدرت مرکزی می‌تواند به درخواست مقامات یا به ظن کلاهبرداری یا پول‌شویی، تراکنش‌ها را لغو یا مسدود کند.

جنبه های حقوقی (Legal aspects)

اکثر کشورها چارچوب قانونی برای ارزهای دیجیتال دارند؛ به عنوان مثال، دستورالعمل ۲۰۰۹/۱۱۰/EC در اتحادیه اروپا، یا ماده ۴A قانون بازرگانی در ایالات متحده. در صورتی که در اکثر کشورها، برای رمزارز‌ها چنین نیست و ایجاد چارچوب قانونی، صرفا در حال انجام است.