توکن اسپارک توسط گروه ریپل توسعه یافته است. عرضه این توکن برای دارندگان ریپل می‌تواند هم جذاب و هم مهم باشد. اسپارک از چند جنبه اهمیت زیادی می‌تواند داشته باشد؛ اما اینکه چگونه باید از اسپارک استفاده کرد و دلایل اهمیت آن برای دارندگان رمز ارز ریپل چیست از جمله موضوعاتی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. در آخر هم مراحل و چگونگی دریافت رایگان از طریق کیف پول و صرافی آموزش داده شده است.

توکن اسپارک (SPARK) چیست؟

همان‌طور که همه می‌دانیم، هدف اصلی رمز ارز ریپل غیر متمرکز سازی فرایند مالی است. شرکت ریپل هم اکنون تا حدودی جای خود را در این حوزه باز کرده است و به این منظور از شبکه‌ای منحصر به فرد تحت عنوان فلِر (Flare) استفاده می‌کند. اینکه این شبکه چیست و چه کاربردی دارد در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. در هر صورت این شبکه غیر متمرکز یک توکن به نام اسپارک دارد.

توکن‌های اسپارک در این شبکه جلوگیری از صدور نامعتبر و تأیید مطابقت FXRP در شبکۀ فِلر است. نقش دیگر این توکن، تولید داده‌های مفید در شبکۀ فلِر و با سیستم اوراکل (Oracle) است. همچنین از این توکن‌ها برای مدیریت شبکه و جلوگیری از اسپم‌ها (Spam) استفاده می‌شود.

به بیانی ساده‌تر، اسپارک با هدف افزودن قابلیت قراردادهای هوشمند به اکو سیستم ریپل از طریق شبکه غیر متمرکز فلِر ایجاد شده است.

شبکه فلِر (Flare) چیست؟

شبکه غیر مترمکز فلِر (Flare) توسط مجموعه ریپل توسعه یافته است. این شبکه با تکیه بر ماشین مجازی اتریوم به خلق قرارداد هوشمند در شبکه رمز ارز ریپل می‌پردازد.

چه مقدار توکن اسپارک عرضه خواهد شد؟

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید رمز ارز ریپل کرده‌اند و این دارایی دیجیتال خود را در کیف پول‌ها و اکانت‌های واجد شرایط نگهداری کرده‌اند، به صورت رایگان، توکن اسپارک را دریافت خواهند کرد.

به ازای هر کوین ریپل، یک توکن جدید عرضه خواهد شد. از طرفی هم از آنجایی که عرضه در گردش ریپل چیزی در حدود ۴۵ میلیارد است و تعداد کل توکن‌های اسپارک نیز ۱۰۰ میلیارد در نظر گرفته شده است پس چیزی حول و حوش ۴۵ میلیارد اسپارک نیز عرضه خواهد شد.

آیا توکن اسپارک رایگان است؟

در تاریخ ۱۲ دسامبر یا به عبارتی ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹، تعداد نهایی اسپارک به صورت نسبت یک به یک و به صورت رایگان یا ایردراپ به دارندگان ریپل تعلق خواهد گرفت.

چگونه می‌توان اسپارک را دریافت کرد؟

هر کاربری که تا روز ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۰، در کیف پول و اکانت واجد شرایط، ریپل نگهداری کند، با نرخ یک به یک، توکن جدید دریافت خواهد کرد.

از این رو کاربرانی که از قبل رمز ارز ریپل را تهیه کرده‌اند، به منظور دریافت اسپارک باید تا تاریخ ۱۱ ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی یا ۲۱ خردادماه ۱۴۰۰ درخواست خود را مبنی بر دریافت توکن اسپارک به شبکه ریپل ارسال کنند. در صورتی که کاربر تا این تاریخ، درخواست خود را ارسال نکند، مقدار توکن مورد نظر از بین خواهد رفت.

مراحل دریافت رایگان توکن اسپارک از صرافی رمزینکس

صرافی و کیف پول رمزینکس به طور کامل از ایردراپ توکن اسپارک پشتبانی می کنند. مراحل دریافت رایگان این توکن از طریق رمزینکس در زیر آمده است.

  1. اول از همه چیز در سامانه رمزینکس ثبت نام یا وارد حساب کاربری خود شوید.
  2. مقداری ریپل خریداری کنید اگر هم موجودی ریپل دارید آن را به رمزینکس انتقال دهید.
  3. اسنپ شات شبکه جهت ایردراپ، در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۳:۳۰ صبح به وقت تهران، گرفته خواهد شد.
  4. برداشت ریپل پس از گرفته شدن اسنپ شات شبکه امکان پذیر خواهد بود.
  5. بازار معاملات ریپل در طی این مدت باز خواهد بود.
  6. پس از انجام ایردراپ و واریز توکن اسپارک، سهم هر کیف پول در رمزینکس بر اساس فرمول موجودی ریپل کاربر تقسیم بر کل موجودی ریپل رمزینکس ضرب در تعداد توکن اسپارک تعلق یافته به رمزینکس مشخص و منظور خواهد شد.
  7. هیچگونه ضمانتی برای پشتیبانی از معاملات این توکن بر روی رمزینکس وجود ندارد. صرفاً امکان برداشت سهمیه اسپارک در زمانی که متعاقباً اعلام خواهد شد، وجود خواهد داشت. روش برداشت توکن های کاربران اطلاع داده خواهد شد. و سعی می شود راهکاری برای تبدیل به آن به ریال فراهم شود.

آیا توکن اسپارک ارزشمند است؟

تاکنون هیچ قیمت مشخصی از اسپارک مشخص نشده است و تا عرضه آن نمی‌توان در خصوص تحلیلی قیمتی آن اظهار نظر کرد.

با نزدیک شدن به زمان این رویداد، قیمت ریپل نیز در روزهای اخیر نوسانات زیادی داشته است و باعث شده قیمت ریپل از زمان اعلام خبر حدوداً ۱۰۰ درصد افزایش یابد. از طرفی هم نباید این موضوع را نادیده گرفت که قیمت فورک‌های ارزهای دیجیتال که در اینجا منظورمان توکن اسپارک است، همیشه از رمز ارز اصلی یعنی ریپل کمتر است.

نکته‌ای که توکن جدید اسپارک را ارزشمند می‌کند این است که این توکن در واقع به مانند پلی میان اتریوم و ریپل عمل و این دو را به هم متصل می‌کند.

از طرفی هم همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد، هدف اصلی اسپارک در سیستم‌های مالی غیر متمرکز یا دیفای است و به دلیل نوظهور بودن و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای که این سیستم در سال ۲۰۲۰ داشت، می‌توان امید داشت که اسپارک در سال ۲۰۲۱ با افزایش قیمتی خوبی مواجه شود.

به روزرسانی

در تاریخ مقق شده، اسنپ شات بر اساس زمانبندی و برنامه قبلی در صرافی رمزینکس صورت گرفت. بر اساس رویکردی که مشخص شده بود به تمامی کاربران واجد شرایط مقدار مشخص توکن اسپارک اختصاص یافت که در بازه زمانی اسفند تا اردیبهشت (مارس تا می) تعلق خواهد گرفت.

سخن آخر

رویداد ایردراپ اسپارک از چند جنبه می‌تواند برای دارندگان ریپل مهم باشد. عرضه اولیه آن به صورت رایگان و نسبت یک به یک به دارندگان ریپل صورت خواهد گرفت. برای دریافت رایگان آن تنها باید درخواست خود را ثبت کنید.