نوسانات بیت‌کوین و انتظار برای ETFهای هنگ‌کنگ - مجله رمزینکس

نوسانات بیت‌کوین در آستانه‌ی راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر دارایی در هنگ‌کنگ

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازارهای رمزارز علیرغم راه‌اندازی قریب‌الوقوع اولین صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر دارایی ارز دیجیتال (ETF) در هنگ‌کنگ، با افت مواجه شده‌اند. بیت‌کوین (BTC) به‌عنوان ارز دیجیتال پیشرو، در حدود ۶۳ هزار دلار در نوسان است و نتوانسته هیجان خاصی را در میان سرمایه‌گذاران نهادی برانگیزد.

ارزش بیت‌کوین طی روز گذشته از حدود ۶۴ هزار دلار که در آخر هفته مشاهده می‌شد، کاهش یافته و برای مدت کوتاهی به سطح ۶۱ هزار و ۸۰۰ دلار سقوط کرد. با این حال، در نهایت به نزدیکی ۶۳ هزار دلار در ساعات بعدازظهر به وقت آمریکا بازگشت. بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، هم‌اکنون با قیمتی در حدود ۶۳ هزار دلار معامله می‌شود که نشان‌دهنده‌ی افتی کمتر از ۱ درصد در ۲۴ ساعت گذشته است. این در حالی است که شاخص کل بازار رمزارز CoinDesk (CD20) طی همین مدت، شاهد کاهش ۳ درصدی بوده است.

اکثر آلت‌کوین‌های مهم نیز افزایش قیمت آخر هفته‌ی خود را از دست داده‌اند. اتریوم (ETH)، سولانا (SOL) و دوج‌کوین (DOGE) با کاهش ۴ تا ۶ درصدی مواجه بوده‌اند.

به نظر می‌رسد بازار رمزارزها طی چند هفته‌ی گذشته، به دلیل فقدان محرک‌های سرمایه‌گذاری قوی برای هدایت قیمت‌ها، در وضعیت رکود نسبی قرار گرفته است. این روند، با در نظر گرفتن افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت بیت‌کوین در ماه گذشته و هجوم به آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها، نشان‌دهنده‌ی سرد شدن نسبی بازار است. هر دو شاخص روند بیت‌کوین و اتریوم در CoinDesk همچنان خنثی باقی مانده‌اند که حاکی از بازاری بدون جهت‌گیری مشخص است.

با وجود راه‌اندازی اولین صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر دارایی بیت‌کوین و اتریوم در هنگ‌کنگ از روز سه‌شنبه‌ی آینده، این رویداد به اندازه‌ی راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی مشابه در ایالات متحده، با شور و هیجان پیشاپیش همراه نبوده است. لازم به ذکر است که قیمت بیت‌کوین در سه ماه منتهی به راه‌اندازی صندوق‌های ETF در آمریکا در ۱۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۴، تقریباً دو برابر شد و ورود قابل توجه سرمایه به این صندوق‌ها، به افزایش قیمت آن به بیش از ۷۳ هزار دلار در ماه مارس کمک کرد.

با این حال، برخلاف پیش‌بینی‌های کاهشی، یکی از مدیران اجرایی چاینا ای‌ام‌سی – که از جمله‌ی سه صادرکننده‌ی صندوق‌های جدید مبتنی بر دارایی هنگ‌کنگ به شمار می‌رود – در یک نشست خبری اعلام کرده است که میزان صدور واحدهای این صندوق‌ها در روز اول ممکن است از ۱۲۵ میلیون دلارِ ثبت‌شده در زمان راه‌اندازی صندوق‌های مشابه در آمریکا فراتر رود.

ژو هائوکانگ، رئیس مدیریت دارایی‌های دیجیتال و ثروت خانوادگی در چاینا ای‌ام‌سی، با اطمینان خاطر بیان کرد:

«بسیار معتقد هستم که مقیاس اولیه‌ی عرضه‌ی صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر دارایی هنگ‌کنگ، می‌تواند از مقیاس عرضه‌ی روز اول در ایالات متحده پیشی گیرد.»

وین هوآنگ، رئیس بخش صندوق‌های قابل معامله و نگهداری دارایی در صرافی ارز دیجیتال او اس ال (OSL)، اظهار داشت که این صرافی اولین روز جمع‌آوری وجوه برای دو مورد از این عرضه‌های جدید را با موفقیت به پایان رسانده است و پیش‌بینی هائوکانگ را تایید کرد.

هوآنگ گفت:

«بر اساس آمار و ارقام موجود، حجم معاملات در واقع بسیار بیشتر از ورود سرمایه به صندوق قابل معامله‌ی مبتنی بر دارایی بیت‌کوین در آمریکا در اولین روز معاملات آن است.»

هائوکانگ همچنین ابراز عقیده کرد که این صندوق‌ها با افزایش نقدینگی در بازارهای دارایی دیجیتال، گسترش کانال‌های تامین مالی و مشارکت سرمایه‌گذاران نهادی، در نهایت تأثیر مثبتی بر قیمت ارزهای دیجیتال خواهند داشت.

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید