یکی از راه های کسب درامد از طریق ارز دیجیتال ترون این است که بعد از خرید ترون، آن را استیک کنید. ترون از بهترین ارزهای دیجیتال به منظور استیک کردن است. استیک ترون از طریق چند پلتفرم و کیف پول ممکن است. ترون بر خلاف اتریوم از فرایند استخراج پیروی نمی‌کند بلکه از الگوریتم اجماع اثبات سهام محول شده (Delegated Proof of Stake) پیروی می‌کند و کاربران برای کسب ترون‌های بیشتر باید آن را استیک کنند. در ادامه در مجله صرافی آنلاین رمزینکس توضیحات بیشتری در مورد فرایند استیکینگ ترون ارائه خواهیم داد.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون یک پلتفرم غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین است. این پلتفرم یک نوع پل میان سازندگان محتوا و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند تا هر دو بتوانند بدون واسطه از این پلتفرم استفاده کنند. بنیاد ترون در ابتدا توسط جاستین سان (Justin Sun) در سال ۲۰۱۷ برای ارائه یک سیستم سرگرمی جهانی، رایگان و دیجیتال برای به اشتراک‌گذاری آسان و مقرون به صرفه محتوا تأسیس شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال ترون به مقاله «ارز دیجیتال ترون چیست؟» بروید.

توکن ترون (TRX) چیست؟

ترون به عنوان یک ماشین مجازی غیرمتمرکز عمل می‌کند و هدف اصلی آن کمک به استفاده از اینترنت غیرمتمرکز است. ترون نیز مانند اتریوم، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapp) را قادر می‌سازد تا از طریق قراردادهای هوشمند بلاکچین، از پروتکل‌های پیچیده استفاده و آن‌ها را ایجاد کنند.

در حال حاضر این پلتفرم به دلیل سرعت فوق‌العاده‌ای که در انجام معاملات دارد بسیار محبوب است. در واقع این پلتفرم می‌تواند در هر ثانیه ۲۰۰۰ تراکنش انجام دهد و همچنین هیچ هزینه‌ای برای انجام معاملات دریافت نمی‌کند.

سرمایه‌گذاران با تبادل توکن‌های ترون با اتریوم یا بیت کوین می‌توانند این رمز ارز فوق‌العاده را از صرافی‌های برجسته‌ای مانند بایننس و لیکوی (Liqui) خریداری کنند.

ویژگی‌های فنی پلتفرم ترون عبارت‌اند از:

تعداد تراکنش در ثانیه۱۰۰۰۰
هزینه انجام تراکنشبسیار کم
نحوه دریافت سکه‌های اضافیامکان دریافت پاداش‌ها در ژوئیه ۲۰۲۱ توسط بنیاد ترون فراهم می‌شود.
مکانیسم سوزاندن توکنهزینه مورد نیاز برای ایجاد دارایی ۱۰۲۴ ترون است که به منظور ایجاد تورم سوزانده خواهد شد.

استیکینگ ترون چیست؟

در فرایند استیکینگ، کاربران برای شرکت در این فرایند، توکن‌های خود را به پلتفرم مورد نظر سهام گذاری می‌کنند و سپس با توجه به میزان سهامی که استیک یا سهام گذاری کرده‌اند، پاداش دریافت می‌کنند.

پلتفرم ترون تمرکز زیادی روی تعداد تراکنش در ثانیه (TPS) دارد. تعداد تراکنش‌ها در ثانیه از طریق الگوریتم اجماع اثبات سهام محول شده حاصل می‌شود.

نمایندگان ارشد (Super Representatives) یکی از بخش‌های اصلی شبکه ترون هستند که به عنوان تولیدکنندگان بلاک در شبکه کار می‌کنند. با تولید هر بلاک جدید، نمایندگان ارشد پاداش خود را در قالب توکن‌های ترونیکس دریافت می‌کنند و سپس آن را میان روی دهندگان (voters) خود توزیع می‌کنند.

آیا استیک ترون در سال ۲۰۲۱ سودآور است؟

استیکینگ ترون چند مزیت عمده دارد و به چند دلیل احتمال سوددهی آن زیاد است، از جمله:

  • استیکینگ ترون هیچ خطر و ریسکی ندارد و سرمایه‌گذار هر وقت که بخواهد می‌تواند سرمایه استیک شده خود را پس بگیرد.
  • هک شدن یا دزدیدن وجوهی که در شبکه سرمایه‌گذاری کرده‌اید تقریباً غیرممکن است. تا زمانی که در شبکه به خوبی و با صداقت عمل کنید و نماینده ارشد ایرادی در کار شما نبیند، وجوه شما کاملاً امن است.
  • میزان انجام معاملات در این پلتفرم زیاد است و در نتیجه استیکینگ سود بیشتری هم به دنبال دارد.
  • انجام معاملات در پلتفرم ترون کاملاً رایگان است.
  • سهام گذاران به طور خودکار هر روز پهنای باند (bandwidth) دریافت خواهند کرد که می‌توانند برای تأمین هزینه کل تقریباً ۲۰ معامله از آن استفاده کنند. به علاوه با فریز کردن (freezing) دارایی خود، سرمایه‌گذاران می‌توانند پهنای باند بیشتری هم دریافت کنند.

آموزش استیک ترون در کیف پول تراست والت

نحوه استیک ترون در تراست والت (Trust Wallet)

برای استیک ترون در کیف پول پرطرفدار تراست والت مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. آماده سازی توکن‌های ترونیکس (TRX)

در ابتدا توکن‌های ترونیکس را از صرافی مورد نظر دریافت کرده و آن‌ها را به کیف پول ترون والت خود واریز کنید. پس از انتقال توکن‌ها به این کیف پول آن را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که توکن‌ها را به آدرس درستی انتقال داده‌اید.

سپس به قسمت «Finance» در کیف پول خود بروید و میزان توکن‌هایی را که می‌توان استیک کرد را بررسی کنید. در این بخش توکن‌های ترونیکس خود را خواهید دید، روی آن‌ها کلیک کنید تا مستقیماً به ترون والت بروید.

اگر وارد کیف پول شده‌اید و توکن‌های خود را پیدا نمی‌کنید، روی علامت «+» در قسمت بالا سمت راست کلیک کرده و TRX را جستجو کنید و سپس از گزینه «toggle» برای افزودن توکن‌ها به کیف پول استفاده کنید.

  • به منوی «Staking» بروید.

برای دسترسی به منوی استیکینگ روی گزینه «More» کلیک کنید و سپس گزینه‌های زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • جزئیات استیک (Stake Details): در این بخش می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد فرایند استیکینگ ترون و وضعیت استیک فعلی خود را مشاهده کنید.
  • استیک: با کلیک کردن روی این گزینه به صفحه اصلی استیکینگ منتقل می‌شوید.
  • آن‌استیک (Unstake): با استفاده از این گزینه می‌توانید فرایند استیکینگ را لغو کرده و توکن‌های خود را پس بگیرید.
  • دریافت پاداش (Claim Rewards): پاداش‌های کسب شده از طریق فرایند استیکینگ را می‌توانید در این قسمت دریافت کنید.
  • انتخاب اعتبارسنج (Validator)

میزان ترون‌هایی را که می‌خواهید استیک کنید را وارد کرده یا با کلیک روی گزینه «Max» همه توکن‌ها را انتخاب کنید. حداقل مبلغ برای شروع فرایند استیکینگ ۱ ترونیکس است و برای پرداخت هزینه‌ها باید حداقل یک توکن موجود داشته باشید. اعتبارسنج مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه «Next» کلیک کنید.

توجه

قبل از ادامه فرایند لطفاً به موارد زیر توجه کنید:

ترونیکس‌های شما به مدت سه روز فریز (freeze) خواهند شد و تا پایان این سه روز نمی‌توانید آن‌ها را انتقال دهید یا به هر نحوی از آن‌ها استفاده کنید. بعد از سه روز می‌توانید آن‌ها را از فریز خارج کنید یا برای ادامه فرایند استیکینگ و دریافت پاداش آن‌ها را در همان حالت نگه دارید.

علاوه بر این، اضافه کردن توکن‌های جدید به این فرایند نیز دوباره توکن‌های شما را برای مدت ۳ روز به حالت فریز در خواهد آورد.

  • ارسال معامله به شبکه

جزییات معامله خود را به دقت بررسی کرده و سپس برای ادامه روی گزینه «Send» کلیک کنید.

پس از این، صفحه به طور خودکار به کیف پول ترونیکس باز می‌گردد و در حالی که شبکه معامله را تائید می‌کند یک پیام مبنی بر اینکه کمی صبر کنید تا معامله انجام می‌شود، برای شما ظاهر می‌شود.

  • تائید معامله

پس از اتمام مراحل استیکینگ، کیف پول ترون به طور خودکار تعداد توکن‌های استیک شده و فریز شده را نمایش می‌دهد. با کلیک کردن روی گزینه «More» و سپس روی گزینه «Stake Details» می‌توانید جزییات بیشتری را در مورد فرایند استیکینگ مشاهده کنید.

حالا فرایند استیکینگ توکن‌های شما به طور موفقیت‌آمیز شروع شده است.

می‌توانید وضعیت استیکینگ خود را در اکسپلور «tronscan.org/ 693» مشاهده کرده و همچنین آدرس ترون خود را دریافت کنید.

آموزش نحوه استیک ترون در صرافی بایننس

برای شروع فرایند استیکینگ ترون در صرافی بایننس باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا وارد پلتفرم بایننس شوید.
  2. در منوی بالای صفحه روی گزینه «staking option» کلیک کنید.
  3. با کلیک کردن روی این گزینه یک صفحه جدید برای شما باز می‌شود که فهرست تمام رمز ارزهایی را که می‌توانید استیک کنید با جزئیات کامل پاداش و سود نمایش داده می‌شود.
  4. در مرحله بعدی، توکن‌های خود را به بایننس والت (Binance Wallet) انتقال دهید.
  5. حالا کیف پول شما برای استیک توکن‌های ترون آماده است.

آموزش استیکینگ ترون در کیف پول اتمیک (atomicwallet)

برای استیک توکن‌های ترونیکس (TRX) در کیف پول اتمیک مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کیف پول اتمیک را باز کرده و از فهرستی که به شما ارائه داده است TRX را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه «Stake» را انتخاب کنید.
  • در این قسمت موجودی و بازده سالانه خود را مشاهده خواهید کرد. حالا روی گزینه «Stake» کلیک کنید.
  • در این قسمت شما وارد رابط کاربری فرایند استیکینگ می‌شوید. میزان مورد نظر را در تتر (USD) یا ترونیکس (TRX) وارد کنید. همچنین می‌توانید اعتبارسنج خود را با کلیک روی اعتبارسنج‌های دیگر تغییر دهید. قبل از ادامه فرایند تمام جزییات را به دقت بررسی کنید و سپس روی «Stake» کلیک کنید.
  • رمز عبور خود را وارد کرده و معامله را تائید کنید.

توجه داشته باشید که ترونیکس شما برای شروع فرایند استیکینگ ابتدا برای سه روز فریز خواهند شد. در این سه روز نمی‌توانید آن‌ها را پس بگیرید یا از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این اگر در حین فرایند استیکینگ توکن‌های جدیدی را استیک کنید، توکن‌های شما دوباره برای سه روز فریز خواهند شد.

  • در این بخش برای ادامه استیکینگ ترون در کیف پول اتمیک باید به کیف پول اتمیک اجازه دهید تا درخواست اصلی شما را پردازش کند. انجام تمامی این مراحل تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد.
  • فرایند استیکینگ به طور موفقیت‌آمیز تکمیل شده است و شما می‌توانید جزئیات استیک خود را در اکسپلور بلاک (block explorer) با کلیک روی آن بررسی کنید.
  • حالا می‌توانید تعداد ترون‌هایی را که استیک شده اند، مشاهده کنید.

علاوه بر این کاربران در صورت تمایل پس از اتمام دوره ۳ روزه فریزینگ می‌توانند توکن‌هایی خود را باز پس بگیرند و فرایند استیکینگ را آن‌استیک (Unstake) کنند.

استیکینگ ترون در موبایل با کیف پول اتمیک:

  1. ابتدا کیف پول اتمیک مخصوص موبایل را دانلود کرده و اکانت خود را ایجاد کنید.
  2. کیف پول را باز کرده و روی گزینه «Staking» کلیک کنید.
  • در فهرست توکن‌های مناسب برای استیک، «TRX» را انتخاب کنید.
  • در این بخش رابط کاربری استیکینگ ترونیکس را مشاهده خواهید کرد. به همین راحتی فرایند استیکینگ ترون در کیف پول اتمیک با موبایل به پایان رسیده است.

بازده سالانه استیک ترون چقدر است؟

اتمیک والت در وب‌سایت رسمی خود (atomicwallet.io/tron-trx-staking) اطلاعاتی در مورد میزان بازده استیکینگ ترون منتشر کرده است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با استیک ۱۰۰۰۰ ترونیکس در کیف پول اتمیک والت در یک دوره سه ماه و نه روزه، کاربر می‌تواند ۱۳۶/۹۹ توکن ترونیکس کسب کند.

با رفتن به وب‌سایت رسمی اتمیک والت کاربر می‌تواند با توجه به میزان توکن‌های خود و مدت زمانی که می‌خواهد آن‌ها را استیک کند، سود و بازدهی حاصل از آن‌ها را تخمین بزند.

استیک ترون در کیف پول ترون والت

اولین قدم در استیک ترون روی کیف پول ترون والت این است که حداقل یک توکن ترونیکس را به کیف پول موبایل خود انتقال دهید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پس از دانلود ترون والت وارد آن شوید.
  2. به منوی فریز (freeze menu) بروید، تعداد توکن‌هایی که می‌خواهید فریز کنید را انتخاب و فرایند فریزینگ را تائید کنید.
  3. به ازای هر ترونیکس که فریز می‌کنید، ترون پاور (Tron power) دریافت خواهید کرد که برای روی دهی به نمایندگان ارشد به آن نیاز دارید. برای به دست آوردن پاداش، باید با استفاده از این ترون پاور به یکی از نمایندگان ارشد روی دهید.
  4. هنگامی که در برنامه علامت «successful» را مشاهده کردید، بار دیگر معامله استیکینگ خود را در دفتر بلاکچین تائید کنید.

نحوه استیکینگ ترون در کیف پول لجر لایو

برای شروع استیکینگ ترون در کیف پول لجر لایو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اول از همه، باید یک کیف پول به روز رسانی شده لجر لایو را نصب کنید تا نحوه استخراج دیجی‌بایت (digibyte) را یاد بگیرید.
  2. اکنون روی قسمت «Manager» که در نوار کناری سمت چپ قرار دارد کلیک کنید و ترون را انتخاب کنید.
  3. اکنون حساب کیف پول ترون خود را در لجر ایجاد کنید. ایجاد یک حساب به شما امکان دسترسی راحت به آدرس کیف پول ترون را می‌دهد.
  4. سپس برنامه ترون را روی لجر باز کنید.
  5. حالا روی دکمه سبز رنگ «Sign In» کلیک کنید.
  6. آدرس نشان داده شده را کپی کنید و سپس توکن‌های TRX و ERC10 را از کیف پول خود سهام گذاری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد های توکن TRC20 و ERC20 به مقاله «تفاوت توکن TRC20 و ERC20» نگاهی بیندازید.

آموزش استیک ترون در کیف پول ای‌تورو

برای شروع استیکینگ از طریق کیف پول ای‌تورو مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به وب‌سایت com بروید و روی گزینه «Join Now» کلیک کنید. بعضی از کشورها در این پلتفرم تحریم شده‌اند، پس قبل از شروع این فرایند اطمینان حاصل کنید که شما در لیست این تحریم قرار ندارید.
  2. قسمت مربوط به «sign-in» را تکمیل کنید.
  3. اکنون روی دکمه فعال سازی (activation) کلیک کنید. حالا می‌توانید داشبورد خود را مشاهده کنید. کل فرایند ثبت نام از جمله ارائه مدارک، عکس شناسنامه، اطلاعات تماس و غیره را برای شروع کار با پلتفرم ای‌تورو تکمیل کنید.
  4. حالا که حساب کاربری شما تکمیل شده است، وجوه مورد نظر خود را به حساب کاربری انتقال دهید. در حال حاضر سهامداران کاردانو (Cardano) و ترون می‌توانند در این پلتفرم استیک کنند؛ البته ارزهای دیجیتال دیگری هم برای استیکینگ در این پلتفرم وجود دارد اما صرافی ای‌تورو، کاردانو و ترون را پیشنهاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلتفرم کاردانو و فرایند استیکینگ آدا به مقاله های «کادارنو چیست» و «استیک آدا در کیف پول یورویی» و «آموزش استیکینگ کاردانو» سر بزنید.

۵.اکنون مقدار رمز ارز مورد نظر خود را وارد کنید و روی گزینه «Open Trade» کلیک کنید.

طریقه استیکینگ ترون روی کیف پول ترون لینک

مراحل استیکینگ توکن ترون در کیف پول ترون لینک عبارت‌اند از:

  1. ابتدا کیف پول ترون لینک را باز کنید.
  2. به دنبال حساب ترون (TRX) بگردید و روی گزینه استیکینگ کلیک کنید.
  3. برای شروع استیکینگ روی قسمت «Deposit» کلیک کنید.
  4. یک صفحه برای شما باز می‌شود که از آن جا باید اعتبارسنج خود را انتخاب کنید.
  5. مبلغ سپرده خود را وارد کرده و سپس روی «next» کلیک کنید.
  6. تمام جزییات مهم خود را مرور کرده و سپس روی گزینه «confirm» کلیک کنید تا مراحل استیکینگ به پایان رسیده و فرایند به خوبی شروع شود.

چگونه می‌توان ترون را در کیف پول اکسودوس (Exodus) استیک کرد؟

برای شروع فرایند استیکینگ ترون در کیف پول اکسودوس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اولین کاری که باید انجام دهید این است که کیف پول اکسودوس را دانلود و نصب کنید. به وب‌سایت رسمی اکسودوس بروید و کیف پول اکسودوس را برای سیستم عامل مورد نظر خود، یعنی ویندوز، مکینتاش (Mac) یا لینوکس (Linux) دانلود کنید. پس از نصب کیف پول را باز کنید.
  2. پس از باز کردن کیف پول، توکن‌های ترون خود را به کیف پول انتقال دهید تا مراحل اولیه استیکینگ انجام شوند. روی گزینه «Wallet» که در سمت چپ صفحه قرار دارد کلیک کنید و در مرحله بعدی باید رمز ارزی را که می‌خواهید به کیف پول واریز کنید را انتخاب کنید.
  3. پس از واریز رمز ارز، روی گزینه «Backup» واقع در سمت چپ صفحه کلیک کنید.
  4. حالا حساب شما با موفقیت پشتیبان گیری شده است و کاملاً برای شروع فرایند استیکینگ آماده است. برای بررسی موجودی حساب خود روی جدول پرتفوی (portfolio) کلیک کنید.

بهترین روش برای استیک ترون کدام است؟

اگر می‌خواهید ترون را استیک کنید یا آن را خریداری کرده و نگه دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک کیف پول ایمن با امکان پشتیبان گیری از توکن‌های ترون، تهیه کنید. کیف پول‌های ترون به عنوان بستری ایمن و همتا به همتا برای تمام مبادلات ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند.

به این ترتیب مشتریان می‌توانند بر دارایی‌های خود به خوبی نظارت داشته باشند و در عین حال فرصتی برای نحوه یادگیری استخراج فردی دیجی‌بایت پیدا کنند.

علاوه بر این، برخی از کیف پول‌ها از ابزارهای امنیتی پیشرفته برای اطمینان از ایمنی کلیدهای خصوصی کاربران و اجازه دسترسی به اطلاعات حساس برای دستگاه‌های کاربران استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توان فرایند استیکینگ ترون را لغو کرد؟

پس از انجام فرایند استیکینگ و سپرده‌گذاری ترون‌های خود، هر زمان که پشیمان شوید می‌توانید توکن‌های خود را کامل و دست نخورده پس بگیرید. برای لغو استیکینگ مراحل زیر را انجام دهید:

  • به منوی استیکینگ در ترون والت خود بروید.
  • مقدار مورد نیاز ترون را که می‌خواهید از فرایند استیکینگ برداشت کنید را انتخاب کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید روی گزینه «Max» کلیک کرده و تمام توکن‌های خود را برداشت کنید.
  • معامله را تائید کنید.
  • در آخر، وضعیت «Unstaking» خود را بررسی کنید. می‌توانید معامله «Unstake» خود را در صفحه اصلی کیف پول ترون مشاهده کنید.