چه این که در حال حاضر یک معامله‌گر با تجربه باشید، یا یک مبتدی که به دنبال درک و تسلط بر متاتریدر ۵ است، این راهنمای جامع درمورد پلتفرم رایگان متاتریدر ۵ تمام جزئیاتی را که باید بدانید به شما ارائه می‌کند. این آموزش با پاسخ دادن به سوالات مهمی شروع می‌کنیم که ممکن است به ذهن معامله‌گرانی برای اولین بار با این پلتفرم آشنا می‌شوند خطور کند.

سوالاتی مانند «آیا متاتریدر ۵ رایگان است؟» یا «آیا متاتریدر ۵ خوب است؟» که البته پاسخ هر دو سوال مثبت است. پلتفرم متاتریدر ۴ نسخه استاندارد در نظر گرفته می‌شود و پلتفرم متاتریدر ۵ دارای برخی از ویژگی‌های مشابه و همچنین برخی ویژگی‌های کمی متفاوت است.

نحوه دانلود متاتریدر ۵

  • به صفحه دانلود متاتریدر ۵ بروید.
  • فرم ورود به پلتفرم را پر کنید.
  • دانلود به طور خودکار آغاز می‌شود.

بسته به اینکه متاتریدر ۵ را از کامپیوتر خانگی دانلود می‌کنید تا تلفن همراه، این صفحه نسخه مورد نیاز را به شما ارائه می‌دهد و نسخه‌های اندروید، آی او اس اپل، مک، و ویندوز این پلتفرم موجود است؛ حتی کاربران لینوکس نیز از قلم نیفتاده‌اند. همچنین بخشی از این راهنما را به تنظیمات متاتریدر ۵ در سیستم عامل لینوکس اختصاص داده‌ایم.

آموزش نصب متاتریدر ۵ روی ویندوز

نرم‌افزار متاتریدر ۵ را پس از دانلود کردن می‌توانید در نوار دانلود در پایین پنجره مرورگر خود یا در مسیر ذخیره فایل‌های دانلود شده کامپیوترتان پیدا کنید.

  1. روی فایل دانلود شده exe کلیک کنید.
  2. دستورالعمل‌های نصب برنامه را دنبال کنید.
  3. مسیر نصب برنامه را انتخاب کنید.
  4. بعد از اتمام روی Finish کلیک کنید.

پس از اتمام نصب، می‌توانید بر روی میانبر برنامه که اخیراً در دسکتاپ ایجاد شده کلیک کنید و نرم افزار متاتریدر ۵ را راه‌اندازی کنید.

آموزش نصب متاتریدر ۵ در لینوکس

در این راهنمای متاتریدر ۵ برخی از اطلاعات ضروری را که باید برای نصب متاتریدر ۵ در کیت توزیع اوبونتو بدانید به شما ارائه می‌کنیم. چرا اوبونتو؟ زیرا این این کیت محبوب‌ترین نسخه توزیع لینوکس است.

برای راه‌اندازی متاتریدر ۵ در اوبونتو، به نرم‌افزار واین (Wine) نیاز دارید. واین کاملاً رایگان است و به عنوان یک نرم‌افزار واسطه‌ای عمل می‌کند که اجازه می‌دهد برنامه‌های طراحی شده برای سیستم‌های ویندوز در سیستم‌های لینوکس استفاده شوند.

با این حال به یاد داشته باشید:

  • واین یک سیستم کاملاً پایدار نیست. این بدان معنی است که برخی از ویژگی‌های برنامه‌هایی که روی آن اجرا می‌شوند ممکن است به درستی کار نکنند، یا ممکن است به طور کامل از کار بیفتند.
  • اکیداً توصیه می‌شود جدیدترین نسخه نرم‌افزارهای واین و اوبونتو را تهیه کنید. با این کار می‌توانید از بالاترین سطح پایداری برای برنامه متاتریدر ۵ بهره‌مند شوید.

برای نصب واین کافی است دستور زیر را در خط فرمان تایپ کنید (در اوبونتو به آن «Terminal» گفته می‌شود).

sudo apt-get install wine-stable

با وارد کردن این دستور، جدیدترین و پایدارترین نسخه واین را نصب خواهید کرد. قبل از اینکه این دستور را در ترمینال خود تایپ کنید، دوباره از به روز بودن فرمان اطمینان حاصل کنید.

از آنجا که نسخه‌های جدید اوبونتو منتشر می‌شوند و توسعه دهندگان برنامه‌های خود را به روز می‌کنند با گذشت زمان دستورات نیز اغلب تغییر می‌کنند. سپس پلتفرم متاتریدر ۴ را دانلود کرده و از طریق واین نصب کنید.

آموزش نصب متاتریدر ۵ در مک

شرکت اپل در آخرین نسخه سیستم عامل مک یعنی Catalina امکان استفاده از برنامه‌های ۳۲ بیتی را از بین برده است. این امر بسیاری از برنامه‌ها از جمله سیستم عامل‌های معاملاتی متاتریدر را تحت تأثیر قرار داده است که در حال حاضر روی سیستم عاملCatalina  کار نمی‌کنند.Parallels Desktop  برنامه‌ای است که به شما امکان می‌دهد یک ماشین مجازی را روی مک خود اجرا کنید.

ماشین مجازی مانند کامپیوتر عمل کرده و به شما امکان می‌دهد سیستم عامل دیگری مانند ویندوز را اجرا کنید که اساساً به عنوان یک کامپیوتر دیگر در دستگاه میزبان عمل می‌کند. با داشتن نرم‌افزار Parallels می‌توانید متاتریدر ۵ را با استفاده از:

  • ویندوز ۱۰ یا
  • نرم‌افزار Mojave سیستم عامل مک

نصب کنید.

استفاده از ویندوز به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر متاتریدر ۵ از هر نرم‌افزار دیگر ویندوز بر روی سیستم عامل مک خود استفاده کنید! با این حال، به عنوان کاربر مک برای پیروی کردن از شرایط مجوز ویندوز، باید یک مجوز خریداری کنید.

به عنوان دارنده یک سیستم عامل مک می‌توانید یک سیستم عامل مک جداگانه را از طریق یک ماشین مجازی بر روی سیستم عامل مک خودتان اجرا کنید. لطفاً توجه داشته باشید که این امر منوط به شرایط و ضوابط مربوط به سیستم عامل است که برای اطمینان از پیروی کامل از آنها باید این شرایط را بخوانید.

چگونه می‌توانم یک حساب متاتریدر ۵ باز کنم و معاملات خود را شروع کنم؟

  1. به صفحه Trader’s Room در وب سایت ادمیرال مارکت بروید و وارد شوید.
  2. پس از ورود به سیستم، به تب Dashboard بروید.
  3. بر روی یکی از دو گزینه «Open Live Account» یا «Open Demo Account» از طریق متاتریدر ۵ کلیک کنید.
  4. شرایط و پیشنهادات معاملاتی برای مشتریان خرده فروش و حرفه‌ای متفاوت است.
  5. انواع مختلف حساب‌ها دسترسی به ابزارهای مختلف را فراهم می‌کنند. در متاتریدر ۵ می‌توانید CFDها را در طیف وسیعی از ابزارها معامله کنید یا بر روی سهام یا ای‌تی‌اف‌ها سرمایه‌گذاری کنید.
  6. ارزهای مدنظرتان را انتخاب و در حسابتان زیر نظر داشته باشید.
  7. اهرمی که می‌خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید.

برای فعال کردن حساب خود یک ایمیل تایید حاوی مراحل بعدی لازم برای تأیید حساب و استفاده از آن دریافت خواهید کرد.

آموزش واریز پول به حساب متاتریدر ۵

سوال دیگری که ممکن است برای برخی از معامله‌گران مطرح شود این است که «حداقل سپرده برای کار با متاتریدر ۵ چقدر است؟» متاتریدر ۵ پلتفرمی است که بروکرها از آن برای فراهم کردن امکان معامله ساده برای معامله‌گران استفاده می‌کنند.

این پلتفرم حداقل سپرده شما در نزد بروکرها را تعیین نمی‌کند، بلکه بروکری که از طریق متاتریدر ۵ با آن ارتباط برقرار می‌کنید حداقل سپرده را تعیین می‌کند. در هر صورت شما باید به حساب خود پول اضافه کنید.

پس از تأیید حساب معاملاتی و انتقال پول به آن می‌توانید معامله کردن را شروع کنید. می‌توانید معاملات خود را در پلتفرم دسکتاپ متاتریدر یا از طریق WebTrader در مرورگر وب انجام دهید.

آموزش اتصال به متاتریدر ۵

  1. پلتفرم متاتریدر ۵ را راه‌اندازی کنید.
  2. روی منوی کشویی File در بالا سمت راست کلیک کنید.
  3. «Login to Trade Account» را انتخاب کنید.
  4. نام کاربری و رمز ورود به حساب متاتریدر ۵ خود را وارد کنید.
  5. سرور مشخص شده در ایمیل تأیید خود را انتخاب کنید.
  6. بر روی Ok کلیک کنید.

بستن و خروج از متاتریدر ۵

برای بستن متاتریدر ۵ کافیست روی منوی File کلیک کنید و سپس Exit را انتخاب کنید.

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست و برای ارز دیجیتال چه معنایی دارد؟

اگر نمی‌خواهید متاتریدر ۵ اطلاعات ورود به سیستم‌تان را ذخیره کند باید تیک «Save Account Information» را در صفحه ورود به سیستم بردارید.

مزایای متاتریدر ۵ در مقایسه با ورژن ۴

اگرچه متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی جهان هستند اما متاتریدر ۵ مزایای منحصر به فردی دارد:

  1. استفاده ساده‌تر و آسان تر و رابط کاربری پیشرفته.
  2. وجود واحدهای جدید و قابل تنظیم زمان و اندازه‌گیری.
  3. اضافه شدن یک تقویم اقتصادی به پلتفرم.
  4. تاریخچه مختصری از سفارشات خودکار که مستقیماً در نمودار شاخص قابل مشاهده است.
  5. تاریخچه بازار (مانند دفتر سفارشات).

متاتریدر ۵ همچنین از نظر عملکرد و بهینه‌سازی نسبت به نسخه ۴ بهبود یافته است:

  1. اتصال سریع‌تر و پایدارتر به سرورها.
  2. پایداری بیشتر پلتفرم نسبت به متاتریدر ۴.
  3. اجرای سریع‌تر و دقیق‌تر سفارشات.
  4. امکان استفاده از پوشش ریسک برای پوشش دادن پوزیشن‌ها.
  5. قابل استفاده در رایانه شخصی، سیستم عامل مک، آی او اس، اندروید و از طریق همه مرورگرهای پشتیبانی شده.

متاتریدر ۵ نه تنها در مقایسه با متاتریدر ۴، که قدیمی‌تر اما پراستفاده‌تر است، جدیدتر و بسیار قدرتمندتر است بلکه در حال حاضر و عمدتا به دلیل تحولات فناوری ارائه شده توسط توسعه دهندگان MetaQuotes دارای قابلیت‌های پیشرفته‌تری است.

به طور کلی معامله‌گرانی که از ربات‌های معاملاتی استفاده می‌کنند متاتریدر ۴ را ترجیح می‌دهند، در حالی که معامله‌گران دستی متاتریدر ۵ را ترجیح می‌دهند.

آموزش معامله کردن و ترید با متاتریدر ۵

  1. پنجره «Market Watch» را از تب «View» یا فشار دادن Ctrl + M باز کنید.
  2. بر روی ابزار معاملاتی مورد نظر خود دوبار کلیک کنید.
  3. دکمه «Buy» یا «Sell» را فشار دهید.

ساده‌ترین راه برای ایجاد معامله در متاتریدر ۵ استفاده از پنجره «Order» برای ثبت سفارش فوری بر روی ابزار مورد نظرتان است.

هنگامی‌که نمودار معاملاتی‌تان در یک ایستگاه معاملاتی متاتریدر ۵ نمایش داده شد می‌توانید با استفاده از میانبر موجود در نوار ابزار در بالا سمت چپ پوزیشنی را باز کنید که «New Order» نام دارد.

پس از آنکه با کلیک کردن بر روی دکمه «New Order» در نوار ابزار یا با استفاده از کلید میانبر F9  سفارش جدیدی باز کردید می‌توانید به راحتی مقادیر مدنظرتان را وارد کنید.

برای باز کردن یک معامله باید اندازه معاملات مورد نظرتان را در باکس حجم و به صورت لات (lot) وارد کرده سپس روی دکمه خرید یا فروش کلیک کنید. با زدن گزینه «Market Execution» امکان ثبت فوری سفارش‌ها در متاتریدر ۵ وجود دارد.

همچنین می‌توانید از گزینه «One Click Trading» که در منوی زمینه‌ای قرار دارد و با کلیک راست کردن بر روی نمودار معاملات متاتریدر ۵ ظاهر می‌شود استفاده کنید. این روش برای باز کردن پوزیشن‌ها بسیار سریع و مناسب معاملات روزانه و استراتژی‌های اسکالپینگ است؛ در این روش تنها کاری که باید بکنید وارد کردن مقدار لات مورد نظر است.

همچنین ثبت سفارش‌های حد سود و حد ضرر (استاپ لاس) برای پوزشن‌ها بسیار ساده است. پس از به جریان افتادن سفارش، بسته به جهت معامله خود (خرید یا فروش)، بر روی خط ورودی کلیک کنید و آن را به بالا یا پایین بکشید.

نحوه قرار دادن حد ضرر و حد سود در متاتریدر ۵

حد ضرر و حد سود ابزاری‌هایی هستند که می‌توانند معاملات باز شما را به صورت خودکار ببندند. سفارش حد ضرر به کاهش ضرر معاملات شما کمک می‌کند، در حالی که حد سود به شما کمک می‌کند تا سود به دست آمده در یک معامله را ذخیره کنید.

برای ثبت سفارش‌های حد ضرر حد سود در متاتریدر دو روش وجود دارد: روش اول هنگام باز کردن معامله و روش دوم در هنگام اضافه کردن این سفارش‌ها به معامله‌ای که قبلاً باز کرده‌اید.

برای ثبت سفارش‌های حد سود و حد ضرر هنگام باز کردن یک معامله:

  1. روی دکمه «New Order» در نوار ابزار سمت بالای صفحه کلیک کنید.
  2. فیلدهای حد ضرر و حد سود را هایلایت کنید.
  3. مقدار حد ضرر را به گونه‌ای وارد کنید که کمتر از قیمت فروش فعلی باشد (این قیمت در بالای دکمه «Sell by market» است).
  4. مقدار حد سودی را وارد کنید که بالاتر از قیمت خرید فعلی باشد (قیمت بالای دکمه «buy by market»).
  5. روی «buy by market» کلیک کنید.

ثبت سفارش‌های حد سود و حد ضرر هنگام افزودن آنها به معاملات موجود:

  1. در پنجره نمودار، قیمتی را که معامله در آن باز شده هایلایت کنید (خط نقطه نقطه سبز)
  2. حد ضرر (خط نقطه نقطه قرمز در زیر قیمت باز شدن معامله) را هایلایت کنید.
  3. حد سود (خط نقطه نقطه قرمز بالاتر از قیمت باز شدن معامله) را هایلایت کنید.
  4. سعی کنید حد ضرر را به مقدار دیگری تغییر دهید.
  5. شرایط و ضوابط را بپذیرید (پنجره بازشو).
  6. حد ضرر را به مقدار دیگری تغییر دهید.

نحوه ثبت کردن حد ضرر متحرک (Trailing Stop) در متاتریدر ۵

حد ضرر متحرک به استاپ‌های گفته می‌شود که با حرکت معامله در جهت سود معامله‌گر تنظیم می‌شود تا خطر ضرر ناشی از ورود اشتباه به معاملات را بیشتر کاهش دهد. برای ثبت کردن حد ضرر متحرک کافیست:

  1. بر روی خط مربوط به پوزیشنی که باز کرده‌اید کلیک راست کنید.
  2. از منوی باز شده گزینه «trailing stop» را انتخاب کنید.
  3. اندازه مقدار استاپ خود را انتخاب کرده و با کلیک کردن آن را تأیید کنید.

به روش زیر نیز می‌توانید حد ضرر متحرک را برای معاملات خود تنظیم کنید:

  1. جعبه ابزار را با وارد کردن میانبر صفحه کلید Ctrl + T باز کنید.
  2. تب «Trade» را انتخاب کنید و سپس روی خطی که پوزیشن بازتان را نشان می‌دهد کلیک راست کنید.
  3. از منوی باز شده گزینه «trailing stop» را انتخاب کنید.
  4. اندازه مقدار استاپ خود را انتخاب کرده و با کلیک آن را تایید کنید.

آیا می‌خواهید تا زمانی که ممکن است در یک پوزیشن سودده بمانید؟

برای این کار دنبال کننده حد ضرر «Stop Follower» دقیقاً همان ابزاری است که به آن نیاز دارید.

این ابزار قیمت‌های سهام و شاخص را در زمان واقعی ردیابی می‌کند و هنگامی‌که بازار در جهت مخالف معامله شما حرکت کند پوزیشن‌تان را مسدود می‌کند.

  • در پوزیشن‌های لانگ (خرید) این ابزار متاتریدر ۵ هنگامی که قیمت کاهش پیدا کند معامله را متوقف می‌کند. اگر قیمت به حد ضرر معامله‌گر برسد، پوزیشن معاملاتی او به طور خودکار بسته می‌شود.
  • در پوزیشن‌های شورت (فروش) این ابزار روند نزولی را دنبال می‌کند و با شروع افزایش قیمت معامله را متوقف می‌کند.

معاملات با یک کلیک در متاتریدر ۵

معامله با یک کلیک گزینه‌ای سریع و جذاب برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی است. این روش مستقیماً از یک نمودار فعال در دسترس است و شما می‌توانید بصورت بصری پیش‌نمایشی از پوزیشن‌تان که با یک خط نقطه نقطه نشان داده شده است ببینید.

وقتی از این طریق ماوس را روی نمودار حرکت می‌دهید می‌توانید به چندین عملکرد دسترسی داشته باشید. برای باز کردن پوزیشن کلیک چپ کرده و با کلیک راست کردن گزینه بستن را برای خارج شدن از معامله انتخاب کنید.

در اینجا می‌توانید به گزینه Edit نیز دسترسی پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد:

  • مقدار حد ضرر موجود را تغییر دهید.
  • مقدار حد سود فعلی را تغییر دهید.

بعلاوه می‌توانید با کلیک روی خط قرمز روی نمودار نشان دهنده قیمت ورودی‌تان و جا به جا کردن آن این کار را انجام دهید.

برای پوزیشن لانگ:

  • با کشیدن قیمت به پایین مقدار حد ضرر تغییر می‌کند.
  • با کشیدن قیمت به بالا مقدار حد سود تغییر می‌کند.

برای پوزیشن شورت:

  • با کشیدن قیمت به پایین مقدار حد سود تغییر می‌کند.
  • با کشیدن قیمت به بالا مقدار حد ضرر تغییر می‌کند.

هر یک از این گزینه‌ها به شما امکان کنترل بیشتر بر روی معاملات را به شما می‌دهد.

الگوی نمودار ساده مبتدی متاتریدر ۵

اگر می‌خواهید برای سهولت بیشتر در تحلیل بازارها یک نمودار گویا، روشن و مختصر داشته باشید بهتر است توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

  1. برای مشاهده بهتر، از زمینه‌های سفید در نمودارهای خود استفاده کنید.
  2. از کندل استیک (شمع ژاپنی) آبی برای نشان دادن افزایش قیمت و کندل استیک قرمز برای نمایش کاهش قیمت استفاده کنید.
  3. از افزونه Expert Advisor در متاتریدر ۵: نسخه سوپریم (Supreme Edition) استفاده کنید. این ابزار به طور خودکار روندها، مومنتوم، قدرت و نوسانات بازار، آخرین سقف‌ها و کف‌ها را با توجه به بازه زمانی و شاخص یا ابزار انتخابی شما شناسایی می‌کند.
  4. از دو اندیکاتور میانگین متحرک نمایی ۲۰ تا ۵۰ دوره‌ای استفاده کنید.

نحوه افزودن اندیکاتور‌ها در متاتریدر ۵

بازارهای فارکس معمولاً در برخی شرایط خاص به شیوه‌ای مشخص رفتار می‌کنند. این رفتار تکرار می‌شود، به این معنی که برخی از الگوهای قیمت بارها و بارها رخ خواهد داد. اندیکاتورهای برتر فارکس تلاش می‌کنند تا الگوهایی را که شکل می‌گیرند تشخیص داده و با بهره گیری از این دانش به معامله‌گر کمک کنند.

برای افزودن اندیکاتور به پلتفرم‌تان کافیست:

  1. متاتریدر ۵ نسخه سوپریم را دانلود و نصب کنید.
  2. اندیکاتورها را از تب Market در پنجره Toolbox دانلود کنید.
  3. اندیکاتورها را از پوشه Indicators در پوشه نصب متاتریدر ۵ به صورت دستی نصب کنید.

از بین سه نوع اندیکاتور مختلف موجود در پلتفرم متاتریدر ۵ که هر کدام گزینه‌ها و ویژگی‌های مختلفی برای نیازهای مختلف کاربر دارند یکی را انتخاب کنید.

اندیکاتورها، ربات‌های مشاور را اضافه کنید، یا ابزارهای سفارشی خود را ایجاد یا اضافه کنید. می‌توانید ابزارهای سفارشی را که برای دانلود در اینترنت موجود است و با زبان برنامه‌نویسی MQL5 سازگار است پیدا کنید.

به همین دلیل است که متاتریدر ۵ نسخه سوپریم بهترین و قدرتمندترین پلتفرم معاملاتی موجود در بازار است. بسیاری از شاخص‌های برجسته مانند پیوت پوینت، سوپر ترند، هیکینی اشی و موارد دیگر در این نسخه موجود است. همچنین به سادگی می‌توان موارد دیگر را به این پلتفرم اضافه کرد.

اگر می‌خواهید در مورد اندیکاتورهای موجود اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید به فروم متاتریدر ۵ مراجعه کنید. انجمن متاتریدر ۵ کاملاً فعال است و هر روز پلاگین‌ها و اندیکاتورهای جدیدی ایجاد می‌کند.

نحوه ذخیره کردن الگوهای نمودار معاملاتی متاتریدر ۵

متاتریدر ۵ به شما این امکان را می‌دهد که الگوهای نمودار معاملاتی را ذخیره کنید. مزیت اصلی انجام این کار این است که در هر زمان که به این الگوها نیاز پیدا کردید به سرعت و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

جفت ارزی فارکس مورد علاقه‌تان همراه با سه اندیکاتور تکنیکال ۳ میانگین متحرک ساده، اندیکاتور هیکینی اشی، و آر اس آی متاتریدر ۵ می‌تواند نمونه‌ای از یک نمودار ذخیره شده باشد.

برای ایجاد این الگوی نمودار متاتریدر ۵:

  1. نمودار خود را با تمام اندیکاتورها و پلاگین‌های مورد نظر بسازید.
  2. روی تب Charts کلیک کنید و الگوها را انتخاب کنید.
  3. روی «Save Template» کلیک کنید.
  4. برای الگوی خود یک نام انتخاب کنید و آن را ذخیره کنید.

ذخیره کردن یک الگوی به همین سادگی و در چهار گام انجام می‌شود.

هنگامی‌که نمودار مورد نظرتان را به عنوان الگو ذخیره کردید از آن به بعد می‌توانید هر بار آن الگو را باز کرده و کل سیستم معاملاتی و اندیکاتورهای خود را در حالت آماده داشته باشید. هر بار که خواستید الگویی را بالا بیارید کافیست:

  1. به تب Charts بروید.
  2. روی «Templates» کلیک کنید.
  3. مدلی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

نحوه ذخیره پروفایل در متاتریدر ۵

همچنین می‌توانید پروفایل‌های مدنظرتان را در متاتریدر ۵ ذخیره کنید. مزیت این کار این است که می‌توانید بدون اینکه مجبور شوید هر بار ابزارهای مالی مورد علاقه‌تان را جستجو کنید فوراً به آنها دسترسی داشته باشید.

در زیر با مثالی از آنچه یک پروفایل می‌تواند برایتان انجام دهد آشنا می‌شوید:

فرض کنید شما صبح فارکس و بعد از ظهر شاخص‌های بازار ایالات متحده را معامله می‌کنید. در صبح پروفایل فارکس خود را دانلود می‌کنید و تمام جفت ارزهای مورد علاقه‌تان و همچنین تمام اندیکاتورهایی که بارگذاری کرده‌اید و ربات‌های مشاوره‌ای مربوطه را مشاهده خواهید کرد. بعد از ظهر پروفایل ایالات متحده را دانلود می‌کنید و این بار فقط نمودارها و ابزارهای مربوط به این بازار و گزینه‌های ذخیره شده آن را مشاهده خواهید کرد.

برای ذخیره کردن پروفایل در متاتریدر ۵:

  1. دارایی یا ابزارهای مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
  2. اندیکاتورهای مورد نظر را به هر نمودار اضافه کنید.
  3. به تب «Files» بروید و «Profiles» را انتخاب کنید.
  4. روی «Save As» کلیک کنید.
  5. پروفایل خود را نامگذاری کرده و برای ذخیره روی ok کلیک کنید.

با استفاده از سیستم پروفایل در متاتریدر ۵ می‌توانید مجموعه‌ای از ابزارهای موردعلاقه و اندیکاتورها و ابزارهایی که بر روی نمودارها پیاده کرده‌اید در یک پوشه که به آسانی لود می‌شود ذخیره کنید.

نحوه مشاهده اطلاعات نمودار متاتریدر ۵

  1. نشانگر ماوس را روی یک اندیکاتور قرار دهید تا مقادیر آن به نمایش درآید.
  2. همچنین می‌توانید از «Window Data» در نوار ابزار واقع در سمت چپ بالای پنجره استفاده کنید تا به تمام اطلاعات مربوط به نمودارهای معاملاتی فعال دسترسی پیدا کنید. میانبر صفحه کلید این ابزار Ctrl + D است.

یافتن تمام داده‌ها و اطلاعاتی که می‌توانید از یک نمودار تهیه کنید به تنهایی ممکن است کاملاً طاقت فرسا باشد! به همین دلیل بهتر است با پنجره داده آشنا شوید.

در زیر مثالی از مفید بودن این ابزار را خواهد دید:

فرض کنید می‌خواهید با توجه به اندیکاتور آر اس آی وارد معامله شوید و باید صبر کنید تا منحنی شاخص قدرت نسبی از مقدار ۵۰ عبور کند تا وارد پوزیشن شوید. خواندن این مقدار دقیق به شکل داده ساده‌تر از حدس زدن تقریبی آن بر اساس نمودار است -این امر خصوصاً در مورد ابزارهایی که قیمت آنها به سرعت تغییر می‌کند بسیار مهم است.

نحوه نمایش واحدهای زمان در متاتریدر ۵

آیا می‌دانستید که می‌توانید واحدهای زمان را به صورت سفارشی تنظیم کنید؟

متاتریدر ۵ می‌تواند نمودارها را علاوه به بازه‌های زمانی رایج در طیف گسترده‌ای از واحدهای زمانی خاص نمایش دهد.

بر خلاف متاتریدر ۴ که قابلیت ارائه تعداد محدودی از بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده را برای هر نمودار دارد، در متاتریدر ۵ می‌توانید از بازه‌های زمانی سفارشی بیشتری استفاده کنید که عبارتند از:

  1. M2 معادل ۲ دقیقه
  2. M3 معادل ۳ دقیقه
  3. M4 معادل ۴ دقیقه
  4. M6 معادل ۶ دقیقه
  5. M10 معادل ۱۰ دقیقه
  6. M12 معادل ۱۲ دقیقه
  7. M20 معادل ۲۰ دقیقه
  8. H2 معادل ۲ ساعت
  9. H3 معادل ۳ ساعت
  10. H6 معادل ۶ ساعت
  11. H8 معادل ۸ ساعت
  12. H12 معادل ۱۲ ساعت

برای تنظیم یک واحد زمان سفارشی مراحل زیرا را دنبال کنید:

  1. از نوار ابزار پیش‌فرض در سمت راست بالای پلتفرم متاتریدر ۵ استفاده کنید.
  2. بر روی نمودار کلیک راست کنید، به «Timeframes» بروید و واحد زمان را تغییر دهید.

نحوه نمایش مقدار اسپرد (Spread) در متاتریدر ۵

در معاملات فارکس «اسپرد» به تفاوت قیمت خرید (Bid) و فروش (Ask) یک جفت ارز اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر قیمت خرید جفت ارز EUR / USD معادل ۱/۱۶۹۰۹ و قیمت  فروش آن ۱/۱۶۹۱۹ باشد، مقدار اسپرد ۱ پیپ است.

اگر قیمت خرید ۱/۱۶۹۰۹ و قیمت فروش ۱/۱۶۹۴۹ باشد آنگاه مقدار اسپرد ۴ پیپ خواهد بود. معامله‌گر هنگام معامله کردن در بازار فارکس سود خود را براساس حرکت قیمت جفت ارز بدست می‌آورد. با این حال، یک معامله تنها زمانی وارد سود می‌شود که قیمت ارز مورد معامله از اسپرد عبور کند.

برای مشاهده اسپرد:

  1. در نمودار معاملات خط قیمت خرید و خط قیمت فروش را پیدا کنید.
  2. از پنجره Market Watch ستون Difference را پیدا کنید.

نحوه مشاهده مقدار کارمزد در متاتریدر ۵

با داشتن یک حساب معاملاتی استاندارد در متاتریدر ۵ تنها کارمزد معاملات سی اف دی (CFD) مربوط به سواپ (Swap) است که نرخ بهره شبانه برای پوزیشن‌های یک روزه است. این کارمزدها برای هر پوزیشن مربوطه نمایش داده می‌شود.

از این نظر معامله‌گران یک روزه سی اف دی یا اسکالپرها از یک مزیت برخوردارند زیرا اسپرد این معاملات بسیار کم است.

اگر پوزیشن‌های روزانه خود را نگه دارید، نمایش دادن این هزینه‌ها در پلتفرم می‌تواند در درک بهتر هزینه‌های معاملات و مدیریت کردن آنها به معامله‌گر کمک کند.

برای مشاهده کارمزدها و هزینه‌های سواپ در متاتریدر ۵ مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای مشاهده جعبه ابزار متاتریدر ۵ کلید میانبر Ctrl + T را وارد کنید.
  2. در تب Trade می‌توانید پوزیشن‌های باز خود را مشاهده کنید.
  3. در ستون Exchange می‌توانید کارمزدهای پوزیشن‌های خودتان را مشاهده کنید.

نحوه نمایش نمودار تیک در متاتریدر ۵

اگر یک معامله‌گر باتجربه هستید که به دنبال انواع خاصی از نمودارهای متفاوت از نمودار استاندارد روزانه هستید متاتریدر ۵ به شما امکان دسترسی ساده به انواع دیگر نمودار مانند نمودارهای تیک و نمودارهای محدوده را می‌دهد. برای نصب نمودار تیک:

  1. روی میانبر Market Watch کلیک کنید.
  2. روی تب «Ticks» در پایین کلیک کنید.

اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands) در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست و چگونه از آن سیگنال خرید یا فروش بگیریم؟

اکنون می‌توانید پنجره Market Watch را به هر جهتی که مایلید، بالا، پایین، چپ یا راست جا به جا کنید.

نحوه نمایش نمودار محدوده در متاتریدر ۵

  1. اندیکاتور Admiral MiniChart را به نمودار معاملاتی‌تان اضافه کنید.
  2. به «Input Settings» بروید.
  3. فیلدهای مربوط به انتخاب بازه زمانی / نوع نمودار را پیدا کنید.
  4. دامنه مقادیر نمودار را از Standard به Stacked انتخاب کنید.
  5. اندازه شمع‌های محدوده را وارد کنید.
  6. روی ok کلیک کنید.

نمونه‌هایی از گزینه‌های مختلف شمع محدوده:

  • اگر ۱۰ را انتخاب کنید هر زمان یک حرکت ۱۰ واحدی در بازار ثبت شود شمع جدیدی ایجاد می‌شود.
  • اگر ۳ را انتخاب کنید هر زمان یک حرکت ۳ واحدی در بازار ثبت شود شمع جدیدی ایجاد می‌شود.

این امکان فقط در متاتریدر ۵ نسخه سوپریم وجود دارد.

نحوه نمایش نمودار رنکو (Renko) در متاتریدر ۵

در یک نمودار عادی قیمت هر بار که واحد خاصی از زمان سپری شود قیمت را در نمودار ترسیم می‌کند. در مقابل، نمودار رنکو فقط مربوط به قیمت است و نه زمان – و تغییرات قیمت را تنها زمانی ثبت می‌کند که مقدار این تغییر به یک میزان حداقل مشخص برسد.

تغییرات قیمتی که این شرط را نداشته باشند نادیده گرفته می‌شوند. این نادیده گرفتن حرکات کوچکتر قیمت باعث حدف نوسانات جزئی بازار و تمرکز بیشتر معامله‌گر بر روی حرکت‌های بزرگ می‌شود.

  1. اندیکاتور Admiral MiniChart را به نمودار معاملاتی‌تان اضافه کنید.
  2. به تنظیمات مقادیر ورودی بروید.
  3. بازه زمانی / نوع نمودار را پیدا کنید.
  4. نمودار رنکو را انتخاب کنید، بین Renko (Standard) و Renko (With Tails) یکی را انتخاب کنید.
  5. اندازه شمع‌های رنکو را تعیین کنید.
  6. بر روی ok را کلیک کنید.

مثال‌:

  • اگر ۱۰ را انتخاب کنید هر زمان که یک حرکت ۱۰ واحدی به سمت بالا یا پایین در بازار ثبت شود یک شمع جدید رنکو ایجاد می‌شود.
  • اگر ۳ را انتخاب کنید هر زمان که یک حرکت ۳ واحدی به سمت بالا یا پایین در بازار ثبت شود یک شمع جدید رنکو ایجاد می‌شود.

در این مورد هم تنها در متاتریدر ۵ نسخه سوپریم می‌‌توانید به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید.

نحوه مشاهده همه دارایی‌ها در متاتریدر ۵

شما می‌توانید تمام دارایی‌های متاتریدر ۵ را در پنجره Market Watch مشاهده کنید که در سمت چپ بالای پلتفرم متاتریدر ۵ قرار دارد.

  1. روی میانبر Market Watch در بالا سمت چپ پنجره متاتریدر کلیک کنید. (میانبر صفحه کلید Ctrl + M)
  2. در میان فهرست بازارهای تحت پوشش حساب بروکرتان پیمایش کنید.
  3. برای اضافه کردن ابزارهایی که در فهرست وجود ندارد می‌توانید از فیلد پایین فهرست استفاده کنید.

نحوه تحلیل کردن نمودارهای رمز ارزها در متاتریدر ۵

  1. برای نمایش نمودار تایم فریم مورد نظر (هفتگی، ساعتی یا غیره) را انتخاب کنید.
  2. برای تعیین روند، حرکت قیمت را به مرور زمان ارزیابی کنید.
  3. سطوح حمایت و مقاومت را با استفاده از اندیکاتور پیوت پوینت پیدا کنید.

بسیاری از رمز ارزها را می‌توان در متاتریدر ۵ تحلیل و معامله کرد از جمله:

  • بیت کوین
  • اتر
  • لایت کوین
  • ریپل
  • بیت کوین کش

راهنمای بک تست کردن متاتریدر ۵

روش‌های مختلفی برای انجام تست‌های تاریخی برای تعیین اثربخشی یک استراتژی معاملاتی در متاتریدر ۵ وجود دارد:

۱. روش دستی

پس از یافتن ابزار و استراتژی مورد نظر می‌توانید داده‌های تاریخی آن را با کمترین افزایش قیمت مشاهده کنید.

کلید F12 به شما کمک می‌کند تا از یک شمع به شمعی دیگر حرکت کرده و نمای نزدیکی از اطلاعات مربوط به عملکرد قیمت (پرایس اکشن) را مشاهده کنید.

۲. روش رباتی

پس از نصب Expert Advisor می‌توانید یکی از ابزارهای بک تستینگ داخلی را انتخاب کرده و با اعمال کردن آن بر دوره‌های زمانی مختلف میزان موفقیت یک استراتژی را بسنجید.

پلاگین MQL5 Strategy Tester ارتقا یافته و استفاده از آن آسان‌تر و نتایج حاصل از آن پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است. این ابزار تحلیل‌های آماری را به صورت دقیق و کاربردی انجام می‌دهد.

برای معامله‌گرهای برنامه نویسی MQL5 پیشرفته‌تر از MQL4 است:

  • سهولت بیشتر در برنامه نویسی.
  • عملکرد و سرعت بیشتر.
  • فشار کمتر بر روی پردازنده کامپیوتر.
  • تست‌های سریع‌تر و بهینه‌سازی بیشتر.

نحوه انجام تست سریع تاریخی با تستر استراتژی (Strategy Tester) متاتریدر ۵:

  1. تستر استراتژی متاتریدر ۵ را باز کنید.
  2. اندیکاتور یا ربات Expert Expert را برای تست کردن انتخاب کنید.
  3. واحد زمانی را که می‌خواهید تست تاریخی را در آن انجام دهید انتخاب کنید.
  4. ابزاری را برای این تست تاریخی انتخاب کنید.
  5. تاریخ شروع و پایان تست را انتخاب کنید.
  6. حالت اجرا را انتخاب کنید.
  7. مقدار شروع و همچنین اهرم مورد نظر را وارد کنید.
  8. حالت بصری را روشن یا خاموش کنید.

نحوه استفاده از متاتریدر ۵ در اندروید

  1. برنامه متاتریدر ۵ را از Google Play دانلود کنید.
  2. برنامه را باز کرده و با استفاده از اطلاعات حساب معاملاتی یا سرمایه‌گذاری متاتریدر ۵ وارد برنامه شوید.
  3. روی آیکن + واقع در سمت راست بالای برنامه متاتریدر ۵ کلیک کنید.
  4. ابزار معاملاتی متاتریدر ۵ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  5. اندازه لات را انتخاب کنید.
  6. حد ضرر مورد نظرتان را تنظیم کنید (اختیاری). سطح قیمت ضرر را انتخاب کنید.
  7. حد سود مورد نظرتان را تنظیم کنید (اختیاری). سطح قیمت سود را انتخاب کنید.
  8. با استفاده از کلید Sell by Market وارد یک پوزیشن شورت شوید.
  9. با استفاده از کلید Buy by Market وارد یک پوزیشن لانگ شوید.

برای وارد شدن به یک معامله در بازار کافیست یکی از این گزینه‌ها را پر کرده و کلید Sell یا Buy را فشار دهید. این پیمایش ساده و بصری باعث شده متاتریدر ۵ به بهترین برنامه معاملاتی در موبایل تبدیل شود.

نحوه استفاده از متاتریدر ۵ در آیفون

  1. برنامه متاتریدر ۵ را از App Store دانلود کنید.
  2. با استفاده از اطلاعات حساب معاملاتی یا سرمایه‌گذاری متاتریدر ۵ وارد سیستم شوید.
  3. روی آیکن + واقع در سمت راست بالای برنامه متاتریدر ۵ کلیک کنید.
  4. ابزاری که می‌خواهید معامله کنید را از فهرست کشویی انتخاب کنید.
  5. اندازه لات معامله را انتخاب کنید.
  6. حد ضرر مورد نظرتان را تنظیم کنید (اختیاری).
  7. حد سود مورد نظرتان را تنظیم کنید (اختیاری).
  8. با زدن «Sell by Market» وارد پوزیشن شورت شوید.
  9. با زدن «Buy by Market» وارد پوزیشن لانگ شوید.

برای وارد شدن به یک معامله در بازار کافیست یکی از این گزینه‌ها را پر کرده و کلید Sell یا Buy را فشار دهید. این پیمایش ساده و بصری باعث شده متاتریدر ۵ به بهترین برنامه معاملاتی در موبایل تبدیل شود.

تفاوت متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵

در پایان می‌خواهیم به سوالی پاسخ دهیم که بسیاری از معامله‌گران در هنگام مقایسه پلتفرم‌های متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ از خود می‌پرسند: «تفاوت متاتریدر ۴ با متاتریدر ۵ چیست؟»

اساساً، پلتفرم متاتریدر استاندارد طلایی صنعت معامله‌گری محسوب می‌شود. برخی معتقدند که متاتریدر ۵ را نباید نسخه جدیدی از متاتریدر ۴ دانست.

همچنین، به دلیل محبوبیت بسیار زیاد متاتریدر ۴ بسیاری معتقدند: «سری که درد نمی‌کند را چرا باید دستمال بست؟» یکی از دلایل مهمی که ممکن است معامله‌گران متاتریدر ۵ را به متاتریدر ۴ ترجیح دهند اضافه شدن داده‌های مربوط به عمق بازار Depth of Market از سوی بروکرها در نسخه جدید است.

معامله‌گر تحت وب متاتریدر ۵

معامله‌گر تحت وب (WebTrader) نسخه مبتنی بر مرورگر متاتریدر است که به کمک آن می‌توانید بدون دانلود هیچ نرم‌افزاری به معامله کردن بپردازید.

این راه‌حل مناسب معامله‌گران سیار کسانی است که نمی‌خواهند کل پلتفرم متاتریدر ۵ را روی یک کامپیوتر واحد نصب کنند.

از طریق معامله‌گر تحت وب متاتریدر ۵ به سادگی می‌توانید در هر مکان و به صورت ایمن و در عرض چند ثانیه معامله کنید.

حتی می‌توانید از طریق مرورگر تلفن هوشمندتان بدون دانلود کردن برنامه جدیدی که فضای ارزشمند تلفن همراهتان را اشغال می‌کند به معامله بپردازید.

سخن آخر

بدون شک متاتریدر ۵ نسخه ای بهبود یافته از متاتریدر ۴ است که ویژگی های خوبی به آن اضافه شده است. اگرچه محدودیت هایی سر راه کاربران ایرانی وجود دارد اما باز هم از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال است.