اولین ورودی خالص برای صندوق گری‌اسکیل (GBTC) - مجله رمزینکس

اولین ورودی خالص برای صندوق بیت‌کوین گری‌اسکیل (GBTC) پس از راه‌اندازی در ژانویه ۲۰۲۴

سکه‌ی اتریوم در جلو و پشت آن سکه‌های بیت‌کوین قرار دارند.
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

صندوق بیت‌کوین گری‌اسکیل (GBTC)، بزرگترین صندوق قابل معامله‌ی بورسی (ETF) بیت‌کوین بر اساس دارایی، برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی در ژانویه ۲۰۲۴، شاهد ورود خالص سرمایه بوده است. این صندوق علی‌رغم خروج ۱.۶ میلیارد دلاری دارایی پیش از هاوینگ بیت‌کوین، در تاریخ ۱۴ ازدیبهشت موفق به ثبت ورودی خالص ۶۳ میلیون دلاری شد که نشانگر تغییر قابل توجهی در روند خروج سرمایه است. جریان ورودی خالص مثبت پس از راه‌اندازی ۱۱ صندوق ETF جدید مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده که گزینه‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند، به وقوع پیوسته است.

عوامل متعددی در خروج مداوم دارایی از GBTC از زمان تبدیل آن به یک ETF دخیل بوده‌اند. کارمزد مدیریت سالانه‌ی ۱.۵ درصدی این صندوق که از سایر ETF های بیت‌کوین بالاتر است، و همچنین فروش سهام GBTC توسط شرکت‌های ورشکسته‌ی ارز دیجیتال نظیر FTX و جنسیس، از عوامل اصلی خروج سرمایه به شمار می‌روند. FTX حدود ۱ میلیارد دلار سهام GBTC را به فروش رساند، در حالی که جنسیس برای خرید بیت‌کوین، اقدام به نقد کردن حدود ۳۶ میلیون سهام به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار کرد.

در همین روز، بازار گسترده‌تر، شاهد ورود خالص ۳۷۸ میلیون دلاری سرمایه بود. عملکرد قابل توجه صندوق بیت‌کوین فرانکلین تمپلتون (EZBC) و صندوق بیت‌کوین فیدلیتی (FBTC) که بالاترین ورودی خود را ثبت کردند، از نکات برجسته‌ی این روز به شمار می‌رود. GBTC با وجود فشار رقابتی از سوی سایر ETF ها، توانست روند خروج خالص خود را متوقف کند و در حال حاضر ۱۸.۱ میلیارد دلار دارایی در اختیار دارد.

تغییر از خروجی به ورودی در GBTC و بازار گسترده‌تر ETFهای بیت‌کوین، خوش‌بینی را در میان سرمایه‌گذاران افزایش داده است. برخی این رویداد را نشانگر اولیه‌ی رسیدن قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطح تاریخی جدید می‌دانند. با این حال، ابهامات پیرامون مقررات و شرایط کلی بازار همچنان به قوت خود باقی است.

گری‌اسکیل همچنان به تایید صندوق قابل معامله‌ی بورسی (ETF) مبتنی بر اتریوم (ETH) خود توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تا اوایل خرداد امیدوار است. کریگ سالم، مدیر ارشد حقوقی گری‌اسکیل، با اشاره به شباهت‌های بین فرآیندهای تأیید برای ETF های مبتنی بر بیت‌کوین و اتریوم، به نتیجه‌ی مثبت اطمینان دارد. با وجود نگرانی‌های مطرح‌شده توسط تحلیلگران در مورد تعامل SEC و تحقیقات در حال انجام در مورد بنیاد اتریوم، گری‌اسکیل معتقد است که تجربه‌ی این نهاد نظارتی با ETF های بیت‌کوین می‌تواند زمینه‌ساز تایید ETF اتریوم شود.

صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس نیز از SEC خواسته است تا ETF های مبتنی بر اتریوم پیشنهادی گری‌اسکیل را تایید کند و به منطقی که برای توجیه تأیید ETF های مبتنی بر بیت‌کوین استفاده شده است، استناد کرده است. با انتظار تصمیم SEC در مورد درخواست وان‌اک تا ۳ خرداد، سرنوشت سایر متقاضیان از جمله گری‌اسکیل، بلک‌راک و فیدلیتی نیز به احتمال زیاد در همان برهه زمانی اعلام خواهد شد.

منبع: crypto.news

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید