آیا ارز دیجیتال ترون قانونی است؟

ارز دیجیتال ترون چقدر قانونی است؟

سه سکه قرمز با نماد ترون و پس زمینه مشکی
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۳

ترون (Tron) یک پروژه مبتنی بر بلاک‌چین است که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. این پروژه با وجود موفقیت‌های بسیاری که تجربه کرده، چالش‌های مختلفی را هم پشت سر گذاشته است. به همین دلیل، برای افرادی این سوال مطرح است که ارز دیجیتال ترون قانونی است یا خیر؟ با ما در رمزینکس همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

مقدمه‌ای بر ترون و توسعه آن

در زمان توسعه اولیه، ترون کاملا منحصر به فرد به شمار می‌رفت؛ چون به دنبال تبلیغ یا بهبودهای مرتبط با طراحی شبکه نبود. بلوک‌های اصلی ترون، مانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند، توکن‌ها یا اجماع اثبات سهام توسط آن، همگی توسط پروژه‌های دیگر پیشگام شدند. در حالی که برخی از فقدان نوآوری در پروژه انتقاد کردند، بسیاری استفاده از ویژگی‌های قبلا آزمایش شده را به جای تلاش برای ساختن چیزی جدید به هر طریقی، تایید کردند. این مسئله، امکان تمرکز بیشتر روی تجربه و طراحی کاربر را هم فراهم کرد.

ترون خود را با استراتژی بازار متمرکز بر آسیا متمایز کرد که به شدت به تبلیغ بنیانگذار و خالق خود، جاستین سان (Justin Sun) متکی بود. با وجود یک جامعه فوق‌العاده فعال از حامیان مشتاق، جای تعجب نیست که ترون با صدای آینده‌نگر موفقیت‌های زیادی را تجربه کرده است. ارز دیجیتال TRX در سال ۲۰۱۸ هنگامی که شرکت توسعه غیرانتفاعی ترون یعنی بنیاد ترون، پلتفرم اشتراک‌گذاری محتوای همتا به همتا BitTorrent را خریداری کرد، توجه جریان اصلی بیشتری را به خود جلب کرد.

مشکلات حقوقی بنیاد ترون

تصویر مشکی و قرمز رنگ با اشکال هندسی و برند ترون
با وجود مشکلات حقوقی، عملکرد بازار TRX روند نسبتا مثبتی را شاهد بوده است.

در مارس ۲۰۲۳، مجموعه‌ای از مشکلات حقوقی به سوی جاستین سان، رئیس بنیاد ترون و بنیاد بیت تورنت روانه شد. در واقع، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه او شکایت کرد. SEC ادعا کرد که بنیاد ترون، توکن‌های TRX و BTT را بدون ثبت نام مناسب به سرمایه‌گذاران ارائه کرده‌اند و این مقررات اوراق بهادار ایالات متحده را نقض می‌کند. در ادامه این اتفاق، حواشی زیادی دامن ترون را گرفت و همه بر سر قانونی بودن آن اختلاف داشتند.

وکلای ترون با استدلال‌هایی مبنی بر اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار خارج از محدوده است، تلاش می‌کنند قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را در مورد آن‌چه که آن‌ها ادعا می‌کنند، اجرا کنند. همچنین آن‌ها بیانیه‌ای جسورانه ارائه کرده‌اند که طبق آن، تطابق فروش توکن با معیارهای سنتی که اوراق بهادار را تعریف می‌کند، رد کرده است.

در حالی که این مبارزات حقوقی ادامه دارد، عملکرد بازار TRX روند نسبتا مثبتی را شاهد بوده است. علی‌رغم افزایش قیمت، اشاره‌های اجتماعی ارز TRX به میزان ۳۲.۴ درصد کاهش و تعامل اجتماعی با توکن ۷.۲ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر احساسات وزنی TRX، که معیاری برای سنجش احساسات بازار در جبهه اجتماعی به‌شمار می‌آید، به افزایش خود ادامه داد. این نشان می‌دهد که علیرغم چالش‌های قانونی و نوسانات بازار، احساسات مثبت پیرامون TRX در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران وجود دارد.

چه خطراتی ترون را تهدید می‌کند؟

تصویری طلایی از سکه ترون
متاسفانه تتر بهترین انتخاب برای فعالیت‌های مجرمانه است.

بر اساس تحقیقات آزمایشگاه TRM، در سال ۲۰۲۳، ترون (TRX) به رهبری کارآفرین چینی‌اش جاستین سان، شاهد ۴۵ درصد از کل تراکنش‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال بود که این رقم در سال گذشته ۴۱ درصد را تجربه کرد. اتریوم (ETH) با ۲۴٪ و بیت کوین (BTC) با ۱۸٪ پس از این آمار قرار دارند. طبق این تحقیقات، آدرس‌های بلاک چین مرتبط با فعالیت‌های تامین مالی تروریسم در ترون ۱۲۵ درصد افزایش یافته است؛ به‌ویژه آن‌هایی که تتر (USDT) را دریافت می‌کنند.

تتر همچنان بهترین انتخاب برای فعالیت‌های مجرمانه است و بیش از ۱۹ میلیارد دلار وجوه غیرقانونی دارد و از سایر استیبل کوینها مانند یو اس دی کوین (USDC) پیشی می‌گیرد. متاسفانه کارمزدهای پایین و تراکنش‌های سریع ترون، فعالیت‌های غیرقانونی را به خود جذب کرده و پولشویی را برای بازیگران بد آسان‌تر می‌کند. ترون همچنین به یک پلتفرم ترجیحی برای هکرهای مرتبط با کره شمالی تبدیل شده که اغلب وجوه دزدیده شده را با USDT در شبکه مبادله می‌کنند. سپس این وجوه پولشویی شده و از طریق کارگزاران خارج از بورس با حجم بالا به ارز فیات تبدیل می‌شود.

علیرغم آمار نگران کننده، آزمایشگاه TRM کاهش حجم صندوق‌های هک شده و تحریم شده را گزارش می‌دهد که احتمالا به دلیل افزایش فشار دولت‌ها و سازمان‌های مجری قانون در سراسر جهان است. تتر با وجود این اتفاقات همچنان از نقش خود دفاع کرده و به کمک به اجرای قانون، مانند کمک به مسدود کردن ۲۲۵ میلیون دلار USDT مرتبط با یک گروه قاچاق انسان اشاره کرده است.

علاوه‌بر این، نگرانی‌هایی در رابطه با نقش USDT در تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی، به‌ویژه در آسیای جنوب شرقی به وجود آمده لسا. گزارش ژانویه ۲۰۲۴ سازمان ملل، از سوء استفاده از USDT در پولشویی و کلاهبرداری، به ویژه از طریق پلتفرم‌های قمار آنلاین در منطقه، خبر می‌داد. رئیس بنیاد ترون در پستی در ۱۹ ژانویه به این نگرانی‌ها پرداخت و برخی جزئیات مربوط به تراکنش‌های USDT در پروتکل TRC-۲۰ را به چالش کشید. او بر تعهد ترون به مبارزه با سوء‌استفاده از بلاک چین تاکید کرد و در عین حال به نادرستی در یافته‌های سازمان ملل اشاره کرد.

آیا ارز دیجیتال ترون (Tron) قانونی است؟

علامت ترون روی کره زمین و مردم در اطراف آن
انجام فعالیت‌های مجرمانه در فضای ترون، دلیل بر غیرقانونی بودن این بنیاد نیست.

با وجود تمامی حواشی که برای ترون و بنیاد آن ایجاد شده، توسعه دهندگان آن همواره نسبت به فعالیت‌های خود شفاف‌سازی کرده‌اند. متاسفانه ترون بستر خوبی برای فعالیت‌های غیرقانونی به شمار می‌آید و بارها به این موضوع پرداخته شده است. با این حال، انجام فعالیت‌های مجرمانه در فضای ترون، دلیل بر غیرقانونی بودن این بنیاد نیست و ارزهای دیجیتال آن به صورت قانونی قابل مبادله هستند و مشروعیت دارند.

جمع‌بندی

ترون یک پروژه رمزنگاری منحصر به فرد به حساب می‌آید که از فناوری‌های مختلفی استفاده کرده و همچنین توسط پروژه‌های دیگر پیشگام شده‌ است. شبکه ترون راه حلی برای تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد که گرفتار سانسور یا سایر مشکلات پلتفرم‌های محتوای متمرکز هستند. همچنین، سیستم کارمزد تراکنش صفر آن را به یک انتخاب جالب برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در زمینه پرداخت‌های رمزنگاری تبدیل می‌کند.

در مقاله‌ای که خواندید درمورد ترون، ماهیت آن و قانونی بودن این ارز دیجیتال صحبت کردیم و به نتیجه قانونی بودن آن رسیدیم. برای خواندن مطالب بیشتر و همچنین باخبر شدن از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال، همراه رمزینکس باشید.

سوالات متداول

آیا ترون سرمایه گذاری خوبی است؟

به طور کلی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از جمله ترون (TRX)، یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود.

آیا ترون به ۱۰ دلار خواهد رسید؟

بله، این احتمال وجود دارد که قیمت ترون به ۱۰ دلار برسد.

منابع: newsbtc | kriptomat

به این مقاله امتیاز دهید
درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
درباره مهسا سپاهی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید