ارز دیجیتال کیو (Initiative Q) اهداف و ادعا‌های زیادی را برای آینده و پیشرفت در وب‌سایت اختصاصی خود مطرح می‌کند. این وب‌سایت مدعی است که ارز دیجیتالی را طراحی کرده است که کاملاً بدون ریسک است، عضویت در آن رایگان است و پلتفرمی کاملاً ایمن بوده و برای استفاده و ثبت‌نام در آن تنها ارائه نام و ایمیل کافی است.

چند نکته مختصر در خصوص ارز دیجیتال کیو (Initiative Q)

  • توسط سار ویلف طراحی و اجرا شده است. سار ویلف تحصل کرده رشته اقتصاد است.
  • ویلف علاقه زیادی به قمار دارد و تاکنون پروژه های ناتمام زیادی را از خود به جای گذاشته است.
  • ویلف مدعی شد که پروژه ارز دیجیتال کیو (Initiative Q) آینده پرداخت الکترونیکی است.
  • سار ویلف در حال حاضر روی چند پروژه دیگر متمرکز شده است.
  • برای به دست آوردن آن صرفا به ایمیل و چند مورد از اطلاعات شخصی نیاز دارید.
  • مشخص نیست که بر پایه بلاکچین است یا خیر، از طرفی هم متمرکز بودن یا نبودن آن نیز معلو نیست.
  • هیچ ربطی به شرکت پی پال (PayPal) ندارد.

چرا ارز دیجیتال کیو یک کلاهبرداری بیش نیست؟

حالا این سؤال پیش می‌آید که چطور ممکن است کیو (Q) برای ثبت‌نام، نام و ایمیل ما را درخواست کند اما هویت و اطلاعات شخصی ما کاملاً در امان باشد؟ همیشه خطر فاش شدن اطلاعات شخصی وجود دارد و حتی پایگاه‌های داده بسیاری از پلتفرم‌های معروف نیز به خطر افتاده است و اطلاعات شخصی هزاران کاربر فاش شده است.

اینیشیتیو کیو (Initiative Q) پس از انجام مراحل ثبت‌نام، از شما می‌خواهد که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و غیره این ارز را تبلیغ کنید. پس از انجام این کار نیز از شما می‌خواهد که دوستان خود را در شبکه‌های اجتماعی دیگر دعوت کنید تا آن‌ها نیز به این پلتفرم بپیوندند. این مسئله اگرچه کوچک به نظر می‌رسد اما خود ایرادی به شمار می‌رود که نمی‌توان به راحتی آن را نادیده گرفت.

آیا می‌دانید که اطلاعات شخصی شما از جمله نام و آدرس ایمیل تا چه اندازه ارزشمند هستند؟ آیا می‌دانید اطلاعاتی که کیو (Q) از شما می‌خواهد چقدر مهم است؟ معمولاً شرکت‌ها و پروژه‌هایی که چنین اطلاعاتی را از شما درخواست می‌کنند، در مقابل این اطلاعات سود فراوانی را به شما پرداخت می‌کنند.

با این وجود، ارز دیجیتال کیو ادعا می‌کند که استفاده از پلتفرم آن رایگان است، بله به ظاهر رایگان است اما شما اطلاعات خیلی ارزشمندی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید، در واقع به نوعی شما با فروش اطلاعات شخصی خود ارز دیجیتال کیو را خریداری می‌کنید.

حتماً در مورد ارزش و اهمیت اطلاعات شخصی تحقیق کنید تا بدانید چرا اینیشیتیو کیو این‌قدر مشتاق به دریافت این اطلاعات از کاربران است. حالا که ارزش این اطلاعات را می‌دانید، تصور کنید پیش از شما چه تعداد کاربران زیادی این اطلاعات مهم را در اختیار کیو قرار داده‌اند و تاکنون این ارز دیجیتال چه سرمایه ارزشمندی را جمع کرده است.

سار ویلف؛ بنیانگذار ارز دیجیتال کیو

با این حال، ارز دیجیتال کیو دقیقا چیست؟

اینیشیتیو کیو یک رمز ارز نیست؛ بلکه یک پروژه اختصاص یافته به ایجاد یک شبکه جهانی پرداخت در آینده با ارز اختصاصی خود، بدون واسطه یا بانک و با هزینه‌های معاملات بین‌المللی بسیار کم است. در واقع این پلتفرم خود را «شبکه پرداخت آینده» می‌نامد.

با این حال، کیو در حال حاضر مبتنی بر فناوری بلاک چین نیست؛ بلکه بر اساس فناوری‌های جدید پرداخت که دقیق ماهیت آن‌ها مشخص نشده، خواهد بود و برخلاف معروف‌ترین رمز ارزها، یک سیستم پولی متمرکز با ویژگی بازگشت‌پذیری پرداخت‌ها خواهد بود.

برای تحقق و راه‌اندازی کامل اینیشیتیو کیو، این پلتفرم ۷ مرحله را برای ایجاد پلتفرم خود در نظر گرفته که تنها پس از به وقوع پیوستن این مراحل می‌توان این پلتفرم را به طور عمومی راه‌اندازی کرد.

  1. سیستم‌های پرداخت امروزی (کارت‌های اعتباری، پول نقد، نقل و انتقالات بانکی) منسوخ شده و شامل هزینه‌های اضافی می‌شوند.
  2. بسیاری از فناوری‌های پیشرفته و نوآوری‌ها در انتظار اجرا هستند.
  3. چرا در حال حاضر از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنیم؟ جواب این سؤال خیلی ساده است، چون هیچ خریداری به یک شبکه پرداخت جدید نمی‌پیوندد و هیچ فروشنده‌ای پرداخت‌های جدیدی را که هیچ خریداری هرگز از آن استفاده نکرده یا نمی‌کند ارائه نمی‌دهد.
  4. در صورتی که کسی بخواهد یک سیستم پرداخت مدرن با قابلیت اجرای فناوری‌های جدید را به گونه‌ای که شامل بسیاری از خریداران و فروشندگان باشد ایجاد کند، این سیستم بلافاصله محبوب شده و حتی می‌تواند تا ۲۰ تریلیون دلار حجم معاملات در سال داشته باشد.
  5. حالا بیایید وانمود کنیم که همه این اتفاقات به وقوع پیوسته و یک ارز اختصاصی جهانی وجود دارد که آن را کیو می‌نامیم. طبق نمودار‌های اقتصادی، ارزش کل ارز دیجیتال کیو چندین تریلیون دلار خواهد بود.
  6. ارز دیجیتال کیو، همه این دارایی و سرمایه را برای افرادی که هر چه زودتر ثبت‌نام کنند کنار گذاشته است، هر چه زودتر ثبت‌نام کنید بهتر است.
  7. اینکه می‌گوییم می‌تواند تا ۲۰ تریلیون دلار حجم معاملات در سال داشته باشد پیشگویی نیست چون که هر پلتفرمی که میلیون‌ها نفر در آن ثبت‌نام کنند به طور قطع موفق خواهد شد. با پیوستن میلیون‌ها نفر به این پلتفرم، تکنولوژی‌های پیشرفته پرداخت به کار گرفته می‌شوند، سیستم پرداخت بیش از پیش محبوب می‌شود، کیو گران می‌شود و جوایز زیادی به کاربران اولیه تعلق خواهد گرفت.

در حال حاضر، تنها با دریافت دعوت‌نامه می‌توان به پلتفرم اینیشیتیو کیو پیوست و تنها کاربرانی که از یک کاربر قدیمی لینک دریافت کرده‌اند می‌توانند سکه‌های کیو را رزرو کنند.

هر چه تعداد کاربران بیشتر شود، تعداد سکه‌های کیو نیز کاهش می‌یابد و کمتر می‌توان آن‌ها را رزرو کرد. در واقع اینیشیتیو کیو مانند یک باشگاه خصوصی است که تنها کسانی که در شروع کار این باشگاه ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند از آن استفاده کنند و تنها چیزی که برای ثبت‌نام در این باشگاه و بهره بردن از مزایای آن لازم است ارائه نام و نام خانوادگی و ایمیل است.

پس از ثبت‌نام، اگر کاربر ۵ نفر از دوستان خود را به این پلتفرم دعوت کنید، می‌توان مجموعه دیگری از سکه‌های کیو را رزرو کند.

اما اگر سیستم اینیشیتیو کیو (Initiative Q) جدید نه رمز ارز است و نه مبتنی بر بلاک چین، چرا در دنیای تکنولوژی امروزی حائز اهمیت است؟

هدف ارز دیجیتال کیو، تقریباً با بسیاری از رمز ارز‌ها یکسان است چرا که هدفش جلب نظر همان کاربران علاقه‌مند به دنیای رمز ارز است. علاوه بر این، رمز ارز نبودن اینیشیتیو کیو آن را به یک محصول منحصر به فرد و متفاوت تبدیل می‌کند و برای کسانی که به تازگی وارد دنیای ارز‌های دیجیتال شده‌اند جذاب‌تر است. برای دانستن بیشتر در خصوص فناوری بلاکچین میتوانید به مقاله «بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟» مراجعه کنید.

ارز دیجیتال کیو چگونه کار می‌کند؟

مشکل جدی که ارز دیجیتال کیو در تلاش برای حل آن است، عدم کارایی پرداخت است. بازده پرداخت را می‌توان با استفاده از فناوری‌های پرداخت موجود بسیار بهبود بخشید.

این فناوری به دلیل اینکه خریداران نمی‌خواهند از فناوری پرداختی که فروشندگان هنوز تصویب نکرده‌اند استفاده کنند و برعکس فروشندگان هم نمی‌خواهند از فناوری پرداختی استفاده کنند که خریداران از آن استفاده نکرده‌اند، دچار مشکلات زیادی شده است و به این ترتیب مشکلی گسترده به وجود آمده که کسی نمی‌داند از کجا شروع کند و چگونه آن را حل کند.

برای غلبه بر این وضعیت، اینیشیتیو کیو از مردم می‌خواهد که در شبکه ثبت‌نام کنند و نام و آدرس خود را ارائه دهند. با ثبت‌نام این افراد، کیو امیدوار است که به تعداد قابل توجهی از کاربران در شبکه خود برسد.

به این ترتیب ارز دیجیتال کیو می‌تواند بگوید که این شبکه گسترده و موفق کیو است که کاربران زیادی را جذب کرده است و بدین ترتیب مشکل قبلی که به آن اشاره کردیم نیز حل می‌شود.

ارز دیجیتال کیو در مقابل رمز ارزها

بسیاری بر این باورند که آینده چنان خوش‌بینانه‌ای در انتظار اینیشیتیو کیو‌ها نیست اما در مقابل افرادی هم وجود دارند که باوری متفاوت دارند و معتقدند حالا که کیو به تازگی منتشر شده و رایگان است بهترین زمان برای خرید آن است، درست مانند زمانی که بیت کوین به تازگی وارد بازار شده بود.

با این حال، اینیشیتیو کیو، از بیت کوین و سایر رمز ارز‌ها انتقاد می‌کند و بر این باور است که این رمز ارز‌ها بیش از حد نیاز انرژی مصرف می‌کنند و باعث ایجاد آلودگی می‌شوند؛ البته چنین ادعایی تاکنون به طور قطع ثابت نشده است.

در حقیقت، اغلب ویژگی‌ها و امکانات مثبت رمز ارزها، در نظر ارز دیجیتال کیو معایب به شمار می‌رود و کیو تا حد زیادی مخالف و منتقد صنعت رمز ارز‌ها است. به هر حال هرچه باشد این ارز دیجیتالی هدف بالایی دارد و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد بهترین شبکه پرداخت جهانی است و باید نسبت به سایر صنایع مرتبط بدبین باشد.

با این حال تاکنون برای اجرای پلتفرم اینیشیتیو کیو هیچ کاری انجام نشده است و کیو در حال حاضر تنها نقشه‌ای غیرعملی و برنامه برای آینده‌ای نسبتاً دور است.

با این حال کیو از کاربران خود انتظار دارد که در ایجاد یک پایگاه داده عظیم غیرمتمرکز به آن‌ها کمک کنند. در صورتی که کاربران به این پلتفرم کمک کنند مطمئناً هر چه زودتر این هدف بزرگ به اجرا در خواهد آمد.

چرا تنها در صورتی که کسی شما را دعوت کند می‌توانید از کیو استفاده کنید؟ اگر این پلتفرم برخلاف رمز ارز‌ها برای استفاده عموم آزاد نباشد، چگونه می‌تواند به بهترین شبکه پرداخت جهانی تبدیل شود؟

شک و شبه‌های زیادی در مورد ارز دیجیتال کیو وجود دارد، این مرحله را بیت کوین و تمامی ارز‌های دیجیتالی تجربه کرده‌اند و در واقع مرحله‌ای اجتناب‌ناپذیر در ایجاد هر صنعت جدید و ناشناخته به شمار می‌رود.

رمز ارز‌ها در ابتدا به این دلیل به وجود آمدند تا در دنیای دیجیتالی امروز راهی بهتر و ساده‌تر برای سرمایه‌گذاری، پرداخت کالا و غیره را به مردم ارائه دهند؛ اما ارز دیجیتال کیو معتقد است که این صنعت معایب زیادی داشته و دیگر دلیلی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

چند واقعیت در مورد ارز دیجیتال اینیشیتیو کیو (Initiative Q)

  • اول از همه اینکه بسیاری این موضوع را عنوان کرده اند که غول پرداخت‌های  مالی یعنی پی پال پشت ارز دیجیتال اینیشیتیو کیو (Initiative Q) است اما این موضوع کاملاً غلط است و هیچ گونه شواهد و نشانه ای از این ادعا در دسترس نیست. شرکت‌های بزرگی مانند پی پال بعد از مدت‌ها رایزنی و مشاوره اقدام به ورود جزئی به دنیای ارزهای دیجیتال گرفته اند و به زور ارزهای بزرگی مانند بیت کوین را پذیرفته اند و واقعاً پذیرش رمز ارز بدون نام و نشانی مانند اینیشیتیو کیو (Initiative Q) دور از عقل است.
  • سار ویفل به عنوان بنیانگذار ارز دیجیتال اینیشیتیو کیو (Initiative Q) فردی تحصیل کرده در رشته اقتصاد است. او تا کنون پروژه‌های زیادی را راه اندازی کرده است اما هیچ کدام به سرانجامی نرسیده اند که این موضوع در صفحه لینکدین او مشهود است. او علاقه زیادی نیز به قمار دارد. جالب اینجاست که اگرچه سار ویلف ارز دیجیتال اینیشیتیو کیو (Initiative Q) را به عنوان آینده پرداخت معرفی کرده است اما در حال حاضر تمرکز او روی پروژه دیگری تحت عنوان بزیگو است.
  • وب سایت ارز دیجیتال اینیشیتیو کیو (Initiative Q) سیستم‌های پرداخت کنونی را ناکارآمد معرفی می‌کند اما توضیح بیشتری در این خصوص ارائه نمی‌دهد. در حالی که سیستم‌های  پرداخت سنتی و رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم هر روز در حال توسعه و بهبود هستند اما رمز ارز کیو هیچ فرایند مشخصی ندارد.  مشخص نیست که بر پایه فناوری بلاکچین است یا خیر؟ متمرکز است یا غیر متمرکز؟
  • در وب سایت ارز دیجیتال کیو به درآمد غیرمنطقی اشاره شده است. در این وب سایت عنوان شده است که قیمت هر رمز ارز کیو برابر با یک دلار خواهد بود. یعنی شما با چند دقیقه تلاش در این شبکه می‌توانید ۱۵۰۰ دلار سود داشته باشید. به نظر شما این اصلاً قابل توجیه است؟ پروژه بسیار پیشرفته ای مانند کاردانو به کلی نیرو و دانش تخصصی در حال دست و پا زدن در قیمت‌های  یک دلار هستند. اینکه چگونه یک رمز ارز بی نام و نشان قیمت خود را از قبل یک دلار فرض کرده است، واقعاً تعجب برانگیز است!

آیا ارز دیجیتال کیو قانونی است؟

اگر همین الان در گوگل در مورد کیو جستجو کنید با مطالبی زیادی در رابطه با کلاه‌برداری‌های کیو یا اینکه اینیشیتیو کیو نیز یک طرح هرمی هست، مواجه خواهید شد. اینکه اینیشیتیو کیو مدام از شما می‌خواهد که دوستان خود را دعوت کنید و در فضای مجازی برای آن تبلیغ کنید هم بیشتر باعث ایجاد شک و تردید در این مورد می‌شود.

اگرچه ادعا‌های زیادی در مورد کلاه‌برداری بودن ارز دیجیتال کیو وجود دارد اما مؤسس این پروژه، سار ویلف (Saar Wilf) اغلب آن‌ها را رد کرده است. برای اینکه بهتر بدانید در فضای مجازی چه انتقاد‌هایی به این پروژه می‌شود چند نمونه را در اینجا ارائه داده‌ایم:

  • اینیشیتیو کیو ادعا می‌کند که ارزش آن به ۲ تریلیون دلار خواهد رسید و این امکان‌پذیر نیست. حقیقتاً هر ارز جدیدی که تقاضای زیادی در بازار داشته باشد به طور قطع ارزشش به ۲ تریلیون دلار خواهد رسید. اینکه می‌گوییم ارزش کیو به ۲ تریلیون دلار خواهد رسید منظور ارزش شرکت کیو نیست بلکه منظور ارزش ارز آن است.
  • بسیاری چنین ادعا می‌کنند که قیمت ارز کیو نیز بی‌ثبات خواهد بود و هر آن ممکن است قیمت آن سقوط یا صعود کند. این ادعا به کلی تکذیب شده است. ارز دیجیتال کیو برای حفظ ثبات به تدریج منتشر می‌شود. علاوه بر این مدل‌ها و نمودارهای اقتصادی زیادی برای اثبات این امر وجود دارد.

مطالب زیادی در مورد کلاهبرداری بودن این ارز دیجیتالی وجود دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را مثال زد. از آنجا که تاکنون کسی هیچ پولی را در این پروژه از دست نداده و هیچ سکه یا شبکه‌ای ایجاد نشده، نمی‌توان به این راحتی این پروژه را کلاه‌برداری خواند.

ارز دیجیتال کیو هنوز هم برای کاربران ناشناخته است و مدارکی مبنی بر کلاهبرداری بودن یا نبودن آن در حال حاضر وجود ندارد اگر چه کفه ترازو به سمت کلاهبرداری بودن این پروژه سنگینی میکند، اما تنها راه برای فهمیدن این قضیه این است که صبر کنیم و ببینیم در آینده چه اتفاقاتی در انتظار این ارز خواهد بود.

پرسش های متداول در مورد ارز دیجیتال اینیشیتیو کیو

ارز دیجیتال اینیشیتیو کیو چیست؟

این ارز دیجیتال نه یک رمز ارز است و نه یک شبکه بلاکچین بلکه مدعی است که در آینده به یک شبکه پرداخت بین المللی بزرگ تبدیل خواهد شد.

قیمت ارز دیجیتال کیو چقدر است؟

اگرچه قرا بود تا به امروز ارز دیجیتال کیو وارد بازار و قیمت آن مشخص شود اما هنوز از آن خبری نیست. در وب سایت این ارز دیجیتال آمده است که قیمت ارز دیجیتال کیو در زمان عرضه در حدود ۱ دلار خواهد بود.

ارز دیجیتال کیو کی وارد بازار می شود؟

تا به امروز چند تاریخ در خصوص ارائه این ارز دیجیتال به بازار مطرح شده بود اما هیچ کدام به نتیجه ای نرسید و هنوز هم باید انتظار عرضه آن را کشید.

آیا ارز دیجیتال کیو کلاهبرداری است؟

شواهدی قطعی در خصوص کلاهبرداری بودن یا نبودن ارز دیجیتال کیو وجود ندارد. اگرچه شواهد مبنی بر کلاهبرداری بودن آن بیشتر هستند. در کل شک و شبهه در مورد آن زیاد است.

سخن آخر

نمی‌توان نتیجه‌گیری دقیق و کاملی را در مورد این اینیشیتیو کیو ارائه داد چرا که هیچ‌گونه مدرک و دلیلی مبنی بر کلاه‌برداری بودن یا نبودن آن وجود ندارد. اینکه به ارز دیجیتال کیو اعتماد می‌کنید یا نه به شما بستگی دارد و اگر به آن اعتماد ندارید همیشه ارز‌هایی مطمئن و ایمن مانند اتریوم و بیت کوین وجود دارند که فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در اختیار شما قرار می‌دهند. توصیه نهایی ما ورود به دنیای ارزهای دیجیتال با دانش کافی و به دور از رویاهای پولدار شدن یک شبه است. برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال میتوانید به صرافی ارز دیجیتال رمزینکس مراجعه کنید.

به نظر شما ارز دیجیتال کیو کلاهبرداری است یا خیر؟