نکات طلایی ترید با سرمایه کم (این اشتباهات را انجام ندهید)

بررسی نکات، روش‌ها و استراتژی‌های ترید با سرمایه کم

تعداد زیادی سکه بیت کوین در اطراف یک لپتاپ که دو تبلت هم کنار آن قرار دارد
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاید تا به حال فکر می‌کردید که برای سرمایه گذاری در حوزه کریپتو، فارکس یا سایر بازارهای مالی، حتما باید سرمایه عظیمی داشته باشید تا در آن موفق شوید. اما اگر بگوییم این تصور اشتباه است چطور؟ بله، ترید با سرمایه کم اگرچه محدودیت‌ها و چالش‌هایی به همراه دارد، اما مزیت‌های آن هم کم نیست. در این مقاله با بررسی چند نکته و استراتژی، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه با سرمایه کم ترید کنیم.

چگونه با سرمایه کم ترید کنیم؟

ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم، راه بسیاری از کسانی که به دلیل محدودیت بودجه و سرمایه خود از ورود به دنیای سرمایه گذاری محروم شده بودند را باز می‌کند تا از فرصت‌های موجود استفاده کنند. نکات زیر به ما نشان می‌دهند که چگونه با سرمایه کم ترید کنیم.

۱. مفهوم ریسک نزولی را درک کنید

اولین نکته برای ترید با سرمایه کم این است که با ریسک نزولی آشنا شوید. ریسک نزولی، به زبان ساده یعنی احتمال ضرر کردن در یک معامله. به طور کلی، شما همیشه باید سعی کنید که به اندازه متعادل ریسک کنید. به این معنی که در هر معامله، نباید بیشتر از ۲ درصد از سرمایه خود را درگیر کنید.

با این کار، در بدترین شرایط فقط ۲ درصد از سرمایه خود را از دست خواهید. بنابراین در صورت متضرر شدن، ضرر خود را محدود خواهید کرد. توجه داشته باشید که اختصاص ۲ درصد از کل سرمایه در هر معامله، معنی کاملا متفاوتی با وارد کردن کل سرمایه و قرار دادن حد ضرر ۲ درصدی دارد.

۲. عاقلانه از اهرم استفاده کنید

اهرم، ابزاری بسیار قدرتمند در معاملات است که به شما امکان می‌دهد با پولی بیشتر از سرمایه خود معامله کنید. در واقع با استفاده از اهرم، شما از صرافی یا کارگزار خود وام می‌گیرید تا حجم معاملات خود را افزایش دهید. مثلا اگر ۵ هزار دلار سرمایه دارید، با اهرم ۲ می‌توانید با ۱۰ هزار دلار معاملات را انجام دهید. به این ترتیب، اگر بازار طبق پیش‌بینی و تحلیل شما پیش برود، سود بیشتری می‌کنید. اما اگر تحلیل اشتباه انجام دهید، ضرر شما هم سنگین خواهد شد.

یکی از نکات مهم در ترید با سرمایه کم این است که اگر از اهرم استفاده می‌کنید (که به هیچ وجه به افراد مبتدی توصیه نمی‌شود)، اهرم مناسب را انتخاب کنید. درست است که اهرم ۵x و ۱۰x بسیار وسوسه‌کننده است و اگر سود کنید، ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از سرمایه خود کسب می‌کنید، اما آن سوی ماجرا هم این است که اگر ضرر کنید، ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از دست می‌دهید و چه بسا، کل سرمایه شما از بین خواهد رفت. پس زمان ترید با سرمایه کم، اهرم درست را انتخاب کنید.

۳. اهمیت تنوع را به خاطر بسپارید

دو نفر در حال تحلیل چارت یک ارز دیجیتال در یک تبلت
هر چه ارزهای متنوع‌تری داشته باشید، احتمال سود خود را افزایش خواهید داد.

ترید با سرمایه کم، یعنی دستتان برای ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری خود نیز چندان باز نیست. در نتیجه، بیشتر در معرض ریسک قرار خواهید داشت. به عنوان مثال اگر قصد ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم داشته باشید و فقط در یک پروژه سرمایه گذاری کرده باشید، در مقابل نوسانات این ارز کاملا آسیب‌پذیر خواهید بود.

در صورتی که اگر سرمایه خود را بین چند پروژه مختلف پخش کرده باشید، با نوسان یکی از آن‌ها، سایر دارایی‌های شما امن خواهند بود. بهترین کار، این است که در بازارهای مختلف فعالیت کنید. به این معنی که تمرکز خود را فقط روی کریپتو نگذارید و مقداری از سرمایه خود را در فارکس، سهام، طلا و سایر بازارهای مالی سرمایه گذاری کنید.

۴. با قدم‌های کوچک شروع کنید

در ادامه توضیح اینکه چگونه با سرمایه کم ترید کنیم، باید گفت اگرچه سرمایه کمی دارید، اما به هیچ وجه نباید کل آن را به یک باره در یک معامله وارد کنید. با قدم‌های کوچک شروع کنید و در هر معامله، فقط ۱۰ الی ۲۰ درصد از سرمایه خود را بسته به میزان ریسک‌پذیری خود سرمایه گذاری کنید.

عجله نکنید و چند معامله همزمان با هم انجام ندهید. هر معامله را با صبوری و دقت پیش ببرید و تا زمانی که به اتمام نرسیده، معامله جدیدی شروع نکنید. حقیقت این است که هیچ میانبری وجود ندارد و بازار ارزهای دیجیتال شما را یک شبه پولدار نمی‌کند. هوشیار باشید و آنچه به دست آورده‌اید را راحت از دست ندهید.

۵. آموزش ببینید

برای ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم، هر چقدر بیشتر آموزش ببینید، معاملات بهتری انجام خواهید داد. برای آموزش دیدن، زمان زیادی صرف کنید. در مورد استراتژی‌های معاملاتی مختلف، ابزارها و بازارهای مالی تا جایی که می‌توانید یاد بگیرید و آموخته‌های خود را به کار بگیرید. یادگیری و آموزش، کلید تصمیم‌گیری آگاهانه و مدیریت موثر ریسک است. یادگیری را هیچوقت نباید متوقف کنید، چرا که هر چه بیشتر یاد بگیرید، باز هم چیزهایی برای یادگیری وجود دارد.

۶. به موقع بفروشید

هلد کردن (Hold)، یکی از استراتژی‌های سودآوری در ارزهای دیجیتال است که در بسیاری از مواقع هم جواب می‌دهد. افرادی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، اعتقاد دارند که قیمت ارزهای دیجیتال در بلندمدت، همیشه صعودی است. پس در هر نقطه اصلاحی که بخرند، سرانجام یک روز به سود می‌رسد و با این کار از تنش‌ها و استرس‌های خرید و فروش مداوم هم دور هستند.

افرادی که ترید با سرمایه کم انجام می‌دهند نیز زیاد از این استراتژی استفاده می‌کنند. اما نکته طلایی اینجاست که هولد کردن، همیشه هم سودآور نیست. شما باید بتوانید دارایی خود را به موقع بفروشید تا از آن سود کسب کنید. اگر دارایی را بیش از حد نگه دارید، نقاط فروش را از دست خواهید داد. حتی ممکن است دیگر چنین فرصتی برایتان پیش نیاید و قیمت هرگز به نقطه مورد نظر شما نرسد.

۷. به استراتژی خود پایبند باشید

سکه‌های طلایی بیت کوین روی یک لپتاپ در حال انجام معامله
کنترل احساسات در معامله‌گری، مرز بین پیروزی و شکست است.

فقط به خاطر اینکه یکی از دوستان یا آشنایان‌تان یک ارز را خریده و سود بزرگی کرده، شما هم نباید آن ارز را بخرید. نقطه خرید او، قطعا با نقطه خرید شما متفاوت بوده و فرصت، دیگر از بین رفته. از هیجانات دیگران دور باشید و به استراتژی خود پایبند بمانید.

به جای آن، سعی کنید فرصت‌های بعدی را از دست ندهید. تصمیمات احساسی مخصوصا در دنیای کریپتو، عواقب ناگواری دارند. احساسات را کنار بگذارید و با عقل و منطق خود پیش بروید.

۸. اهداف واقع گرایانه داشته باشید

یکی از گام‌های اولیه و حیاتی در ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم، ایجاد اهداف مالی واقعی بر اساس تحلیل و ارزیابی کامل است. آگاهی و درک این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که سود قابل توجه و ثابت در این زمینه مستلزم صرف زمان و کسب تجربه زیاد است. با کنترل انتظارات خود و اجتناب از وسوسه بیش از حد بر اساس اتفاقات غیرواقعی، ریسک‌های غیرضروری را کاهش و شانس موفقیت بلندمدت خود را در ترید با سرمایه کم افزایش خواهید داد.

۹. از حساب دمو شروع کنید

استفاده از حساب دمو (Demo) یکی از روش‌های بسیار موثر برای کسانی است که می‌پرسند چگونه با سرمایه کم ترید کنیم. حساب دمو، یک حساب آزمایشی است که در صرافی‌های ارزهای دیجیتال وجود دارد و به کاربران اجازه می‌دهد که بدون استفاده از پول واقعی به معاملات ارزهای دیجیتال بپردازند.

این می‌تواند روش بسیار خوبی برای شروع ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم باشد. در این روش، صرافی مقداری پول مجازی به صورت تتر یا بیت کوین در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به صورت آزمایشی ترید با سرمایه کم را شروع کنید تا زمانی که وارد دنیای ترید واقعی شدید، آشنایی نسبی داشته باشید.

۱۰. به مدیریت ریسک توجه کنید

مدیریت ریسک، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که احتمال ضرر کردن در سرمایه گذاری را کاهش می‌دهند. به هر حال، بازار ارزهای دیجیتال کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و نوسانات بسیار زیادی هم دارد. مدیریت ریسک به شما کمک می‌کند تا این ریسک‌ها را شناسایی، تجزیه و تحلیل و کنترل کنید تا با اطمینان بیشتر در این بازار سرمایه گذاری کنید.

۱۱. حد ضرر را فراموش نکنید

دکمه حد ضرر
با حد ضرر، ریسک معاملات شما کاهش می‌یابد.

حد ضرر (Stop Loss) ابزاری است که به شما کمک می‌کند ریسک ضرر خود را در معاملات کاهش دهید. با این ابزار، یک دستورالعمل برای صرافی تعریف می‌کنید تا در صورت کاهش قیمت یک ارز به سطح مشخصی، آن را به طور خودکار بفروشد. با این کار، دیگر نیاز نیست خودتان پای معامله باشید. هر زمانی که قیمت به سطح مشخص شده رسید، سفارش فروش انجام خواهد شد. تعیین حد ضرر در ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که ضرر را محدود کرده و از ضرر کردن بیش از حد شما جلوگیری می‌کند.

۱۲. بر پیشرفت خود نظارت کنید

با توجه به اینکه در ترید با سرمایه کم، رشد سرمایه دشوار و زمانبر است، امید خود را نباید از دست بدهید. برای این کار، هر از گاهی به مسیری که طی کرده‌اید برگردید و روند نظارت و پیشرفت خود را ببینید. معاملاتی که انجام داده‌اید را بررسی کنید و خروجی آن‌ها را ارزیابی نمایید. برای بهبود استراتژی‌های معاملاتی خود، هم باید از موفقیت‌ها درس بگیرید و هم از شکست‌ها.

مزایای ترید با سرمایه کم

ترید با سرمایه کم دارای مزایای زیر است:

  • ریسک کم: زمان ترید با سرمایه کم، به دلیل اینکه سرمایه گذاری شما اندک است، در صورت ضرر کردن در معامله، ضرر شما نیز محدود خواهد بود.
  • یادگیری آسان‌تر: ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم، فرصتی عالی برای یادگیری اصول و مفاهیم معاملات بدون به خطر انداختن سرمایه زیاد است. همچنین، این فرصت را برای شما ایجاد می‌کند تا با مبلغ کمی استراتژی‌های معاملاتی مختلف را آزمایش کنید و تجربه عملی به دست بیاورید.
  • افزایش اعتماد به نفس: کسب تجربه معاملات موفق حتی با مبالغ اندک، اعتماد به نفس شما را به عنوان یک معامله‌گر افزایش می‌دهد.

معایب ترید با سرمایه کم

کلوزاپ دستان یک نفر که چند سکه بیت کوین را در دست دارد
اگر سرمایه کمی برای ترید دارید، باید صبور باشید تا به سود قابل توجهی برسید.

در رابطه با معایب ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرف زمان بیشتر برای دستیابی به سود: با توجه به اینکه در ترید با سرمایه کم، سود حاصل از هر معامله اندک است، زمان بیشتری برای رسیدن به سود قابل توجه نیاز خواهید داشت و این در بسیاری از مواقع باعث دلسری هم می‌شود.
  • هزینه‌های معاملات: کارمزد معاملات، اسپرد و سواپ، سود شما را از آنچه هست هم بیشتر کاهش می‌دهند. اگر می‌پرسید چگونه با سرمایه کم ترید کنیم، باید صرافی یا کارگزاری را برای فعالیت انتخاب کنید که کارمزد کمی داشته باشد.
  • محدودیت در انتخاب استراتژی: زمانی که سرمایه کمی برای ترید دارید، عملا نمی‌توانید از استراتژی‌هایی که به سرمایه زیادی نیاز دارند استفاده کنید. معاملات پوزیشن و آربیتراژ نمونه‌ای از این استراتژی‌ها هستند که یا با سرمایه کم قابل انجام نیستند یا سود بسیار ناچیزی دارند.

جمع‌بندی

ترید ارز دیجیتال با سرمایه کم غیر ممکن نیست، اما نتیجه گرفتن از آن کار دشواری است. فرض کنید ۱۰۰ دلار سرمایه دارید و می‌خواهید آن را به ۲۰۰ دلار برسانید. در این شرایط، باید ۱۰۰ درصد سود کنید که در دنیای کریپتو، بسیار دشوار است. اما اگر ۱۰۰۰ دلار سرمایه داشته باشید، فقط باید ۲۰ درصد سود کنید تا به هدف خود برسید که به مراتب، راحت‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از حالت اول است.

در این مقاله توضیح دادیم چگونه با سرمایه کم ترید کنیم. وقتی سرمایه کمی دارید باید هوشیارتر باشید، استراتژی مشخصی داشته باشید و طبق آن پیش بروید، ریسک بزرگ نکنید، آهسته و پیوسته پیش بروید، مدیریت ریسک را جدی بگیرید و آموزش دیدن را ادامه بدهید. در ترید با سرمایه کم، رسیدن به نتایج بزرگ زمان زیادی لازم دارد. هرگز نباید امید خود را از دست بدهید و عجولانه تصمیم بگیرید.

سوالات متداول در مورد ترید با سرمایه کم

آیا می‌توان با سرمایه کم ترید کرد؟

بله. شما با سرمایه کم نیز می‌توانید ترید کردن را شروع کنید. فقط با توجه به اینکه زمان بیشتری برای سودآوری لازم است، باید تداوم و استمرار داشته باشید و به مسیر خود ادامه بدهید.

برای شروع ترید ارز دیجیتال چقدر باید سرمایه داشته باشیم؟

حداقل سرمایه مشخصی برای شروع ترید ارز دیجیتال تعیین نشده است. این موضوع بیشتر به صرافی که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد. به عنوان مثال در صرافی ایرانی رمزینکس، با ۱۰۰ هزار تومان هم می‌توانید ترید کنید.

آیا با سرمایه کم می‌توان ثروتمند شد؟

از نظر تئوری، بله با سرمایه کم می‌توان ثروتمند شد. اما باید واقع بین باشید. بازار ارزهای دیجیتال، بسیار غیرقابل پیش‌بینی و پرنوسان است و نمی‌توان یک شبه با آن ثروتمند شد. برای کسب سود در این بازار، باید زمان بسیار زیادی صرف کنید و به آموزش دیدن ادامه دهید.

چه کارهایی را نباید زمان ترید با سرمایه کم انجام داد؟

دنبال کردن احساسات، عدم تحقیق و آموزش کافی، دنبال کردن سیگنال‌های غلط، عجله برای سود کردن، عدم توجه به مدیریت ریسک، نداشتن حد ضرر و نداشتن تنوع در سبد سرمایه گذاری، برخی از اقداماتی هستند که اگر سرمایه کمی دارید نباید انجام بدهید.

منابع: ungeracademy | medium

درباره عرفان رحیمی صادق
من، عرفان رحیمی صادق مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه باهنر دارم و حدود ۹ ساله کار ترجمه و تولید محتوای متنی انجام می‌دم. تو این سال‌ها زمینه‌های مختلفی رو از فناوری و امور مهاجرتی گرفته، تا هاست و شبکه امتحان کردم، اما از زمانی که با حوزه کریپتو آشنا شدم، به شدت بهش علاقه پیدا کردم و تلاشم این بود تا مهارت‌های خودم رو تو این زمینه توسعه بدم. در حال حاضر در حوزه کریپتو فعال هستم و حوزه NFT و متاورس بسیار برام جذابه.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید