یوروی (Yoroi) یک کیف پول ساده و عالی است که می‌توانید از طریق آن توکن‌های آدا را استیک کنید. استیکینگ کاردانو فرایندی است که می‌توانید از طریق آن توکن‌های آدا جدید کسب کنید. کیف پول‌های زیادی به منظرو ذخیره کاردانو وجود دارند و به جرئت می‌توان گفت که کیف پول یورویی یکی از بهترین کیف پول‌ها برای استیک کاردانو است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد ساخت، نصب و راه اندازی کیف پول یورویی در دو نسخه موبایل و دسکتاپ ارائه خواهیم داد.

ستیک کاردانو در کیف پول یورویی

کیف پول یورویی برخلاف سایر کیف پول‌ها، یک کپی از دفتر را روی کامپیوتر دانلود نمی‌کند بلکه در عوض به نسخه کلود آن در سرور متصل می‌شود. این کیف پول مشابه کیف پول متاماسک (Metamask) اتریوم است. برای آشنایی بیشتر با استیکینگ کاردانو به مقاله «آموزش استیکینگ کاردانو» سر بزنید.

کیف پول یورویی به عنوان یک افزونه مرورگر ارائه می‌شود که می‌تواند روی مرورگر‌های رایج از جمله کروم، اج (Edge) و فایرفاکس نصب شود. این کیف پول برای موبایل‌های اندروید و آی‌او‌اس (ios) هم در دسترس است.

قبل از نصب این برنامه مطمئن شوید که نسخه اصلی را پیدا کرده‌اید نسخه‌های جعلی زیادی در اینترنت وجود دارند که ممکن است توکن‌های آدا شما را به سرقت ببرند. نسخه اصلی این کیف پول را می‌توانید در وب‌سایت رسمی این کیف پول دانلود کنید.

آموزش نصب کیف پول یورویی نسخه دسکتاپ

قبل از پرداختن به آموزش استیک کاردانو در کیف پول یورویی به چگونگی نصب این کیف پول روی ویندوز و دسکتاپ می پردازیم.

به وب‌سایت رسمی یورویی بروید که در آنجا نسخه رسمی کیف پول یورویی وجود دارد. روی قسمت «Download» کلیک کنید و گزینه «Chrome» را انتخاب کنید.

دانلود افزونه کیف پول یورویی مخصوص مرورگر کروم در ویندوز

با کلیک بر روی این قسمت به فروشگاه وب کروم خواهید رفت.

روی قسمت «Add to Brave» یا «Add to Chrome» کلیک کنید. در این قسمت یک پیام هشدار برای شما ظاهر می‌شود. روی گزینه «Add Extension» کلیک کنید.

در این قسمت یک پیام دریافت خواهید کرد که برنامه شما به طور موفقیت آمیز نصب شده است.

این برنامه افزودنی در نماد برنامه‌های افزودنی (Extensions icon) شما در مرورگر ظاهر می‌شود. برای گسترش برنامه‌های افزودنی کلیک کنید. خواهید دید که کیف پول یورویی در زیر گزینه «No Access Needed» برای شما ظاهر شده است.

در این قسمت باید در گزینه تنظیمات (option) کیف پول را در مرورگر خود پین کنید تا در صورت لزوم سریعاً از آن استفاده کنید. برای بارگیری برنامه روی کروم، روی نماد یورویی کلیک کنید. حالا شما وارد تنظیمات اولیه برنامه می‌شوید.

زبان مورد نظر را انتخاب کرده و روی گزینه ادامه (continue) کلیک کنید.

شرایط استفاده را بپذیرید و ادامه دهید.

در نهایت باید بین گزینه‌های ساده (simple) و پیشرفته (advanced) یکی را انتخاب کنید. اگر در زمینه تکنولوژی بلاکچین تازه وارد هستید و هرگز از کیف پول‌های دیگر مانند مای اتر والت (My Ether Wallet) یا متاماسک استفاده نکرده‌اید، بهتر است تنظیمات ساده را انتخاب کنید. در غیر این صورت تنظیمات پیشرفته را انتخاب کنید.

در این قسمت باید انتخاب کنید که می‌خواهید برای پرداخت‌ها از URL استفاده کنید یا خیر. می‌توانید این بخش را روز دیگری تنظیم کنید، در حال حاضر به بخش‌های مهم تر خواهیم پرداخت.

حالا کیف پول یورویی شما با موفقیت نصب روی کروم نصب شده است و آماده راه اندازی کیف پول و استیک کاردانو در کیف پول یورویی هستید.

آموزش ساخت کیف پول یورویی برای استیک کاردانو

اکنون که افزونه را با موفقیت روی مرورگر خود نصب کرده‌اید، می‌توانید کیف پول جدید خود را ایجاد کنید.

در صورتی که اکانت کیف پول یورویی دارید ابتدا آن را بازیابی کنید. علاوه بر این می‌توانید کیف پولی را که در ددالوس (Daedalus) ایجاد شده را بازیابی کنید یا کیف پول سخت‌افزاری خود را به لجر نانو (Ledger Nano) متصل کنید. در مورد این قسمت توضیحاتی ارائه نخواهیم داد.

در صفحه راه اندازی روی گزینه «Create wallet» کلیک کنید.

ارز دیجیتال کاردانو را انتخاب کنید و روی گزینه «Create wallet» کلیک کنید.

اکنون نامی مناسب برای کیف پول خود و رمز عبوری مناسب برای آن انتخاب کنید. از این رمز عبور برای انتقال توکن‌های شما نیز استفاده می‌شود به همین دلیل باید رمز خود را به دقت انتخاب کنید. یک رمز عبور ایمن باید طولانی باشد و از ترکیبی از اعداد و حروف کوچک و بزرگ تشکیل شود.

اکنون باید یک عبارت بازیابی برای اکانت خود ایجاد کنید. این رمز عبور متشکل از ۱۵ کلمه تصادفی است که برای بازیابی کیف پول در دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این عبارت ۱۵ کلمه‌ای برای بازگرداندن کیف پول و ارسال وجه استفاده کنید.

پس از ایجاد عبارت بازیابی آن را در جایی امن و به دور از دسترسی بقیه قرار دهید.

در قسمت بعدی از شما خواسته می‌شود که عبارت بازیابی را با وارد کردن کلمات روی صفحه بازیابی کنید.

پس از پایان کار، از شما خواسته می‌شود که روی گزینه پذیرفتن کلیک کنید و ادامه دهید. در صورتی که به هر دلیل دسترسی خود را به اکانت کیف پول از دست دهید این عبارت بازیابی یا سید (seed) به شما کمک خواهد کرد که دوباره به کیف پول دسترسی پیدا کنید.

پس از شروع کار با کیف پول بهتر است از پول کم شروع کنید و وجوه کمی را به کیف پول انتقال دهید و پس از آنکه به خوبی با کارکرد این کیف پول آشنا شدید می‌توانید تمام وجوه مورد نظر خود را به آن انتقال دهید.

حالا کیف پول شما با موفقیت ایجاد شده است.

سپس برای انتقال وجوه به کیف پول ابتدا باید روی گزینه (RECEIVE) در قسمت بالا کلیک کنید و آدا را به کیف پول ارسال کنید.

حالا کیف پول به شما یک آدرس کیف پول می‌دهد. هنگامی که در صرافی‌ها آدا می‌خرید، به کمک این آدرس می‌توانید آدا‌های خود را به کیف پول منتقل کنید، علاوه بر آدرس می‌توانید از کد QR نیز برای این کار استفاده کنید.

  پرایس اکشن چیست؟ از بهترین استراتژی و بهترین اندیکاتور تا نکات مهم

قبل از انتقال آدا به کیف پول خود حتماً آن را بررسی کنید تا آدرس را به درستی وارد کرده باشید و آن را به شخص دیگری نفرستید.

استیکینگ آدا در کیف پول یورویی با استخر استیک

حالا که کیف پول یورویی شما با موفقیت نصب شده است، می‌توانید آدا‌های خریداری شده را در یورویی سهام گذاری یا استیک کنید.

برای استفاده از آدا در یورویی، روی برنامه کیف پول یورویی در منوی «Delegate List» در بالای صفحه کلیک کنید.

می‌توانید از میان استخر‌هایی که در کیف پول مشاهده می‌کنید یکی را انتخاب کنید یا اگر استخر را از قبل در نظر دارید می‌توانید نام آن را سرچ کرده و آن را پیدا کنید.

هزینه‌ها و کارمزد‌ها در کیف پول یورویی

در تمام استخر‌ها یک گزینه مربوط به هزینه و کارمزد مشاهده خواهید کرد. این هزینه بابت خدماتی که استخر به شرکت کنندگان برای فرایند استیکینگ ارائه می‌دهد، گرفته می‌شود.

این هزینه به صورت جمعی در هر دوره توسط استخر دریافت می‌شود. هزینه‌ها در هر استخر با دیگری متفاوت است.

تائید نمایندگی کاربران

در بخش بعدی صفحه‌ای برای شما ظاهر می‌شود که نمایندگی شما در فرایند استیکینگ را تائید می‌کند.

در این فرایند، به عنوان مثال شما ۱۰ آدا را به استخر اختصاص می‌دهید. برای استیکینگ باید هزینه‌ای حدود ۲/۱۷۴ آدا پرداخت کنید. اگر می‌خواهید به طور مداوم از یک استخر به دیگری بروید باید به این نکته توجه کنید که برای این کار هزینه هنگفتی از شما گرفته می‌شود.

برای شروع کار در استخر رمز ورود خود را که هنگام ساختن کیف پول ایجاد کردید را وارد کرده و روی گزینه «delegate» کلیک کنید.

شما اکنون با موفقیت آدا‌های خود را به استخر استیکینگ اختصاص داده‌اید. می‌بینید که استیکینگ و کسب درآمد از آدا از طریق کیف پول یورویی چه راحت است.

ارسال اداهای بیشتر به کیف پول‌های موجود

هنگامی که آدا‌های بیشتری را به کیف پولی که قبلاً به استخر اختصاص داده‌اید، ارسال می‌کنید، آداهای جدید به مقداری که از قبل در اختیار داشتید اضافه می‌شوند و این آدا‌ها در دوره‌های بعدی استیکینگ استخر شامل می‌شوند.

آموزش ساخت و نصب کیف پول یورویی روی موبایل

کاردانو را می‌توان روی نسخه موبایل کیف پول یورویی هم استیک کرد. کیف پول یورویی با موبایل هم سازگار بوده و می‌توان آن را روی اندروید و ای‌او‌اس (iOS) هم نصب کرد.

کیف پول یورویی یک کیف پول بسیار ساده و کاربرپسند برای استیک کاردانو است که محصول یکی از شرکت‌های توسعه دهنده کاردانو به نام ایمورگو (Emurgo) است. پیش‌تر در مورد نحوه استیک کاردانو در کامپیوتر و از طریق گوگل کروم توضیحاتی ارائه دادیم و در ادامه درباره استیک کاردانو با موبایل صحبت خواهیم کرد.

به وب‌سایت رسمی «yoroi-wallet.com» بروید و مرورگر خود را انتخاب کنید. روی گزینه دانلود کلیک کنید و اندروید یا ای‌او‌اس را انتخاب کنید. در این مطلب نحوه ایجاد کیف پول یورویی روی اندروید را بررسی خواهیم کرد.

پس از نصب کیف پول، روی قسمت «ADD WALLET» کلیک کنید.

در این قسمت گزینه‌هایی مربوط به ایجاد کیف پول، بازیابی کیف پول و اتصال به لجر نانو را مشاهده خواهید کرد.

روی بخش «Create wallet» کلیک کنید، نام کیف پول خود و رمز عبوری برای آن انتخاب کرده و روی گزینه «Continue» کلیک کنید.

سپس صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد که باید روی گزینه «I understand» کلیک کنید. بعد از آن یک رمز ۱۵ عددی تشکیل شده از حروف و کلمات تصادفی در صفحه شما ظاهر می‌شود. این عبارت پشتیبان کیف پول شماست.

این عبارت پشتیبان زمانی که دسترسی خود را به کیف پول از دست دهید به کمک شما خواهد آمد و با استفاده از آن خواهید توانست کیف پول خود را بازیابی کنید. به خاطر داشته باشید که عبارت پشتیبان بسیار مهم است و ایمنی وجوه شما به کلی به آن بستگی دارد، پس به خوبی از آن مراقبت کرده و در جایی ایمن نگه دارید.

سپس با گذراندن این مرحله، باید عبارت بازیابی خود را به همان ترتیب و با رعایت حروف بزرگ و کوچک تائید کنید.

پس از تائید اینکه با قوانین کیف پول موافق هستید و به خوبی از کلید‌های خصوصی خود محافظت خواهید کرد، کیف پول شما با موفقیت ایجاد خواهد شد.

استیکینگ کاردانو در کیف پول یورویی موبایل

برای شروع فرایند استیکینگ کاردانو با کیف پول یورویی (Yoroi) نسخه موبایل به قسمت «Delegate» در پایین صفحه سمت راست بروید. شما می‌توانید فرایند استیک را با آی‌دی (ID) یا انتخاب اپراتور استخر استیکینگ (SPO) در فهرستی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، شروع کنید.

برای سهام گذاری یا استیک کردن آدا‌های خود از آی‌دی زیر استفاده کنید:

e4abcf4408584601e7c707a8902996c0c291e1a3c8300b327ae3f6ab

برای انتخاب اپراتور استخر استیکینگ، به بخش «Delegation List» بروید و گزینه «Eve» را در قسمت جستجو سرچ کنید.

همان‌طور که می‌بینید چندین استخر ایواستیک (Everstake) وجود دارد. برخی از استخر‌ها ممکن است به سطح اشباع نزدیک باشند، بنابراین با توجه به میزان آدا خود بهتر است استخرهایی را انتخاب کنید که حتی با مقدار آدا کم هم بتوانید فرایند استیکینگ را شروع کنید.

در میان استخرهایی که مشاهده می‌کنید استخر ایو۱ (EVE1) برای این مورد از بقیه بهتر است. روی گزینه «DELEGATE» کلیک کنید.

با استفاده از رمز عبور کیف پول یورویی خود تراکنش را تائید کرده و دوباره روی گزینه «DELEGATE» کلیک کنید.

حالا می‌توانید آدا (کادانو) را در کیف پول یورویی موبایل خود استیک کنید. شما با شروع فرایند استیکینگ پس از ۲۰ روز پاداش خود را دریافت خواهید کرد. بازده استیکینگ کاردانو حدود ۵ درصد در سال است. پس از دریافت پاداش‌ها در هر زمان که بخواهید می‌توانید وجوه را برداشت یا ارسال کنید.

ریسک و خطرات استیک کاردانو در کیف پول یورویی

استیک کردن کاردانو در کیف پول یورویی به خودی خود معایبی ندارد و بیشتر خطرات و ریسک ها به ماهیت بازار ارزهای دیجیتال بر می گردد. نکات امنیتی در استفاده از کیف پول را باید حتما رعایت کنید.

سخن آخر

کیف پول یورویی یکی از بهترین گزینه ها به منظور استیک کردن کاردانو است. در این مقاله به آموزش استیک کاردانو در دو نسخه دسکتاپ و موبایل (اندروید و ایفون) کیف پول یورویی پرداخته شد.