استیبل کوین گو که با نماد GHO شناخته می‌شود، استیبل کوین رسمی پلتفرم آوی یا همان آوه AAVE است. این استیبل کوین در پلتفرم آوی کاربردهای متنوعی دارد و حفظ قیمت آن معادل یک دلار نیز با استفاده از قراردادهای هوشمند و آربیتراژ در پلتفرم AAVE انجام می‌شود. وجود GHO در پلتفرم AAVE باعث می‌شود که مبادله ارزهای دیجیتال و وام دادن و وام گرفتن در پلتفرم ممکن شود.

استیبل کوین GHO چیست؟

استیبل کوین GHO یک استیبل کوین غیر متمرکز با وثیقه بیش از ارزش اصلی یا همان Overcollateralized است که با استفاده از دارایی‌های تزریق شده در پلتفرم AAVE مینت می‌شود. اسم GHO از ابتدای کلمه Ghost یعنی همان نماد روح AAVE برداشته شده است. این استیبل کوین به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که ارزش آن همیشه برابر یا یک دلار ایالات متحده باشد. حفظ ارزش استیبل کوین هم با استفاده از ساختار بازار وام دهی و وام گیری در آوی کنترل می‌شود.

استیبل کوین GHO روی شبکه اتریوم مینت می‌شود و خود کاربران آن را مینت می‌کنند. بسیاری از پلتفرم‌های دیفای برای ارائه یک ارز با قیمت ثابت، برنامه مشخصی دارند. این ارزها یا همان استیبل کوین‌ها، در مبادله‌های غیر متمرکز در DeFi کاربرد زیادی دارند و به‌نوعی برای حفظ ارزش دارایی‌ها در زمان نوسان بازار توسعه داده می‌شوند. پلتفرم AAVE که به‌عنوان یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های وام‌دهی و وام‌گیری در دنیای کریپتو شناخته می‌شود، استیبل کوین گو را با همین هدف توسعه داده است. تیم توسعه‌دهنده پیش‌بینی می‌کند که این استیبل کوین با افزایش استفاده از AAVE به یکی از پرکاربردترین استیبل کوین‌های دنیای DeFi تبدیل شود و به گسترش این صنعت هم کمک کند.

ارز دیجیتال AAVE و اهمیت توسعه GHO

پلتفرم آوی یا همان آوه یکی از مشهورترین سرویس‌ها برای وام‌دهی و وام‌گیری در دنیای کریپتو است. ارز دیجیتال AAVE به‌عنوان ارز اصلی این سیستم استفاده می‌شود و کاربردهای متنوعی از رای‌دهی برای ایجاد تغییرات در پلتفرم تا حفظ امنیت دارایی‌ها دارد. در این میان، برای داشتن یک ارز با ارزش ثابت در وثیقه‌ها و ضمانت‌ها، نیاز به یک استیبل کوین احساس می‌شد. به همین دلیل تیم AAVE در نسخه جدید پلتفرم، استیبل کوین GHO را توسعه داد.

بیشتر بخوانید: پلتفرم AAVE V3 چیست و چه مزایی دارد؟

تیم AAVE اعتقاد دارد هنوز استفاده از استیبل کوین‌ها در دنیای کریپتو به اندازه کافی توسعه نیافته است. به هرحال نیاز به یک ابزار برای انتقال دارایی با حفظ ارزش، در این اکوسیستم‌ها احساس می‌شود. ازطرفی پلتفرم آوی به اندازه کافی در جذب کاربر و ارائه سرویس‌های دیفای موفقیت داشته و زیرساخت‌های لازم برای توسعه یک استیبل کوین غیر متمرکز را دارد.

GHO stablecoin استیبل کوین گو

استیبل کوین GHO چطور کار می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، استیبل کوین گو یک استیبل کوین غیر متمرکز است، یعنی برخلاف تتر و استیبل کوین‌های مشابه، یک شرکت یا سازمان به‌عنوان مالک یا حاکم آن فعالیت نمی‌کند. 

پیاده‌سازی GHO در پلتفرم AAVE به‌ شکل یک ارز دیجیتال جدید در فهرست ارزهای دیجیتال قابل پشتیبانی انجام می‌شود. به بیان دیگر، GHO اگرچه فقط در AAVE در دسترس بوده، کار کردن با آن شبیه به دیگر ارزهای موجود در نسخه سوم این پلتفرم طراحی و برنامه‌نویسی شده است.

مینت شدن گو به این صورت است که کاربران با ارائه وثیقه در پلتفرم AAVE، استیبل کوین GHO دریافت می‌کنند. مقدار GHO دریافتی به میزان وثیقه پرداخت شده توسط کاربر بستگی دارد. طبق چارچوب سیستم وام‌دهی آوی، اگر کاربران موفق به پرداخت وام نشوند یا ارزش وام از حد مشخصی پایین‌تر بیاید، وثیقه آن‌ها نقد یا اصطلاحا لیکویید می‌شود. اگر کاربرد لیکویید نشود، می‌تواند GHO دریافتی را به همراه کارمزد وام به پلتفرم پرداخت کرده و وثیقه خود را دریافت کند.

وقتی GHO به پلتفرم بازپرداخت می‌شود، AAVE به‌صورت خودکار آن توکن‌ها را می‌سوزاند. برخلاف دارایی‌های دیگری که از آوی وام گرفته می‌شوند، سود و کارمزد پرداختی وام‌های GHO به سرمایه‌گذاران و تامین‌کننده‌های دارایی پرداخت نمی‌شود. این سود درنهایت به خزانه‌داری AAVE DAO پرداخت می‌شود که تصمیم‌گیری درباره هزینه کردن آن هم با رای‌گیری به کمک خرید ارز دیجیتال AAVE و سپس استیک کردن آن خواهد بود.

حفظ قیمت یک دلاری GHO

همان‌طور که گفته شد، برنامه‌نویسی گو با هدف حفظ ارزش آن برابر با یک دلار انجام شده است. به خاطر همین برنامه‌نویسی و طراحی و مدیریت با قراردادهای هوشمند، می‌توان استیبل کوین گو را نوعی استیبل کوین الگوریتمی دانست که حفظ ارزش آن با کم و زیاد کردن دارایی‌ها در استخرهای نقدینگی انجام می‌شود.

حفظ ارزش GHO با قابلیت آربیتراژ در سیستم‌های دیفای انجام می‌شود. وقتی قیمت این استیبل کوین از یک دلار بیشتر شود، کاربران انگیره‌های لازم را پیدا می‌کنند تا با واریز وثیقه، استیبل کوین GHO را به‌عنوان پاداش دریافت کنند چون سود کسب می‌کنند (به خاطر همان قیمت بیشتر از یک دلار). آن‌ها برای کسب سود، گو را در بازار می‌فروشند که افزایش عرضه را به‌همراه دارد. درنتیجه افزایش عرضه، قیمت دوباره به یک دلار بر می‌گردد.

در مقابل، وقتی قیمت استیبل کوین GHO از یک دلار کمتر می‌شود، وام‌گیرنده‌های GHO ترغیب می‌شوند که برای بازپرداخت وام خود، این استیبل کوین را با قیمت کمتر از بازار بخرند. درنتیجه تقاضا بیشتر می‌شود و قیمت به یک دلار بر می‌گردد.

جمع‌بندی

هر سیستم دیفای حرفه‌ای و جامع، برای ارائه خدمات بهینه‌تر به کاربران، نیاز به یک استیبل کوین دارد. پلتفرم AAVE این نیاز را با توسعه و ارائه استیبل کوین GHO حل کرده است. استیبل کوین گو یک مدل غیر متمرکز از استیبل کوین است. یعنی هیچ سازمان یا بانک یا شرکتی مسئولیت پشتیبانی و حفاظت از آن را ندارد. کاربران با ارائه وثیقه می‌توانند این کوین را مینت کنند.

حفظ ارزش یک دلاری استیبل کوین GHO با تغییر عرضه و تقاضا توسط کاربران انجام می‌شود. درنتیجه این استیبل کوین با پیاده‌سازی الگوریتم‌های قرارداد هوشمند، در اغلب موارد قیمت ثابت دارد. در این مطلب، با استیبل کوین گو و ارتباط آن با پلتفرم و ارز دیجیتال AAVE آشنا شدید.