ارز دیجیتال RUNE چیست و در ثورچین چه کاربردی دارد؟ - مجله رمزینکس

ارز دیجیتال RUNE چیست و در ثورچین چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال RUNE چیست و در ثورچین چه کاربردی دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

ارز دیجیتال RUNE توکن اصلی و حاکمیتی پروتکل ثورچین است که کاربردهای متنوعی در این پلتفرم دارد. توکن RUNE به خاطر محبوبیت Thorchain می‌تواند آینده روشنی را برای سرمایه‌گذاران به‌همراه داشته باشد. در این مطلب از بلاگ رمزینکس قصد داریم تا سیستم مدیریت و حاکمیت و قابلیت‌های انگیزشی ثورچین را بررسی کنیم که ارز دیجیتال رون نقش مهمی در آن دارد.

ثورچین چیست؟

ثورچین (Thorchain) یک پروتکل سرویس‌های مالی غیر متمرکز یا همان DeFi است که استخر نقدینگی و صرافی غیر متمرکز یا DEX را با پشتیبانی از بلاکچین‌های متعدد به کاربران ارائه می‌کند. این پروتکل تمامی سرویس‌های مرسوم یک صرافی غیر متمرکز را به کاربران می‌دهد با این تفاوت که پشتیبانی از چند بلاکچین یا همان مولتی چین بودن، قابلیت‌های آن را چند برابر می‌کند.

صرافی غیر متمرکز ثورچین که با نام تورچین هم شناخته می‌شود، از بلاکچین‌های متعدد از اتریوم و بایننس چین گرفته تا لایت کوین و دوج کوین پشتیبانی می‌کند. درنتیجه کاربران برای ترید یا سواپ کردن دارایی‌ها نیاز به انتقال دارایی از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر را ندارند و Thorchain این کار را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با پلتفرم ثورچین این مطلب را بخوانید: ثورچین Thorchain چه قابلیت‌ها و سرویس‌هایی دارد؟

کاربرد RUNE در مدیریت استخرهای نقدینگی

استخر نقدینگی یا همان لیکوییدی پول، مخزن تبادل و ترید ارز دیجیتال در صرافی غیر متمرکز است. در صرافی ثورچین، استخرها در ترکیب با توکن RUNE طراحی و مدیریت می‌شوند. با این کار، تعداد توکن RUNE برای حفظ ارزش نقدینگی در استخرها تغییر می‌کند.

سیستم تورچین به‌صورت خودکار ارزش استخر نقدینگی را کنترل می‌کند. درنتیجه وقتی کاربران می‌خواهند توکن‌ها را با هم تبادل کنند، ارزش لحظه‌ای آن‌ها طبق ارزش میانگین بازار مشخص می‌شود و در زمان تبادل، ضرری بابت کم و زیاد شدن دارایی در استخر نقدینگی به تریدرها وارد نخواهد شد.

کاربرد RUNE در مدیریت استخرهای نقدینگی Thorchain

حفاظت از دارایی‌ها

بلاکچین‌ها و محصولات غیر متمرکز، برای حفظ امنیت شبکه و دارایی‌ها سیستم‌های متنوعی را پیاده می‌کنند. مثلا بیت کوین با سیستم PoW کار می‌کند و بسیاری از بلاکچین‌ها مانند اتریوم ۲.۰ از سیستم PoS بهره می‌برند. ثورچین برای حفظ امنیت قراردادهای هوشمند و مراقبت از عملکرد نودهایی که در شبکه قرار دارند، نوعی سیستم اوراق قرضه دارد.

سیستم اوراق قرضه در Thorchain که با نام Proof of Bond فعالیت می‌کند، برای ضمانت فعالیت مناسب نودها، اوراق قرضه را هزینه‌های مشخص بین آن‌ها توزیع می‌کند. نودها برای ضمانت عملکرد خود باید مقداری ارز RUNE در شبکه داشته باشند. اگر هریک از نودها عملکرد مجرمانه‌ای داشته باشد، کل ضمانت RUNE آن‌ها ضبط می‌شود.

توکن حاکمیتی ثورچین

تمامی سرویس‌های مالی غیر متمرکز برای رسیدن به یک ساختار حاکمیتی غیر متمرکز نیاز به توکن دارند. ارز دیجیتال RUNE به‌عنوان توکن حاکمیتی ثورچین شناخته می‌شود که نودها از آن برای تصمیم‌گیری‌های مهم در پلتفرم استفاده می‌کنند. داشتن ارز دیجیتال رون به‌معنای داشتن امتیاز رای‌دهی برای تصمیم‌های مهم پروتکل است.

یکی از موارد مهمی که در ثورچین به رای‌گیری نیاز دارد، اولویت دادن به دارایی‌هایی است که به‌صورت استخراهای نقدینگی در صرافی غیر متمرکز لیست می‌شوند. برای لیست شدن در ثورچین، صفی از دارایی‌ها وجود دارند که انتخاب اولویت آن‌ها توسط نودهای Thorchain یا همان Thornodes انجام می‌شود. رای‌گیری با استفاده از توکن RUNE پیش می‌رود و هر دارایی یا ارز دیجیتال که رای بیشتری داشته باشد، اولویت بالاتری برای لیست شدن در استخرهای نقدینگی ثورچین پیدا می‌کند.

از تصمیم‌های مهم دیگر می‌توان به انتخاب بلاکچین‌هایی اشاره کرد که در Thorchain پشتیبانی می‌شوند. تصمیم‌گیری در این مورد هم توسط نودهای تورچین و با هزینه کردن توکن RUNE پیش می‌رود.

انگیزه مالی با RUNE

ارز دیجیتال رون به‌عنوان ارز اصلی مبادله‌ها هم در ثورچین کاربرد دارد. کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از این توکن پرداخت می‌شود. بخشی از کارمزدها به سرمایه‌گذارانی می‌رسد که تامین دارایی استخرهای نقدینگی را برعهده دارند. به بیان دیگر، آن‌هایی که با استیک کردن دارایی، استخرهای نقدینگی تورچین را پر نگه می‌دارند، به ازای هر تراکنش، مقداری توکن RUNE دریافت می‌کنند. توکنی که توسط تریدرها به‌عنوان کارمزد معامله پرداخت شده است.

البته استخرهای نقدینگی در تورچین می‌توانند مشخص کنند که کارمزدها با ارزهای دیجیتال دیگر مثل بیت کوین، اتریوم یا هر ارز دیگر پرداخت شود، اما محاسبه کارمزد و پرداخت آن به مشارکت‌کننده‌ها در استخرهای نقدینگی، به شکل ارز دیجیتال RUNE انجام می‌شود.

توکن RUNE به خاطر همین قابلیت پرداخت کارمزد هم طرفداران زیادی را به سمت ثورچین کشانده است. بسیاری از سرمایه‌گذارها با تامین نقیدنگی برای استخرهای ثورچین، از همین هزینه کارمزدها کسب درآمد می‌کنند که خود تا حدی موجب نوسان در قیمت ارز دیجیتال RUNE می‌شود.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال RUNE به‌عنوان توکن اصلی پروتکل ثورچین شناخته می‌شود. این توکن حاکمیتی علاوه بر کاربردهای مرسوم یک توکن در پلتفرم‌های DeFi، کارایی‌های دیگری هم دارد. امکان رای دادن به اولویت لیست کردن دارایی‌ها و بلاکچین‌ها، یکی از قابلیت‌هایی است که نودهای ثورچین با در اختیار داشتن و استیک کردن RUNE به دست می‌آورند. به خاطر همین قابلیت‌ها، خرید ثورچین (RUNE) یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای طرفداران DeFi است.

در این مطلب، کاربردهای متنوع ارز دیجیتال RUNE و ظرفیت‌های آن برای رشد و افزایش قیمت را بررسی کردیم. کاربرد داشتن یک ارز دیجیتال در پروتکل غیر متمرکز می‌تواند نقطه قوتی برای رشد آن باشد. درنتیجه با در نظر گرفتن ریسک‌های ذاتی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، می‌توان امیدوار بود که RUNE درصورت افزایش تعداد کاربران، دارایی‌ها و بلاکچین‌های تحت پشتیبانی ثورچین، رشد قابل‌توجهی را تجربه کند.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید