با افزایش طرفداران بازارهای مالی، افراد زیادی برای کسب درآمد به بازارهایی مانند بازار ارزهای دیجیتال، فارکس، بورس تهران و ….  روی می‌آورند. از همین رو روش‌های زیادی برای کسب درآمد از بازارهای مالی به وجود آمده است که یکی از رایج‌ترینِ این روش‌ها ترید یا معامله‌گری است. 

اگر شما هم در بازار مالی مشغول به فعالیت هستید، بهتر است تا با معامله‌گری برای افزایش احتمال موفقیت و کسب درآمد بیشتر آشنا باشید. در این مقاله از رمزینکس قصد داریم تا به بررسی مفهوم ترید، انواع آن و نکاتی برای موفقیت در این زمینه بپردازیم. 

ترید چیست؟

به زبان ساده، ترید (Treid) یا معامله‌گری در بازارهای مالی به معنای خریدوفروش دارایی‌ها و سهام‌های مختلف در جهت کسب سود است. به عبارت دیگر یک تریدر یا معامله‌گر تلاش می‌کند تا با خریدوفروش دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال، از اختلاف قیمت خریدوفروش خود سود گرفته و درآمد کسب کند.

به عنوان مثال فرض کنید که شما یک ارز دیجیتال را در بازار به قیمت ۱۰۰۰ دلار خریداری می‌کنید و سپس قیمت آن ارز دیجیتال به ۱۲۰۰ دلار می‌رسد و سپس آن را می‌فروشید. کاری که شما انجام داده‌اید، همان ترید یا معامله‌گری است که ۲۰ درصد روی آن سود کرده‌اید. 

باید بدانید که ترید تنها کسب سود از افزایش قیمت دارایی‌هایی موجود در بازارهای مالی نیست و می‌توانید با وجود بازارهای مالی دوطرفه، از کاهش قیمت دارایی‌ها نیز سود کسب کنید. به عنوان مقال در بازارهایی مانند فارکس یا ارز دیجیتال، امکان انجام معامله short برای شما وجود دارد که با استفاده از آن، اگر قیمت یک دارایی ۱۰ درصد ریزش کند، ۱۰ درصد سود به شما تعلق خواهد گرفت.

البته در حال حاضر استفاده از این امکان تنها در صرافی‌ها و بروکرهای بین‌المللی و غیر ایرانی مجاز است. 

پس در اینجا متوجه می‌شویم که هنر اصلی یک تریدر تنها پیش‌بینی افزایش قیمت نیست و در اصل، تریدر حرفه‌ای کسی است که بتواند جهت درست قیمت را چه صعودی و چه نزولی تشخیص داده و معامله خود را در راستای آن آغاز کند. 

پیشنهاد خواندنی: آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال 

تریدر کیست؟

شاید تا به الان، حدس زده باشید که یک تریدر ارز و به‌طور کلی، یک تریدر یا معامله‌گرِ بازارهای مالی کسی است که از نوسانات بازار درآمد کسب می‌کند. به عبارت دیگر، یک تریدر همواره در تلاش است تا حرکت‌های کوچک و بزرگ بازار را پیش‌بینی کرده تا هم‌جهت با آن‌ها معاملات خود را باز کند و به سود برسد. 

همچنین امروزه می‌توان تریدرها را بر اساس روش تریدِ آن‌ها و بازه زمانی که به معامله‌گری می‌پردازند، به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد. به عنوان مثال، شخصی که روش اسکالپینگ را برای ترید انتخاب می‌کند، اسکالپر یا شخصی که کل روز خود را به ترید اختصاص می‌دهد، تریدر تمام‌ وقت نام دارد.

انواع ترید بر اساس بازه زمانی 

مانیتور کردن ترید بر اساس بازه زمانی

همان‌طور که اشاره شد، ترید یا معامله‌گری انواع مختلفی دارد. البته این موضوع بدین معنا نیست که انواع مختلف ترید نسبت به یکدیگر برتری دارند و باید نوع خاصی از روش معامله‌گری را برای افزایش احتمال موفقیت بیان کنید؛ بلکه تقسیم ترید به بخش‌های مختلف این است که شما در هر شرایطی امکان موفقیت در این زمینه را داشته باشید و بتوانید مطابق با شرایط خود یک روش معامله‌گری را انتخاب کنید. 

در این بخش به بررسی انواع اصلی روش‌های ترید خواهیم پرداخت. 

  • ترید با روش نقطه‌زنی (scalping)
  • ترید روزانه 
  • سوینگ ترید (Swing trade)
  • معامله‌گری روند 

ترید با روش نقطه‌زنی (scalping)

می‌توانید از نام این نوع روش ترید حدس بزنید که در روش اسکالپینگ، معامله‌گر در بازه‌های زمانی کوتاهِ چند دقیقه یا چندساعته اقدام به کسب سود از نوسانات بازار می‌کند. به عبارت دیگر، سود معامله‌گر در این روش از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی در بازه‌های زمانی کوتاه تامین خواهد شد. 

لازم به ذکر است که در این روش معامله‌گر می‌تواند با سرعت بیشتری و حتی در عرض چند دقیقه به سود برسد؛ اما باید توجه کرد که در روش اسکالپینگ، ضرر کردن هم با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. 

در روش اسکالپینگ، سودِ معامله‌گر نیز کوچک‌تر، اما با تعداد دفعات بیشتر اتفاق می‌‌افتد. اسکالپینگ بیشتر برای معامله‌گرانی مناسب است که وقت آزاد زیادی برای ترید در اختیار دارند و می‌توانند بخش زیادی از روز خود را به این کار اختصاص دهند. 

ترید روزانه 

می‌توان گفت ترید روزانه زمان کمتری در مقایسه با روش معامله‌گری اسکالپینگ نیاز دارد و شما می‌توانید با استفاده از این روش، ترید را به عنوان شغل دوم خود و با زمان محدود ادامه دهید. در این روش از ترید، معاملات به‌صورت روزانه انجام می‌شود و شما نیاز ندارید تا مانند روش اسکالپینگ زمان زیادی را به بررسی نمودار اختصاص دهید. 

خوشبختانه امروزه در اکثر بروکرها و صرافی‌ها مانند رمزینکس، ابزارهایی برای خودکارسازی فرایند ترید مانند حد سود و حد ضرر وجود دارند که معامله‌گری روزانه را برای شما تا حد زیادی آسان می‌کند. 

سوینگ ترید (Swing trade)

سوینگ ترید یک روش معامله‌گری در بازه‌های زمانی بلندمدت است و در این روش، علاوه بر تحلیل تکنیکال، از روش‌های دیگری از تحلیل مانند تحلیل فاندامنتال نیز کمک گرفته می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که شما یک دارایی را در قیمت ۱۰۰۰ دلار خریداری می‌کنید و در چند روز یا هفته آینده آن را به فروش می‌رسانید و یک سود ۵۰ درصدی کسب می‌کنید، در اصل از روش سوینگ ترید استفاده کرده‌اید. 

معامله‌گری روند 

ترید روند که به آن ترید موقعیت (Position) نیز گفته می‌شود، در بازه‌های زمانی بلندتری در مقایسه با سایر روش‌های ترید که در بخش‌های قبلی گفته شد انجام می‌شود. معاملات در روش ترید با روند، معمولا می‌توانند از یک هفته تا چند ماه ادامه یابند و این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که زمان بسیار محدودی برای ترید در اختیار دارند. 

در روش معامله‌گری روند، تریدر تلاش می‌کند تا روندهایی صعودی و نزولی که قرار است به‌صورت بلندمدت در بازار شکل بگیرند را پیش‌بینی کند و در جهتِ آن‌ها، معامله خود را باز کند. در واقع ممکن است با روش معامله‌گری روند، تریدر زمان زیادی را منتظر تغییر روند بماند و برای تشخیص این موضوع از شاخص‌ها و ابزارهایی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و داده‌های اقتصادی استفاده کند. 

همین حالا با خرید بیت‏‌کوین شروع کن!

انواع ترید بر اساس نوع بودجه 

ما می‌توانیم در بازارهای مالی مختلف ترید را بر اساس نوع بودجه و قرارداد در صرافی‌ها نیز به بخش‌های زیر تقسیم کنیم. 

  • معاملات اسپات یا معمولی 
  • معاملات مارجین یا اهرم‌دار 

معاملات اسپات 

معاملات اسپات یا معمولی که یکی از رایج‌ترین روش‌های ترید است، شامل خرید و کسب مالکیت یک دارایی مانند بیت‌کوین و فروش آن می‌شود. لازم به ذکر است که در معاملات اسپات تنها امکان کسب سود از افزایش قیمت دارایی را دارید و در یک بازار دو طرفه فعالیت نمی‌کنید. 

معاملات مارجین یا فیوچرز 

یکی از پرطرفدارترین روش‌های معامله‌گری در میان تریدرهای کوتاه‌مدت و اسکالپرها، معاملات فیوچرز یا مارجین است. در این روش، تریدر می‌تواند با چندبرابر پول خود معامله کند و به همین دلیل است که به این نوع ترید، معامله اهرم‌دار نیز گفته می‌شود.

به عنوان مثال، شما تصمیم می‌گیرد تا با روش مارجین، یک معامله خرید با اهرم ۳ روی بیت‌کوین باز کنید. در این صورت، اگر ۱۰ درصد سود کنید، سود شما سه برابر خواهد بود و معادل ۳۰ درصد است؛ اما باید در نظر داشته باشید که در کنار امکانِ سود بالا در این نوع معاملات، ضرر شما نیز بیشتر است و در این مثال، ضرر شما نیز سه برابر خواهد بود. 

  • بر خلافِ معاملات اسپات، در معاملات مارجین امکان رسیدن به ۱۰۰ درصد ضرر و از بین رفتن تمام سرمایه برای شما وجود دارد که به آن لیکوئید می‌گویند. 
  • در این نوع معاملات، شما صاحب هیچ دارایی نخواهید شد و صرفا قراردادی روی قیمت با صرافی که با آن فعالیت می‌کنید می‌بیندید. 
  • در حال حاضر امکان انجام معاملات مارجین یا ترید در صرافی‌های ایرانی وجود ندارد و برای این کار نیاز دارید تا از صرافی‌های بین‌المللی استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: تفاوت فیوچرز با مارجین چیست و کدام یک بهتر است؟

مزایای شغل ترید

نمودار و اعداد

اگر شما هم می‌خواهید ترید را به عنوان شغل اصلی خود یا یک فعالیت جانبی برای خود انتخاب کنید، بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا باشید:

عدم محدودیتی زمانی 

ترید شغلی است که در آن محدودیت زمانی ندارید و نیاز نیست تا در ساعت یا روز مشخصی پشت کامپیوتر حاضر بوده و به معامله‌گری بپردازید. در حقیقت اگر فعالیت اصلی شما ترید باشد، خودتان بر اساس شرایط تصمیم می‌گیرید که چه میزان زمانی را به این کار اختصاص دهید. 

امکان کسب درآمد بالا 

باید گفت در ترید، امکان کسب درآمد بالا برای شما وجود دارد و درآمد شما محدود به یک عدد ثابت نیست و ممکن است درآمدی بالا را در زمان کمی تجربه کنید. البته این موضوع مستلزم این است که در این مسیر تجربه زیادی داشته باشید و به‌صورت حرفه‌ای عمل کنید.

امکان شروع با سرمایه کم 

اگر قصد معامله‌گری در بازارهای مالی مختلف را دارید، می‌توانید کار خود را با هر میزان سرمایه‌ای که دارید شروع کنید و سپس به مرور زمان و با افزایش مهارت و تجربه خود در این زمینه، سرمایه خود را افزایش دهید.

معایب ترید 

هر شغل و حوزه‌ای، معایب خود را نیز دارد و نمی‌توانید فعالیتی را پیدا کنید که کاملا بی‌نقص و بدون عیب باشد؛ این موضوع درباره ترید هم صدق می‌کند:

عدم وجود ثبات 

اگر به دنبال ثبات و درآمدی با عدد مشخص هستید که بتوانید روی آن برنامه‌ریزی کنید، شاید ترید گزینه مناسبی برای شما نباشد. شغل ترید از عدم‌قطعیت بسیار بالایی برخوردار است و ممکن است در برخی ماه‌ها، درآمد بسیار بالایی داشته باشید و در برخی زمان‌های دیگر در ضرر باشید. توجه کنید که این موضوع برای تمامی معامله‌گران یکسان است و هیچ ارتباطی به سطح مهارت شما در این کار ندارد. 

امکان ضرر 

همان‌طور که در ترید امکان کسب درآمد بالا برای شما وجود دارد، ممکن است که متحمل ضررهای بزرگی هم بشوید. به زبان ساده‌تر، هیچ‌وقت نباید به‌طور قطعی به موفقیت و افزایش درآمد خود در ترید امیدوار باشید و همواره باید قبول کنید که امکان ضرر نیز برای شما وجود دارد. 

به همین دلیل است که بسیاری از معامله‌گران با تجربه به کسانی که به‌تازگی قصد شروع ترید را دارند توصیه می‌کنند که با سرمایه اضافی خود ترید را شروع کنند. 

محدودیت برای افراد ساکن در ایران 

متاسفانه افراد در ایران به سختی می‌توانند از امکاناتی مانند معاملات مارجین استفاده کنند؛ زیرا بیشتر صرافی‌ها و بروکرهای بین‌المللی، ایران را در لیست تحریم خود قرار دادند و افراد در ایران با ابزارهای تغییر آی‌پی و با چالش‌های زیادی اقدام به استفاده از آن‌ها می‌کنند.

برای ترید باید به چه مباحثی مسلط باشیم؟

در بخش‌های قبلی با بررسی مفهوم ترید، مزایا و معایب آن همراه شما بودیم. شاید اصلی‌ترین سوالی که تا به این‌جا برای شما ایجاد شده باشد این است که برای شروع ترید باید چه چیزهایی را بدانیم؟ در این بخش به اصلی‌ترین مباحثی که یک تریدر باید به آن‌ها مسلط باشد، اشاره خواهیم کرد. 

تحلیل تکنیکال 

تحلیل تکنیکال شامل علمی است که در آن بر اساس نمودار گذشته بازار، آینده بازار را پیش‌بینی می‌کنید. در این نوع تحلیل، اصلی‌ترین ابزار شما نمودار قیمت است. تحلیل تکنیکال سبک‌های مختلفی دارد که باید به مرور زمان به آن‌ها مسلط شوید و به استراتژی شخصی خود دست پیدا کنید. 

توجه داشته باشید که بسیاری از معامله‌گران تنها با تحلیل تکنیکال در حال کسب درآمد از ترید هستند و اهمیت تسلط به این مبحث هنگامی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت معامله می‌کنید، بیشتر می‌شود. 

تحلیل فاندامنتال 

تحلیل فاندامنتال که به آن تحلیل بنیادی نیز گفته می‌شود، نوعی از تحلیل است که در آن، یک دارایی مانند بیت‌کوین را با توجه به ویژگی‌های درونی، وضعیت اخباری که در ارتباط با آن منتشر می‌شود و به‌طور کلی، ارزش‎های درونی آن ارزیابی می‌کنید. 

این روش از تحلیل هنگامی که در بازه‌های زمانی بلندمدت مانند بازه‌های هفتگی و ماهانه معامله می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. 

اقتصاد خرد و کلان 

داده‌های اقتصادی تاثیر فراوانی در وضعیت انواع بازارهای مالی مانند فارکس، ارز دیجیتال و … دارند و بهتر است به عنوان یک تریدر و برای  تسلط بیشتر روی بازار، با مباحث اقتصاد خرد و کلان آشنا باشید. 

روانشناسی ترید 

یکی از اصلی‌ترین علت‌های موفقیت و عدم موفقیت یک تریدر، احساسات است. اگر یک تریدر نتواند احساساتی مانند شادی، حرص، طمع و عصبانیت را کنترل کند، احتمال شکستِ آن بسیار بالا می‌رود. به همین دلیل است که برای موفقیت در ترید باید تا حد زیادی به روانشناسی ترید مسلط باشید و سعی کنید تا به مرور زمان آن را در خود بهبود ببخشید.  

همچنین در این زمینه کتاب‌های زیادی نوشته شده است؛ از بهترین کتاب‌های روانشناسی ترید به کتابِ “معامله‌گر منظم” و “معامله‌گری با ذهن آگاه” اشاره کنیم. 

سخن آخر 

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با بررسی مفهوم ترید، انواع و مزایا و معایب آن همراه شما بودیم. اگر قصد شروع معامله‌گری را دارید، در نظر داشته باشید که حرفه‌ای شدن در این حوزه، نیازمند کسب تجربه و یادگیری مداوم است و هیچگاه نمی‌توانید فقط با خواندنِ یک کتاب یا گذراندنِ یک دوره آموزشی تریدر موفقی باشید. 

بلکه نیاز است در کنار آموزش ترید، در این راه اشتباه کرده، تجربه کسب کنید و هیچ‌وقت دست از یادگیری برندارید.