متامسک (MetaMask) نوعی کیف پول ارز دیجیتال است که برای تعامل با رابط‌های کاربری اپلیکیشن‌های مختلف وب‌تری (Web3) (به عنوان مثال، یونی‌سوآپ، گیم‌های کریپتویی و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز) استفاده می‌شود. کیف پول متامسک عمدتا به‌عنوان یک افزونه (Extension) در مرورگر وب استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله مراحل نصب و کارکردهای مختلف آن را در مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) مرور می‌کنیم.

کیف پول متامسک

متامسک یک کیف پول رمزارز بسیار تحسین شده است که به دلیل پشتیبانی گسترده از چندین بلاک‌چین، از جمله اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس و بسیاری از شبکه‌های لایه ۲ مانند آربیتروم، پلیگان و غیره مشهور است. والت متامسک با یک رابط کاربری بصری و ایده‌آل برای سرمایه‌گذارانی است که در زمینه ارزهای دیجیتال تجربه دارند. با این‌حال مبتدیان ممکن است در پیمایش ویژگی‌های مختلف آن مشکل داشته باشند.

همین حالا با خرید اتریوم شروع کن!

آموزش نصب و ساخت کیف پول متامسک

عمده کاربرد کیف پول متامسک به‌صورت یک افزونه بر مرورگر وب شما خواهد بود. از همین رو در ادامه به‌صورت قدم‌به‌قدم مراحل نصب کیف پول متامسک را بر روی مرورگر گوگل کروم مرور می‌کنیم.

  • قدم اول: به بخش افزونه‌های فروشگاه وب کروم بروید.
  • قدم دوم: عبارت ‘MetaMask‘ را جستجو کنید.
  • قدم سوم: تعداد دانلودها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نسخه اصلی متامسک در حال نصب است، زیرا هکرها ممکن است سعی کنند با شبیه‌سازی نسخه اصلی شما را فریب دهند.
مراحل انتقال ارز دیجیتال از کیف پول متامسک به صرافی
  • قدم چهارم: روی دکمه ‘Add to Chrome’ کلیک کنید.
  • قدم پنجم: پس از اتمام نصب این صفحه نمایش داده می‌شود. روی دکمه ‘Get Started’ کلیک کنید.
نصب متامسک
  • قدم ششم: از آن‌جایی که احتمالا برای اولین‌بار یک کیف پول متامسک ایجاد می‌کنید، روی دکمه Create a Wallet کلیک کنید. اگر از قبل کیف پول خود را ایجاد کرده‌اید، با استفاده از دکمه Import Wallet‘، کیف پولی که قبلا ایجاد شده را وارد کنید.
  • قدم هفتم: روی دکمه ‘I Agree’ کلیک کنید تا اجازه دهید داده‌ها برای کمک به بهبود ‘MetaMask’ جمع آوری شوند یا در صورت مخالفت روی دکمه ‘No Thanks’ کلیک کنید. حتی اگر کاربر روی دکمه ‘No Thanks’ کلیک کند، کیف پول همچنان قابل ایجاد است.
رمزعبور کیف پول
  • قدم هشتم: یک رمز عبور برای کیف پول خود ایجاد کنید. این رمز عبور باید هربار که مرورگر راه‌اندازی می‌شود و می‌خواهید از متامسک استفاده کنید، وارد شود. در صورت حذف و نصب کروم یا تعویض مرورگرها، باید رمز عبور جدیدی ایجاد کنید. در این صورت، از طریق دکمه ‘Import Wallet’ ادامه دهید. این به این دلیل است که متامسک کلیدها را در مرورگر ذخیره می‌کند. با ‘Terms of Use‘ (شرایط استفاده) موافقت کرده و ادامه دهید.
  • قدم نهم: روی ناحیه تاریکی که نوشته ‘Click here to reveal secret words‘ کلیک کنید تا عبارات مخفی (Secret Phrase) خود را دریافت کنید.
  • قدم دهم: این مهم‌ترین مرحله است. از عبارت مخفی خود به‌درستی نسخه پشتیبان تهیه کنید. البته بهتر است عبارت مخفی خود را در رایانه خود ذخیره نکنید. حتما قبل از ادامه همه نکات آمده در این صفحه را تا زمانی که کاملا متوجه نکات مورد اهمیت شده باشید، بخوانید. عبارت مخفی تنها راه دسترسی شما به کیف پول‌تان در صورت فراموشی رمز عبور است. پس از اتمام روی دکمه ‘Next’ کلیک کنید.
مهم ترین مرحله نصب کیف پول متامسک
  • قدم یازدهم: بر روی کلمات، به ترتیب آنچه در عبارات اولیه (Seed Phrase) بود، کلیک کنید. به عبارت دیگر، کلمات مخفی خود را با استفاده از دکمه‌های روی صفحه تایپ کنید. اگر به درستی وارد کرده باشید، دکمه ‘Confirm’ آبی می‌شود.
  • قدم دوازدهم: روی دکمه ‘Confirm’ کلیک کنید. در همین حال به نکات ذکر شده دقت کنید.
  • قدم سیزدهم: با کلیک بر روی قسمت ‘Account 1’ می‌توانید موجودی را مشاهده کرده و آدرس حساب خود را کپی کنید.
  • قدم چهاردهم: با کلیک بر روی آیکن چهره روباه (Foxface) در بالا سمت راست می‌توانید به افزونه متامسک در مرورگر دسترسی پیدا کنید. اگر آیکن چهره روباه قابل مشاهده نیست، روی آیکن قطعه پازل درست در کنار آن کلیک کنید و از بین افزونه‌های خود متامسک را انتخاب کنید.

انتقال ارز دیجیتال از کیف پول متامسک به صرافی

در این بخش، تمرکز خود را بر ارسال اتریوم (ETH) و سایر توکن‌هایی که با استاندارد ERC-20 مطابقت دارند، قرار داده‌ایم. با این حال، بدون در نظر گرفتن شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، فرآیند اساساً یکسان است. فقط مطمئن شوید که به اندازه کافی از توکن اصلی شبکه مورد نظر را برای پرداخت کارمزد تراکنش دارید.

موارد مورد نیاز برای انتقال از متامسک به صرافی 

  • آدرس کیف پول حسابتان در صرافی مورد نظر
  • موجودی کافی از توکن بومی آن شبکه (در شبکه اتریوم مقدار کافی از ETH، در زنجیره هوشمند بایننس BNB، و به‌همین‌صورت برای دیگر شبکه‌ها)  که قصد انتقال از آن را دارید.

قدم اول: از صفحه ابتدایی کیف پول خود، مطمئن شوید که در حسابی هستید که می‌خواهید از آن تراکنش انجام دهید، و دکمه ‘Send’ را در وسط صفحه فشار دهید.

قدم دوم: اکنون باید آدرس عمومی (Public address) گیرنده را وارد کنید. اگر قبلاً آدرسی را در دفترچه آدرس خود ذخیره کرده‌ باشید، اکنون نشان داده می‌شوند.

انتقال از متامسک به صرافی

قدم سوم: مقدار توکنی که قصد انتقال آن را دارید، وارد کرده و روی ‘Next’ کلیک کنید.

قدم چهارم: اکنون با کارمزدهای تخمینی (Gas fees) تراکنش خود مواجه می‌شوید که می‌توانید آن را تنظیم کنید. بررسی مجدد آدرس گیرنده قبل از کلیک بر روی ‘Confirm’ برای ادامه تراکنش می‌تواند ایده خوبی باشد.

صفحه اصلی کیف پول متامسک

حالا به صفحه اصلی کیف پول متامسک هدایت می‌شوید، جایی که می‌توانید فهرستی از تراکنش‌های اخیر خود را در برگه ‘Activity’ ببینید.

حذف اکانت متامسک

به‌دلیل ماهیت بلاک‌چین، کاربران نمی‌توانند به‌طور دائم یک حساب کاربری در شبکه اتریوم را حذف کنند. اگر دیگر نمی‌خواهید از متامسک استفاده کنید یا قصد تغییر حساب دارید، می‌توانید به سادگی آن را حذف و مجددا نصب کنید.

از آنجایی که متامسک ادعا می‌کند که هیچ یک از اطلاعات کاربری را ذخیره نمی‌کند، هیچ حساب کاربری نیز برای حذف وجود ندارد. آدرس‌های اتریومی شما روی بلاک‌چین دائمی هستند و درصورت تمایل می‌توانند به‌سادگی فراموش یا رها شوند.

مشکلات کیف پول متامسک

با اینکه متامسک یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمندترین بازیگران بازار کریپتو به‌حساب می‌آید، همچنان کیف پول خود را با ضعف‌هایی مواجه می‌بیند:

  • تبدیل کوین به فیات: متامسک که یک کیف پول غیر متمرکز است، پشتیبانی مستقیمی از شرکت‌های حواله شخص ثالث ارائه نمی‌کند و در نتیجه قادر به تبدیل ارزهای دیجیتال به ارز فیات به صورت یکپارچه نیست.
  • عدم وجود پشتیبانی مستقیم مشتری ۲۴ ساعته: در حالی که متامسک ممکن است اکثر خدماتش خوب باشد، پشتیبانی مشتریان یکی از نقاط قوت آن نیست. با توجه به ماهیت فنی آن، عدم وجود یک سیستم پشتیبانی ۲۴/۷ یک اشکال بزرگ است، به ویژه برای مبتدیان.

بازیابی کیف پول متامسک اندروید

فارغ از اینکه روی چه دیوایسی قصد بازیابی کیف پول متامسک خود را دارید، برای این فرآیند به به عبارات ریکاوری مخفی یا Secret Recovery Phrase نیاز دارید. در غیر این‌صورت امکان ریکاوری دارایی‌های شما وجود ندارد و به‌همین علت نیز باید مراقب باشید تا طعمه کلاهبردارانی که ادعای بازیابی دارند نشوید. 

اگر عبارات مخفی بازیابی خود را دارید، مراحل زیر را روی تلفن همراه خود طی کنید:

قدم اول: وقتی متامسک را نصب می‌کنید، روی دکمه ‘Import using Secret Recovery Phrase‘ کلیک کنید.

بازیابی کیف پول متامسک

قدم دوم: کل عبارات بازیابی را در فیلد متنی وارد کنید. همه ۱۲ کلمه را به‌ترتیب صحیح، با حروف کوچک و با یک فاصله بین هر کلمه تایپ کنید. بعد از کلمه پایانی جای اضافی نگذارید. درست مانند تصویر زیر:

بازیابی کیف پول

سوالات متداول

کیف پول متامسک روی چه دیوایس‌هایی قابل استفاده است؟

متامسک به‌صورت افزونه روی دیوایس‌ها و مرورگرهای موبایل از جمله کیوی براوزر (Kiwi browser) و مرورگرهای کامپیوتر قابل دسترسی‌است.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول متامسک از تمام ارزها و شبکه‌هایی که بر روی اتریوم سوار هستند پشتیبانی می‌کند.

آیا امکان بازیابی کیف پول متامسک وجود دارد؟

بله در صورتی‌که عبارات دانه‌ای یا Seed Phraseهای خود را ذخیره کرده باشید، امکان آن وجود دارد.