تغییر روند عرضه و سوزاندن اتریوم پس از آپدیت - مجله رمزینکس

تغییر روند عرضه و سوزاندن اتریوم پس از آپدیت دانکن و دور شدن از مفهوم پول اولتراساند

سکه‌ی طلایی اتریوم در کنار دیگر سکه‌ها
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمار وب‌سایت CryptoQuant نشان می‌دهد که پس از راه‌اندازی به‌روزرسانی مهم “دنکن” در شبکه‌ی اتریوم دو ماه پیش، کل عرضه اتر دیگر کاهش‌یابنده (Deflationary) نیست.

کل عرضه اتر از ۱۲۰ میلیون واحد در تاریخ ۲۲ اسفند، پیش از اعمال بهینه‌سازی دنکن در شبکه‌ی اصلی، به ۱۲۰.۱ میلیون واحد در تاریخ ۱۸ اردیبهشت افزایش یافته است. در حالی که این افزایش ناچیز است، اما اولین باری است که عرضه اتر از سپتامبر ۲۰۲۲، زمانی که رویداد مورد انتظار ادغام، اتریوم را به مدل اجماع اثبات سهام فعلی خود منتقل کرد، با افزایش مواجه می‌شود.

بر اساس گفته‌ی کی یانگ جو، بنیان‌گذار و مدیرعامل کریپتوکوانت، از دست دادن موقت وضعیت کاهش‌یابنده‌ی اتر برای شبکه‌ی اتریوم بحرانی تلقی نمی‌شود، زیرا مزایای اصلی آن عمدتاً به حوزه‌ی برنامه‌های غیرمتمرکز مربوط است. وی در پستی که در تاریخ ۲۰ اردیبهشت منتشر کرد، نوشت:

پس از به‌روزرسانی دنکن، اتریوم با کاهش کارمزد تراکنش‌ها، از ماهیت کاهش‌یابنده‌ی خود فاصله گرفته و از روایت «پول اولترا ساند» دور می‌شود. برتری اتریوم در برنامه‌های غیرمتمرکز نهفته است؛ بنابراین، مقایسه‌ی آن با روایت پول باثبات بیت‌کوین منطقی نیست.

عرضه اتریوم برای اولین بار پس از ادغام در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، زمانی که سازوکاری برای سوزاندن دائمی کارمزد تراکنش‌های شبکه معرفی شد و منجر به کاهش عرضه اتر گردید، به وضعیت کاهش‌یابنده تغییر یافت.

بر اساس داده‌ها، از زمان ادغام، بیش از ۴۱۹,۷۱۳ توکن اتر سوزانده شده یا به طور دائم از گردش خارج شده است.

پایان اتریوم به عنوان «پول اولترا ساند»؟

به‌روزرسانی دنکن با ارزان‌تر کردن کارمزد تراکنش‌ها تا چهار برابر نسبت به گذشته در شرایط فعالیت مشابه شبکه، به روند کاهش تورم اتر خاتمه داده است.

اگرچه این تغییر، گامی مهم برای شبکه‌ی اتریوم و کاربران آن به شمار می‌رود، اما طبق گزارش دیروز کریپتوکوانت، می‌تواند به منزله‌ی پایان یافتن جایگاه اتر به عنوان «پول اولترا ساند» باشد.

به‌روزرسانی دنکن با کاهش ساختاری مقدار کارمزد تراکنش‌های سوزانده‌شده در اتریوم، باعث تورم‌زایی مجدد اتر شده است و احتمالاً روایت «پول اولترا ساند» را از بین می‌برد، زیرا این کاهش، اثر متناظر عدم کاهش کل عرضه اتر برای حفظ ماهیت کاهش‌یابنده‌ی آن را داشته است.

با توجه به کارمزدهای تراکنش پایین‌تر، مقدار اتر سوزانده‌شده به پایین‌ترین سطح از زمان ادغام رسیده است، در حالی که رشد عرضه به بالاترین سطح از زمان به‌روزرسانی افزایش یافته است.

منبع: Cointelegraph

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید