اتریوم کلاسیک (ETC) نوعی ارز رمزپایه است که در نتیجه یک شکاف بحث برانگیز در بلاک چین اتریوم، در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد. در ذهن بسیاری از افراد تنها یک نوع اتریوم وجود دارد؛ در‌حالی که اینطور نیست و پس از شکافی که به آن اشاره کردیم، اتریوم نسخه‌ای جدید را ارائه کرد. در این مقاله هر‌آنچه که باید درباره اتریوم کلاسیک و ویژگی‌های آن بدانیم را، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک ابتدا به عنوان نرم افزاری توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و همکارانش توسعه داده شد. به این وسیله توسعه‌دهندگان می‌توانند توکن‌های ارز دیجیتال جدید و برنامه‌های غیرمتمرکزی (dApps) ایجاد کنند که در شبکه بلاک چین جدید اتریوم اجرا شوند.

اتریوم کلاسیک برای میزبانی برنامه‌های غیر‌متمرکز و تبادل ارزش، از قراردادهای هوشمند و  یک دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند و در عین حال شبکه بلاک‌چین با حاکمیت غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. حال چه اتفاقی افتاد که زنجیره‌ای جدید ایجاد شد؟

ظهور زنجیره جدید اتریوم

در‌واقع در‌نتیجه اختلافات بین استخراج کنندگان و توسعه‌دهندگان بر سر تغییر‌نا‌پذیری، هارد‌فورکی در ژوئن ۲۰۱۶ انجام شد. در حال حاضر اتریوم کلاسیک توسط گروهی فعال از ماینرها نگهداری می‌شود که تصمیم گرفته‌اند نقشه راه فنی متفاوتی را برای توسعه دنبال کنند. با این حال گروهی از جامعه با این تغییر مخالف بودند و تصمیم به استفاده از زنجیره اصلی اتریوم گرفتند. این گروه از افراد به جامعه اتریوم کلاسیک تبدیل شدند که بلاک‌چین اصلی را با ویژگی‌ها و قوانین اصلی خود حفظ می‌کنند.

طرز کار اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک نیز مانند بیت‌کوین، برای اعتبار‌سنجی تراکنش‌ها از مکانیسم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. بدین ترتیب امنیت شبکه توسط ماینرهایی اداره می شود که با استفاده از زمان و توان محاسباتی خود، تراکنش‌ها را پردازش و بلوک‌ها را تولید می‌کنند. هنگامی که بلاکی به شبکه اضافه می شود، امکان تغییر یا حذف آن وجود نداشته و در‌واقع تغییر‌ناپذیری یکی از اصل‌های اساسی این شبکه است. بدین ترتیب تراکنش‌های بلاک‌چین کاملا امن و شفاف هستند و درجه بالایی از اعتماد را ارائه می‌دهند.

به ترتیب انجام شدن تراکنش‌ها، یکی از نکات مهم استفاده از این شبکه است. این کار را ماینر‌ها با حل پازل‌های محاسباتی دشوار برای ایجاد بلاک جدید، انجام می‌دهند. همچنین این موضوع به عنوان راهی برای ایمن‌سازی شبکه محسوب می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم این شبکه، امکان اجرای قرار‌داد‌‌های هوشمند توسط کاربران است؛ این فرآیند کاملا به صورت مستقل انجام می‌شود و نیازی به وجود شخص ثالث در آن نیست. بنا به گفته اتریوم کلاسیک، برای ایمن‌سازی بلاک‌چین به استفاده از PoW ادامه خواهد داد.

علاوه بر این‌ها، اتریوم کلاسیک توکن بومی خود به نام ETC را دارد و از آن برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و اجرای قرار‌داد‌های هوشمند استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را به چشم سرمایه‌گذاری می‌بینند که ارزش آن بر‌اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌گردد.

تاریخچه قیمتی اتریوم کلاسیک

هنگامی که جدایی زنجیره برای اولین بار اتفاق افتاد، همه کسانی که در آن زمان اتر (ارز بومی اتریوم) را در اختیار داشتند، دقیقاً همان مقدار اتریوم کلاسیک را در کیف پول خود به صورت رایگان دریافت کردند. با‌وجود اینکه این دو سکه در ابتدا در‌رابطه با عرضه پیش‌بینی‌های مشابهی داشتند، در طول زمان و با تکامل سکه‌ها، تفاوت‌ها نمایان شدند.

تعداد سکه‌های ETC به ۲۱۰/۷ میلیون محدود شده‌اند و با ایجاد هر ۵ میلیون بلاک یا هر دو سال و نیم، پاداش بلاک‌ها ۲۰٪ کاهش می‌یابد. طبق داده‌هایی که از تاریخچه قیمت وجود دارد،پیش از سقوط قیمت به پایین‌ترین حد خود یعنی ۳ دلار، قیمت آن در سال ۲۰۱۷ و دوره صعودی خود، به ۴۲ دلار رسید. همچنین در سال ۲۰۲۱، این ارز دیجیتال رشد بسیار زیادی را تجربه کرد و به بالا‌ترین حد خود، یعنی ۱۳۴ دلار رسید. در حال حاضر برای مشاهده قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال و قیمت اتریوم کلاسیک می‌توان از سایت رمزینکس استفاده کرد.

مزایا و معایب اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک نیز مانند سایر ارز‌های دیجیتال از مزایا و معایبی برخوردار است که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای اتریوم

  • تمرکز‌زدایی: اتریوم کلاسیک نیز مانند سایر ارز‌های مبتنی بر بلاک‌چین غیر‌متمرکز است و توسط هیچ مرجع یا سازمانی کنترل نمی‌شود. بدین ترتیب کاربران معاملات خود را به طور مستقیم با یکدیگر انجام می‌دهند.
  • پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند و برنامه‌های غیر‌متمرکز: اتریوم کلاسیک از لحاظ فناوری مشابه اتریوم بوده و به همین خاطر یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن پشتیبانی از قرار‌داد‌های هوشمند و برنامه‌های غیر‌متمرکز متنوعی است.
  • تغییر‌ناپذیری: اتریوم کلاسیک به عنوان یک اصل اساسی، بر تغییر‌ناپذیری تاکید دارد؛ به این معنا که پس از ثبت تراکنش در بلاک‌چین، امکان حذف و تغییر آن وجود ندارد. این موضوع در‌جه بالایی از امنیت را برای کاربران شبکه رقم می‌زند.
  • مقاوم در برابر سانسور: ویژگی‌های غیر‌متمرکز بودن و تغییر‌ناپذیری اتریوم، آن‌ را در برابر سانسور و مداخله دولت‌ها مقاوم ساخته است. این ویژگی به‌خصوص برای کاربران کشورهایی که دولت سعی در محدود کردن یا نظارت بر انواع خاصی از تراکنش‌ها دارد، جذاب است.
  • پشتیبانی توسط IOHK: شرکت بلاک‌چین چارلز هاسکینسون (IOHK) که در حال توسعه کاردانو است، به پشتیبانی از عموم توسعه‌های اتریوم کلاسیک می‌پردازد. این شرکت از زمان آغاز به کار بر پروژه، Mantis، نوعی کلاینت بومی برای شبکه ETC را، معرفی کرد.

موارد ذکر شده تنها برخی از مزایای این شبکه هستند؛ با این وجود برخی این شبکه دارای برخی معایبی است که در ادامه به ذکر چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

معایب اتریوم

  • پذیرش محدود: درست است که اتریوم کلاسیک جامعه و فعالان منحصر‌به‌فرد خود را دارد؛ اما در مقایسه با اتریوم یا بیت‌کوین، به چنین سطح پذیرش و شناختی دست نیافته‌است. این مسئله ممکن است منجر به تضعیف رشد آن در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال شود.
  • آسیب‌پذیری در برابر حملات ۵۱٪: اتریوم نیز مانند سایر ارز‌های دارای مکانیسم اثبات کار (PoW)، در‌برابر حملات ۵۱٪ آسیب‌پذیر است؛ حملاتی که در آن گروهی از افراد، کنترل بخش عظیمی از قدرت محاسباتی شبکه را در دست می‌گیرند.
  • رقابت با سایر شبکه‌های بلاک‌چین: اتریوم کلاسیک با تعداد زیادی از بلاک‌چین‌ها در حال رقابت است که بسیاری از آن‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارند. این موضوع می‌تواند تمایز اتریوم کلاسیک و جذب کاربران و توسعه دهندگان را دشوارتر کند.
  • مقیاس‌پذیری محدود: مانند بسیاری دیگر از ارز‌های دیجیتال، اتریوم کلاسیک مقیاس‌پذیری محدودی دارد و می‌تواند در ثانیه، تعداد معینی از تراکنش‌ها را پردازش کند. با این اوصاف توانایی آن برای پشتیبانی از برنامه‌های غیر‌متمرکز بسیار بزرگ و موارد دیگر، محدود می‌شود.

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک

همانطور که گفتیم اتریوم و اتریوم کلاسیک با‌وجود برخی شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به چند مورد از بارز‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • ریشه: این دو شبکه دارای منشا و تاریخچه‌های متفاوتی هستند. اتریوم در نتیجه یک شکاف بحث برانگیز در بلاک‌چین اتریوم در سال ۲۰۱۶ پدیدار شد؛ در‌حالی‌که اتریوم کلاسیک بلاک‌چین اصلی اتریوم را با قوانین و ویژگی‌های اصلی خود نشان می‌دهد.
  • رویکر‌د‌های متفاوت نسبت به تغییر‌نا‌‌پذیری: یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان اتریوم و اتریوم کلاسیک، رویکرد آن‌ها نسبت به تغییر ناپذیری است. اتریوم تغییر ناپذیری را به عنوان ابزاری برای فعال کردن برنامه‌های غیرمتمرکز و غیرقابل اعتماد در اولویت قرار می‌دهد؛ اما در موارد مورد نیاز، امکان انعطاف پذیری را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، اتریوم کلاسیک، تغییر ناپذیری را به عنوان یک اصل مطلق در اولویت قرار می دهد و معتقد است که بلاک چین باید تحت هر شرایطی تغییر ناپذیر باشد.
  • سیاست‌های پولی: این دو شبکه سیاست‌های پولی متفاوتی را در پیش گرفته‌اند؛ سقف عرضه‌ای برای ETH وجود ندارد؛ این در حالی است که اتریوم کلاسیک دارای سقف عرضه ۲۱۰ میلیون توکن ETC است.
  • الگوریتم‌های استخراج: الگوریتم‌های استخراج مورد استفاده این دو شبکه با یکدیگر متفاوت‌اند؛ اتریوم از مکانیزم اثبات سهام (PoS) و اتریوم کلاسیک از الگوریتم Ethash استفاده می‌کنند.
  • اکوسیستم و جامعه: هر‌یک از این شبکه‌ها، اکو‌سیستم و جوامع منحصر‌به‌فرد خود را دارند. با‌وجود استفاده از زبان برنامه نویسی یکسان (Solidity) و پشتیبانی از برنامه‌های غیر‌متمرکز، از تیم‌های توسعه، منابع و جوامع متفاوتی برخوردارند. اتریوم اکوسیستمی فعال‌تر و تثبیت شده دارد. در‌حالی‌که اتریوم کلاسیک دارای یک جامعه کوچک‌تر اما متشکل از توسعه‌دهندگان و حامیان است.

با‌وجود تمامی این تفاوت‌ها، انتخاب بین اتریوم و اتریوم کلاسیک، به عوامل مختلفی مانند ترجیحات شخصی، موارد استفاده و… بستگی دارد.

نحوه استخراج اتریوم کلاسیک

استخراج ETC یک فرآیند سود‌ده محسوب می‌شود اما چگونه باید این کار را انجام داد؟ در ادامه به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

  • انتخاب سخت‌افزار مناسب: استخراج ETC با GPU و دستگاه‌های اسخراج ASIC به‌طور موثری انجام می‌شود.
  • داشتن آدرس کیف‌پول: اگر پیش از این کیف‌پولی نداشته‌اید، نسبت به این موضوع اقدام کنید و آدرس کیف‌پول را در‌اختیار داشته باشید. چرا‌که این آدرس کیف‌پول برای دریافت پاداش استخراج مورد نیاز است. برخی از استخر‌های استخراج مانند f2pool، به صورت روزانه پاداش‌های استخراج را به کاربرانی که به آستانه  0.1 ETC می‌رسند، پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که هنگام انتخاب صرافی و کیف‌پول باید دقت لازم و کافی صورت بگیرد.
  • ثبت نام در استخر استخراج: این ثبت نام برای مراحل بعد و پیکر‌بندی مورد نیاز است.
  • انتخاب سخت‌افزار استخراج: استخراج ETC به سخت افزار تخصصی، مانند واحد پردازش گرافیکی (GPU) یا مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC) نیاز دارد. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محاسبات مورد نیاز برای استخراج را با کارایی بیشتری نسبت به پردازنده‌های کامپیوتری استاندارد انجام دهند.
  • نصب نرم‌افزار استخراج: بسته به نوع سخت‌افزار، نرم‌افزار‌های ماینینگ مختلفی برای استخراج ETC مورد نیاز است. برخی از گزینه‌های محبوب عبارتند از: Claymore ،Phoenix و Ethminer. این برنامه‌ها به ماینرها امکان اتصال به استخر استخراج را می‌دهند و ماینر‌ها می‌توانند شروع به حل مسائل ریاضی مورد نیاز برای استخراج ETC کنند.
  • پیکر‌بندی تنظیمات استخراج: پس از نصب نرم افزار استخراج، ماینرها برای بهینه سازی عملکرد استخراج، باید تنظیمات خود را پیکربندی کنند. این تنظیمات ممکن است شامل تنظیم مصرف برق، کنترل دما و سرعت فن سخت‌افزار استخراج باشد.
  • شروع به استخراج: ماینر‌ها در این مرحله با در اختیار داشتن موارد ذکر شده، می‌توانند استخراج خود را آغاز کنند و ماینر‌ها بر‌اساس سهم خود در ماینینگ، پاداش دریافت می‌کنند.

تعداد کوین های اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک از لحاظ فنی در وضعیتی مشابه با اتریوم شروع به فعالیت کرد؛ با این حال از زمان راه‌اندازی تا‌کنون، در نحوه توکنو‌میک تغییراتی رخ داده است و در دسامبر ۲۰۱۷، مشارکت‌کنندگان به سقف عرضه این ارز دیجیتال رای دادند. بنا‌براین سقف عرضه آن ۲۱۰،۷۰۰،۰۰۰ ETC است. این مقدار حدودا ۱۰ برابر بیت‌کوین است. پاداش بلاک این ارز دیجیتال نیز در طول زمان کاهش می‌یابد؛ به این صورت که در آوریل ۲۰۲۲ با کاهش بلاک‌ها به ۱۵،۰۰۰،۰۰۰، پاداش‌ بلاک از ۳/۲ ETC به ۲/۵۶ ETC رسید.

کدام بهتر است اتریوم یا اتریوم کلاسیک؟

تا اینجا اتریوم کلاسیک را مورد بررسی قرار دادیم و با مزایا، معایب و تفاوت‌های آن با اتریوم آشنا شدیم. حال برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که کدام یک از این دو ارز مناسب سرمایه‌گذاری است؟ انتخاب بین اتریوم و اتریوم کلاسیک، به عوامل مختلفی مانند ترجیحات شخصی، موارد استفاده و… بستگی دارد و هر شخص بنا‌ به اهداف و سرمایه مورد نظر خود، می‌تواند گزینه مناسب را انتخاب کند.

نحوه خرید و فروش اتریوم کلاسیک

برای شروع سرمایه‌گذاری و فروش و خرید اتریوم کلاسیک، قدم اول انتخاب صرافی‌ ارز دیجیتال معتبر، مانند صرافی رمزینکس است. کاربران در این سایت پس از ثبت نام و احراز هویت می‌توانند به صورت نا‌محدود به فعالیت بپردازند. همچنین با‌وجود راه‌های مختلفی که برای معامله ETC پیش روی کاربران قرار دارد، تمامی کاربران با اهداف و سلایق مختلف، می‌توانند به نتیجه و سود دلخواه خود برسند.

جمع بندی

در این مقاله با‌هم اتریوم کلاسیک و ویژگی‌هایش را بررسی کردیم. به طور کلی این ارز دیجیتال پتانسیل رشد بسیار خوبی از خود نشان داده است. بنابر‌این کاربران با بررسی تمامی جنبه‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانند به سود مناسبی برسند.

سوالات متداول

پیش‌بینی قیمت ETC برای سال ۲۰۲۵ چگونه است؟

برخی تحلیل‌گران قیمت این ارز دیجیتال را در سال ۲۰۲۵، حدودا ۸۸/۳۴ دلار پیش‌بینی می‌کنند.

برای اولین بار اتریوم کلاسیک با چه قیمتی عرضه شد؟

قیمت عرضه ETC و همچنین پایین‌ترین قیمت آن به تاریخ ۲۵ جولای و قیمت ۰/۴۵۲۴ دلار مربوط می‌شود.