استخر استخراج (Mining Pool) یکی از مواد لازم برای استخراج ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین است. استخر استخراج محلی مجازی است که ماینرها هر کدام قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند. اینکه استخر استخراج چیست و چگونه کار می‌کند؛ موضوعاتی هستند که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

استخر استخراج یا ماینینگ پول (Mining Pool) چیست؟

استخراج در مقابل ترید قرار دارد و بسیاری آن را به خرید و فروش ارز دیجیتال ترجیح می دهند. استخراج رمز ارز شامل دو عملکرد اصلی است:

  1. آزاد کردن رمز ارزهای جدید به سیستم و تأیید و
  2. افزودن معاملات به دفتر کل بلاک‌چین

این کار با استفاده از یک که کامپیوتر که به اینترنت متصل است انجام می‌شود که غالباً مجهز به تجهیزاتی قوی از جمله سخت افزارها و نرم افزارهای مخصوص استخراج و کنترل فرایند استخراج است.

استخراج رمز ارز یک فرایند محاسباتی فشرده مانند حل یک معما است که به قدرت پردازش بالا و همچنین مصرف برق زیاد احتیاج دارد. اولین ماینری که معما را حل می‌کند، باید بلاک جدید را در بلاک‌چین قرار داده و پاداش خود را دریافت کند.

پاداشی که ماینر دریافت می‌کند اغلب در قالب میزان قابل توجهی توکن پرداخت می‌شود و در برخی مواقع کارمزد مربوط به معاملات انجام شده در این بلاک را دریافت می‌کند.

فرایند استخراج رمز ارز به گونه‌ای پیکر بندی شده است که اگر ماینرهای بیشتری هم‌زمان روی استخراج بلاک جدید کار کنند، دشواری این فرایند بالاتر می‌شود، در حالی که کاهش تعداد ماینرها سطح دشواری را کاهش می‌دهد.

پاداش استخراج بلاک‌های جدید یک فعالیت سودآور است که افرادی که تجهیزات مناسب دارند می‌توانند به راحتی از این طریق درآمد قابل توجهی کسب کنند.

با این حال با افزایش تعداد ماینرهای فعال در فرایند استخراج، دشواری استخراج افزایش یافته و برای دریافت بلاک جدید به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز خواهد بود. به خاطر داشته باشید این فرایند برای ماینرهایی که به تنهایی کار می‌کنند بسیار سخت و تقریباً غیرممکن خواهد بود.

استخر استخراج (mining pool) فضایی است که در آن یک مجموعه یا گروهی از ماینرها با هم کار می‌کنند تا شانس یافتن بلاک‌های جدید را نسبت به استخراج فردی افزایش دهند.

استخر استخراج به مانند مزرعه استخراج از مفاهیم رایج در فرایند اسخراج ارز دیجیتال است. از طریق چنین استخرهایی، استخراج کنندگان منابع محاسباتی خود را با سایر اعضای استخر ترکیب می‌کنند که قدرت پردازش مشترک آن‌ها را افزایش می‌دهد و سرعت استخراج بلاک‌های جدید را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال تصور کنید که یک کارگر بخواهد یک معدن طلا را حفاری و طلا استخراج کند. این کارگر به تنهایی نمی‌تواند هیچ کاری را به درستی انجام دهد اما تصور کنید ۱۰۰ کارگر با هم روی این معدن کار کنند.

کاری که یک کارگر به تنهایی در صد روز هم نمی‌تواند انجام دهد، ۱۰۰ کارگر در یک روز می‌توانند انجام دهند. طلای استخراج شده نیز به طور مساوی بین ۱۰۰ کارگر در صورتی که همگی به یک اندازه کار کرده باشند تقسیم می‌شود.

در استخر استخراج می‌توان ۹ دستگاه استخراج را با هم ترکیب کرد. قدرت استخراج هر دستگاه ۳۳۵ مگا هش بر ثانیه (MH/s) است و ترکیب این ۹ دستگاه با هم خروجی ۳ گیگاهش (gigahashes) بر ثانیه خواهد داشت و خروجی سریع‌تر و بیشتر، شانس بیشتری برای استخراج بیت کوین، اتریوم و سایر رمز ارزها را به ماینرها خواهد داد.

با این حال، این کار ترکیبی با خروجی بهتر و شانس بیشتر، هزینه‌هایی هم دارد. در استخراج فردی پاداش بلاک استخراج شده تنها به یک شخص تعلق می‌گیرد اما در استخر استخراج پاداش به دست آمده میان اعضای مختلف استخر تقسیم می‌شود.

استخر استخراج چگونه کار می‌کند؟

استخر استخراج اساساً به عنوان یک هماهنگ کننده برای اعضای استخر عمل می‌کند. این توابع شامل مدیریت هش‌های اعضای استخر، جستجوی جوایز از طریق تلاش‌های مشترک، قدرت پردازش موجود، ضبط کار انجام شده توسط هر یک از اعضای استخر و اختصاص سهام پاداش به هر یک از اعضای استخر متناسب با کار انجام شده پس از تأیید است.

این استخرها همچنین ممکن است از هر ماینر هزینه‌ای دریافت کنند.

کار هر یک از اعضای استخر را می‌توان به دو روش تقسیم کرد. روش اول، روش سنتی است که شامل اختصاص تمامی اعضا به یک واحد کاری متشکل از یک دامنه خاص از نانس‌ها (nonce) است.

نانس‌ها اعدادی هستند که ماینرها با محاسبه آن‌ها فرایند استخراج را انجام می‌دهند. هنگامی که تمامی اعضای استخر کار خود را در یک محدوده به پایان برسانند، در خواست یک واحد کار جدید می‌کنند.

روش استخراج دوم به اعضای استخر این آزادی را می‌دهد تا به دلخواه، هر مقدار که دوست دارند واحد کاری انتخاب کنند. این روش تضمین کننده این است که هیچ یک از اعضا روی یک محدوده مشابه کار نکنند و هر کس مشغول محدوده متفاوتی خواهد بود.

استخرهای استخراج چگونه پاداش را تقسیم می‌کنند؟

ماینرها با شناسایی موفقیت آمیز بلاک‌های هش، پاداش استخراج را دریافت می‌کنند که بر اساس مکانیسم سهام استخر، به اشتراک گذاشته می‌شود. مکانیسم‌های سهام تعیین می‌کنند که کامپیوترهای هر یک از اعضا در استخراج بلاک‌ها چه میزان کار انجام داده‌اند.

در کل دو نوع سهام وجود دارد، پذیرفته شده و رد شده. اشتراک‌های پذیرفته شده نشان می‌دهد که کارهایی که توسط هر یک از اعضای استخر انجام می‌شود کمک قابل توجهی در کشف رمز ارزهای جدید کرده است و این اعضا پاداش کار خود را دریافت کرده‌اند.

سهام رد شده نشان دهنده کاری است که به استخراج بلاک کمک نکرده است و بنابراین ماینری که آن را انجام داده است هزینه‌ای برای آن دریافت نمی‌کند. حتی اگر کامپیوتر یکی از اعضا کار خود را با موفقیت انجام دهد اما آن را دیر ارسال کند، این کار رد می‌شود.

مطمئناً تمامی ماینرها دوست دارند سهام آن‌ها پذیرفته شود و پاداش خود را به طور کامل دریافت کنند اما سهام رد شده اجتناب ناپذیر هستند. چرا که همیشه این امکان وجود دارد که تلاش و کار اعضا در استخراج بلاک مفید نباشد یا محاسبات به موقع ارسال نشوند.

اعضای استخر بر اساس سهام پذیرفته شده خود که به یافتن رمز ارز جدید کمک می‌کند، پاداش می‌گیرند. یک سهم ارزش واقعی ندارد و تنها به عنوان یک روش عادلانه و صحیح برای توزیع پاداش میان اعضای مختلف استخر عمل می‌کند.

هنگامی که شما به یک استخر استخراج می‌پیوندید، به روش‌های مختلفی می‌توان پاداش شما را برای مشارکت در هش کردن محاسبه کرد. به خاطر داشته باشید که همه روش‌های پرداخت از اصطلاح سهم یا شیر (share) استفاده می‌کنند.

سهم به هر یک از اعضای استخر استخراج اعطا می‌شود که بخشی معتبر از الگوریتم اثبات کار (proof-of-work) را ارائه می‌دهند.

اساساً هر چه قدرت هش بیشتری در استخر وجود داشته باشد، سهام بیشتری نیز به ماینرها تعلق می‌گیرد.

پرداخت به ازای هر سهم (Pay Per Share)

استخرهای استخراج به سادگی و بدون توجه به اینکه استخر بلاک بعدی را پیدا می‌کند یا خیر، پاداش ماینرها را با توجه به بلاکی که اکنون پیدا کرده‌اند پرداخت می‌کنند. ارزش یک سهم با توجه به میزان هش پاور (hashing power) تعیین می‌شود که برای استخراج بلاک‌های جدید ضروری است.

اگر ۱۰۰ سهام برای یافتن بلاک جدید لازم باشد و پاداش یافتن هر بلاک ۶/۲۵ بیت کوین است، پس هر سهم /۰۶۲۵ بیت کوین ارزش دارد.

پرداخت‌ها از موجودی استخر پرداخت می‌شود و میزان پرداخت‌ها بر اساس تعداد سهام اعضا تعیین می‌شود. طرح‌های پرداخت پی‌پی‌اس (PPS) پرداخت‌ها را تنها بر اساس پاداش هر بلاک پرداخت می‌کنند.

از آنجا که پرداخت‌ها از سوی استخر تضمین می‌شود، خطر بیشتری متوجه اپراتور استخر استخراج است؛ بنابراین پرداخت به اعضای استخر کمتر از پرداخت به ازای آخرین سهم است که در زیر توضیح داده شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های پرداخت به ازای سهم این است که هزینه‌های معاملات از هر بلاک به اپراتور استخر پرداخت می‌شود و تنها جوایز مربوط به استخراج بلاک به ماینرها پرداخت می‌شود.

پرداخت کامل به ازای هر سهم (Full Pay Per Share)

پرداخت کامل به ازای هر سهم همان پرداخت به ازای هر سهم است، با این تفاوت که هزینه‌های معامله نیز به عنوان پاداش بلاک به اعضای گروه تعلق می‌گیرد.

طرح‌های پرداخت اف‌پی‌پی‌اس (FPPS) پاداش ماینرها را بر اساس پاداش بلاک و هزینه معاملات پرداخت می‌کنند.

پرداخت به ازای آخرین تعداد سهام (Pay Per Last N Shares)

پرداخت به ازای آخرین تعداد سهام (PPLNS) یک نوع پرداخت پاداش پیچیده‌تر است که خطر بیشتری را برای اعضای گروه همراه با پاداش بیشتر نیز به دنبال دارد.

پرداخت به ازای آخرین تعداد سهام، پرداخت پاداش اعضای استخر تنها با یافتن بلاک‌های جدید پرداخت می‌شود. هنگامی که یک بلاک پیدا می‌شود، استخر به مشارکت شما برای یافتن تمام بلاک‌های قبلی نگاه می‌کند که به این عمل پنجره زمان (time window) می‌گویند.

تمام بلاک‌های موجود در یک پنجره زمانی تحت عنوان دوره (round) شناخته می‌شود. با استفاده از این اعداد استخر کل سهم شما در طول یک دوره و میزان پاداش شما را تعیین می‌کند.

طرح‌های پرداخت پی‌پی‌ال‌ان‌اس (PPLNS) پاداش‌ها را پس از یافتن هر بلاک جدید پرداخت نمی‌کنند. دلیل اصلی پشت این نوع پرداخت این است که پاداش اعضا را تنها بر اساس سهم آن‌ها در درآمد واقعی حاصل از استخر پرداخت کند.

این طرح پرداخت همچنین باعث می‌شود اعضا به استخراج در استخر ادامه دهند، حتی اگر سود استخراج سکه‌های مختلف به طور نسبی افزایش یابد. اگر ماینرها قبل از یافتن بلاک از استخر خارج شوند، هیچ پاداشی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت پس ماینرها تا پاداش خود را دریافت نکنند استخر استخراج را ترک نخواهند کرد.

استخرهایی که از طرح‌های، پرداخت به ازای آخرین تعداد سهام استفاده می‌کنند، ممکن است هزینه‌های معاملاتی را در پرداخت پاداش‌های خود لحاظ کنند یا نکنند؛ بنابراین ماینرها قبل از پیوستن به این استخرها باید این اطلاعات را در مورد استخر بدانند.

مزایای استخر استخراج چیست؟

استخراج به صورت فردی معمولاً برای ماینرها سودآور نیست. چرا که در این نوع استخراج ماینرها به توان و منابع بالا احتیاج دارند و در مقابل احتمال دستیابی به بلاک جدید بسیار کم است.

در سال‌های اخیر استخراج بسیاری از ارزهای دیجیتال دشوار شده است چرا که محبوبیت و ارزش آن‌ها افزایش یافته است و در مقابل هزینه‌های مربوط به سخت افزاری‌های گران قیمت لازم برای ماینرها لازم و همچنین هزینه مصرف برق در فرایند استخراج به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

پیوستن به استخرهای استخراج برای ماینرها صرفه جویی زیادی را در هزینه‌ها به دنبال دارد و شانس هر ماینر برای استخراج بلاک جدید و دریافت پاداش افزایش می‌یابد. همکاری با دیگران همیشه بهتر از تنهایی کار کردن است و شانس موفقیت را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

معایب استخر استخراج چیست؟

با پیوستن به استخرهای استخراج، افراد آزادی و استقلال خود را در فرایند استخراج از دست می‌دهند. آن‌ها معمولاً به فعالیت‌هایی که خود استخر برای آن‌ها تعیین می‌کند محدود می‌شوند و باید روی همین فعالیت تعیین شده کار کنند.

آن‌ها همچنین ملزم به تقسیم هر گونه پاداش احتمالی هستند و به همین دلیل پاداش پرداخت شده به هر ماینر خیلی کمتر از زمانی است که ماینر به صورت تنهایی فعالیت می‌کند.

به گزارش وب‌سایت بلاک‌چین (blockchain.com)، تعداد کمی از استخرهای استخراج مانند انت پول (AntPool)، پولین (Poolin) و اف ۲ پول (F2Pool) بر روند استخراج بیت کوین توسط ماینرها تسلط دارند.

اغلب استخرهای استخراج تلاش می‌کنند تا غیرمتمرکز شوند و در مقابل برخی نیز اختیارات بسیاری را در اداره پروتکل بیت کوین دارند. به نظر برخی از طرفداران ارزهای دیجیتال، وجود استخر استخراج بزرگ و تجمع قدرت در آن‌ها، برخلاف ساختار غیرمتمرکز ذاتی بیت کوین و سایر رمز ارزها است.

چگونه یک استخر استخراج رمز ارز خوب انتخاب کنیم؟

در زیر معیارهای انتخابی را که یک ماینر باید قبل از انتخاب استخر استخراج در ذهن داشته باشد، بررسی می‌کنیم.

  1. سازگاری زیرساخت‌ها

با توجه به اینکه صدها دستگاه استخراج در بازار موجود است و هر روز دستگاه‌های پیشرفته‌تر و مدرن‌تر به فروشگاه‌ها وارد می‌شوند، بسیار مهم است که قبل از خرید، دستگاه مورد نظر را بررسی کنید و ببینید آیا با نیازهای شما سازگار است یا نه.

به عنوان مثال استخر اسلاش پول (Slushpool) یکی از قدیمی‌ترین استخرهای استخراج است که به کاربران توصیه می‌کند که برای استخراج باید از سی پی یو (CPU) و کارت گرافیک (GPU) استفاده کنند.

یک استخر استخراج ممکن است از همه نرم افزارها و سخت افزاری‌های مخصوص استخراج پشتیبانی نکند و ماینر ممکن است برای استخراج در استخر مورد نظر به تجهیزات خاصی احتیاج داشته باشد.

همچنین ممکن است در بعضی از استخرها حداقل سرعت اتصال شبکه به سرور استخر توسط ماینرها لازم باشد و در مقابل ممکن است سرعت مورد نیاز برای برخی استخرها بیشتر باشد. قبل از انتخاب استخر و پیوستن به آن لازم است که ماینر به خوبی در مورد آن تحقیق کند و با مزایا و معایب آن آشنایی کامل داشته باشد.

  1. مکانیسم تعیین وظایف

استخرهای استخراج از روش‌های مختلفی برای تعیین کار و وظایف ماینرها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک استخر را به دو گروه تقسیم کنید، یکی گروه الف که ماینرهای قوی هستند و دیگری ب که ماینرهای نسبتاً ضعیف هستند. الگوریتم استخر باید به‌اندازه‌ای قوی و کارآمد باشد که وظایف استخراج را به طور مساوی و مناسب میان ماینرهای مختلف تقسیم کند.

ساده‌ترین و معمول‌ترین روش برای تقسیم وظایف میان ماینرها این است که فعالیت‌ها و وظایف نسبتاً دشوارتر را به گروه الف و کارهای ساده‌تر را به گروه ب سپارد که وظایف یک نواختی را در فرکانس ارتباطی برای ماینرهای مختلفی که ظرفیت‌های مختلفی در شبکه دارند فراهم کرد.

به عنوان مثال، استخر اسلاش پول از الگوریتمی با طراحی خاص به نام الگوریتم سختی متغیر (Vardiff) استفاده می‌کند که وظایف دشوارتری را به ماینرهای منفرد قوی‌تر و کارهای کمتری را به ماینرهای ضعیف‌تر اختصاص می‌دهد، در نتیجه فرکانس ارتباط نسبتاً یکنواختی را در استخر فراهم می‌کند.

علاوه بر این؛ این امکان را برای جریان متعادل داده‌های هش به سرور استخر فراهم می‌کند که اندازه‌گیری صحیح هش ریت (hash rate) توسط ماینر را تضمین می‌کند، بنابراین هر ماینر شانس بیشتری برای دریافت پاداش استخراج خواهد داشت.

قبل از پیوستن به استخر استخراج، یک ماینر باید به یک نواختی در کارهای مربوط به هش و وظایف تقسیم شده دقت کند که بدون توجه به قدرت استخراج دستگاه یک شرکت کننده، توسط سرور استخر تعیین می‌شود.

تصور کنید به استخری ملحق می‌شوید که اولویت را به دستگاه‌های پر سرعت و قوی می‌دهد. اگر با جدیدترین و سریع‌ترین ماینر به چنین استخری ملحق شوید، اگرچه امروز ممکن است نسبت به سایر ماینرها برتری داشته باشید اما فردا با پیوستن دستگاه‌های قوی‌تر و جدیدتر به استخر، مشکلات زیادی برای شما پیش خواهد آمد و شما نیز به گروه دستگاه‌های ضعیف که در اولویت نیستند خواهید پیوست.

به همین دلیل لازم است که قبل از پیوستن به استخر استخراج، از اینکه استخر فرصت‌های برابری را برای همه ماینرها فراهم می‌کند یا نه اطمینان حاصل کنید.

  1. شفافیت استخر توسط اپراتور

اپراتورهای استخر تعهداتی دارند که موظف‌اند به منظور افزایش اطمینان و شفافیت در بین ماینرها، آن‌ها را اجرا کنند. به عنوان مثال، یک ماینر از کجا بداند که هش ریت اعلام شده در سطح استخر عادلانه است یا اینکه اپراتورهای استخر پاداش ماینرها را کمتر از آنچه اعلام شده، پرداخت نمی‌کند؟ استخر در سطوح مختلف دشواری استخراج چه میزان شانس موفقیت دارد؟

استخرهای استخراج اطلاعات مختلفی را به ماینرها ارائه می‌دهند مانند ارائه داشبورد به ماینرها برای ایجاد شفافیت و اطمینان مورد نیاز. ماینرها باید به دنبال استخرهایی باشند که چنین اطلاعاتی را به در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهند.

  1. ترش هلد (Threshold) و فرکانس پرداخت

اگر کامپیوتر شما تجهیزات قوی برای استخراج ندارد لازم است به استخرهایی بپیوندید که ترش هلد پایین‌تری برای پرداخت‌ها دارند. استخرهایی که ترش هلد پایین‌تری دارند ممکن است میزان پرداخت‌ها و سود شما پایین‌تر باشد و همچنین ممکن است مدتی طول بکشد تا پرداخت‌ها به دست ماینرها برسد. این امر در مورد دفعات پرداخت استخر نیز صدق می‌کند.

  1. امنیت استخر

عامل مهم دیگری که باید قبل از عضویت در استخر به آن توجه کنید، ارزیابی امنیت آن است. آیا استخر یک اتصال ایمن را به ماینرها ارائه می‌دهد یا اتصال آزاد؟ آیا در برابر حملات دیداس (DDo) که به تازگی با افزایش فعالیت استخرها متداول شده است، مقاوم است؟ اگر توسط هکرها مورد حمله قرار گیرد، استخر استخراج می‌تواند در برابر حملات مقاومت کرده و آن‌ها را لغو کند؟

  1. هزینه تراکنش‌های استخر

برخی استخرها در ازای خدمات استخراجی که به ماینرها ارائه می‌دهند هزینه‌هایی از آن‌ها دریافت می‌کنند و در مقابل نیز استخرهایی وجود دارند که هیچ هزینه‌ای از ماینرها دریافت نمی‌کنند و تمامی خدمات رایگان است. به همین دلیل لازم است ماینرها به نحوه پرداخت‌ها و هزینه‌ها توجه کنند چرا که ممکن است شامل هزینه برخی خدمات شود.

برخی از استخرها ممکن است در ابتدا هیچ هزینه‌ای از ماینرها دریافت نکنند و هر از گاهی هزینه‌هایی از آن‌ها دریافت کنند، در مقابل برخی استخرها نیز به طور مرتب و ثابت هزینه‌هایی را از ماینرها دریافت می‌کنند. علاوه بر این استخر ممکن است از ماینرها بخواهند به جای اتصال مستقیم به سرور استخر، از نرم افزارهایی برای این کار استفاده کنند که منجر به کاهش سود ماینر شود.

حمایت از غیرمتمرکز شدن

اگرچه ممکن است انتخاب یک استخر استخراج بزرگ و محبوب برای ماینرها وسوسه انگیز باشد، اما ایده اصلی بلاک‌چین توصیه می‌کند که بهتر است تعداد زیادی استخر کوچک وجود داشته باشد تا اینکه تعداد کمی استخر بزرگ.

این نکته در حفظ سلامت و ایمنی بلاک‌چین مهم و برای جلوگیری از هرگونه تجمع هش پاور در استخرهای بزرگ، ضروری است. بسته شدن پهنای باند شبکه یک مشکل رایج است که در بلاک‌چین‌ها دیده می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود که به استخرهای کوچک اعتماد کنید تا از تمرکز و تجمع قدرت در قسمت‌های خاصی جلوگیری شود و بلاک‌چین غیرمتمرکز باقی بماند.

استخراج موفقیت آمیز بلاک به شانس، تلاش‌های محاسباتی و صبر و حوصله زیاد ماینرها بستگی دارد. ماینرها باید با توجه به مواردی که اشاره کردیم و با توجه به هدف و نیاز خود، استخری مناسب برای خود انتخاب کنند که به خوبی پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد.

آیا اندازه استخر مهم است؟

بسیاری معتقدند که اندازه استخر اهمیت چندانی ندارد و تعداد سکه‌های استخراج شده در طی یک دوره زمانی، متناسب با قدرت محاسبه استخرهای بزرگ و کوچک است و از این رو تمامی استخرها فرصت‌های برابری را به ماینرها ارائه می‌دهند. در این میان تنها چیزی که مهم است زمان و سرعت استخرها است.

استخرهای بزرگ‌تر به دلیل قدرت محاسباتی بیشتر احتمالاً بالاتری برای یافتن بلاک دارند و ممکن است استخرهای کوچک‌تر مدت زمان بیشتری را صرف یافتن بلاک جدید کنند. در برخی مواقع استخرهای کوچک‌تر ممکن است مدت زمان زیادی را صرف یافتن بلاک‌های جدید کنند و همچنین ممکن است برخی مواقع شانس به آن‌ها روی آورده و سریعاً بلاک جدید را پیدا کنند.

اگر مشکلی با پرداخت‌های نامنظم برای مدت زمان طولانی ندارید، استخرهای کوچک که بازده بالاتری را ارائه می‌دهند ممکن است برای شما مناسب باشند. در مقابل کسی که نیاز به درآمد ثابت در دوره‌های کوتاه دارد، بهتر است استخرهای بزرگ‌تر را انتخاب کند.

تمامی این مواردی که گفته شد تا حد زیادی قابل اعتماد بودن استخر استخراج را نشان می‌دهد. علی‌رغم همه بازخوردهای مثبت و منفی که در برخی سایت‌ها در مورد استخرها مشاهده می‌کنید، تعداد ماینرهای فعال استخر مورد نظر، خود به خوبی نشان می‌دهد که آیا استخر گزینه مناسبی است یا خیر.