بیت‌کوین از مرز ۷۰ هزار دلار گذشت - مجله رمزینکس

بیت‌کوین علی‌رغم ابهامات درباره‌ی تمرکززدایی، از مرز ۷۰ هزار دلار عبور کرد

قیمت بیت کوین پیش از رویداد هالوینگ از مرز ۷۰ هزار دلار گذشت.
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

بیت‌کوین از اواخر روز جمعه تاکنون با رشد ۴.۹۹ درصدی، در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به قیمت ۷۲۵۳۵.۸۰ دلار رسیده است. طی چند هفته‌ی گذشته، قیمت بیت‌کوین روندی صعودی را تجربه کرده و در روز جمعه برای نخستین بار در تاریخ، از سطح ۷۰ هزار دلار عبور کرد.

بازار پر تب و تاب بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۶۲.۳۶ درصدی همراه بوده است. راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر بیت‌کوین (ETF) در اواسط ژانویه‌ی امسال و نزدیک شدن به رویداد هالوینگ بیت‌کوین، محرک‌های اصلی این افزایش به شمار می‌روند.

رویداد هاوینگ بیت‌کوین

بلاک‌چین بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده است که پاداش استخراج را هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، که تقریباً هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد، نصف کند. با بررسی داده‌های تاریخی، پس از هر هالوینگ، بیت‌کوین تمایل به ثبت یک سقف قیمتی جدید دارد.

رالی صعودی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ زودتر از حد انتظار آغاز شد و تأیید صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر بیت‌کوین (ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) عامل اصلی این روند صعودی به شمار می‌رود. این تأییدیه منجر به ورود قابل توجه سرمایه‌ی نهادی شد و میلیاردها دلار طی هفته‌های پس از آن، روانه‌ی بازار رمزارز گردید. پیش‌بینی می‌شود این روند صعودی پس از هاوینگ نیز استمرار یابد.

در آخرین رویداد هاوینگ، قیمت بیت‌کوین تنها طی ۱۲ ماه، از حدود ۹۰۰۰ دلار به بیش از ۶۰۰۰۰ دلار جهش کرد. برخی از تحلیلگران مالی اطمینان دارند که این روند در سال ۲۰۲۴ تکرار خواهد شد. با این حال، تحلیلگران جی‌پی مورگان با اشاره به افزایش سختی استخراج، نسبت به سقوط احتمالی بیت‌کوین به ۴۲ هزار دلار هشدار داده‌اند.

تردید رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در خصوص تمرکززدایی رمزارزها

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در مصاحبه‌ای با یاهو فایننس، اعلام کرد که کلاهبرداری همچنان یکی از چالش‌های اصلی در صنعت رمزارز است. وی ادعا کرد که این صنعت با «مفاسد و سوءاستفاده‌های گسترده» مواجه است.

جنسلر با اشاره به ورشکستگی‌های شرکت‌های رمزارز در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، به عدم دریافت افشاهای مناسب از سوی واسطه‌ها توسط سرمایه‌گذاران، اشاره کرد.

او در این مصاحبه، با تأکید بر قدرت واسطه‌هایی که افشاهای مناسب ارائه نمی‌دهند، بر تردید خود در خصوص ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها صحه گذاشت. به گفته‌ی جنسلر، چنین اقداماتی هرگز در بورس نیویورک (NYSE) مجاز شمرده نمی‌شوند.

رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنین اذعان داشت که تاکنون ۱۰ درخواست برای صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر اتریوم (ETP) دریافت کرده‌اند. جنسلر با بیان اینکه نمی‌خواهد «هیچ کدام از این درخواست‌ها را پیش‌جداوری کند»، از اظهار نظر در خصوص آن‌ها خودداری کرد.

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

بیت‌کوین در حال حاضر بالای ۷۰ هزار دلار معامله می‌شود و به نظر می‌رسد پس از یک اصلاح جزئی، روند صعودی خود را حفظ کرده است. با این حال، تحلیلگران معتقدند که حمایت کوتاه‌مدت در حدود ۶۵ هزار دلار قرار دارد.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین ممکن است به ۶۰ هزار دلار کاهش یابد و رسیدن به ۸۰ هزار دلار بعید به نظر می‌رسد. اما در صورت افزایش ورود سرمایه به صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر بیت‌کوین (ETF) در این هفته، قیمت می‌تواند به ۸۰ هزار دلار برسد. در چنین سناریویی، مقاومت روانی بازار می‌تواند در حدود ۷۵ هزار دلار باشد.

منبع: DEX Wire News

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید