هر‌ از چند‌گاهی در بازار ارز دیجیتال میم‌کوین‌هایی را می‌بینیم که با ورود خود هیاهوی بسیاری ایجاد می‌کند. تا‌کنون در رابطه با میم‌کوین‌هایی مانند شیبا اینو و دوج کوین، این موضوع را به خوبی مشاهده کردیم. PEPE نیز از‌جمله میم‌کوین‌هایی است که درمدت زمان کمی پس از ظهور، توانست وارد ۱۰۰ پروژه برتر ارز دیجیتال شود و ارزش آن به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برسد. در این مقاله نگاهی جزئی‌تر به ارز دیجیتال پپه می‌اندازیم.

ارز دیجیتال پپه (PEPE) چیست؟

پپه نوعی توکن ضد‌تورمی بوده که بر بستر اتریوم ایجاد شده است. این ارز دیجیتال به‌عنوان ادای احترام به میم اینترنتی Pepe the Frog ساخته شده توسط Matt Furie، ایجاد شده است. در‌واقع این پروژه با مشاهده محبوبیت میم‌کوین‌هایی مانند شیبا و دوج کوین، پا به این عرضه گذاشت و و هدف آن تبدیل شدن به ارز دیجیتالی پیشرو مبتنی بر میم است. رشد انفجاری این ارز دیجیتال در می ۲۰۲۳، باعث رسیدن ارزش بازار آن به بیش از ۱/۶ میلیون دلار گردید. پس از آن بسیاری از افراد عضوی از جامعه این میم‌کوین شدند.

هدف PEPE با اجرای سیاست‌ عدم مالیات، سیستم توزیع مجدد که به نفع سهامداران بلندمدت است و مکانیسم سوزاندن سکه‌ها برای حفظ کمبود سکه، جذب جامعه کریپتو است.

اکوسیستم این شبکه روز‌به‌روز در حال گسترش بوده و دو هفته پس از عرضه اولیه سکه‌ها، ۶۵‌هزار‌ نفر، عضو جامعه این ارز دیجیتال شدند. علاوه بر این، گروه تلگرامی آن بیش از ۲۵۰۰۰ دنبال‌کننده و توئیتر آن که در ماه آوریل ایجاد شد، بیش از ۱۳۳۰۰۰ دنبال‌کننده دارد.

وب سایت رسمی این پروژه، یعنی PEPE.VIP، به عنوان یک مرجع برای جامعه PEPE عمل می کند. کاربران می‌توانند به کلکسیون‌های دیجیتالی انحصاری، مانند میم‌های کمیاب و هنر دیجیتال دسترسی داشته باشند و به افزایش ارزش دارایی دیجیتال بپردازند.

تاریخچه ارز پپه

میم‌کوین PEPE در اواسط آوریل ۲۰۲۳ راه اندازی شد و اولین نقطه ورود آن در Etherscan، به ۱۸ آوریل باز‌می‌گردد. همانطور که گفتیم، جایگاه و ارزش این میم‌کوین به سرعت افزایش یافت و توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های مطرح جهان، مانند Huobi، MEXC، OKX و… میم‌کوین پپه را در لیست ارز‌های خود قرار داده‌اند. لازم به ذکر است که در ابتدا بنیانگذاران به شوخی اظهار داشتند که نقشه راهی برای این پروژه ندارند؛ اما برنامه‌های خود را طی سه فاز اعلام کرده‌اند.

از لحاظ توکنومیک، این ارز دیجیتال دارای حداکثر عرضه ۴۲۰،۶۹۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ PEPE است. ۹۳/۱٪ از این مقدار به استخر‌های نقدینگی ارسال شده و ۶/۹٪ باقی‌مانده نیز در کیف‌پول‌های چند‌امضایی نگه‌داری می‌شوند.

بنیان گذاران میم کوین پپه چه کسانی هستند؟

در حال حاضر اطلاعات روشنی در مورد فرد یا بنیان‌گذاران سکه PEPE وجود ندارد. بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال، مخصوصا پروژه‌های میم‌کوین، اغلب سطحی از ناشناس بودن را در مورد بنیان‌گذاران خود حفظ می‌کنند. با این حال تیم سازنده، با استفاده از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی مانند توییتر، این میم‌کوین را تبلیغ و طرفداران زیادی را جذب کرده‌اند.

مزایای میم کوین PEPE چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، پپه نوعی توکن ERC-20 بوده که بر بلاک چین اتریوم ساخته شده است؛ به این معنی که به طور کلی می‌توان آن را قابل اعتماد و امن در نظر گرفت. همچنین با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و کیف پول‌های مختلفی سازگار است.

یکی دیگر از مزیت‌های این ارز دیجیتال، ویژگی ضد‌تورمی آن است؛ به این صورت که انجام شدن هر‌ تراکنش، منجر به سوزاندن بخش کوچکی از سکه‌ها می‌گردد و در طول زمان، به کاهش مقدار عرضه کلی منجر می‌شود. کمیاب شدن سکه‌ها، به ارزش آن‌ها اضافه کرده و این سکه را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌سازد.

علاوه بر این‌ها، میم‌کوین PEPE از سیستم توزیع مجدد نیز استفاده می کند؛ به این معنا که بخشی از هر تراکنش بین دارندگان توکن توزیع می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاران و هلدر‌ها، انگیزه بیشتری برای نگه‌داری طولانی مدت سکه‌ها پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های این پروژه، تلاش برای تعامل و توسعه جامعه خود است. کل تیم در تلاش هستند تا جامعه‌ای قوی و بسیار حامی را ایجاد و تشویق کنند؛ در همین راستا، آن‌ها به طور مداوم از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با کاربران تعامل دارند.

دلیل افزایش قیمت ارز پپه چه بود؟

ارز دیجیتال پپه به سرعت توانست رشد خوبی را تجربه کند و در عرض یک هفته با رشد ۶۳۸٪ همراه بوده است. چنین رشدی بسیاری از سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرد و به دنبال علت رخ دادن آن بودند. نا‌گفته نماند که برای خرید ارز پپه، استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی مانند رمزینکس، پیشنهاد می‌شود.

برخی از دلایل احتمالی این افزایش قیمت عبارتند از:

  • وضعیت مثبت کلی بازار پس از افزایش نرخ بهره اخیر توسط فدرال رزرو
  • مبادله دارایی‌ها توسط نهنگ‌ها با PEPE
  • پیوستن افراد مشهور به اکو‌سیستم

میم کوین پپه (PEPE) را بخریم؟

سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌هایی مانند پپه، پیشنهادی وسوسه بر‌انگیز با ریسک و پاداش بالا است. در‌حالی‌که برخی از سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌ها به سودهای قابل توجهی دست یافته‌اند، برخی دیگر متحمل ضررهای قابل توجهی شده‌اند . بنابر‌این انتخاب پپه به عنوان سرمایه‌گذاری، به عوامل مختلفی مانند میزان ریسک پذیری، اهداف، میزان سرمایه و… بستگی دارد. نکته قابل توجه این است که پیش از سرمایه‌گذاری، بهتر است تمامی جنبه‌ها و اخبار پیرامون این ارز دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرند.

جمع بندی

در‌نهایت باید بگوییم که میم‌کوین PEPE در بازار ارز‌های دیجیتال سرو‌صدای بسیار زیادی به پا کرده است. بسیاری از افراد در حال مقایسه این میم‌کوین با سایر میم‌کوین‌ها هستند؛ اما باید ببینیم که این پروژه در آینده چطور پیش‌ می‌رود و تا چه حد می‌تواند جایگاه و ارزش بازار خود را رشد دهد.